Kioxia visar SSD-enhet med PCI Express 5.0 och hastighet på 14 GB/s

Permalänk
Melding Plague

Kioxia visar SSD-enhet med PCI Express 5.0 och hastighet på 14 GB/s

Med dubblerad bandbredd möjliggörs en ny generation av SSD-enheter. Det visar Kioxia med CD7-serien som slår dagens enheter på fingrarna.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Nu kommer det bara ta en minut att ladda GTA V

Permalänk
Medlem

Damn! Undrar när vi kommer slå i taket och controllers/minneskretsar blir flaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Nu kommer det bara ta en minut att ladda GTA V

Minns när man hade en 1541 diskettstation till sin gamla Commodore 64. Det tog tre minuter att ladda en hel diskett. Sen skaffade jag en piggyback adapter som anslöts till parallellporten. Då tog det 3 sekunder att ladda. När man kan slå den skalningen blir jag imponerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Nu kommer det bara ta en minut att ladda GTA V

Detta får mig att tänka tillbaka till runt år 2004. Jag spelade väldigt mycket Wolfenstein ET multiplayer. Och där när spelet startade så valde vissa spelskapare att inte ha någon fördröjning innan man fick spela. Och det lede till att de som hade skitbra internetuppkoppling, snabb dator och snabb VelociRaptor hdd kunde klara av uppgrad innan vi andra ens hade kommit in i spelet.
Idag har väl typ alla multiplayerspel delay för att alla ska starta samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Minns när man hade en 1541 diskettstation till sin gamla Commodore 64. Det tog tre minuter att ladda en hel diskett. Sen skaffade jag en piggyback adapter som anslöts till parallellporten. Då tog det 3 sekunder att ladda. När man kan slå den skalningen blir jag imponerad

Commodore 64 led av en fruktansvärt långsam buss över seriella gränssnittet, långsammare än de konkurrerade datorerna vid den tiden. Men ändå imponerande skalning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Damn! Undrar när vi kommer slå i taket och controllers/minneskretsar blir flaskhalsen.

Ja, överföringshastigheten börjar i alla fall närma sig enkelt DDR4-minne på 25 GB/s, men om man jämför med 4 parallella kanaler på totalt 100 GB/s är det ju en bit kvar. Om man kopplar ihop fler m.2 enheter kanske man kan använda dem som virtuellt RAM minne, förutom att latenserna säkert blir jämförelsevis hiorribla. Det beror ju på vad man är ute efter.

Edit: TB, GB, MB... inte lätt. Korrigerat!

Permalänk

Detta kommer bli en varm historia.
Kylning lär ju vara ett måste.

Permalänk
Medlem

Hur varm????
Ska ni ha AIO eller Tornkylning på dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur varm????
Ska ni ha AIO eller Tornkylning på dom?

Man får dra fram sin VapoChill helt enkelt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deltascu:

Ja, överföringshastigheten börjar i alla fall närma sig enkelt DDR4-minne på 25 TB/s, men om man jämför med 4 parallella kanaler på totalt 100 TB/s är det ju en bit kvar. Om man kopplar ihop fler m.2 enheter kanske man kan använda dem som virtuellt RAM minne, förutom att latenserna säkert blir jämförelsevis hiorribla. Det beror ju på vad man är ute efter.

GB/s.
Det är en bra bit kvar till 25-100 TB/s även för RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

GB/s.
Det är en bra bit kvar till 25-100 TB/s även för RAM.

Ah, jo, det vore nåt. Tack, fixat.

Permalänk
Nyhetschef
Skrivet av flashen:

Man får dra fram sin VapoChill helt enkelt

https://www.komplett.se/img/p/400/303661.jpg

Torris med PCI Express 6.0 och flytande helium med PCI Express 7.0?

Permalänk
Medlem

Det riktigt sprudlar av känslan att det är kvalitét när man grafikt presenterar sig som veckans klipp på Rimi 2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Torris med PCI Express 6.0 och flytande helium med PCI Express 7.0?

Nya ursäkten:
"Ah, näe, jag kan inte vara med på raiden ikväll. Jag råkade hälla en flaska flytande kväve i tangentbordet när jag skulle fylla på SSD-kylningen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Detta kommer bli en varm historia.
Kylning lär ju vara ett måste.

E3.S är specad till max 25W så den borde hålla sig under det, nuvarande CD6 och CM6 diskar ligger på mellan 13-21W beroende på storlek, så det behövs kylning även för nuvarande diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur varm????
Ska ni ha AIO eller Tornkylning på dom?

Intel har en bra kylare som de använde till deras 28-Core CPU som de körde med, du kan ju hörde med dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur varm????
Ska ni ha AIO eller Tornkylning på dom?

Corsair har ju ett vattenblock som du kan sätta på nuvarande PCle 4.0 som säljs separat om man nu inte vill ha deras egna som är på 2 TB. https://www.inet.se/produkt/7000401/corsair-hydro-xm2-m-2-ssd...

Permalänk
Medlem

impact?

Det är ju redan nu minimal skillnad i laddtider för spel mellan sata-ssd och nvme.(M.2 NVME vs SSD SATA vs HDD - Loading Times in Games 2021)
Jag vet dock inte hur stor skillnad det skulle göra när man t.ex. kompilerar en stor kodbas eller editerar något 4/8k klipp?
Skulle vara intressant med lite "real world" tester på detta och inte bara syntetiska testverktyg.
Direct storage kanske kan dra mer nytta av detta i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det är ju redan nu minimal skillnad i laddtider för spel mellan sata-ssd och nvme.(M.2 NVME vs SSD SATA vs HDD - Loading Times in Games 2021)
Jag vet dock inte hur stor skillnad det skulle göra när man t.ex. kompilerar en stor kodbas eller editerar något 4/8k klipp?
Skulle vara intressant med lite "real world" tester på detta och inte bara syntetiska testverktyg.

Det är kanske inte främst spelburkar dessa är framtagna till. Bygger du en speldator behöver du inte köpa en särskilt bra SSD. K
Edit kanske ändras när Direct storage lösningar implementeras i framtida spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är kanske inte främst spelburkar dessa är framtagna till. Bygger du en speldator behöver du inte köpa en särskilt bra SSD.

Nej men om vi ser till andra användningsområden som utveckling eller videoredigering, hur cpu-bound är de operationerna? Tänker att är de INTE cpu-bound så borde en snabbare disk hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Jag är personligen väldigt trött på syntetiska tester överlag. Bla bla siffror.
Det blir så intetsägande. Den där "men klarar den Crysis" var humor med en fot i verkligheten.

Det är inte bara vad grunkan kan potentiellt göra för mig som är intressant, utan vad den kan göra för andra i specifika scenarion som är intressant. Syntetiska tester visar inte det. Har aldrig gjort. Det spelar liksom ingen roll att siffrorna blir högre eller lägre beroende på vad som är räknas som bra om det inte översätts till faktiskt applikationsprestanda.

Spel är vad jag gör. Andra gör div arbeten. Hur påverkar grunkan där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är personligen väldigt trött på syntetiska tester överlag. Bla bla siffror.
Det blir så intetsägande. Den där "men klarar den Crysis" var humor med en fot i verkligheten.

Det är inte bara vad grunkan kan potentiellt göra för mig som är intressant, utan vad den kan göra för andra i specifika scenarion som är intressant. Syntetiska tester visar inte det. Har aldrig gjort. Det spelar liksom ingen roll att siffrorna blir högre eller lägre beroende på vad som är räknas som bra om det inte översätts till faktiskt applikationsprestanda.

Spel är vad jag gör. Andra gör div arbeten. Hur påverkar grunkan där?

Håller med fullständigt. För spel kvittar det just nu (se den länken jag postade ett par inlägg upp).
Känns underligt att vi har lagringsenheter som vi (i spel och på pc just nu <- brasklapp ) inte kan utnyttja den fulla potentialen hos.
Kan inte swec göra ett test på något/några spel där man börjar med att testa en lite långsammare CPU (eller bara underklocka den, mindre jobb) och en sata-ssd och notera laddtid för något upprepningsbart. byt sedan till en nvme och se hur tiden påverkas, klocka sedan upp CPUn och se hur tiden påverkas (för att se om laddningen är CPU-bound och isf hur mycket det påverkar att ha en snabbare CPU (flertrådad prestanda här kan ju också vara intressant)

Permalänk
Medlem

Synd bara att Alder Lake bara har PCIe 5.0 till grafikkortet och inte till SSD:n. Hade själv valt tvärtom alla dagar i veckan, även om det innebär färre PCIe 5.0 -kanaler.

Btw, minns när folk "klagade" på att Ryzen 3000 fick PCIe 4.0, för att det skulle bli så kortlivat. Nja, även om då blir fallet, så får ni ju ändå 4.0-hastigheter med dessa 5.0-SSDer till skillnad från ifall AMD hade väntat och stannat kvar på 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är kanske inte främst spelburkar dessa är framtagna till. Bygger du en speldator behöver du inte köpa en särskilt bra SSD. K
Edit kanske ändras när Direct storage lösningar implementeras i framtida spel.

Med directstorage kan nog även spelvärlden dra nytta av detta och det verkar ju som om ps5 ändå har lite nya möjligheter med snabba miljöombyten med dessa lösningar där en vanlig ssd inte räcker till.
Sedan absolut håller fullt med dig om att detta är inte spel som de riktar sig emot.

Permalänk
Medlem

Då får vi hoppas att vad som kommer efter Alder Lake får 20 PCI Express 5.0 banor direkt från CPU.
Desktop varianten av Alder Lake skulle "bara" ha 16X PCI Express 5.0 banor och sen ytterligare 4X PCI Express 4.0 för SSD.

Men de får gärna ha kvar 4.0 banorna också.

Core 12000 Desktop
16+4 (5.0, 4.0)

Förslagsvis
Core 13000 Desktop
20+4 (5.0, 4.0)

Då skulle man kunna ha 2st CPU anslutna SSD även om bara en av de kan vara snabbast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Då får vi hoppas att vad som kommer efter Alder Lake får 20 PCI Express 5.0 banor direkt från CPU.
Desktop varianten av Alder Lake skulle "bara" ha 16X PCI Express 5.0 banor och sen ytterligare 4X PCI Express 4.0 för SSD.

Men de får gärna ha kvar 4.0 banorna också.

Core 12000 Desktop
16+4 (5.0, 4.0)

Förslagsvis
Core 13000 Desktop
20+4 (5.0, 4.0)

Då skulle man kunna ha 2st CPU anslutna SSD även om bara en av de kan vara snabbast.

Alternativet är ju annars att man fäster SSD enheter direkt på grafikkortet😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta får mig att tänka tillbaka till runt år 2004. Jag spelade väldigt mycket Wolfenstein ET multiplayer. Och där när spelet startade så valde vissa spelskapare att inte ha någon fördröjning innan man fick spela. Och det lede till att de som hade skitbra internetuppkoppling, snabb dator och snabb VelociRaptor hdd kunde klara av uppgrad innan vi andra ens hade kommit in i spelet.
Idag har väl typ alla multiplayerspel delay för att alla ska starta samtidigt.

Känner igen det från BF BCII.. var inne i fiendebasen och snodde tanks innan andra hade kommit in på kartan
Tyvärr justerade Dice det efter nån vecka eller två.