Hej jag går då en programmering 1 kurs och skulle behöva hjälp lite med dessa frågor!
1. Två variabeltyper
Matematiska uträkningar
Hantera utskrifter
I denna uppgift ska du fråga användaren efter personens förnamn och efternamn,
samt vidare personens ålder. Dessa värden ska lagras i lämpliga variabler.
Därefter ska det skrivas ut hur många år det är kvar till pensionen, tillsammans med
användarens för- och efternamn. Det innebär att om personen skriver in åldern 25 så ska det stå att personen
har 40 år kvar till pensionen (65-25).
Tänk på hur utskrifterna ser ut – programmet ska se trevligt ut helt enkelt.
Utskriften i slutet kan exempelvis se ut så här:
Hej Martin Persson! Det är nu 22 år kvar till du går i pension.
2. Uppgift 2: Avrundaren
Denna uppgift handlar om flyttal och att avrunda sådana.
Uppgiften går ut på att du ska be användaren skriva in ett tal med decimaler.
Därefter ska ni be användaren skriva in hur många decimaler användaren vill ha.
Din kod ska avrunda talet enligt ovan, men också med ett på förbestämt antal decimaler (exempelvis tre).
Exempel:
Användaren skriver in talet 1,3457322 och 5 för antal decimaler. Talet redovisas dels med så många decimaler som användaren valt (1,34573), samt även med tre decimaler (1,346).
Ni kan alltså prova att jobba med avrundning på mer än ett sätt.
Detta är en uppgift där ni delvis får söka lösning på problemet på nätet eller andra böcker. Många är vana vid att söka på nätet men det är viktigt att alla vänjer sig vid detta arbetssätt.
3.I denna uppgift ska ni skapa en kod som slumpar fram ett tal mellan ett och hundra. Detta beskrivs i läroboken.
Därefter skrivs detta värde ut.
Koden är följande:
Random randomerare = new Random();
int slump_tal = randomerare.Next(1, 101);
4.Moment två i denna uppgift är att ni nu också ska be användaren skriva in ett tal.
Du ska sedan med hjälp av villkorssatser jämföra talen (utöver studieguiden finns läsförslag i uppdragsbeskrivningen)
Är det inskrivna talet högre än det framslumpade talet (det "hemliga" talet) så ska detta beskrivas på lämpligt sätt.
Samt samma sak då om talet är för lågt.
Lyckas man pricka rätt (chansen är ju dock bara en på hundra) så kan det stå också.
5.Följande moment ingår i denna uppgift:
1. Slumptal
2. Heltal
3. Loop med do och while
4. Villkor med if och else
Beskrivning
Användaren ska gissa ett tal som slumpats fram. När programmet startar ska lämplig text skrivas ut
till användaren och ett tal slumpas i bakgrunden. Detta tal ska vara mellan 1 och 100, och detta tal
ska lagras i en variabel. För att slumpa ett tal mellan 1 och 100 används följande kod:
Random randomerare = new Random();
int slump_tal = randomerare.Next(1, 101);