iPhone 13 Pro 120 Hz = 80/90 Hz

Permalänk
Medlem

iPhone 13 Pro 120 Hz = 80/90 Hz

Om detta stämmer och inte är någon bugg...

Herregud vilket skämt Apple är.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Keeper of the Bamse
Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Pro Motion funkar från 10Hz till 120hz

Permalänk
Medlem

Tror inte att man ska dra några slutsatser efter ett litet scrolltest i Settings. Som alla säkert vet är det adaptiv updateringsfrekvens beroende på vad som visas på skärmen och det skulle inte vara helt otänkbart att Apple anser att 90hz räcker för scrollande bland inställningarna. Om användarna håller med eller inte är en annan sak.

Med tanke på batteritiden som tester visat känns det möjligt att Apple optimerar uppdateringsfrekvensen ganska hårt. Jag hade tagit testet mer på allvar om han visat flera olika scenarion (spel eller skissande t.ex) och fortfarande kommit fram till att den aldrig kommer upp i 120hz.

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

https://youtu.be/6BGmS4apZ1g

Om detta stämmer och inte är någon bugg...

Herregud vilket skämt Apple är.

Vad tycker du känns mest logiskt, att det finns en rimlig förklaring till detta eller att Apple ljuger om något som de vet att var och varannan tekniknörd kommer kontrollera?

Jag gissar på att det finns en bra förklaring till det. Sen vet vi ju att Apple är Apple så förklaringen kanske är att de inte tycker det är lönt med 120 hz när man tokscrollar i inställningarna. Jag tycker inte det är värt men samtidigt kan jag hålla med om att det borde vara upp till användarna. Till Apples försvar så har de väl aldrig påstått att 120 hz ska gälla överallt? Däremot har de sagt motsatsen.

Sen vill jag bara nämna en sak jag noterat. Jag bryr mig sällan om att kolla vilken användare som skriver vad utan det är mest när jag läser något utöver det vanliga jag kollar användarnamn och nick. Väldigt många gånger när jag läser onyanserad avsky mot Apple så är det dig jag ser. Du kanske borde undvika Applenyheter för att sänka blodtrycket lite?

Permalänk

Det gick även ett felaktigt rykte om att batterina var låsta och inte gick att byta, men det var bara samma som innan att man får en varning.

Angående uppdateringsfrekvens så mer tester, det är bra att folk undersöker hur det ligger till som får mer att undersöka. Men det är inte riktigt på mainstreamivå ännu utan mer tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vad tycker du känns mest logiskt, att det finns en rimlig förklaring till detta eller att Apple ljuger om något som de vet att var och varannan tekniknörd kommer kontrollera?

Jag gissar på att det finns en bra förklaring till det. Sen vet vi ju att Apple är Apple så förklaringen kanske är att de inte tycker det är lönt med 120 hz när man tokscrollar i inställningarna. Jag tycker inte det är värt men samtidigt kan jag hålla med om att det borde vara upp till användarna. Till Apples försvar så har de väl aldrig påstått att 120 hz ska gälla överallt? Däremot har de sagt motsatsen.

Sen vill jag bara nämna en sak jag noterat. Jag bryr mig sällan om att kolla vilken användare som skriver vad utan det är mest när jag läser något utöver det vanliga jag kollar användarnamn och nick. Väldigt många gånger när jag läser onyanserad avsky mot Apple så är det dig jag ser. Du kanske borde undvika Applenyheter för att sänka blodtrycket lite?

Jag gillar ditt civiliserade sätt att försöka försvara ditt kära maskätna favoritmärke.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Så smooth som animationer är i Android så är det i praktiken 80/90 Hz där också... /s

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Jag gillar ditt civiliserade sätt att försöka försvara ditt kära maskätna favoritmärke.

Det är ganska självklart att de inte ljuger kring vilken uppdateringsfrekvens som deras skärm klarar av. Speciellt inte frekvensen inte är högre än vad vissa budgettelefoner klarar av. Dock så har de lagt in variabel uppdateringsfrekvens som Apple har bestämt att den ska fungera på ett sätt. Och är man en sann Applenörd så har Apple alltid valt rätt allt.

Jag själv vill ha mer tester innan man kan säga något. Dessa tester bör självklart vara blindtester. Vilket är lite svårt när man inte kör samma os bakom och då ser vilken mobil som är vilken.

Angående blindtester så gäller det mycket som vilken mobil har bäst kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jag gillar ditt civiliserade sätt att försöka försvara ditt kära maskätna favoritmärke.

Tack. Antar jag.

Men missförstå mig inte, även om jag gillar min iPhone 6S samt iPad pro så gillar jag även att snacka lite skit om Apple när tillfälle ges. Däremot gör jag det inte så fort jag läser ordet ”Apple”, det medför ingenting annat än trist stämning. Speciellt om man känner sig tvingad att yttra sin åsikt i varenda appletråd som finns.

Om det gör dig glad så kan jag nämna de tre saker jag störde mig mest på vid den senaste keynoten samt de produkter som släpptes då.
-Alla(?) deras produkter har usb-c förutom deras mobiler. Hur fan försvarar man det med gott samvete?
-Det är 2021 och om man köper en iPad är det fortfarande endast 64 gb i basmodellen (ipad mini).
-De kommer återigen med värdelösa uppgifter om ”x mycket bättre än konkurrenterna”. Ge mig benchmarks eller håll tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vad tycker du känns mest logiskt, att det finns en rimlig förklaring till detta eller att Apple ljuger om något som de vet att var och varannan tekniknörd kommer kontrollera?

Jag gissar på att det finns en bra förklaring till det. Sen vet vi ju att Apple är Apple så förklaringen kanske är att de inte tycker det är lönt med 120 hz när man tokscrollar i inställningarna. Jag tycker inte det är värt men samtidigt kan jag hålla med om att det borde vara upp till användarna. Till Apples försvar så har de väl aldrig påstått att 120 hz ska gälla överallt? Däremot har de sagt motsatsen.

Sen vill jag bara nämna en sak jag noterat. Jag bryr mig sällan om att kolla vilken användare som skriver vad utan det är mest när jag läser något utöver det vanliga jag kollar användarnamn och nick. Väldigt många gånger när jag läser onyanserad avsky mot Apple så är det dig jag ser. Du kanske borde undvika Applenyheter för att sänka blodtrycket lite?

Grejen med Apple är att dom är mycket väl medvetna om att dom flesta av deras kunder inte är "tekniknördar" eller ens bryr sig om vad "tekniknördar" säger om deras produkter. Jag har gjort en ingående undersökning bland familj och vänner och frågat varför dom föredrar Apples produkter och det vanligaste svaret är "mina vänner har det.."

För att stilla eventuell misstro mot min bias så kan jag ärligt säga att dagen som dom gör en produkt som möter mina kriterier så köper jag den gladeligen, har inte hänt än.. Båda bröderna har senaste Iphonen (flaggskepp) och dom är inte direkt nöjda (trots att dom är fanboys på riktigt) medans jag är sjukt nöjd med min Note 10+

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Grejen med Apple är att dom är mycket väl medvetna om att dom flesta av deras kunder inte är "tekniknördar" eller ens bryr sig om vad "tekniknördar" säger om deras produkter. Jag har gjort en ingående undersökning bland familj och vänner och frågat varför dom föredrar Apples produkter och det vanligaste svaret är "mina vänner har det.."

För att stilla eventuell misstro mot min bias så kan jag ärligt säga att dagen som dom gör en produkt som möter mina kriterier så köper jag den gladeligen, har inte hänt än.. Båda bröderna har senaste Iphonen (flaggskepp) och dom är inte direkt nöjda (trots att dom är fanboys på riktigt) medans jag är sjukt nöjd med min Note 10+

Vad är det som de saknar eller inte är nöjda med?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Funderar på att koppla en opto-diod till ett oscilloskop, dra igång ett spel eller tung grafisk programvara så telefonen verkligen "går i 120Hz". Torde vara enkelt att kunna se detta på oscilloskopet?

Eller har ni några bättre idéer?

Permalänk

De har väl redan förklarat att skärmen är 10-120Hz? I vanlig Apple-ordning så är väl prioriteten att förlänga batteritiden på de oftast ganska små batterierna, rapp meny-scroll är nice men de flesta skulle nog bli mer irriterade om de tyckte att deras nya iPhone inte hade bättre batteritid än deras förra.

Hade testet gjorts på alla applikationer, främst på spel som utlovar 120Hz så hade det varit mer korrekt.

Kan dock hålla med om att man själv borde få prioritera frame rate eller batteritid, en typisk inställning som Apple hellre låser undan för att hålla iPhones mer unisona.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Funderar på att koppla en opto-diod till ett oscilloskop, dra igång ett spel eller tung grafisk programvara så telefonen verkligen "går i 120Hz". Torde vara enkelt att kunna se detta på oscilloskopet?

Eller har ni några bättre idéer?

Kanske filma med 240fps slow motion från en iPhone, givet att de inte fuskar med det också såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad är det som de saknar eller inte är nöjda med?

Alltså rent funktionellt, nu snackar vi basic grejer som bara skall fungera.. med andra ord så "krånglar" dom mycket och mina bröder bör klassas som normalanvändare dvs dom har varken kunskap eller intresse av att djupdyka i funktioner, felsökning osv.. dom vill köpa en produkt och den skall fungera.. det var därför jag tog dom som exempel.. sen har dom tutat i min far att Iphones OS är mer lättanvänt än Android (vilket är ren humbug) så han vägrar byta till Android trots att han inte ens klarar att skicka SMS

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverskalle:

Kanske filma med 240fps slow motion från en iPhone, givet att de inte fuskar med det också såklart

Opto-diod (1 krona) samt oscilloskop (5000) är nog billigare än att köpa extra iPhone.
Har nog kollat för mycket på Steve på GN.. Hehe.

Permalänk
Medlem

Kineserna försöker svartmåla allt vad de kan.

Blir svårt o sälja sitt Hujawaii annars

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Kineserna försöker svartmåla allt vad de kan.

Blir svårt o sälja sitt Hujawaii annars

Bättre telefoner som också är billigare. Kinalurar (Apple är också tillverkade i Kina, men tänker mer på företagen som tillverkar dessa) säljer mer än Apple.
Behövs ingen svartmålning när man säljer bättre produkter till ett lägre pris.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Kommer reservera mig tills jag kan pilla på mobilerna och jämföra själv.
Som vanligt med Apple är det idiotiskt att de tar bort alla val ifrån sina användare dock.

Men ja, är det nere mot 80hz vid scrollande så är det enorm skillnad mot 120hz i hur mjukt och responsivt det är. Scrollande är där man märker 120hz mest vid GUI pillande.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av HiGrip:

Alltså rent funktionellt, nu snackar vi basic grejer som bara skall fungera.. med andra ord så "krånglar" dom mycket och mina bröder bör klassas som normalanvändare dvs dom har varken kunskap eller intresse av att djupdyka i funktioner, felsökning osv..

Så... vadå för "basic grejer"? Vad för "krångel"?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Så... vadå för "basic grejer"? Vad för "krångel"?

Nu var det inte mig du frågade, men basic grejer som att t.ex. gratis lyssna på Youtube med släckt skärm kan man väl inte på iPhone, eller? Har för mig att man måste betala för Youtube premium för den funktionen.

Andra basic saker som picture in picture, finns det på iPhone? Jag brukar t.ex. titta på Youtube samtidigt som jag spelar Pokémon Go på bussen till jobbet. Eller videochatta med någon i messenger samtidigt som man surfar går inte på min sambos iPhone

EDIT: En annan basic sak som konkurrenterna har haft hur länge som helst är ju always on display. Det har man inte på iPhones än vad jag vet

EDIT 2: Appar från tredjepartskällor, hur är det på iPhones? På Android är det ju superenkelt att ladda ner t.ex. Youtube Vanced och därmed helt gratis få en 100% reklamfri Youtube-app. Går detta på iPhone? Inte på ett smidigt sätt sist jag kollade (var ett tag sedan dock, så jag kan absolut ha fel)

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av PatrickP:

Nu var det inte mig du frågade, men basic grejer som att t.ex. gratis lyssna på Youtube med släckt skärm kan man väl inte på iPhone, eller? Har för mig att man måste betala för Youtube premium för den funktionen.

Andra basic saker som picture in picture, finns det på iPhone? Jag brukar t.ex. titta på Youtube samtidigt som jag spelar Pokémon Go på bussen till jobbet. Eller videochatta med någon i messenger samtidigt som man surfar går inte på min sambos iPhone

EDIT: En annan basic sak som konkurrenterna har haft hur länge som helst är ju always on display. Det har man inte på iPhones än vad jag vet

EDIT 2: Appar från tredjepartskällor, hur är det på iPhones? På Android är det ju superenkelt att ladda ner t.ex. Youtube Vanced och därmed helt gratis få en 100% reklamfri Youtube-app. Går detta på iPhone? Inte på ett smidigt sätt sist jag kollade (var ett tag sedan dock, så jag kan absolut ha fel)

Helt vettiga poänger som inte funkar på iphone (jag har bara youtube premium light, inte "riktiga" premium), men det är inte "basic grejer som bara ska fungera".

Jag tänkte mig saker som "Det går inte att göra copy/paste" med den formuleringen.

Videochatta går göra PiP med facetime, men då måste ju båda parterna ha iphone, Apple vill ju att alla ska gå runt med deras lurar i telefonerna, lol

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Nu var det inte mig du frågade, men basic grejer som att t.ex. gratis lyssna på Youtube med släckt skärm kan man väl inte på iPhone, eller? Har för mig att man måste betala för Youtube premium för den funktionen.

Exakt samma på min android jag tycker det är skitstörande. Men det handlar endast om att youtube vill få in pengar.

Angående iPhonebrister så har det funnits flera. Apple har på senare tid täppt till de flesta. Avsaknad av usb c plus ingen billigare större variant är det som främst hindrar mig.
Jag gillar inte betala runt 14 000kr för en mobil och av flera anledningar inte vara nöjd med hårdvaran för detta pris.

Permalänk
Medlem

144hz med Xiami sedan över ett år tillbaka, riktigt skönt att skrolla med.
Black fridays erbjudande (comviq) och china mobiler är sinnessjukt bra, gav 2.400kr för min.

Ironiskt nog så spelar jag aldrig på min mobil även om det är det är gjort för.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Helt vettiga poänger som inte funkar på iphone (jag har bara youtube premium light, inte "riktiga" premium), men det är inte "basic grejer som bara ska fungera".

Jag tänkte mig saker som "Det går inte att göra copy/paste" med den formuleringen.

Videochatta går göra PiP med facetime, men då måste ju båda parterna ha iphone, Apple vill ju att alla ska gå runt med deras lurar i telefonerna, lol

För dig är det kanske inte basic grejer (förmodligen pga att du har en iPhone och därmed inte kan göra det), men för mig är det funktioner som jag använder varenda dag och det räknas för mig som basic grejer. På samma sätt finns det nog vissa saker du anser är basic grejer som jag kanske aldrig har behov eller ens möjlighet att göra.

Men att kunna titta på Youtube samtidigt som man gör något annat anser iaf jag vara extremt basic och är något jag förväntar mig kunna göra även på en 3000 kr mobil (och det kan man även med 3000 kr mobiler på Android-sidan). Samma med mina andra punkter som Always on display etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Exakt samma på min android jag tycker det är skitstörande. Men det handlar endast om att youtube vill få in pengar.

Ladda ned Youtube Vanced så är problemet löst. Tar 5 minuter och du kommer aldrig behöva se reklam igen på Youtube samt att du gratis kan lyssna på Youtube utan att skärmen är på

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Grejen med Apple är att dom är mycket väl medvetna om att dom flesta av deras kunder inte är "tekniknördar" eller ens bryr sig om vad "tekniknördar" säger om deras produkter. Jag har gjort en ingående undersökning bland familj och vänner och frågat varför dom föredrar Apples produkter och det vanligaste svaret är "mina vänner har det.."

Fast ett av de största säljargumenten för pro-modellerna är just 120 hz och om det kommer fram i media att de ljugit rakt upp i ansiktet om det så kommer nog även kreti och pleti att bry sig, oavsett om de egentligen bryr sig om 120 hz eller ej.

Angående varför folk har iPhone så är min personliga uppfattning att det mest handlar om gammal vana och att de varit nöjda med tidigare modeller. Många köpte nog en iPhone när de var hyfsat nya och då konkurrenterna låg ganska långt efter. Lite ”if it aint broke don’t fix it”-mentalitet.

Jag hör till en av dessa. Jag var jättenöjd med min iPhone 4 så jag köpte en iPhone 6S. Om ett eller två år blir det nog ytterligare en iPhone om inget markant skulle hända. Visst finns det billigare och/eller funktioner hos androidmobiler som iPhone saknar men det är ingenting som jag saknar. Och jag törs påstå att det inte heller är någonting som de flesta medelsvenssons saknar.

Skrivet av HiGrip:

Alltså rent funktionellt, nu snackar vi basic grejer som bara skall fungera.. med andra ord så "krånglar" dom mycket och mina bröder bör klassas som normalanvändare dvs dom har varken kunskap eller intresse av att djupdyka i funktioner, felsökning osv..

Även jag undrar vad för funktioner du menar. Jag räknar basfunktionerna hos en smartphone som att surfa, ringa, smsa och ladda ner appar samt kanske lite youtube. Till och med min morfar som tycker att sladdlösa hemtelefoner fortfarande är ett modernt påhitt klarar av att göra detta. Hans enda problem är användargränssnittet i traderas app men det är ju inte apples fel.

Skrivet av PatrickP:

Nu var det inte mig du frågade, men basic grejer som att t.ex. gratis lyssna på Youtube med släckt skärm kan man väl inte på iPhone, eller? Har för mig att man måste betala för Youtube premium för den funktionen.

Andra basic saker som picture in picture, finns det på iPhone? Jag brukar t.ex. titta på Youtube samtidigt som jag spelar Pokémon Go på bussen till jobbet. Eller videochatta med någon i messenger samtidigt som man surfar går inte på min sambos iPhone

EDIT: En annan basic sak som konkurrenterna har haft hur länge som helst är ju always on display. Det har man inte på iPhones än vad jag vet

EDIT 2: Appar från tredjepartskällor, hur är det på iPhones? På Android är det ju superenkelt att ladda ner t.ex. Youtube Vanced och därmed helt gratis få en 100% reklamfri Youtube-app. Går detta på iPhone? Inte på ett smidigt sätt sist jag kollade (var ett tag sedan dock, så jag kan absolut ha fel)

Det är youtube som beslutat att ljud i bakgrunden är en premiumfunktion så lite orättvist att beskylla apple för det. Lösningen är som du säger att betala för youtube premium eller ladda ner en annan app.

PiP är möjligt på ios. Jag tror dock att det är en experimentell feature på youtubeappen, vet inte om det kräver premium för att testa sådant. Men det går som sagt att lösa med andra appar om det önskas. Eller använda youtube i webläsaren.

Appar från tredje part går inte att lösa på ett väldigt smidigt sätt, nej. Men om medelsvensson tycker att det hör till en basfunktion tvivlar jag lite på

Däremot håller jag med om att en always on display vore trevligt att ha.

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Ladda ned Youtube Vanced så är problemet löst. Tar 5 minuter och du kommer aldrig behöva se reklam igen på Youtube samt att du gratis kan lyssna på Youtube utan att skärmen är på

Tackar för tipset, jag funderar på det. Jag gillar inte riktigt låta okända skumbolag använda min konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Ladda ned Youtube Vanced så är problemet löst. Tar 5 minuter och du kommer aldrig behöva se reklam igen på Youtube samt att du gratis kan lyssna på Youtube utan att skärmen är på

Någon fördel över att köra youtube i firefox med adblock ?
Aldrig testat den du pratar om

Testade, fantastiskt bra gjord app, Google lär dock plocka bort den på ett eller annat sätt när den blir populär.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället