Litauen uppmanar konsumenter kasta sina "kinesiska telefoner"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Nonsens. Hela västvärldens företag sover i samma säng som Kina. Många kommer klaga på Kina (som en form av virtue-signaling) och i nästa sekund beställa något som är tillverkat där. Under julen lär svenska folket beställa 100.000 paket per dag igen. Det gör inte det för att de är smygkommunister eller någon annan nonsens, de gör det för att det är billigt och det mesta fungerar OK.

Eller så gör man det för att det är det enda alternativet. Kina har ju varit hela världens fabrik ganska länge nu liksom så många produkter går helt enkelt inte att köpa om man vill undvika kinestillverkade saker.

Personligen hade jag gärna undvikit Kina och en massa andra länder och/eller företag men det är svårt. Kina är väl inte värst egentligen, men de är ju störst, så man får liksom välja sina strider. Jag tryckte på ganska hårt för att mitt jobb inte skulle välja Slack som intern kommunikationsplattform exempelvis, och i slutändan valde vi Teams istället. Mina argument om att inte stöda en Saudisk prins som mördar journalister var nog inte det som fick vågskålen att tippa över dock, snarare att Slack var ganska dyrt och att vi redan hade Teams genom Office 365.

För mig försöker jag dra gränsen vid kinesutvecklat snarare än kinestillverkat. Jag vill inte att mina personuppgifter eller privata saker ska hamna i en kinesisk tjänst helt enkelt, det är första prio. Alltså hade jag inte köpt en Xiaomi-telefon. För produkter som inte har mjukvara eller tjänster känns det inte lika viktigt även om jag helst hade undvikit Xiaomi och liknande där också, men det är ju en prisfråga också liksom. Vi behövde en mindre batteridriven dammsugare, Xiaomis kostade 1200 och hade fått väldigt bra betyg, alternativ fanns från typ Dyson eller Black and Decker men de kostade över 5000, så det blev en Xiaomi.

Citat:

Det är snarare en vill-ha-begär som folk har inmatad i oss av ständig påverkan genom reklam (och politiker som säger att vi måste konsumera för att hålla ekonomin igång), vart det kommer ifrån spelar inte så stor roll, bara "jag" får något som jag är värd och gärna billigt också. Den där kicken för den tillfälliga välmåenden fungerar som en drog, och då tänker man t.ex. inte på biologisk hållbarhet heller.

Ja det var ju ett skifte där någonstans runt millennieskiftet när GWB uppmanade folk att spendera för att hålla ekonomin igång under deras krig snarare än att vara sparsamma som vid tidigare krig och kriser. Politikerna anammade det ganska fort, vilket ju har hjälpt Bezos och andra att bli rejält rika. Problemet är ju att mycket av vår ekonomiska teori bygger på saker som inte gäller längre. Förr fanns det ju en poäng i att spendera mer, det gav mer pengar till folk liksom, pengarna spred sig, företagen satsade och anställde mer folk, men idag är det ju inte riktigt så längre utan ju mer vi spenderar desto mer flyttar vi pengar till de absolut rikaste i samhället och de spenderar inte pengarna.

Permalänk
Medlem

@snajk: Kan inte säga att jag förstår ditt resonemang, det måste finnas så mycket falsk FUD för att den ska gå ihop.

Ta nätverksbolagen Nokia och Ericsson – stor del av deras utveckling sker i Kina. Ta ett företag som Intel, de har utveckling av t.ex. drivrutiner i Kina. Ta vad som helst, Kina är inte bara en fabrik för världen utan de står för ingenjörstjänster och nej ett företag som sourcar eller anställer i Kina är inte automatiskt och behöver inte ha bättre koll och vara mer skyddande av deras kunder (eller allmänheten) än ett företag med bas i Kina.

När det gäller brister så måste man påpeka alla. När det gäller påverkningskampanjer som uppdagas så har de som hjälpt dessa varit aktörer i västländer, så inte så man kan släppa bevakning och granskning av grejer och tjänster från västerländska firmor. Sedan är det helt intetsägande att som Litauen kritisera en tillverkare för att de i teorin skulle kunna aktivera en funktion, alla tillverkare har kontroll över operativsystemet och firmware/bootloader. Du kan flytta så att den som behöver signera grejerna innan det rullar ut är i typ Tyskland och ett dotterbolag där, men enligt kritikerna så förändrar inte detta något för enligt kritikerna så är det fritt fram för bolag som ägs av kineser att begå brott var som helst i världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@snajk: Kan inte säga att jag förstår ditt resonemang, det måste finnas så mycket falsk FUD för att den ska gå ihop.

Ta nätverksbolagen Nokia och Ericsson – stor del av deras utveckling sker i Kina. Ta ett företag som Intel, de har utveckling av t.ex. drivrutiner i Kina. Ta vad som helst, Kina är inte bara en fabrik för världen utan de står för ingenjörstjänster och nej ett företag som sourcar eller anställer i Kina är inte automatiskt och behöver inte ha bättre koll och vara mer skyddande av deras kunder (eller allmänheten) än ett företag med bas i Kina.

Jo ok, det är väl mer kinesägt och kinesutvecklat som är ett problem, men betoningen ligger nog på ägandet. Sen handlar det om typ av produkt också förstås. Ett helkinesiskt moderkort hade ju kunnat ha konstig hårdvara med konstig mjukvara i spionsyfte liksom, men jag är inte så rädd för det för jag är inte en person som har så mycket företagshemligheter eller typ planer på att störta den kinesiska regeringen eller så, på min privata dator i alla fall. Dock hade jag nog undvikit att installera mjukvarupaketet som hör till ett sådant moderkort, drivrutinerna räcker liksom.

Å andra sidan kör jag ju uteslutande Thinkpads som laptops vilka ju är kinesägda, och där installerar jag mjukvaran. Men en anledning till att använda just Thinkpads är ju att de är väldigt väl granskade då de används av bland annat diverse länders militär och exempelvis Nasa. Alltså litar jag på dem.

En telefon känns värre dock. Jag har inte alls samma insikt i hårdvaran som jag har för en dator, och hela operativsystemet kommer ju från telefontillverkaren. Alltså bedömer jag risken som större att de samlar in en massa data om mig via en sådan enhet. Sen är förstås en telefon känsligare än en dator, i alla fall i min åsikt. Den är med i princip överallt, och den har ju alla möjligheter att exempelvis kontrollera vart jag befinner mig, vilka jag kommunicerar med och så vidare, och jag gör också exempelvis bankärenden på telefonen och så. Sen har jag ju inte koll på vad telefonen gör, en dator kan jag ju övervaka på diverse sätt, se vad den skickar eller i alla fall vart den skickar det, men på en telefon har jag ju inte alls den kollen liksom.

Andra enheter får man ju bedöma för sig liksom. Jag hade nog inte köpt en "smart högtalare" från Huawei som körde deras mjukvara exempelvis, däremot om den hade kört Googles så hade det känts mer ok. Jag har exempelvis en "smart väckarklocka" från Lenovo som kör Googles mjukvara och den har jag inga större farhågor om. Men jag vet inte hur jag hade tänkt med exempelvis en robotdammsugare, hur känslig information kan den egentligen samla in?

Sen kan man ju ha betänkligheter kring Google också, men de är ju svåra att undvika idag liksom. Alltså kör jag hellre en Google Assistent då de redan har mycket mer information om mig via min telefon än vad assistenten hade kunnat ge.

Citat:

När det gäller brister så måste man påpeka alla. När det gäller påverkningskampanjer som uppdagas så har de som hjälpt dessa varit aktörer i västländer, så inte så man kan släppa bevakning och granskning av grejer och tjänster från västerländska firmor.

Nej men det finns ju ändå skillnader. Kinesiska företag är under mycket större statlig kontroll än vad amerikanska eller europeiska är liksom, precis som befolkningen i länderna. Jag säger inte att den amerikanska statens övervakning är ok på något sätt, men den känns inte lika farlig som den kinesiska då den inte används för alls lika många eller illvilliga syften liksom. Än så länge bör förstås tilläggas.

Någonstans handlar det förstås om yttrandefrihet, om USA kräver att Google lämnar ut uppgifter så är det mycket större chans att Google meddelar detta till sina kunder, går ut med pressreleaser eller liknande. Om Kina kräver att Huawei sparar känslig information så tror jag inte vi hade fått höra det, och sannolikt sker det redan. Google är också beroende av deras anseende för att kunna sälja sina produkter, medan kinesiska företag är mer beroende av statens godkännande än något annat.

Citat:

Sedan är det helt intetsägande att som Litauen kritisera en tillverkare för att de i teorin skulle kunna aktivera en funktion, alla tillverkare har kontroll över operativsystemet och firmware/bootloader.

Jag råder dig att läsa lite mer om vad dessa forskare hittade. Det handlar inte bara om blacklisten som inte var aktiverad utan det fanns andra tveksamheter med Xiaomis enheter också. Varför skickar en Xiaomi-telefon ett sms till Singapore vid aktivering av enheten dolt för användaren? Det behöver inte vara något hemskt förstås, men varför dölja det då?

Citat:

Du kan flytta så att den som behöver signera grejerna innan det rullar ut är i typ Tyskland och ett dotterbolag där, men enligt kritikerna så förändrar inte detta något för enligt kritikerna så är det fritt fram för bolag som ägs av kineser att begå brott var som helst i världen.

Nu har du missförstått kritiken. Det handlar inte om att det är fritt fram för dem att begå brott, utan att deras stat kan tvinga hela bolaget att spionera (alltså begå brott) i andra länder för att de över huvud taget ska få existera. Jag hade inte köpt en Nordkoreansk telefon heller, eller en Sudansk eller en Saudisk, men det är liksom inget problem för de bygger inte telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ta nätverksbolagen Nokia och Ericsson – stor del av deras utveckling sker i Kina.

Lite offtopic, men var det inte just Ericsson som fick sina telefonväxlar kopierade av ett kinesiskt bolag, där även vissa "buggar" på kretskortsnivå hängde med?

Copyright i Kina har en liten annan betydelse än hur vi tolkar det här

Det är ingen slump att Huawei byggde upp sitt kontor utanför Sony Mobile i Lund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej men det finns ju ändå skillnader.

Det är något du missförstått. Samma lagar gäller dotterbolagen till Intel, Nokia och Ericsson och alla kinesiska medborgare i utlandet. Det finns ingen separation och är kritiken att de kan tvinga folk att begå brott så kan de göra detta oavsett vilket bolag det handlar om. Är de som utgör hoten redan integrerad i verksamheten så behövs inte VDns tillåtelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu har du missförstått kritiken. Det handlar inte om att det är fritt fram för dem att begå brott, utan att deras stat kan tvinga hela bolaget att spionera (alltså begå brott) i andra länder för att de över huvud taget ska få existera. Jag hade inte köpt en Nordkoreansk telefon heller, eller en Sudansk eller en Saudisk, men det är liksom inget problem för de bygger inte telefoner.

Nej. Begår ett företag brott så begår anställda (även i utlandet) brott och kan fängslas. Eftersom Kina inte har kapital att undvika reprisalier skulle många av dessa sitta resten av sina liv efter att ha åtalas som spioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lite offtopic, men var det inte just Ericsson som fick sina telefonväxlar kopierade av ett kinesiskt bolag, där även vissa "buggar" på kretskortsnivå hängde med?

Copyright i Kina har en liten annan betydelse än hur vi tolkar det här

Det är ingen slump att Huawei byggde upp sitt kontor utanför Sony Mobile i Lund.

Lika irrelevant till ämnet som Crypto AG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det är något du missförstått. Samma lagar gäller dotterbolagen till Intel, Nokia och Ericsson och alla kinesiska medborgare i utlandet. Det finns ingen separation och är kritiken att de kan tvinga folk att begå brott så kan de göra detta oavsett vilket bolag det handlar om. Är de som utgör hoten redan integrerad i verksamheten så behövs inte VDns tillåtelse.

Jag vet inte vad du motsätter dig eller vad du menar riktigt. Skulle kinesiska staten tvinga Ericssons dotterbolag i Kina att få sina anställda i utlandet att spionera? För Ericssons räkning? Inte så troligt. Kina kan, uppenbarligen eftersom det redan skett, trycka på sina företag så att de installerar mjukvara som vi hade betraktat som spionmjukvara eller trojaner som rapporterar tillbaka vad vi gör på deras enheter. Det har däremot inte skett på enheter som inte är från dessa kinesiska tillverkare trots att de har byggts i Kina.

Skrivet av Petterk:

Nej. Begår ett företag brott så begår anställda (även i utlandet) brott och kan fängslas. Eftersom Kina inte har kapital att undvika reprisalier skulle många av dessa sitta resten av sina liv efter att ha åtalas som spioner.

Det har väl inget med saken att göra. Jag har inte sagt att de har någon form av immunitet, bara att de kan tvingas göra saker. Precis som Eritrea gör med pengar exempelvis, en del regimtrogna eritreaner utövar påtryckningar och hot mot andra eritreaner i exil för att de ska ge pengar till staten då det är lag på att göra det där, och det är en stor inkomst för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte vad du motsätter dig eller vad du menar riktigt. Skulle kinesiska staten tvinga Ericssons dotterbolag i Kina att få sina anställda i utlandet att spionera? För Ericssons räkning? Inte så troligt. Kina kan, uppenbarligen eftersom det redan skett, trycka på sina företag så att de installerar mjukvara som vi hade betraktat som spionmjukvara eller trojaner som rapporterar tillbaka vad vi gör på deras enheter. Det har däremot inte skett på enheter som inte är från dessa kinesiska tillverkare trots att de har byggts i Kina.

Jag förstår faktiskt inte dig här. Vill säkerhetstjänsten ha uppgifter frågar de inte företagen att begå brott, de har redan anställda i bolagen som kan hämta uppgifterna, röja säkerhetshål eller skapa säkerhetshål de kan använda utan att blanda in några höga chefer som ger order om det hela. Om bolaget är baserat i Kina eller inte har ju noll betydelse då dotterbolaget troligen besitter informationen eller kan bereda sig tillgång.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Jag förstår faktiskt inte dig här. Vill säkerhetstjänsten ha uppgifter frågar de inte företagen att begå brott, de har redan anställda i bolagen som kan hämta uppgifterna, röja säkerhetshål eller skapa säkerhetshål de kan använda utan att blanda in några höga chefer som ger order om det hela. Om bolaget är baserat i Kina eller inte har ju noll betydelse då dotterbolaget troligen besitter informationen eller kan bereda sig tillgång.

Jag tror vi blandar ihop saker här. Vill Kina ha access till typ Ericssons ritningar för kretskorten de tillverkar i Kina så kan de be en anställd där, antingen en som redan är "spion" åt det eller någon annan med påtryckningar eller hot. Men vill de att någon lägger till ett chip på Ericssons kretskort (alltså alla, inte ett specifikt) som samlar info eller något så räcker det inte med en person, de måste få detta igenom alla processer med kvalitetskontroll och så vidare. Det hade inte gått på Ericsson, men det går utmärkt på Huawei eller Xiaomi.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte varför alla bara verkar bry sig om just den lilla biten, de kom fram till värre saker: https://www.techtimes.com/articles/265727/20210923/security-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror vi blandar ihop saker här. Vill Kina ha access till typ Ericssons ritningar för kretskorten de tillverkar i Kina så kan de be en anställd där, antingen en som redan är "spion" åt det eller någon annan med påtryckningar eller hot. Men vill de att någon lägger till ett chip på Ericssons kretskort (alltså alla, inte ett specifikt) som samlar info eller något så räcker det inte med en person, de måste få detta igenom alla processer med kvalitetskontroll och så vidare. Det hade inte gått på Ericsson, men det går utmärkt på Huawei eller Xiaomi.

Jag tror inte du lever i verkligheten.

Ingen regering är orolig för att kretsar ska installeras.

Ericssons system är nästan bara programvara, även radiodelen är SDR och denna programvara utvecklad i Kina. Finns inget som helst behov av extra kretsar och det som ligger närmast till hands som vi också sett säkerhetstjänster från flera länder syssla med är att sitta på flera zero-day-sårbarheter, vilket anställda kan ta fram med källkodstillgången och i princip övervaka om de fixas eller om de fixas bristfälligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Jag tror inte du lever i verkligheten.

Ingen regering är orolig för att kretsar ska installeras.

Ericssons system är nästan bara programvara, även radiodelen är SDR och denna programvara utvecklad i Kina. Finns inget som helst behov av extra kretsar och det som ligger närmast till hands som vi också sett säkerhetstjänster från flera länder syssla med är att sitta på flera zero-day-sårbarheter, vilket anställda kan ta fram med källkodstillgången och i princip övervaka om de fixas eller om de fixas bristfälligt.

Det var bara ett exempel, mjukvara likväl som hårdvara granskas och således är det svårt för en enskild att göra något bedrägligt på detta vis utan en större "konspiration". Jag tror inte risken är så stor, men uppenbarligen sker det saker på exempelvis en Xiaomi-telefon som i alla fall jag inte hade varit bekväm med och således köper jag inte en Xiaomi-telefon. Sen är det ingen garanti förstås, jag har inte tillräcklig insikt i processerna för att veta om det skulle vara möjligt för någon att lägga in detta på exempelvis en Iphone utan att Apple märkte det. Men eftersom det inte har skett så antar jag att antingen är processerna för att hitta sånt här tillräckligt bra eller så försöker inte den kinesiska staten påverka de som tillverkar saker åt utländska bolag så som de uppenbarligen gör med inhemska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det var bara ett exempel, mjukvara likväl som hårdvara granskas och således är det svårt för en enskild att göra något bedrägligt på detta vis utan en större "konspiration". Jag tror inte risken är så stor, men uppenbarligen sker det saker på exempelvis en Xiaomi-telefon som i alla fall jag inte hade varit bekväm med och således köper jag inte en Xiaomi-telefon. Sen är det ingen garanti förstås, jag har inte tillräcklig insikt i processerna för att veta om det skulle vara möjligt för någon att lägga in detta på exempelvis en Iphone utan att Apple märkte det. Men eftersom det inte har skett så antar jag att antingen är processerna för att hitta sånt här tillräckligt bra eller så försöker inte den kinesiska staten påverka de som tillverkar saker åt utländska bolag så som de uppenbarligen gör med inhemska.

Ditt inlägg verkar fortfarande inte grundat i verkligheten.

Säkerhetsbolag och stater har suttit på zero-days där det varit möjligt att ta över iPhones i syfte att övervaka folk och det har inte varit kopplat till Kina. Staten har inte lagts sig i Xiaomis tillverkning eller programvara, finns inget belägg för påståendena. Finns ingen dold censurfunktion och ingen annan har rapporterat om SMS till Singapore som är något du skulle se på specifikationerna från din operatör.

Precis som amerikanerna gjort går det dessutom bra att modifiera utrustning under transit...

Edit: Det är en betydligt större konspiration att beordra ett helt företag att begå brott. Att skaffa sig uppgifter man normalt inte besitter eller som ligger i ett dotterbolag som gäller under andra lagar gör såklart makter som USA vilket är varför amerikanska firmor ibland har svårt att vinna upphandlingar där känsliga uppgifter hanteras, men det belyser bara att man inte kan behandla olika aktörer olika och Kina har inte samma formella system för att hämta uppgifter på det sättet USA gör utan det bygger bara på att vi inte litar på Kina och litar vi inte på Kina kan de självklart påverka dotterbolag eller kinesiska medborgare i utlandet, säkerhetstjänsten är inte begränsade till inhemskt ägda bolag utan lagen gäller alla.

Flera andra länder kan komma undan med detta, Kina skulle aldrig komma undan för de har inte kapital till det. De som är inblandade skulle fängslas om de befinner sig eller kommer befinna sig utomlands. I praktiken vore det bättre för kineserna att vägra följa order från säkerhetstjänsten än att följa de om de skulle bli kontaktade för att hämta uppgifter och det finns ingen som helst anledning för någon som inte är medborgare att följa order om att begå brott för de kommer ju inte undan.

Permalänk
Medlem

Lite skillnad när kinesiska ”myndigheter” ber om data eller uppgifter från ditt företag. Det blir nackskott vid vägran eller försök att slingra sig. Bahnhof behöver bara vägra tills datan blivit gammal och överskriven och sen ta böterna.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Lite skillnad när kinesiska ”myndigheter” ber om data eller uppgifter från ditt företag. Det blir nackskott vid vägran eller försök att slingra sig. Bahnhof behöver bara vägra tills datan blivit gammal och överskriven och sen ta böterna.

Vad pratar du om? Bahnhof får inga böter för att de följer LEK, Bahnhof lämnar över data när myndigheter utreder brott. Bahnhof får inte lämna över uppgifter de sparar enligt LEK till upphovrättsägarna, då hade de brutit mot lagen. Eftersom Bahnhof inte har några uppgifter att lämna i Ipredmål har de aldrig behövt ta den fighten.

Det finns inget belägg för att kinesiska företag är mer benägna att distribuera spionprogramvara utanför fastlandet än företag med dotterbolag i Kina. Hade de gjort detta så skulle vi ha massor (så väl kinesiska medborgare som andra anställda i dessa bolag) som vi kan låsa in för spioneri, Kina har inte kapital att undgå repressalier. Finns gott om kinesiska spioner som vi låser in i västvärlden, de har inte agerat på order av något kinesiskt företag däremot. Hotet är ju att dessa kinesiska medborgare finns inne i bolag, myndigheter och universitet. Det är också ett hot som rättsväsendet och säkerhetstjänster kan hantera i den mån att folk upptäcks och straffas.

Givetvis ska man behandla all konsumentelektronik med misstänksamhet, men lögner och galna slutsatser hjälper oss inte där.

Permalänk
Medlem

Även om jag har fel i detaljer så är det princiiipen jag är ute efter. Kina är det nya stora hotet men det debatteras fortfarande istället för att det tas på allvar. De äger redan förvånansvärt många företag i viktiga brancher här så vi kommer få känna på konsekvenser vid olydnad och uppstudsighet i framtiden. Hittills har vi kunnat skratta åt den aggressiva Kinesiska ambassadören när han krävt att vi ska hålla käft i frågan om fängslade författaren. Snart måste vi lyda.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Även om jag har fel i detaljer så är det princiiipen jag är ute efter. Kina är det nya stora hotet men det debatteras fortfarande istället för att det tas på allvar. De äger redan förvånansvärt många företag i viktiga brancher här så vi kommer få känna på konsekvenser vid olydnad och uppstudsighet i framtiden. Hittills har vi kunnat skratta åt den aggressiva Kinesiska ambassadören när han krävt att vi ska hålla käft i frågan om fängslade författaren. Snart måste vi lyda.

Bättre att de börjar stödja maoistgerillor igen med vapen och pengar istället för att få delta i handel på rättvisa villkor.

Kina har inte några problem om vi blockerar att de köper firmor som sysslar med försvarsindustrin, vore ganska naturligt då vi har ett vapenembargo mot Kina, de har heller inget problem om vi hindrar de från att köpa firmor med teknik vi anser ha säkerhetspolitiska aspekt. Kina har egentligen inget problem med om vi åtalar och fängslar deras spioner. Det är när vi börjar fängsla folk utan att de begått något brott som Kina kan ta till åtgärder, i övriga fall har de inte kapital nog att spendera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Ditt inlägg verkar fortfarande inte grundat i verkligheten.

Säkerhetsbolag och stater har suttit på zero-days där det varit möjligt att ta över iPhones i syfte att övervaka folk och det har inte varit kopplat till Kina. Staten har inte lagts sig i Xiaomis tillverkning eller programvara, finns inget belägg för påståendena. Finns ingen dold censurfunktion och ingen annan har rapporterat om SMS till Singapore som är något du skulle se på specifikationerna från din operatör.

Precis som amerikanerna gjort går det dessutom bra att modifiera utrustning under transit...

Edit: Det är en betydligt större konspiration att beordra ett helt företag att begå brott. Att skaffa sig uppgifter man normalt inte besitter eller som ligger i ett dotterbolag som gäller under andra lagar gör såklart makter som USA vilket är varför amerikanska firmor ibland har svårt att vinna upphandlingar där känsliga uppgifter hanteras, men det belyser bara att man inte kan behandla olika aktörer olika och Kina har inte samma formella system för att hämta uppgifter på det sättet USA gör utan det bygger bara på att vi inte litar på Kina och litar vi inte på Kina kan de självklart påverka dotterbolag eller kinesiska medborgare i utlandet, säkerhetstjänsten är inte begränsade till inhemskt ägda bolag utan lagen gäller alla.

Flera andra länder kan komma undan med detta, Kina skulle aldrig komma undan för de har inte kapital till det. De som är inblandade skulle fängslas om de befinner sig eller kommer befinna sig utomlands. I praktiken vore det bättre för kineserna att vägra följa order från säkerhetstjänsten än att följa de om de skulle bli kontaktade för att hämta uppgifter och det finns ingen som helst anledning för någon som inte är medborgare att följa order om att begå brott för de kommer ju inte undan.

Det har ju hänt: https://www.bloomberg.com/news/features/2018-10-04/the-big-ha...

Det har inget med zero-days eller liknande att göra utan det handlar om medvetet introducerade och dolda hål eller bakdörrar av olika slag. Eller hela grejen med DJI's mjukvara: https://www.nytimes.com/2020/07/23/us/politics/dji-drones-sec...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det har ju hänt: https://www.bloomberg.com/news/features/2018-10-04/the-big-ha...

Det har inget med zero-days eller liknande att göra utan det handlar om medvetet introducerade och dolda hål eller bakdörrar av olika slag. Eller hela grejen med DJI's mjukvara: https://www.nytimes.com/2020/07/23/us/politics/dji-drones-sec...

#19264830

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tror nog att den censur och opinionsstyrning som facebook, twitter, google m.f ägnar sig åt numera är ett större problem än kinesiska telefoner och Kina.

Och det betyder att vi bara ska acceptera det Kina gör? Den här whataboutismen är så jäkla tröttsam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Och det betyder att vi bara ska acceptera det Kina gör? Den här whataboutismen är så jäkla tröttsam.

Inte direkt. Det senaste FRA förslaget påverkar oss i Sverige långt mer än vissa kinesiska företag gör. Man behöver inte köpa en Kina lur, men du kan inte undvika möjlig massövervakning i Sverige.

Det är definitionen av barking at the wrong tree. Kan man inte i Sverige i populismens ålder se hur många förslag som kommer från riksdagspartierna som går ut på att göra rättssystemet mer totalitär. Det är sådant många ropar efter.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Xiaomi är extremt prisvärda, 144hz 8GB ram 108mp kamera och monster batteri för 2.400kr (låst i två år).

Jag tror det är rent trams för att hålla Kina telefoner utanför marknaden då dom är extremt svåra att konkurrera med.

Du kartlägger PRECIS en av dom stora problemen "Dom är extremt svåra att konkurrera med", det kina har som inte västvärlden har är näst intill gratis arbetare, arbetare som har så dåliga villkor att dom måste sätta upp skyddsnät på hus för att dom för ofta tar livet av sig, villkor som gör att dom inte har något att säga till om, samt att de skattepengar dom får in används för kampanjer till de stora företagen.
Är detta rätt? Vill vi verkligen att kina ska ta över marknaden med dessa premisser? det ÄR politiskt och man får ta sig en liten tankeställare.

Vanliga motargument är "Men alla andra företag missbrukar sin makt även i västvärlden!!!"
Tror du seriöst att det är på samma nivå som i kina? då får du verkligen ta och läsa på lite om du tror detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Du kartlägger PRECIS en av dom stora problemen "Dom är extremt svåra att konkurrera med", det kina har som inte västvärlden har är näst intill gratis arbetare, arbetare som har så dåliga villkor att dom måste sätta upp skyddsnät på hus för att dom för ofta tar livet av sig, villkor som gör att dom inte har något att säga till om, samt att de skattepengar dom får in används för kampanjer till de stora företagen.
Är detta rätt? Vill vi verkligen att kina ska ta över marknaden med dessa premisser? det ÄR politiskt och man får ta sig en liten tankeställare.

Vanliga motargument är "Men alla andra företag missbrukar sin makt även i västvärlden!!!"
Tror du seriöst att det är på samma nivå som i kina? då får du verkligen ta och läsa på lite om du tror detta.

Företag med tillverkning i Vietnam, Indien eller Thailand har billigare arbetare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:
Skrivet av Petterk:

Förutom att det råkar vara helt fabricerat av en journalist.

Det är väl inte klarlagt. Bloomberg vidhåller att artikeln stämmer, Super Micro vidhåller att den inte gör det men de har inte vidtagit några åtgärder mot Bloomberg utan istället har de försökt flytta så mycket som möjligt av sin produktion bort från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är väl inte klarlagt. Bloomberg vidhåller att artikeln stämmer, Super Micro vidhåller att den inte gör det men de har inte vidtagit några åtgärder mot Bloomberg utan istället har de försökt flytta så mycket som möjligt av sin produktion bort från Kina.

Supermicro tillsammans med Apple och Amazon har vittnat under ed i kongressen. Det tillsammans med att det inte finns något bevis för extrakretsar gör hela den aspekten av rapporteringen falsk.

Är man intresserad av säkerhet så gör Bloomberg bara en björntjänst, riktiga problem hamnar i skymundan.

Inte heller Apple, Amazon, HP eller Dell har vidtagit några åtgärder mot Bloomberg, men det säger inte så mycket då man normalt inte åtalar medier för ryktesspridning. Samtidigt så är Supermicros supply chain till stor del i Kina när det gäller att förpacka kretsar och tillverka olika komponenter och det räcker med modifierad firmware någonstans i systemet för att införa sårbarheter, eller drivrutiner från en firma som kan vara under inflytande. Självklart sourcar Apple, Amazon, HP och Dell från Kina fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Du kartlägger PRECIS en av dom stora problemen "Dom är extremt svåra att konkurrera med", det kina har som inte västvärlden har är näst intill gratis arbetare, arbetare som har så dåliga villkor att dom måste sätta upp skyddsnät på hus för att dom för ofta tar livet av sig, villkor som gör att dom inte har något att säga till om, samt att de skattepengar dom får in används för kampanjer till de stora företagen.
Är detta rätt? Vill vi verkligen att kina ska ta över marknaden med dessa premisser? det ÄR politiskt och man får ta sig en liten tankeställare.

Vanliga motargument är "Men alla andra företag missbrukar sin makt även i västvärlden!!!"
Tror du seriöst att det är på samma nivå som i kina? då får du verkligen ta och läsa på lite om du tror detta.

Apple har exakt samma nät i sina fabriker i kina.
Du får det att låta som att resten av tillverkarna är så fina så, gissa var dom köper komponenterna om inte hela lurarna ifrån. Ja juste Asien och oftast Kina.

Vänd på valfri av dina elektronik saker, mus, tangentbord, skärm mm och det är made in china trots att det oftast är amerikanska företag.

Enda skillnaden är antalet mellanhänder och skatter.
Arbetarna har det lika dåligt oavsett inhemsk eller utländska ägare i kina.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Bra att fler får upp ögonen för hur omoraliskt och fel det är att köpa av kinesiska företag. Man ska inte belöna stöld.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Du kartlägger PRECIS en av dom stora problemen "Dom är extremt svåra att konkurrera med", det kina har som inte västvärlden har är näst intill gratis arbetare, arbetare som har så dåliga villkor att dom måste sätta upp skyddsnät på hus för att dom för ofta tar livet av sig, villkor som gör att dom inte har något att säga till om, samt att de skattepengar dom får in används för kampanjer till de stora företagen.
Är detta rätt? Vill vi verkligen att kina ska ta över marknaden med dessa premisser? det ÄR politiskt och man får ta sig en liten tankeställare.

Vanliga motargument är "Men alla andra företag missbrukar sin makt även i västvärlden!!!"
Tror du seriöst att det är på samma nivå som i kina? då får du verkligen ta och läsa på lite om du tror detta.

Om du tror att det enda Kina har att erbjuda är billiga bönder så får du nog själv ta att läsa på lite, Kina har en avsevärt högre medianlön än Sverige, har dem stora ekonomiska klyftor? Japp men det har vi i väst också, speciellt nu när byråkraterna kört 0% räntor, centralbanksköp och likväl kan hävda "ingen inflation".

Att det har förekommit flera självmord på stora foxconn elektronik industrier runt 2010 är välkänt. Främst på apples och Hps avdelningar.

Visa signatur

=)