Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera bra In-Ear lurar?
Trådade och under 5k helst, kommer endast användas vid datorn. Har fidelio x2 nu som börjar ge sig, är nöjd med dom ljudmässigt.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av iskalle:

Någon som kan rekommendera bra In-Ear lurar?
Trådade och under 5k helst, kommer endast användas vid datorn. Har fidelio x2 nu som börjar ge sig, är nöjd med dom ljudmässigt.

Jag köpte ett par Sennheiser IE300 i somras som jag är väldigt nöjd med. Lite mer åt det basiga hållet men de väger ingenting och är väldigt bekväma att använda.
Men om du bara ska ha dem vid datorn kan du ju kika på Audeze isine 10. De är öppna och är lite klumpiga att gå omkring med, men vid datorn fungerar de utmärkt. Jag har isine 20, men jag skulle tro att 10 låter ganska lika. Dock måste jag säga att de låter bäst med DSP. Audeze har en plugin man kan ladda ner som har profiler för alla deras hörlurar.

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | MPB14 M4 Pro

Permalänk
Medlem

Har ett par AKG K550, första generationen tror jag, där muffarna har kastat in handduken helt.
Vilka muffar rekommenderar ni för dessa? Gärna några som är lite djupare än original.

Permalänk
Inaktiv

Är det någon skillnad på Schiit Magni 3+ och Heresey i specifikation mer än färg?

Funderar på en av dem nämligen, svart passar bättre med min DAC som är i svart.

Skulle inte sålt min Monolith Liquid Spark..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Är det någon skillnad på Schiit Magni 3+ och Heresey i specifikation mer än färg?

https://www.reddit.com/r/headphones/comments/f02pbv/schiit_ma...

Permalänk
Inaktiv

Ah ok, ingen skillnad eller bara väldigt liten, om ens det. Tackar för länken.

Permalänk
Medlem

Någon på forumet som äger ett par IE900? Väntar på min beställning med en väldigt stor förväntan! Tyvärr så får man vänta ända tills November :/

Blev ett köp från en Tysk dealer då priset i Sverige var tusenlappen dyrare...

https://www.auditorium.de/kopfhoerer/kopfhoerer/sennheiser-ie...

End-Game för IEMs ser ut att vara uppnått med IE900, då återstår det par öppna over-ears, jag hoppas Meze Empyreans får ett trevligt pris under Black Friday nu när Meze Elite har släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Går de att köpa över huvudtaget? Jag letade häromdagen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elfsberg:

Går de att köpa över huvudtaget? Jag letade häromdagen.

Ja, från usa. Gjorde det med min Magni 2 har jag för mig.. Modi 2 köpte jag inom EU.
Fast min Modi2 och Topping D30 är knas, nått fel på elen i förra lgh, så de är trasiga.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av anon8870:

Ja, från usa. Gjorde det med min Magni 2 har jag för mig.. Modi 2 köpte jag inom EU.
Fast min Modi2 och Topping D30 är knas, nått fel på elen i förra lgh, så de är trasiga.

Heresy är Op Amp uppbyggd
Magni 3+ är diskret uppbyggd

Burson har en artikel om detta tex https://www.bursonaudio.com/about-us/discrete-circuits/
Och info från Schiit här: https://www.schiit.com/public/upload/PDF/2019%20Chapter%2017-...
"
Both amps are:
1. Affordable, high performance headphone amplifiers and preamps that offer best-in-class power
with very high measured performance.
2. Priced at $99.
3. Offer two gains, 1 and 5.5, for use with virtually any headphones.
4. Include preamp outputs, for use with speaker amps or powered monitors.
5. Have noise floors below audibility into IEMs.
6. Deliver tons of power for hard-to-drive planar or high-impedance headphones (both are rated at
2.4W RMS per channel into 32 ohms.)
7. Run by the same 24VA AC wall-wart, rectified

However, Magni 3+ is:
1. Congruent with Schiit’s philosophy of doing discrete design whenever possible.
2. Offers an exotic current-feedback topology with low overall loop gain, high open-loop bandwidth,
Miller-inclusive compensation, and super wide bandwidth.
3. Uses matched parts extensively
4. Is essentially a small speaker amp, right down to the driver stage and Vbe multiplier.

And Magni Heresy is:
1. Completely opposite of our historic design philosophy, but congruent with developments like
Hel.
2. Offers a two-stage op-amp based topology with an OPA1662 used for voltage gain, and 8
OPA1688 amp stages configured as noninverting buffers, used for current gain, with no overall
loop from output to input.
3. Uses audio-specified op-amps extensively.
4. Is a simple but effective topology that includes feedforward locally in the output stage.
"

Personligen hade jag valt diskret dvs Magni 3+ om jag inte hade möjlighet att provlyssna. Främst för att mina diskreta förstärkare (ex. Cavalli Liquid Carbon) har bättre synergi (spelar bättre enligt mig) med vissa hörlurar än några av mina Op Amp baserade förstärkare.

Men det kan ju vara precis tvärtom med Heresy och Magni 3+ med dina hörlurar, fast mest sannolikt är att dom båda låter väldigt lika.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mumu55:

Heresy är Op Amp uppbyggd
Magni 3+ är diskret uppbyggd

Burson har en artikel om detta tex https://www.bursonaudio.com/about-us/discrete-circuits/
Och info från Schiit här: https://www.schiit.com/public/upload/PDF/2019%20Chapter%2017-...
"
Both amps are:
1. Affordable, high performance headphone amplifiers and preamps that offer best-in-class power
with very high measured performance.
2. Priced at $99.
3. Offer two gains, 1 and 5.5, for use with virtually any headphones.
4. Include preamp outputs, for use with speaker amps or powered monitors.
5. Have noise floors below audibility into IEMs.
6. Deliver tons of power for hard-to-drive planar or high-impedance headphones (both are rated at
2.4W RMS per channel into 32 ohms.)
7. Run by the same 24VA AC wall-wart, rectified

However, Magni 3+ is:
1. Congruent with Schiit’s philosophy of doing discrete design whenever possible.
2. Offers an exotic current-feedback topology with low overall loop gain, high open-loop bandwidth,
Miller-inclusive compensation, and super wide bandwidth.
3. Uses matched parts extensively
4. Is essentially a small speaker amp, right down to the driver stage and Vbe multiplier.

And Magni Heresy is:
1. Completely opposite of our historic design philosophy, but congruent with developments like
Hel.
2. Offers a two-stage op-amp based topology with an OPA1662 used for voltage gain, and 8
OPA1688 amp stages configured as noninverting buffers, used for current gain, with no overall
loop from output to input.
3. Uses audio-specified op-amps extensively.
4. Is a simple but effective topology that includes feedforward locally in the output stage.
"

Personligen hade jag valt diskret dvs Magni 3+ om jag inte hade möjlighet att provlyssna. Främst för att mina diskreta förstärkare (ex. Cavalli Liquid Carbon) har bättre synergi (spelar bättre enligt mig) med vissa hörlurar än några av mina Op Amp baserade förstärkare.

Men det kan ju vara precis tvärtom med Heresy och Magni 3+ med dina hörlurar, fast mest sannolikt är att dom båda låter väldigt lika.

Jepp, det där talar ju mer om att Magni3+ är den man ska skaffa. Letade efter Atom och Liquid Spark igen. Atom verkade slutsåld minns inte ens hur det var med LS, kör med min Magni2 nu. Tycker den spelar roligare med mina HD6XX än Asgardv3.. Min Asgard låter som att den ger ett större ljud fast inte så mycket bas som med Magni2. Är väl bäst prova igen, om det är värt köpa en Magni3+.

Asgard spelar ändå mer luftigt, ställde ner gain till låg så gick det vägen. Ändå lite mer buller ur Magni2. Blir bra som reserv amp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Ah. Såg faktiskt det men är så osugen på att knöla med frakt från USA men jag får kanske vika mig då det jag vill ha ändå inte finns i Sverige.

JDS Labs Atom Amp kan du köpa från amazon.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elfsberg:

Ah. Såg faktiskt det men är så osugen på att knöla med frakt från USA men jag får kanske vika mig då det jag vill ha ändå inte finns i Sverige.

JDS Labs Atom Amp kan du köpa från amazon.

Bara se till så det är försäkrad frakt så är det lugnt. Sedan så kommer ju tullavgift samt % på hela summan med frakt också.

Permalänk
Medlem

Fått hem en Fiio m11 Plus och är väl så nära portabelt audio-nirvana som plånboken tillåter nu. Driver enkelt mina celestee och tidal hifi låter smutt som rackarns. Fantastiskt trevligt att gå igenom alla favoritartister och upptäcka nya saker i musiken som jag aldrig haft nog utrustning att höra förut. Kablarna är ett par hifiman pentacon 4,4 som jag fick med musikspelaren av återförsäljaren.

Är ofta på språng osv och ville därför investera i något så portabelt som möjligt och magkänslan är att det här kommer att ge mkt nöje över närmsta åren.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Till att börja med: Jag är ingen audiophile på långa vägar och har använt ett par Sennheiser 558 nu i drygt 10 års tid för spel, musik och nu på senare dar hemmajobb. Men som synes här så har de gjort sitt:

Så har därför på senare tid letat efter nya lurar. Fick för mig att köpa trådlösa och slog tillslut till på Sony XM4. Jag gillar ljudet och funktionerna men tyvärr så är inte closed back något för mig. Jag får snabbt varma öron, det är jobbigt med videosamtal där man inte hör sin egen röst och trycket mot skallen är mycket påfrestande, ännu mer när man har glasögon.

Så jag får nog krypa till korset och köpa ett par kablade lurar igen, dock vet jag inte vilka. Sennheiser 558 har alltid varit mycket bekväma, trycker inte så hårt, har tyg kuddar och låg vikt (strax under 300g). Dock har jag alltid tyckt det varit ganska dålig byggkvalitet, plastiga, skorrar när man tar i dem osv. De mår även bättre av att köras med en dac vilket jag inte kan göra med t ex arbetsdatorn så jag saknar lite volym och bas.

Så finns det några lurar ni kan rekommendera för en icke audiophile (men som ändå vill ha ok ljud) som är väldigt bekväma och inte ser för illa ut och är relativt lättdrivna? När jag kollar inet och andra affärer känns det som att hörlurar med kabel börjat försvinna ur sortimentet? Jag kommer sakna att kunna vara trådlös men någonstans får man väl kompromissa antar jag. Min budget är omkring 1500Kr max men gärna mindre. Phillips SHP9600 går ju loss på 590Kr just nu, kanske det är ett alternativ?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Till att börja med: Jag är ingen audiophile på långa vägar och har använt ett par Sennheiser 558 nu i drygt 10 års tid för spel, musik och nu på senare dar hemmajobb. Men som synes här så har de gjort sitt:

https://i.imgur.com/bZdCJpD.jpg
https://i.imgur.com/trdiDn1.jpg
https://i.imgur.com/eRIOmzM.jpg

Så har därför på senare tid letat efter nya lurar. Fick för mig att köpa trådlösa och slog tillslut till på Sony XM4. Jag gillar ljudet och funktionerna men tyvärr så är inte closed back något för mig. Jag får snabbt varma öron, det är jobbigt med videosamtal där man inte hör sin egen röst och trycket mot skallen är mycket påfrestande, ännu mer när man har glasögon.

Så jag får nog krypa till korset och köpa ett par kablade lurar igen, dock vet jag inte vilka. Sennheiser 558 har alltid varit mycket bekväma, trycker inte så hårt, har tyg kuddar och låg vikt (strax under 300g). Dock har jag alltid tyckt det varit ganska dålig byggkvalitet, plastiga, skorrar när man tar i dem osv. De mår även bättre av att köras med en dac vilket jag inte kan göra med t ex arbetsdatorn.

Så finns det några lurar ni kan rekommendera för en icke audiophile (men som ändå vill ha ok ljud) som är väldigt bekväma och inte ser för illa ut och är relativt lättdrivna? När jag kollar inet och andra affärer känns det som att hörlurar med kabel börjat försvinna ur sortimentet? Jag kommer sakna att kunna vara trådlös men någonstans får man väl kompromissa antar jag. Min budget är omkring 1500Kr max men gärna mindre. Phillips SHIP9600 går ju loss på 590Kr just nu, kanske det är ett alternativ?

Gillar du Sennheiser så kanske ett par HD 599 eller kanske 569 är ett bättre val?
Hur kopplade du dina 558 till datorn, har sladden en 3.5mm kontakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Gillar du Sennheiser så kanske ett par HD 599?
Hur kopplade du dina 558 till datorn, har sladden en 3.5mm kontakt?

Tyvärr finns de ju bara i vitt och kräver nästan en DAC mer eller mindre?

Japp, man fick med världens längsta kabel, på luren är det ett mini jack (2.5mm?) fastlåsningsbar och i andra änden 6.3mm med adapter till 3.5mm. Inte den mest portabla lösningen, men jag har uteslutande använt dom hemma.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Tyvärr finns de ju bara i vitt och kräver nästan en DAC mer eller mindre?

Japp, man fick med världens längsta kabel, på luren är det ett mini jack (2.5mm?) fastlåsningsbar och i andra änden 6.3mm med adapter till 3.5mm. Inte den mest portabla lösningen, men jag har uteslutande använt dom hemma.

Aha ok, jag kikade lite och redigerade inlägget, 569 finns också.

HD 569 har, impedans 23 ohm och känslighet på 115dB. Så det ska gå fint direkt från dator, iallafall vad jag kan räkna ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Aha ok, jag kikade lite och redigerade inlägget, 569 finns också.

HD 569 har, impedans 23 ohm och känslighet på 115dB. Så det ska gå fint direkt från dator, iallafall vad jag kan räkna ut.

Hmm kollade en review. Ser ut att vara closed back, men antagligen skönare än XM4.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Hmm kollade en review. Ser ut att vara closed back, men antagligen skönare än XM4.

Hmm ja det kanske är closed back, 599 ser ut vara öppna iallafall.

Permalänk
Medlem

Ta med i systemets kostnadsberäkning huruvida hörluren behöver en separat förstärkare.
En lättdriven lur (låg impedans, Ohm) går oftast alldeles utmärkt att köra utan separat slutsteg och ska kanske användas så för att få valuta för pengarna, även om en sådan också tjänar på drivning av högre kvalitet.

Jag har ett par lättdrivna lurar på jobbet, ATH M50, idag 1200 pix, som fungerar utmärkt utan separat drivning men låter mycket bättre med.. men om man börjar investera i drivning så är det i min mening lika bra att köpa finare lurar som gör slutsteget rätta också. Typ en femhundring skulle jag kunna lägga på slutsteg till den hörluren, men för de pengarna får man ju knappt något vettigt ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan Philips Fidelio X2HR vara något istället gör 1290kr?
https://www.webhallen.com/se/product/326175-Philips-Fidelio-X...

Lättdrivna?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Kan Philips Fidelio X2HR vara något istället gör 1290kr?
https://www.webhallen.com/se/product/326175-Philips-Fidelio-X...

Lättdrivna?

De är i vart fall 200 kr billigare på EE handel.
https://www.amazon.se/-/en/dp/B01N5VHLUG/ref=sr_1_1?dchild=1&...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tjo, mer generell fråga, men finns det något bra ställe att köpa musik så att man kan få det som flac?
Har en del obskyra låtar från min Spotify som jag skulle vilja lägga på min plex-server, är inte sugen på att behöva köpa CD och rippa själv

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tack! Hur är returen på Amazon? Tänker om jag vill lämna tillbaka dom.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Tack! Hur är returen på Amazon? Tänker om jag vill lämna tillbaka dom.

Har inte returnerat något nån gång nånstans men samma regler gäller för alla vid distanshandel inom Sverige (och i praktiken även EU)
Men hörlurar kan vara undantagna pga hygienskäl, det är i vart fall juridisk ok att göra undantag för den produkttypen.
Men är du osäker på om du vill ha dem bör du kontakta säljaren och fråga om de accepterar returer på hörlurar om du packat upp dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Helt sinnes lyckats på något sätt städa bort bägge mina eph-100. Vad är det närmaste i ljud man kommer? Måste va slutna. Helst skulle man ha ett par med samma signatur som kennerton magni

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Helt sinnes lyckats på något sätt städa bort bägge mina eph-100. Vad är det närmaste i ljud man kommer? Måste va slutna. Helst skulle man ha ett par med samma signatur som kennerton magni

Såg att de fanns på Amazon.se

Är det såna du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Såg att de fanns på Amazon.se

Är det såna du menar?

Japp dem jag har. Frågan är om de är nya? Blev sugen på eph-200 men de verkar inte säljas heller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x