iPhone 13 Pro 120 Hz = 80/90 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Nu var det inte mig du frågade, men basic grejer som att t.ex. gratis lyssna på Youtube med släckt skärm kan man väl inte på iPhone, eller? Har för mig att man måste betala för Youtube premium för den funktionen.

Andra basic saker som picture in picture, finns det på iPhone? Jag brukar t.ex. titta på Youtube samtidigt som jag spelar Pokémon Go på bussen till jobbet. Eller videochatta med någon i messenger samtidigt som man surfar går inte på min sambos iPhone

EDIT: En annan basic sak som konkurrenterna har haft hur länge som helst är ju always on display. Det har man inte på iPhones än vad jag vet

EDIT 2: Appar från tredjepartskällor, hur är det på iPhones? På Android är det ju superenkelt att ladda ner t.ex. Youtube Vanced och därmed helt gratis få en 100% reklamfri Youtube-app. Går detta på iPhone? Inte på ett smidigt sätt sist jag kollade (var ett tag sedan dock, så jag kan absolut ha fel)

Du har i stort sett rätt allt på allt, förutom Picture in Picture. Vissa appar stöder det (Plex vet jag iaf), vissa inte.

Jag vill bara klämma in att en enorm anledning varför jag kör iPhone (och andra Apple produkter) är pga andrahandsvärdet. Det är så mycket enklare att sälja en iPhone och man får ganska så mycket pengar tillbaka. Det gör det hela mycket enklare att motivera en ny iPhone när man vet att man får tillbaka 50%+ av inköpspriset av att sälja sin gamla. Så är det iaf i min erfarenhet.
Sen finns det massa andra anledningar också... släpps systemuppdateringar längre tid, bättre 3dje parts appar (typ Tweetbot, Apollo, Overcast, m.m... förvisso har Android sina guldkorn också (/r/androidapps är en bra subreddit!), Airpods funkar som magi, Apple Watch, iMessage, CarPlay, m.m, men just andrahandsvärdet är något jag upprepat kommer tillbaka till när jag överväger att hoppa över staketet.

Men o ja, jag avundas ni Android användare som bara kan koppla in er telefon via USB och kopiera över musik på det sättet. Här sitter jag o betalar för Spotify istället för jag hatar iTunes så mycket.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av PatrickP:

För dig är det kanske inte basic grejer

Nej nej. Det ska inte vara "Basic" från varken min eller din synpunkt, det ska vara basic för dom 80 miljoner människor som köpte iphone under Q4 2020.

Att sitta och multitaska på telefonen gör nog inte den genomsnittlige användaren, ens på Android.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Appar från tredje part går inte att lösa på ett väldigt smidigt sätt, nej. Men om medelsvensson tycker att det hör till en basfunktion tvivlar jag lite på

Däremot håller jag med om att en always on display vore trevligt att ha.

Fast funktionen att kunna göra två saker samtidigt (t.ex. titta på Youtube samtidigt som man spelar Pokemon go eller slösurfar) är en funktion som jag anser är väldigt basic, och det är enkelt löst på Android. Antingen genom t.ex. Youtube vanced eller att helt enkelt använda split screen (en basic funktion som väl fortfarande inte finns på iphones?)

Vill man inte ladda ned appar från tredje part kan man åtminstone använda split screen

Skrivet av hakd:

Någon fördel över att köra youtube i firefox med adblock ?
Aldrig testat den du pratar om

Testade, fantastiskt bra gjord app, Google lär dock plocka bort den på ett eller annat sätt när den blir populär.

YouTube Vanced har funnits i väldigt många år och det är redan en extremt populär app

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nej nej. Det ska inte vara "Basic" från varken min eller din synpunkt, det ska vara basic för dom 80 miljoner människor som köpte iphone under Q4 2020.

Att sitta och multitaska på telefonen gör nog inte den genomsnittlige användaren, ens på Android.

Fast ska man prata extrembasic saker som att skicka sms och ringa så behöver man ju inte ens en smartphone. Idag anser nog de flesta att t.ex. Instagram, Facebook och Youtube är "basic", även om detta inte var basic för ett antal år sedan. Så vad som anses basic förändras ju med åren.

Att t.ex. inte ha Always on display så man enkelt kan se klockan utan att röra telefonen anser jag är extrembasic år 2021 (och det var redan extrembasic för många år sedan enligt mig). Precis som de andra väldigt basic sakerna jag har skrivit om tidigare

Vad anser du t.ex. finns för basic saker man kan göra med en iPhone köpt 2021 som man inte kunde göra med en iPhone från typ 2017?

EDIT: vad räknas ens som "multitasking" i sammanhanget? Är rätt övertygad om att den absoluta majoriteten av befolkningen t.ex lyssnar på Spotify samtidigt som de slösurfar. Det är också fulltständigt basic 2021, precis som YouTube + slösurf samtidigt är fullständigt basic enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Alltså rent funktionellt, nu snackar vi basic grejer som bara skall fungera.. med andra ord så "krånglar" dom mycket och mina bröder bör klassas som normalanvändare dvs dom har varken kunskap eller intresse av att djupdyka i funktioner, felsökning osv.. dom vill köpa en produkt och den skall fungera.. det var därför jag tog dom som exempel.. sen har dom tutat i min far att Iphones OS är mer lättanvänt än Android (vilket är ren humbug) så han vägrar byta till Android trots att han inte ens klarar att skicka SMS

Aah den där gamla "Android är svårt" inställningen är största bs någonsin. Så trött på den.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst*

Det blev alldeles för mycket personangrepp istället för att diskutera sakligt och som vuxna.

Tänk vad kul det hade varit om vi hade kunnat släppa hela ”X är bättre än Y” och faktiskt diskutera teknik som helhet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare

Sådär, nu är det lite mer städat så nu kan vi fortsätta diskussionen så länge vi sköter oss bättre

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om detta implementeras med nästa iphone.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det gick även ett felaktigt rykte om att batterina var låsta och inte gick att byta, men det var bara samma som innan att man får en varning.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Skulle inte förvåna mig om detta implementeras med nästa iphone.

Louis Rossmann spädde på detta rykte och ifixit igår testade just att byta batterier. Men jag tror inte alls att batteriet ej kommer gå att byta emot ett annat inom snar framtid. Apple kanske vill detta, men de vet också om vad konsekvenserna troligen skulle bli.(det finns många scenarier, ingen troligt direkt lönsam för tillverkaren)

Permalänk
Medlem

Han spädde aldrig på något utan frågade och ifixit svarade med att de skulle undersöka när de tog isär telefonerna då ryktet gick men eftersom det är apple vi pratar om så är den ändringen inte omöjlig i framtiden. Appels målsättning är att totalt utesluta 3je parts reparationer men än så länge har de inte lyckats och det hoppas jag förblir så i framtiden också.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Louis Rossmann spädde på detta rykte och ifixit igår testade just att byta batterier. Men jag tror inte alls att batteriet ej kommer gå att byta emot ett annat inom snar framtid. Apple kanske vill detta, men de vet också om vad konsekvenserna troligen skulle bli.(det finns många scenarier, ingen troligt direkt lönsam för tillverkaren)

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Fast funktionen att kunna göra två saker samtidigt (t.ex. titta på Youtube samtidigt som man spelar Pokemon go eller slösurfar) är en funktion som jag anser är väldigt basic, och det är enkelt löst på Android. Antingen genom t.ex. Youtube vanced eller att helt enkelt använda split screen (en basic funktion som väl fortfarande inte finns på iphones?)

Vill man inte ladda ned appar från tredje part kan man åtminstone använda split screen

YouTube Vanced har funnits i väldigt många år och det är redan en extremt populär app

Awesome, trodde det var en ny fluga..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

kan inte vara så att de bägge har displayer på som klarar upp till 120hz men "appen" låst till olika uppdateringsfrekvens?

i video fallet såg det ju ut att vara system appen för bägge telefonerna.

typ att apple har en framecap på 80hz eller något i själva appen medan samsungen har sin app låst till 120hz

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan inte vara så att de bägge har displayer på som klarar upp till 120hz men "appen" låst till olika uppdateringsfrekvens?

Precis så, Apple har 10 till 120 Hz dynamiskt och varför behöver jag 120 Hz för att scrolla inställningar? Apple gör ingen hemlighet av det och måste säga att som användare är det verkligen butter-smoooooth, stor skillnad mot tidigare modeller:

https://www.apple.com/se/iphone-13-pro/
”Den nya Super Retina XDR-skärmen med ProMotion kan uppdateras från 10 till 120 gånger per sekund – och allt däremellan. Frekvensen skruvas upp när du behöver grafikprestanda utöver det vanliga och dras ner för att spara ström när du inte behöver det. Den anpassas till och med efter hastigheten på ditt finger när du skrollar. Det ger en naturlig känsla som inte liknar något annat.”

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Precis så, Apple har 10 till 120 Hz dynamiskt och varför behöver jag 120 Hz för att scrolla inställningar? Apple gör ingen hemlighet av det och måste säga att som användare är det verkligen butter-smoooooth, stor skillnad mot tidigare modeller:

https://www.apple.com/se/iphone-13-pro/
”Den nya Super Retina XDR-skärmen med ProMotion kan uppdateras från 10 till 120 gånger per sekund – och allt däremellan. Frekvensen skruvas upp när du behöver grafikprestanda utöver det vanliga och dras ner för att spara ström när du inte behöver det. Den anpassas till och med efter hastigheten på ditt finger när du skrollar. Det ger en naturlig känsla som inte liknar något annat.”

För det är enorm skillnad mellan 80hz och 120hz ex om man scrollar flöde som twitter etc?
Om det nu inte går upp till 120hz när man scrollar i alla appar dvs. Men nej händer det enbart i settings är det whatever.

Sen klart det är skillnad mot 60hz ändå i vilket fall som Speciellt om man aldrig använt en mobil med 120hz display innan. Dvs strikta Iphone användare då tom flertalet budget modeller på android idag har 120hz display.

Permalänk
Medlem

Många personliga påhopp här. Varför kan man inte sluta använda ord som "maskäten", eller "fanboy" eller nåt annat? Själv föredrar jag iPhone och iOS, inte är det nåt "fel" på mig för det. När ska online-klimatet bli bättre??

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag har har en iphone 12 pro, en m1 macbook pro och en apple watch 6.

Jag bokstavligen hatar apple, jag får inte ens ställa in tiden hur länge jag får snooza. Problemet är att jag är fast i ekosystemet och orkar inte ta mig därifrån

Mitt jobb betalar för mina apple produkter, mest så ni inte tror jag är helt tossig och lägger närmre 40K på apple prylar vartannat år.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

120 Hz situationen verkar lite rörig på iPhone 13 just nu. Är inte jätte insatt i iOS dev men verkar som att vissa animationer är låsta till 60 Hz om man inte som apputvecklare explicit säger åt systemet att man vill komma åt högre refresh rates (som standard är man låst till 60 för att spara batteri). Sedan är det något med animationer som ska fixas med en framtida systemuppdatering... detta är lite utanför min expertis så bäst ni läser tweetsen och dokumentation själv, ni som är insatta:

https://twitter.com/ChristianSelig/status/1441414191420633090

https://twitter.com/jamesthomson/status/1441564014350327809

https://developer.apple.com/documentation/quartzcore/optimizi...

Lite oroväckande men nå, vi ser hur det löser sig.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Det är helt klart inte 120hz överallt. Har inte noterat eller gjort närmare undersökning men det kan ju vara uppdateringar av appar osv. som behövs lite här och där som fixas efter hand.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Bättre telefoner som också är billigare. Kinalurar (Apple är också tillverkade i Kina, men tänker mer på företagen som tillverkar dessa) säljer mer än Apple.
Behövs ingen svartmålning när man säljer bättre produkter till ett lägre pris.

Jasså finns det något bättre än iOS där ute?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Många personliga påhopp här. Varför kan man inte sluta använda ord som "maskäten", eller "fanboy" eller nåt annat? Själv föredrar jag iPhone och iOS, inte är det nåt "fel" på mig för det. När ska online-klimatet bli bättre??

Vissa personligheter går igång på att trigga andra och det finns nog ett element av det klassiska "det jag har är bäst och jag måste bråka för att övertyga andra om det".
Lite som att springa runt och hata Atari eller Amiga på 80 talet.

Apple var väldigt tydliga med att det var en variabel refreshrate i sin presentation, sen så har dom även gått ut med att det finns lite buggar att rätta till i iOS 15.

Men....lite OT..tror marknaden kommer må bra med ett tredje starkt alternativ bredvid Android och iOS, något som plockar det bästa av två världar. (Sailfish?? Windows 11 Mobile??)
Kan man kombinerade det med kvalitetstelefoner där man väger in aspekter som miljö och lång livslängd/support så hade jag absolut kunna överväga att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

120 Hz situationen verkar lite rörig på iPhone 13 just nu. Är inte jätte insatt i iOS dev men verkar som att vissa animationer är låsta till 60 Hz om man inte som apputvecklare explicit säger åt systemet att man vill komma åt högre refresh rates (som standard är man låst till 60 för att spara batteri). Sedan är det något med animationer som ska fixas med en framtida systemuppdatering... detta är lite utanför min expertis så bäst ni läser tweetsen och dokumentation själv, ni som är insatta:

https://twitter.com/ChristianSelig/status/1441414191420633090

https://twitter.com/jamesthomson/status/1441564014350327809

https://developer.apple.com/documentation/quartzcore/optimizi...

Lite oroväckande men nå, vi ser hur det löser sig.

120Hz drar faktiskt mer batteri än 60Hz. Har kört min Xiaomi Redmi Note 10 pro (2990 kr, Samsungs AMOLED, Sony kamera 108MP, Snapdragon 732G och batteri på 5020mAh, Gorillaglas 5 på både skärm och baksida), IP53 inte att glömma, sedan telefonen i princip släpptes i Sverige någongång under sommaren som gick förbi oss alldeles nyss.

120Hz verkar förkorta batteritiden med runt 15-20 procent jämfört med 60Hz. I dagligt bruk räcker det med att skärmen har 60Hz. Märks ingen större skillnad, även om 120Hz är "lite krispigare". Men ingen game-changer.

Permalänk
Medlem

Oavsett 80-90Hz eller 120Hz i settingsscrollningen så är iPhone 13 PRO den bästa telefon jag någon scrollat med. Kommer från Android som jag haft i alla år och den här skärmen är sjukt smooth.

Det verkar dock fortfarande lite odokumenterat för appar hur man kommer åt högre refresh rate samt att vissa animationer är låsta till 60 Hz. Både dokumentation till utvecklare och buggrätt ska Apple fixa.
Inget av detta är väl egentligen särskilt konstigt med tanke på att telefonerna är sprillans nya och precis kommit ut. Lite svårt för sådant att fungera överallt direkt efter release.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av SanTeoX:

Det verkar dock fortfarande lite odokumenterat för appar hur man kommer åt högre refresh rate samt att vissa animationer är låsta till 60 Hz. Både dokumentation till utvecklare och buggrätt ska Apple fixa.
Inget av detta är väl egentligen särskilt konstigt med tanke på att telefonerna är sprillans nya och precis kommit ut. Lite svårt för sådant att fungera överallt direkt efter release.

Apple har dokumentation verkar det som: https://developer.apple.com/documentation/quartzcore/optimizi...

Promotion har funnits till ipad sen 2017, så det är nog inte problem för apputvecklare (som kan börja koda appar innan iphone 13 släpptes)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com