Budgetdator åt föräldrarna 4k / 400€

Permalänk
Medlem

Budgetdator åt föräldrarna 4k / 400€

Hej,

Mina föräldrars dator börjar ge upp nu efter 10års tjänst.

Tänkte behålla chassit samt en 2tb hdd som blev köpt för några månader sedan.

Datorn kommer att användas för surfning, kolla youtube, spara bilder.

Har funderat att skaffa detta:

CPU: Intel i3-10100 boxed
Moderkort: Asus Prime H510M-E
Minne: Kingston 16gb 3200mhz (2x8gb)
SSD: Kingston 500gb KC2500
PSU: Seasonic 550W S12III 80 plus bronze

Skulle få tag i detta för 4000kr / 400€ är det något ni ser som totalt fel?

Nätagget är för stort för ändamålet men det kostar 450kr /45€ och tänkte det är bäst att köpa ett välkänt märke istället för billigaste möjliga då datorn kommer att användas minst 10år.

mvh
Tom

Permalänk
Medlem

ingen chromebook laptop?

Permalänk
Medlem

En I3 skulle jag aldrig köpa, lägger varje generation precis på gränsen för vad som krävs och blir gamla snabbt. Spara en månad till och köp en I5 istället

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@tomm
Svårt att ge konkreta råd då vi inte vet vad det är för marknad ni handlar ifrån.
Generellt sett så kan du utan att märka någon direkt skillnad nedgradera SSD:n till en Kingston A2000 vilket kanske kan spara några kronor.
Kolla så att RAM minnet har okej latenser (CL18 eller lägre) och är dual channel (två RAM stickor.)
Det är inte möjligtvis så att det sitter ett grafikkort i burken idag så att du kan satsa på en
Intel Core i5-10400F?

Skrivet av Black(1)cat:

En I3 skulle jag aldrig köpa, lägger varje generation precis på gränsen för vad som krävs och blir gamla snabbt. Spara en månad till och köp en I5 istället

Just i3-10100 lade ju till HT så att den är 4C/8T vilket gör den betydligt mer relevant än tidigare i3:or.

Skrivet av muki91:

ingen chromebook laptop?

Chromebooks tenderar inte att hålla i 10 år, min nådde EOL redan efter fem år.
Sen är datorn TS föreslår betydligt mer kraftfull än Chromebooks i samma prisklass och kan dessutom köra Windows program.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Hade nog personligen kollat på chromebook, bara att sätta upp med tangentbord och skärm men då med fördelen att den tar mycket mindre plats om den inte används som just en bärbar.

hårddisken är det bara att köpa en kabinett till och köra externt.

annars om det just måste vara en stationär dator och windows så ser det bra ut. går säkert att spara någon hundralapp här och där men beror nog mer på vilken butik du köper allt på samt vilka erbjudanden som finns.

Skrivet av Black(1)cat:

En I3 skulle jag aldrig köpa, lägger varje generation precis på gränsen för vad som krävs och blir gamla snabbt. Spara en månad till och köp en I5 istället

känns väll extremt onödigt med tanke på vad datorn ska användas till ? för det han vill ha datorn till så funkar till å med min gamla netbook med en trött atom processor och en nyare ssd utan problem.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Varför är RAM latency & dual channel viktigt för ngn som bara surfar & kollar youtube?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

En I3 skulle jag aldrig köpa, lägger varje generation precis på gränsen för vad som krävs och blir gamla snabbt. Spara en månad till och köp en I5 istället

Du kommer inte märka någon som helst skillnad på en i3 eller i5 om allt du gör är att surfa på internet, betala räkningar och titta på fotografier. Pengar i sjön.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Varför är RAM latency & dual channel viktigt för ngn som bara surfar & kollar youtube?

det är det inte. i detta fallet så är det mer eller mindre bara att köpa det billigaste av allt. även 16gb ram kan vara lite overkill så länge dom inte har en tendens att sitta med massvis av tabbar i webbläsaren.

ända som skulle kunna spela roll är om man köper absolut billigaste ssdn som kommer bli slö efter något år, men förmodligen fortfarande betydligt snabbare än deras tidigare dator iom åldern.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Varför är RAM latency & dual channel viktigt för ngn som bara surfar & kollar youtube?

Det är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

det är det inte. i detta fallet så är det mer eller mindre bara att köpa det billigaste av allt. även 16gb ram kan vara lite overkill så länge dom inte har en tendens att sitta med massvis av tabbar i webbläsaren.

ända som skulle kunna spela roll är om man köper absolut billigaste ssdn som kommer bli slö efter något år, men förmodligen fortfarande betydligt snabbare än deras tidigare dator iom åldern.

Det är väl viktigt om man kör den integrerade grafiken i cpun ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det är väl viktigt om man kör den integrerade grafiken i cpun ?

Inte till surf och youtube...

Och minnet är total overkill. Min förra speldator hade 8 GB och det var fasen inget jag märkte av. En surfdator till föräldrar? 8 GB, i3, integrerad grafik, VILKEN JÄKLA SSD som helst. Saken är biff.

Gör det inte komplicerat med minneslatens, i5:or och sånt. Och en stationär är alltid att föredra över en bärbar om de inte just ska bära runt på den.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag hade inte parat det moderkortet med RAM, moderkortet klarar bara av 2933MHz och du kan bli fast på 2133MHz, med integrerad grafik gör RAM-hastigheten en del.
Vad tror du om ett Gigabyte B560M DS3H som moderkort istället? Det är inte direkt dyrare, kanske en tjuga eller 3.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det är väl viktigt om man kör den integrerade grafiken i cpun ?

den gpu delen är så pass svag så det kommer inte göra någon större skillnad. Sen sure ska man försöka spela rocket league så kanske det gör skillnad men inte om du bara ska spara/kolla bilder och använda webbläsare.

Skrivet av Hulle:

Inte till surf och youtube...

Och minnet är total overkill. Min förra speldator hade 8 GB och det var fasen inget jag märkte av. En surfdator till föräldrar? 8 GB, i3, integrerad grafik, VILKEN JÄKLA SSD som helst. Saken är biff.

Gör det inte komplicerat med minneslatens, i5:or och sånt. Och en stationär är alltid att föredra över en bärbar om de inte just ska bära runt på den.

/hulle.

Fast 8gb tar slut snabbt om man sitter med chrome och typ 10-15 eller mer uppe. min mor brukar ha massvis med tabbar uppe och 8gb tar slut snabbare än vad man tror beroende på vad för sidor man har uppe.

Sen att rekommendera vilken ssd som helst är väldigt dumt, dom billigaste typ Kingstone Axxx ssder blir ganska slöa snabbare än vad man tror. har själv sådana i barnens datorer och är som natt och dag jämfört med min nuvarande och förra dator med lite mer ordentliga Samsung ssder. Sure säkert ingen skillnad som ny, men efter 4, 5 eller 6 år så kommer det vara enorm skillnad på en ssd för 300kr och en för 600kr

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Quim:

Varför är RAM latency & dual channel viktigt för ngn som bara surfar & kollar youtube?

För att de med okej latenser ofta ligger på väldigt liknande pris ändå och varför inte skaffa snabbare om det kostar det samma? Säger inte att man borde skaffa 3600MHz CL14, men 3200MHz CL18 eller CL16 brukar vara några av de billigaste, varför då köpa singelchannel CL22 utan värmespridare för samma pris?
Till exempel kör min pappas surfdator Corsair LPX 16GB 3200MHz CL16, om jag inte missminner mig, då det var det billigaste 16GB kittet på Prisjakt och fanns dessutom i butik i närheten när vi monterade hans dator. Det är de hastigheterna som är volymvaror till DIY byggare, lika bra att dra nytta av att kedjorna har pressat ner priserna och dessutom ofta kör kampanjer på dem.

Skrivet av norrby89:

Sen att rekommendera vilken ssd som helst är väldigt dumt, dom billigaste typ Kingstone Axxx ssder blir ganska slöa snabbare än vad man tror. har själv sådana i barnens datorer och är som natt och dag jämfört med min nuvarande och förra dator med lite mer ordentliga Samsung ssder. Sure säkert ingen skillnad som ny, men efter 4, 5 eller 6 år så kommer det vara enorm skillnad på en ssd för 300kr och en för 600kr

Det viktigaste är ju att SSD:n har en DRAM Cache som många av de billigaste saknar.
Att skriva "Kingstone Axxx" är ju väldigt konstigt och förvirrande då den enda serien som stämmer in på det är Kingston A400. Lätt att missförstå och tro att du även skulle kunna syfta på A2000 som är en helt annan SSD som inte på något sätt kan jämföras med A400. A2000 är bra och riktigt prisvärd medan A400 närmast får beskrivas som absolut skit.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Bygga något själv i denna prisklassen kan ju vara värt det om de har några speciella krav. Personligen hade jag köpt en färdig burk, är det några problem så tar de den till butiken.

Typ: Lenovo
Alternativ:

Edit: Ser att det skulle flyttas med disk, vet inte om man kan lösa det med dessa chassin. Troligtvis inte.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Chrisism8:

Bygga något själv i denna prisklassen kan ju vara värt det om de har några speciella krav. Personligen hade jag köpt en färdig burk, är det några problem så tar de den till butiken.

Typ: Lenovo

Hälften så många processorkärnor, hälften så många trådar, hälften så mycket SSD lagring och inte ens hälften av uppgraderbarheten mot TS lista. Vad gör den bättre? Endast garanti? Verkar ju som att TS ändå kan något om datorer och då kan man använda garantin på de enskilda komponenterna (vilket dock kan kräva en del felsökning i vissa fall tyvärr.)

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Trodde inte detta skulle skapa så här mycket diskussion.

Skrivet av muki91:

ingen chromebook laptop?

Chromebook laptop är inte intressant. De har en laptop redan ifall de behöver portabilitet.

Skrivet av Black(1)cat:

En I3 skulle jag aldrig köpa, lägger varje generation precis på gränsen för vad som krävs och blir gamla snabbt. Spara en månad till och köp en I5 istället

Set inte behovet att ha 6 kärnor och 12 trådar till surf och youtube. i3 har 4 kärnor och 8 trådar så det borde räcka.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@tomm
Svårt att ge konkreta råd då vi inte vet vad det är för marknad ni handlar ifrån.
Generellt sett så kan du utan att märka någon direkt skillnad nedgradera SSD:n till en Kingston A2000 vilket kanske kan spara några kronor.
Kolla så att RAM minnet har okej latenser (CL18 eller lägre) och är dual channel (två RAM stickor.)
Det är inte möjligtvis så att det sitter ett grafikkort i burken idag så att du kan satsa på en
Intel Core i5-10400F?
Just i3-10100 lade ju till HT så att den är 4C/8T vilket gör den betydligt mer relevant än tidigare i3:or.
Chromebooks tenderar inte att hålla i 10 år, min nådde EOL redan efter fem år.
Sen är datorn TS föreslår betydligt mer kraftfull än Chromebooks i samma prisklass och kan dessutom köra Windows program.

Datorn köps i Finland, vissa svenska leverantörer skickar även till Finland så dessa är intressanta också.

Orsaken till Kingston KC2500 (57€/570kr) är för att jag får den billigare än A2000 (60€ / 600kr)

Sitter en gammal 2 kärning processor med integrerad grafik förtillfället och har inget extra grafikkort som ligger och skräpar. Annars vore det lätt val på en F modell av någon Intel processor.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag hade inte parat det moderkortet med RAM, moderkortet klarar bara av 2933MHz och du kan bli fast på 2133MHz, med integrerad grafik gör RAM-hastigheten en del.
Vad tror du om ett Gigabyte B560M DS3H som moderkort istället? Det är inte direkt dyrare, kanske en tjuga eller 3.

Enligt Asus hemsida klarar moderkortet 3200mhz, samt att Gigabyte B560M DS3H har varit runt 30€ / 300kr dyrare här i Finland än moderkortet jag listat ovan. Men skall kolla ifall jag hittar Gigabyte kortet billigare någonstans.

Skrivet av Chrisism8:

Bygga något själv i denna prisklassen kan ju vara värt det om de har några speciella krav. Personligen hade jag köpt en färdig burk, är det några problem så tar de den till butiken.

Typ: Lenovo
Alternativ:

Edit: Ser att det skulle flyttas med disk, vet inte om man kan lösa det med dessa chassin. Troligtvis inte.

Är inte någon fan av färdiga byggda burkar. Har inga problem med att felsöka själv eller skruva ihop det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomm:

Hej,

Mina föräldrars dator börjar ge upp nu efter 10års tjänst.

Tänkte behålla chassit samt en 2tb hdd som blev köpt för några månader sedan.

Datorn kommer att användas för surfning, kolla youtube, spara bilder.

Har funderat att skaffa detta:

CPU: Intel i3-10100 boxed
Moderkort: Asus Prime H510M-E
Minne: Kingston 16gb 3200mhz (2x8gb)
SSD: Kingston 500gb KC2500
PSU: Seasonic 550W S12III 80 plus bronze

Skulle få tag i detta för 4000kr / 400€ är det något ni ser som totalt fel?

Nätagget är för stort för ändamålet men det kostar 450kr /45€ och tänkte det är bäst att köpa ett välkänt märke istället för billigaste möjliga då datorn kommer att användas minst 10år.

mvh
Tom

Här är köpkorgen för hela burken, 1€ = 10kr på ett ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomm:

Enligt Asus hemsida klarar moderkortet 3200mhz, samt att Gigabyte B560M DS3H har varit runt 30€ / 300kr dyrare här i Finland än moderkortet jag listat ovan. Men skall kolla ifall jag hittar Gigabyte kortet billigare någonstans.

Ja, för 300:- extra är det inte värt det. Jo, det står 3200 (OC) kanske kommer det gå, enligt QVL är det dock inga minnen som går att köra över 2933MHz.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Inga kommentarer angående datorn som sådan men tycker man kan vara lite försiktig med att anta att man kommer kunna använda datorn i tio år.

Det är förstås idag fortfarande relativt rimligt att använda en medelklassdator från 2011 som enkel surfmaskin men det är nog första gången i historien som det är möjligt. År 2011 var det nog rätt hopplöst att sitta på en dator från 2001 och försöka få något gjort.

Man kan därmed inte räkna med att en dator kommer kunna vara användbar över huvud taget om 10 år. Och det är utan att betrakta eventuellt slitage på rörliga delar osv.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, för 300:- extra är det inte värt det. Jo, det står 3200 (OC) kanske kommer det gå, enligt QVL är det dock inga minnen som går att köra över 2933MHz.

Tack för förklaringen. Skall kolla iaf man hittar andra alternativ på moderkort ifall om.

Skrivet av olga32:

Inga kommentarer angående datorn som sådan men tycker man kan vara lite försiktig med att anta att man kommer kunna använda datorn i tio år.

Det är förstås idag fortfarande relativt rimligt att använda en medelklassdator från 2011 som enkel surfmaskin men det är nog första gången i historien som det är möjligt. År 2011 var det nog rätt hopplöst att sitta på en dator från 2001 och försöka få något gjort.

Man kan därmed inte räkna med att en dator kommer kunna vara användbar över huvud taget om 10 år. Och det är utan att betrakta eventuellt slitage på rörliga delar osv.

Jo helt klart, inga garantier att datorn går att använda i 10 år. Målet är att använda den runt 10 år blir den för slö eller går sönder får man köpa ny tidigare.

Permalänk
Medlem

Skulle bytt nätaggregat till detta som har tio års garanti och knappt kostar mer. Bättre effektivitet också så kanske tjänar på det i längden till och med.

https://www.inet.se/produkt/6903697/seasonic-focus-gx-550w

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av tomm:

Orsaken till Kingston KC2500 (57€/570kr) är för att jag får den billigare än A2000 (60€ / 600kr)

Aha, det var ju inte fel! Har lite dålig koll på den finska marknaden, haha.

Skrivet av tomm:

Sitter en gammal 2 kärning processor med integrerad grafik förtillfället och har inget extra grafikkort som ligger och skräpar. Annars vore det lätt val på en F modell av någon Intel processor.

Okej. Men som du själv skriver så klarar de sig fint på en i3:a. Ville bara kolla så att du hade koll på de prisvärda F processorerna.

Skrivet av tomm:

Här är köpkorgen för hela burken, 1€ = 10kr på ett ungefär.

Den något snabbare Intel Core i3 10105 finns på rea för 123,90 € på multitronic om det nu är en butik man kan tänka sig att handla ifrån, ingen aning om det är så dock, haha.

RAM finns typ en hundring billigare om man kan tänka sig typ Proshop.

I Sverige finns ju Focus GX på rea hos Inet, men jag vet inte om den skickas till Finland eller inte.

Men annars ser det bra ut!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

En I3 skulle jag aldrig köpa, lägger varje generation precis på gränsen för vad som krävs och blir gamla snabbt. Spara en månad till och köp en I5 istället

Snabbt gamla? Jag har en dator med 1:a generationens Intel Core i3 och den fungerar alldeles utmärkt fortfarande. Datorn är från 2010

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av jnsson:

Snabbt gamla? Jag har en dator med 1:a generationens Intel Core i3 och den fungerar alldeles utmärkt fortfarande. Datorn är från 2010

Första generationens i3:or var 2C/4T vilket var riktigt generöst, samma som vissa av i5:orna ju! 8:e generationen gjorde i5:orna ett rejält hopp från 4(4) till 6(6) men i3:orna gick från 2(4) till 4(4) vilket ledde till små eller inga prestandavinster om klockfrekvenserna och IPC:n är samma (i3:or och i5:or får i regel liknande klockfrekvens ökningar per generation och samma IPC ökningar.) Så i3:orna har i mitt och en del andras tycken inte varit särskilt prisvärda i 8th gen och 9th gen. Den bilden lever kvar hos vissa att i3:orna inte är prisvärda, något som i alla fall jag inte längre kan hålla med om nu när de är 4(8) vilket i7:orna var för bara ett par år sedan. Så det är väl bara lite av en skröna som lever kvar typ...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|