Permalänk
Medlem

Kamera för nybörjare?

Är intresserad av att plocka upp fotografering som ny hobby. Har tagit en massor av fotografier med min telefon men skulle gärna vilja ha en kamera.

Vad skulle man kunna skaffa? Digital eller analog? Vet inte riktigt skillnaden.

Hittade dessa på tradera: Yashica FR, Canon FTb QL och Yashica TL Electro X.

Är någon av dem något man skulle kunna skaffa?

Permalänk
Samsung Sverige

Hej! Kul att du är intresserad av något så roligt som foto

Vi kan börja med en liten snabbkurs. Skillnaden mellan att fota analogt och digitalt är följande;

Digitalt: Du har en sensor bakom linsen på kameran som omvandlar fotoner från ljuset till elektronisk information. Du ser bilden direkt på din kamera och du kan lätt föra över bilden till en dator/mobil/whatever.

Analogt: Du använder filmrullar, små svarta "rör" kan vi kalla dom för. Dethär var sättet man tog bilder på fram tills början av 2000-talet. Det innefattar att du har ett band som har täckts med ljuskänsliga kemikalier. När detta band förses med ljus(när du trycker på avtryckaren på kameran) så blir det en avbildning av ljuset i bandet. Steget efter kallas att framkalla bilden. Då lämnar du in din filmrulle till lämplig butik som framkallar bilderna åt dig. Då får du antingen bilderna på papper eller digitalt.

Jag tycker absolut att du ska köra på en digital-kamera, analogt har sin charm men är inte praktiskt för att ta bilder nuförtiden.

Dom du länkat ovan är äldre antika kameror som inte riktigt kommer vara lämpliga som första-kamera, så dom går bort enligt mig.
Nej jag skulle istället rikta in mig på att köpa en äldre begagnad digitalkamera. Någonting i stil med en Canon 650D.

Men för ett bra köpråd så skulle jag behöva lite hjälp av dig angående vilken budget du hade tänk dig? En kamera kan du köpa från 1000 KR till 250 000 KR så det är förstås ett stort spann

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hej! Kul att du är intresserad av något så roligt som foto

Vi kan börja med en liten snabbkurs. Skillnaden mellan att fota analogt och digitalt är följande;

Digitalt: Du har en sensor bakom linsen på kameran som omvandlar fotoner från ljuset till elektronisk information. Du ser bilden direkt på din kamera och du kan lätt föra över bilden till en dator/mobil/whatever.

Analogt: Du använder filmrullar, små svarta "rör" kan vi kalla dom för. Dethär var sättet man tog bilder på fram tills början av 2000-talet. Det innefattar att du har ett band som har täckts med ljuskänsliga kemikalier. När detta band förses med ljus(när du trycker på avtryckaren på kameran) så blir det en avbildning av ljuset i bandet. Steget efter kallas att framkalla bilden. Då lämnar du in din filmrulle till lämplig butik som framkallar bilderna åt dig. Då får du antingen bilderna på papper eller digitalt.

Jag tycker absolut att du ska köra på en digital-kamera, analogt har sin charm men är inte praktiskt för att ta bilder nuförtiden.

Dom du länkat ovan är äldre antika kameror som inte riktigt kommer vara lämpliga som första-kamera, så dom går bort enligt mig.
Nej jag skulle istället rikta in mig på att köpa en äldre begagnad digitalkamera. Någonting i stil med en Canon 650D.

Men för ett bra köpråd så skulle jag behöva lite hjälp av dig angående vilken budget du hade tänk dig? En kamera kan du köpa från 1000 KR till 250 000 KR så det är förstås ett stort spann

//Pontus

Hej och tack för ditt bra svar. Digital kamera verkar smidigast för min del. Angående budget är jag inte riktigt säker, jag vet inte hur mycket man behöver betala för att kameran inte ska vara helt usel. Men känner inte för att spendera 3000+ kr heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Hej och tack för ditt bra svar. Digital kamera verkar smidigast för min del. Angående budget är jag inte riktigt säker, jag vet inte hur mycket man behöver betala för att kameran inte ska vara helt usel. Men känner inte för att spendera 3000+ kr heller.

Med den budgeten skulle jag leta begagnat på Tradera.

T ex Sony a5000 serien eller om du har tur och hittar någon ur a6000 serien för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Hej och tack för ditt bra svar. Digital kamera verkar smidigast för min del. Angående budget är jag inte riktigt säker, jag vet inte hur mycket man behöver betala för att kameran inte ska vara helt usel. Men känner inte för att spendera 3000+ kr heller.

Du tänker max 3000kr för kamerahus, objektiv, eventuella laddare/batterier/minneskort, stativ och kanske en väska?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av dwadw:

Hej och tack för ditt bra svar. Digital kamera verkar smidigast för min del. Angående budget är jag inte riktigt säker, jag vet inte hur mycket man behöver betala för att kameran inte ska vara helt usel. Men känner inte för att spendera 3000+ kr heller.

Upp till 3000kr så kan du få tag i vettiga grejer

Allt du behöver är en kamera, passande objektiv och ett minneskort. Resten av grejerna är valbara.

Själv gillar jag Fujifilm men det kan troligtvis vara utanför din budget. Det bästa är att kolla på facebook marketplace, tradera, blocket och kolla på lite kameror. Hittar du en du gillar så rådfråga oss här i tråden om det är en bra kamera för din budget

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Med den budgeten skulle jag leta begagnat på Tradera.

T ex Sony a5000 serien eller om du har tur och hittar någon ur a6000 serien för det priset.

https://www.tradera.com/item/342564/496423230/sony-a6000-syst...

Den här finns, även en a5000 för 1250 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du tänker max 3000kr för kamerahus, objektiv, eventuella laddare/batterier/minneskort, stativ och kanske en väska?

Ja, trodde allt följde med när man köpte en kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Upp till 3000kr så kan du få tag i vettiga grejer

Allt du behöver är en kamera, passande objektiv och ett minneskort. Resten av grejerna är valbara.

Själv gillar jag Fujifilm men det kan troligtvis vara utanför din budget. Det bästa är att kolla på facebook marketplace, tradera, blocket och kolla på lite kameror. Hittar du en du gillar så rådfråga oss här i tråden om det är en bra kamera för din budget

//Pontus

Någon här i tråden tipsa om a5000 eller a6000.

https://www.tradera.com/item/342564/496423230/sony-a6000-syst...

https://www.tradera.com/item/302953/496310087/sony-a5000-med-...

Fanns ju på tradera. Vad tror du?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av dwadw:

Ifall du får tag i A6000 så köp den modellen. Det kommer bli suveränt för dig

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Ja, trodde allt följde med när man köpte en kamera.

Beror ju på vad du köper

Hus+laddare är väl alltid tillsammans, kanske ett minneskort. Men det säljs ofta utan objektiv, stativ och väska.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Jag hade gått på a6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ifall du får tag i A6000 så köp den modellen. Det kommer bli suveränt för dig

//Pontus

Skrivet av Chibariku:

Jag hade gått på a6000

Hur mycket är det värt att lägga på den här a6000?

Permalänk
Inaktiv

3000 spänn ger nog inte mycket till digital kamera som är bra dessvärre. Däremot så kan man nog göra bra klipp på analoga märkeskameror men då ska ju filmen framkallas. Skoj som fan så jag hittade en komplett anläggning för både svartvitt och färg förra våren på blocket till present till en kompis för en tusenlapp om jag minns rätt så det går nog att lösa fortfarande.

Objektiv kostar ju en slant också och det kan vara bra att vara lite påläst när man ska välja märke och fattning för objektiven när det gäller digitala kameror. Det finns en uppsjö av gamla bra objektiv till analoga kameror som kan passa på en digital modernare kamera om man hittar en adapter.

Jag filmar mest men det blir ju samma ungefär och här är en video med ett gammalt 50 mm Yashica objektiv + adapter för några hundra kronor som jag tycker gott och väl kan jämföras med ett nytt för digitala kameror som kostar mycket mer.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av dwadw:

Hur mycket är det värt att lägga på den här a6000?

3000 är den värd åtminstone

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

3000 är den värd åtminstone

Vad tror du om denna?

Jag vet inte om man fick med något batteri i den förra annonsen och i den här får man med två st. Men för 3495 + frakt då.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av dwadw:

Vad tror du om denna?

Jag vet inte om man fick med något batteri i den förra annonsen och i den här får man med två st. Men för 3495 + frakt då.

Jag hade köpt för det priset, men du får förstås avgöra själv

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på en äldre fullformatare typ nikon D700, bör kosta cirka 3000 kr.

Som nybörjare är det mkt god idé att köra med fullformat så att man får en bättre förståelse kring bländare och skärpedjup (och då indirekt förståelse för slutartid, etc).

Permalänk

Jag skulle satsa på en beg Nikon D3200 eller D5200 eller nyare modell. Såg en D60 med optik för någon dag sedan som också skulle kunna vara något alt. Någon av dessa går säkert att få under 3000 kr med en 18-55 optik. tänk på att en lite äldre kamera har ju inte blivit sämre utan de nya som blivit bättre. Mina bästa bilder kommer från en D300 från 2008, går att hitta utan optik för 1500Kr och en 16-85 vr för 1500kr till med lite tur. Foto har varit mitt liv sen ca 1978. Både som hobby och arbete. Nu är det det enda som kan få ut mig med min permobil. Självklart finns det andra märken som fungerar, jag har provat men återvänder alltid till Nikon. Tänk också på att beg optik är betydligt lättare att komma över till Nikon eller Cannon. Välkommen till en av de bästa intressen man kan ha!

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.