Veckans fråga: Hur betalar du på nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Swish är väl ok för småsummor, men för större köp blir det strul när man slår i beloppstaket. Jag vet att man, med mycket möda och stort besvär, kan göra enstaka höjningar för stora köp, men det är liksom inte standardalternativet. Tror det är max 3000 kr per vecka eller nåt normalt.

Med Swedbank så är det bara att logga in i deras app och höja gränsen. Tar max 1 minut.
Sedan kan man permanent välja vad beloppsgränsen per vecka skall vara.
Men Swedbank och Skandiabanken har väl också bäst onlinetjänster vilket för egen del är den avgörande faktorn för val av bank.
Potentiell rådgivning och ett behov av att besöka ett kontor existerar inte.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Väljer alltid Klarna 14-dagarsfaktura när alternativet finns. Om du har en tendens att överspendera och försätta dig i skulder är det väl bannemig inte Klarnas fel.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk

Jag betalar med dom flest av valen! Det beror på butik!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

De flesta vill inte betala för sina köp direkt utan föredrar att få hem produkten först och kontrollera så att allt står rätt till innan de betalar, annars kan man rapportera problem till Klarna så slipper du stå ute med pengar i onödan. Du verkar inte ha fattat att hela fördelen med Klarna är "Buy now, Pay later".

Jag har inte förstått heller.

Vad händer om produkten inte motsvarar förväntan och hur förenklar klarna proceseen? För dom din talan mot butiken?

Vad är fördelarna med att ta ett kortfristigt lån på 14dagar jämfört med att betala på en gång, förutom om man inte har råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag har inte förstått heller.

Vad händer om produkten inte motsvarar förväntan och hur förenklar klarna proceseen? För dom din talan mot butiken?

Vad är fördelarna med att ta ett kortfristigt lån på 14dagar jämfört med att betala på en gång, förutom om man inte har råd?

Om t.ex. produkten skulle visa sig vara felaktig på något sätt så går du in i appen och rapporterar ett problem och beskriver exakt vad som är fel, vad som händer sedan är att köpet "pausas" vilket gör att du slipper betala för det tills problemet är löst. Klarna agerar alltså som en slags mellanhand/säkerhet där du slipper ligga ute med pengar om problem uppstår. Då för dem sedan detta vidare mot återförsäljaren om du har en giltig anledning.

Ett annat vanligt fall är att folk köper flera olika produkter t.ex. kläder och sedan returnerar en/flera delar av köpet. Istället för att då ligga ute med hela summan så kan du få hem kläderna, prova dem och sedan returnera de plagg du ej vill behålla. När återförsäljaren har mottagit din retur så uppdaterar Klarna ditt köp med nya summan och då kan du betala för det du tänkt behålla.

En gång så köpte jag en produkt från ett ganska okänt företag via klarnas engångskort, vad som hände då var att jag inte fick produkten trots flera mail till återförsäljaren och då visade jag Klarna printscreens på detta och fick sedan återbetalning av Klarna ett tag senare. Hade jag köpt direkt via återförsäljaren så hade jag ju aldrig fått se dem pengarna igen.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Tycker att kategorin som omfattar Klarna och Paypal är felaktig då Paypal är något man kan välja att betala med bland olika alternativ och Klarna inte är gångbart internationellt... ännu. Paypal är dessutom så vitt jag vet cash medans Klarna alltid är en kredithantering, även om du betalar direkt.

Visa signatur
Permalänk

Älskar klarna!!, beställ. få varan. betala.

Visa signatur

6600K med EK-Supremacy EVO / ASUS Z170 PRO GAMING / HYPERX FURY BLACK 2X8 / ASUS 1080ti med EK-FC1080 / EVGA SUPERNOVA G2 750W / Fractal Design Define C / supersnygg custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Just det som du skriver. De som har koll på sin ekonomi, men finns många som inte har det.
Att handla på faktura som Klarna eller andra krediter är ett problem för många. Det handlar inte alltid om att man ska sätta sig i skulder så man får kronofogden efter sig utan att man handlar fast man inte har pengar på banken. Många lever för månadslönen och får då en räkning från t.ex. Klarna som äter upp bufferten när lönen kommer in. Vilket gör att om de får en oväntad utgift kan göra så de börjar med sms-lån.

Så är det givetvis. Ska dock erkännas att jag vid vissa tillfällen köper en produkt ca en vecka innan löning (oftast för att jag av någon anledning inte kan vänta), och oftast handlar det bara om några hundralappar, så det "lånet" blir ingen belastning för min ekonomi. Hade det handlat om tusenlappar, skulle jag inte ta ett sådant köp på faktura.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag vet, men det är knöligt och tar tid och kan inte göras alla tider på dygnet. Eller i alla fall inte 2016. Har inte försökt sen dess.

Oavsett, så är Swish ett sämre alternativ för de flesta större köp. Utmärkt för småköp, som t ex lite blandat från Apotea eller liknande.

Sist jag gjorde ett större inköp var för fem år sedan, en bil för runt 90K, då var det lite problematiskt att betala. Debitkort? Något tak satte stopp. Kreditkortet hade funkat men jag har valt att bara ha 50K i kredit så det funkade inte. Swish däremot fungerade, även om jag var tvungen att höra av mig till banken. Men att öka taket för Swish är ju en mycket enklare operation än att exempelvis höja ens kredit, då måste de ju göra en ny kreditupplysning och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Så är det givetvis. Ska dock erkännas att jag vid vissa tillfällen köper en produkt ca en vecka innan löning (oftast för att jag av någon anledning inte kan vänta), och oftast handlar det bara om några hundralappar, så det "lånet" blir ingen belastning för min ekonomi. Hade det handlat om tusenlappar, skulle jag inte ta ett sådant köp på faktura.

Med ditt exempel att du handlar en vara en vecka innan lön på faktura betyder troligtvis att du inte har en buffert. Att spara en buffert motsvarande en-två löner, eller mer om man bor i bostadsrätt/villa är en viktig del i att ha koll på sin ekonomi.

Och en stor fördel är att man mår bättre och slipper vara stressad av att lönen ska räcka. t.ex. om bilen går sönder eller om man är sjuk en vecka.
Och detta är en stor anledning att jag inte tycker om krediter som lockar in folk i köp de inte har råd med.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Med ditt exempel att du handlar en vara en vecka innan lön på faktura betyder troligtvis att du inte har en buffert. Att spara en buffert motsvarande en-två löner, eller mer om man bor i bostadsrätt/villa är en viktig del i att ha koll på sin ekonomi.

Och en stor fördel är att man mår bättre och slipper vara stressad av att lönen ska räcka. t.ex. om bilen går sönder eller om man är sjuk en vecka.
Och detta är en stor anledning att jag inte tycker om krediter som lockar in folk i köp de inte har råd med.

Jo det är förstås ett problem med allt mer lättillgängliga krediter och allt smartare marknadsföring. Samtidigt får man ju förstå att inte alla har möjlighet att ha en stor buffert liksom.

På ett annat plan har vi ju blivit allt mer av ett konsumtionssamhälle. De personer som visas upp både i fiktion och "verkligheten" är allt mer fokuserade på konsumtion, lyxprylar, lyxresor och så vidare. De enda man ser som inte är "rika" på TV eller liknande är typ uppfostringsprogram som lyxfällan med folk som har gått på detta lite för mycket som ska skuldbeläggas inför hela allmänheten för att de ville ha en platt-TV i sovrummet eller något liksom. Den"alternativa livsstil" som man ser är ju precis samma högavlönade eller privilegierade personer som kanske bestämt sig för att flytta ut på landet eller leva i en skåpbil ett år (sannolikt finansierade av sina åldrande föräldrar eller liknande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är förstås ett problem med allt mer lättillgängliga krediter och allt smartare marknadsföring. Samtidigt får man ju förstå att inte alla har möjlighet att ha en stor buffert liksom.

Det jag menade med en buffert är inte att man ska kunna lägga undan en månadslön på en månad. Det jag menar är att ha pengar över när nästa stora inkomst kommer in. Om det är 200kr eller 1000kr spelar ingen roll. Bara man ser att man kan spara något tills nästa månad. Sedan över tid kommer man få ihop en bra buffert så man kan känna sig lite säkrare. Jag har levt på socialbidrag och haft knappt mat till sonen och mig när han var liten. så jag vet hur det är att inte känna sig trygg med lite inkomst.

Citat:

På ett annat plan har vi ju blivit allt mer av ett konsumtionssamhälle. De personer som visas upp både i fiktion och "verkligheten" är allt mer fokuserade på konsumtion, lyxprylar, lyxresor och så vidare. De enda man ser som inte är "rika" på TV eller liknande är typ uppfostringsprogram som lyxfällan med folk som har gått på detta lite för mycket som ska skuldbeläggas inför hela allmänheten för att de ville ha en platt-TV i sovrummet eller något liksom. Den"alternativa livsstil" som man ser är ju precis samma högavlönade eller privilegierade personer som kanske bestämt sig för att flytta ut på landet eller leva i en skåpbil ett år (sannolikt finansierade av sina åldrande föräldrar eller liknande).

Just det jag reagerar på när man tittat på lyxfällan. Det är ofta inte låginkomsttagare som hamnar i "fällan". Det är att de konsumerar för mycket på prylar och vardagliga slö-inköp. Och för att komma tillbaka till att köpa på kredit så är det så mycket lättare att hamna i detta när man köper nu, betalar sedan.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Det jag menade med en buffert är inte att man ska kunna lägga undan en månadslön på en månad. Det jag menar är att ha pengar över när nästa stora inkomst kommer in. Om det är 200kr eller 1000kr spelar ingen roll. Bara man ser att man kan spara något tills nästa månad. Sedan över tid kommer man få ihop en bra buffert så man kan känna sig lite säkrare. Jag har levt på socialbidrag och haft knappt mat till sonen och mig när han var liten. så jag vet hur det är att inte känna sig trygg med lite inkomst.

Jo men det är svårt för många. Jag har också suttit i den sitsen och det är inget roligt liv, visst kanske man hade kunnat spara lite pengar men ofta handlar det ju om att dra ner på ett av de få nöjen man har kvar i så fall liksom. För mig var det inte så hemskt, för jag var ju medveten om att det var en tillfällig situation liksom, men tanken på att behöva gå och gnälla hos soc för att få några fattiga hundralappar till typ stövlar till barnen eller liknande resten av livet var ju en väldigt bra motivation för mig att ge dem fingret liksom. Det är underbart att vi har detta skyddsnät men folk verkar tro att det handlar om lathet eller något, men det är ju fan ett heltidsjobb att handskas med socialen, arbetsförmedlingen, alla meningslösa åtgärder de tvingar in en i och så vidare.

Citat:

Just det jag reagerar på när man tittat på lyxfällan. Det är ofta inte låginkomsttagare som hamnar i "fällan". Det är att de konsumerar för mycket på prylar och vardagliga slö-inköp. Och för att komma tillbaka till att köpa på kredit så är det så mycket lättare att hamna i detta när man köper nu, betalar sedan.

Jo absolut, men det är klart att det inte blir bra TV av typ en ensamstående morsa som jobbar som städare. Vart är nedvärderingen liksom? Det är ju vad folk är ute efter. "Du kan spara ett par tior om du köper Euroshopper havregryn istället..." blir ju bara tragiskt.

Jag kollar inte på lyxfällan normalt sett (går det ens längre?), men jag har ju sett några avsnitt. Ofta är det absolut folk som verkligen är i en lyxfälla, de vill ha samma levnadsstandard som de tror att alla andra har, med fin bil, elektronik, resor och så vidare. Och självklart är det ett problem att folk inte inser, eller inte vill inse, att de lever över sina tillgångar och att det kommer att sluta i katastrof. Dock händer det ju att de har med folk som verkligen inte har några alternativ, de kan inte snåla mer än de gör och det handlar inte om en "lyxfälla" utan bara fattigdom.

Men det är ju också ett problem att alla hela tiden blir matade med en orealistisk bild av andras vardag. Billiga och lättillgängliga krediter med få regler för marknadsföring och så bidrar förstås till vidden av problemet, och de är ett stort problem, men de har ju inte skapat det utan det är ju fokuset på typ att maximera sin personliga lycka eller något. Jag vet inte hur man ska lösa det förstås, men ändå.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

E-handel har växt explosionsartat under pandemin. I veckans fråga undrar vi vilken betalmetod du använder vid shopping online.

Läs hela artikeln här

Jag har en fundering då jag för första gången blev lurad av en säljare på nätet. (Tradera).
Det var lite stressigt och jag tänkte mig inte för och swishade pengarna.
4166 kr åt helvete.
Trots att de använder bankid för alla som säljer där.
Strunt samma.
Det jag undrar är hur säker idkollen är här på sweclockers?
Begås det mycket bedrägerier här eller det är säkert med idkollen?

//Lars

Permalänk
Medlem

Jag föredrog paypal tills det blev strul med dragningar och de gick direkt till ett inkassobolag. Då var de väldigt jobbiga att ha att göra med. Föredrar Swish om jag får välja. Problemet med den tjänsten är väl att det finns ett tak på överföringar (5000 har jag för mig).

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jud1th:

Jag föredrog paypal tills det blev strul med dragningar och de gick direkt till ett inkassobolag. Då var de väldigt jobbiga att ha att göra med. Föredrar Swish om jag får välja. Problemet med den tjänsten är väl att det finns ett tak på överföringar (5000 har jag för mig).

Du kan själv tillfälligt tillåta upp till 150 000kr/per dygn via Swish och det går också att permanent tillåta upp till 30 000kr. Så om du inte gör väldigt många stor överföringar är det nog sällan problem och gör du det är nog Swish ändå inte rätt system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan själv tillfälligt tillåta upp till 150 000kr/per dygn via Swish och det går också att permanent tillåta upp till 30 000kr. Så om du inte gör väldigt många stor överföringar är det nog sällan problem och gör du det är nog Swish ändå inte rätt system.

Ok, tack! Ska kolla på detta om betalsättet finns vid nästa ”investeringstillfälle”.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Rekordmedlem

Nu blev det i vart fall äntligen olagligt att handla med kryptovaluta om man gör affärer i Kina.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu blev det i vart fall äntligen olagligt att handla med kryptovaluta om man gör affärer i Kina.

Inte en dag för sent, nu väntar jag bara på att censurerat internet och social score kommer till Sverige, can’t wait. Oh wait fake news

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Med ditt exempel att du handlar en vara en vecka innan lön på faktura betyder troligtvis att du inte har en buffert. Att spara en buffert motsvarande en-två löner, eller mer om man bor i bostadsrätt/villa är en viktig del i att ha koll på sin ekonomi.

Och en stor fördel är att man mår bättre och slipper vara stressad av att lönen ska räcka. t.ex. om bilen går sönder eller om man är sjuk en vecka.
Och detta är en stor anledning att jag inte tycker om krediter som lockar in folk i köp de inte har råd med.

Det stämmer att jag i perioder inte har någon buffert. Dock har jag som rutin att alltid betala alla viktiga avgifter först (t.ex. hyra, el, telefoni, busskort, mat etc.), vilket gör att jag inte är stressad över min ekonomi. De där grejerna som jag tar på faktura någon vecka innan löning är sådant som är halvviktigt eller bara nöje/hobby-saker.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Det stämmer att jag i perioder inte har någon buffert. Dock har jag som rutin att alltid betala alla viktiga avgifter först (t.ex. hyra, el, telefoni, busskort, mat etc.), vilket gör att jag inte är stressad över min ekonomi. De där grejerna som jag tar på faktura någon vecka innan löning är sådant som är halvviktigt eller bara nöje/hobby-saker.

Det är bra att du har koll så du inte hamnar i dessa lägen jag menar många kan göra. Det som jag menade var att i sådana situationer så kan en del falla ner och börja handla mer och dyrare saker och på sådant sätt falla neråt i skuldfällan.

Många i denna tråd verkar använda faktura och lyckas att ha koll på pengarna ändå vilket är bra.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Ja, och man har inte ens behövt slutföra betalningen på websidan för att hamna i deras adress-register. Det räckte att man skrivit in sin epostadress och postadress en gång.

När jag kontaktat Klarna -- från min epostadress -- för att ta bort uppgifterna så vägrade de att göra det utan att få mitt personnummer. Men jag hade inte skrivit in mitt personnummer!
Det är inte rimligt att de ska ha mer personlig information vid en begäran om att tas bort ur ett register!

De borde verkligen GDPR anmälas för detta. Jag har ringt upp dem och bett dem ta bort mina uppgifter, de bekräftade att det var borttaget men nästa gång jag skulle köpa något från en sida med Klarna så fanns mina uppgifter kvar, detta även efter rensning av cachen.

Lite offtopic men Schibsted borde verkligen bötfällas också. Det är fullständigt orimligt att man måste skapa ett konto hos dem bara för att man inte vill att sina uppgifter sparas hos dem. Totalt efterblivet, man kan bara hoppas att det strider mot GDPR…

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sist jag gjorde ett större inköp var för fem år sedan, en bil för runt 90K, då var det lite problematiskt att betala. Debitkort? Något tak satte stopp. Kreditkortet hade funkat men jag har valt att bara ha 50K i kredit så det funkade inte. Swish däremot fungerade, även om jag var tvungen att höra av mig till banken. Men att öka taket för Swish är ju en mycket enklare operation än att exempelvis höja ens kredit, då måste de ju göra en ny kreditupplysning och så.

Skumt. Jag kan idag sätta köpgräns upp till 150k via appen på mitt debitkort.

Jag köpte även en bil för mer än så för några år sedan på sammakort. Men då kontaktade jag banken först för att tillfälligt öka gränsen spärren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det är bra att du har koll så du inte hamnar i dessa lägen jag menar många kan göra. Det som jag menade var att i sådana situationer så kan en del falla ner och börja handla mer och dyrare saker och på sådant sätt falla neråt i skuldfällan.

Många i denna tråd verkar använda faktura och lyckas att ha koll på pengarna ändå vilket är bra.

Tack, det känns väldigt bra att jag har så bra koll på min ekonomi att jag aldrig hamnar i sådana situationer och faller i skuldfällan. Dessutom brukar jag kolla på Lyxfällan där jag har sett många skräckexempel, vilket har fått mig att bli än mer medveten om hur jag hanterar min ekonomi

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.