Slutgiltiga Windows 11 når testare

Permalänk
Medlem

Precis installerat. Uppgradering.
Får se hur det lirar

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av r012q:

Windows är ett helt oacceptabelt dåligt OS, tyvärr. Har gett det så många chanser. Men det är alldeles för buggigt, Ubuntu är 1000x stabilare.

Hahahah.. allvarligt? Svårt att ta din kommentar på allvar. Har du inte kört Windows sen w98 / Windows Millennium???

Gillar Linux också. Dock är Windows överlägset.

Permalänk
Medlem

är det såpass att man får köra clean install för bäst upplevelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r012q:

Windows är ett helt oacceptabelt dåligt OS, tyvärr. Har gett det så många chanser. Men det är alldeles för buggigt, Ubuntu är 1000x stabilare.

Chockad och läsa en sån kommentar i varje windowsrelaterad artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ade182:

är det såpass att man får köra clean install för bäst upplevelse?

Om du inte brukat göra clean install mellan de olika Windows 10-versionerna tror jag inte du behöver oroa dig så mycket för att detta skulle vara värre.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av r012q:

Windows är ett helt oacceptabelt dåligt OS, tyvärr. Har gett det så många chanser. Men det är alldeles för buggigt, Ubuntu är 1000x stabilare.

Lägg av... Jag är själv Linux-användare och ser fram emot att helt få bort Windows från min gamingburk framöver. Men den här typen av arroganta inlägg får Linux och oss användare att se dåliga ut

Istället för att kasta avföring kan du istället lyfta fram fördelarna med att byta. Fast kanske inte i den här tråden eftersom det blir off-topic.

Permalänk
Medlem

Min dator stödjer inte Windows 11 trots att den har TPM. Jag blir tvungen att fortsätta använda Windows 10 tills jag har en ny dator.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Min dator stödjer inte Windows 11 trots att den har TPM. Jag blir tvungen att fortsätta använda Windows 10 tills jag har en ny dator.

Allt under 8 generation intels processor och under ryzen 2000 har ingen offciel support for windows 11. Ävan fast man tpm aktiverat.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Jag anser att 11:an är som 8:an var tills jag blir motbevisad.

Ja vi får väl se, själv avvaktar jag tills jag ser jag måste, eller att det tillför något som jag faktiskt är intresserad av. Vill också hålla lite koll på hur mycket mera telemetri finns innbakad jamfört med 10'an. För tilfället kör jag med vad som går ha avstängd av telemetri i 10'an. Vissa saker kommer man sig inte undan om man ska spela på datorn.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Kolla bios gällande TPM, Du måste aktivera detta manuellt.
Så var det hos mig.

Har TPM aktiverar

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Allt under 8 generation intels processor och under ryzen 2000 har ingen offciel support for windows 11. Ävan fast man tpm aktiverat.

Jag har spekulerats att det är för att nyare genenerationer har vissa andra viktiga säkerhetsfunktioner förutom tpm, även om det är just tpm 2.0 som listas som krav.

Skrivet av dlq84:

Lägg av... Jag är själv Linux-användare och ser fram emot att helt få bort Windows från min gamingburk framöver. Men den här typen av arroganta inlägg får Linux och oss användare att se dåliga ut

Istället för att kasta avföring kan du istället lyfta fram fördelarna med att byta. Fast kanske inte i den här tråden eftersom det blir off-topic.

Nu med WSL2 och WSLg finns det ännu mindre anledningar att byta till Linux.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Spännande få se om jag kan installera det på min dator, vägrar köra igång secure boot, få se om dom kör med tvång på det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

På min Dell XPS 9310 var det då inte superstabilt! Uppgradering via Windows Update > taskbaren från Windows 10 var kvar och startmenyn fungerade inte men allt annat var Windows 11. Lagom störande.. Kör nu Dev-builden som har en annan version och den fungerar som den ska!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ursäkta språket men VAFAN ska vi med Win11 till? Windows 10 är ju riktigt bra och snyggt dessutom!
Jag lär iaf inte "uppgradera" förrän min hårdvara kräver det.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

Ursäkta språket men VAFAN ska vi med Win11 till? Windows 10 är ju riktigt bra och snyggt dessutom!
Jag lär iaf inte "uppgradera" förrän min hårdvara kräver det.

Vem är vi?

Permalänk
Medlem

Nja.. Jag tycker inte om den nya UI:n, och så var det ju det att min processor tydligen är för gammal.

Visa signatur

🖥️: MSI Z170A KRAIT GAMING 3X | i5 6600k @ 3.5 GHz | GTX 1060 6GB Dual OC | NZXT Noctis 450 | 16 GB Corsair Vengeance @ 2666 Mhz CL16
⌨️: Leopold FC660M
🖱️: Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Jag har spekulerats att det är för att nyare genenerationer har vissa andra viktiga säkerhetsfunktioner förutom tpm, även om det är just tpm 2.0 som listas som krav.

Nu med WSL2 och WSLg finns det ännu mindre anledningar att byta till Linux.

Finns lika stor anledning att köra Linux oavsett om det finns WSL2 och WSLg då du fortfarande kommer att köra allt under en plattform som spionerar på dig och som inte bygger på öppen källkod.

MS har byggt inte ännu mera spyware i Windows 11 och de blir bara värre och värre hela tiden på all data de samlar in. De har även gjort det ännu jobbigare att ändra inställningar för privacy då de till och med flyttat mycket av det till webben istället för att du skall kunna göra det lokalt på datorn. Samt att du manuellet måste logga in med ett MS id för att kunna ställa in sådant.

Orsaken till byta till Linux kvarstår därför helt och hållet, sedan kan du köra linux utan någon som helst TPM eller secureboot och få vara mästaren av din egen dator. Windows 11 lämnar dig i klorna på MS och de bestämmer det mesta vad din dator skall och inte skall göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Kan Du utveckla för den oinvigde?

Windows XP - Bra
Windows Vista - Kass
Windows 7 - Bra
Windows 8 - Kass
Windows 10 - Bra
Windows 11 - Kass (Om man ska tro statistiken historiskt sett)

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sesese:

Har TPM aktiverar

CSM av?
Windows valt som OS och inte annat OS under Secure Boot?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Undviker nog att vara early adopter av Windows 11. Jag är mer intresserad av att alla mina viktiga program (CAD, videoredigering osv) fungerar bra och det gör de för tillfället.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PointMan:

Windows XP - Bra
Windows Vista - Kass
Windows 7 - Bra
Windows 8 - Kass
Windows 10 - Bra
Windows 11 - Kass (Om man ska tro statistiken historiskt sett)

Delar inte din uppfattning.

Windows 2000 Bra.
Windows XP - Kass
Windows Vista - Bra
Windows 7 - Bra
Windows 8 - Kass
Windows 8.1 Über
Windows 10 - Bra
Windows 11 - ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ulayo:

Jag har spekulerats att det är för att nyare genenerationer har vissa andra viktiga säkerhetsfunktioner förutom tpm, även om det är just tpm 2.0 som listas som krav.

Det är inte bara tpm som listas som krav. Även secure boot och att processorn skall finnas med på den godkända listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Windows XP - Bra
Windows Vista - Kass
Windows 7 - Bra
Windows 8 - Kass
Windows 10 - Bra
Windows 11 - Kass (Om man ska tro statistiken historiskt sett)

Den där "varannan version"-grejen känns mer som något slags dåligt mem; en rejäl efterhandskonstruktion som har en del uppenbara brister om vi ser till listan ovan:

XP var ungefär lika problematiskt som Vista när det först släpptes, sedan mognade det under ett antal år och folk minns väl bara att det blev bra efter några år.
7 var ju i princip ett omsminkat Vista med ett nytt namn, vilket väl mer handlade om att vinna över opinionen än någon större teknisk förändring.
8.1 är helt överhoppat här.
"10" är ett samlingsnamn för hittills 12 Windowsversioner släppta över 6 års tid, jag skulle säga att de haft en klart positiv trend i hur bra dessa varit.

Jag skulle snarare säga att trenden är att när det gått lång tid från föregående Windowsversion eller att det på andra grunder gjorts stora förändringar så blir åtminstone det initiala mottagandet dåligt (exempel: XP som var ett stort tekniskt steg för konsumentorienterade Windows-versioner, Vista släpptes ovanligt långt efter föregående version, 8 införde radikala gränssnittsförändringar).
Ur det perspektivet borde 11 vara relativt oproblematiskt, de har inte hunnit ändra så jättemycket jämfört med Windows 10 21H1.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gandir:

Finns lika stor anledning att köra Linux oavsett om det finns WSL2 och WSLg då du fortfarande kommer att köra allt under en plattform som spionerar på dig och som inte bygger på öppen källkod.

MS har byggt inte ännu mera spyware i Windows 11 och de blir bara värre och värre hela tiden på all data de samlar in. De har även gjort det ännu jobbigare att ändra inställningar för privacy då de till och med flyttat mycket av det till webben istället för att du skall kunna göra det lokalt på datorn. Samt att du manuellet måste logga in med ett MS id för att kunna ställa in sådant.

Orsaken till byta till Linux kvarstår därför helt och hållet, sedan kan du köra linux utan någon som helst TPM eller secureboot och få vara mästaren av din egen dator. Windows 11 lämnar dig i klorna på MS och de bestämmer det mesta vad din dator skall och inte skall göra.

Tror inte Ms bryr sig ett skit om vad du använder din dator till men det är kanske dax o skaffa hemlig identitet och kontantkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Finns det fortfarande krav på TMP hårdvara saken?

Ja och inte bara det heller skall vara TPM 2.0. Det går att intallera på i stort sätt vilken hårdvara som helst men MS visar på riktigt sitt elaka ansikte och ljuger folk rakt upp i ansiktet.

Det påstår att det skulle förbruka garantin på din hårdvara samt att de även skriver att de tar sig rätten att när som helst strypa uppdateringar till din dator när det känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Tror inte Ms bryr sig ett skit om vad du använder din dator till men det är kanske dax o skaffa hemlig identitet och kontantkort?

Dom bryr sig väldigt mycket om vad du och jag använder våra datorer till om du tror annat så har de lyckats lura dig. Det används för att sälja data till andra företag som inte vill annat än att samla allt de kan om alla.
De använder det även för att rikta annoser till dig och precis som google och facebook använder de all data de har för att kartlägga vem du är så de kan rikta mera rellevanta annonser till dig.

Från windows 10 är det samma som google och facebook det är inte dom som är produkten utan det är du som är deras produkt att sälja vidare.

Permalänk
Medlem

Installerade det från iso utan securboot igång, väldigt nice. Men det tog upp 60gb nyinstallerat hur är det ens möjligt? Skalningen när man kör med 4k är horribelt dålig, font rendering är riktigt kass, nä jag håller mig nog till linux gnome, enda som ser bra ut med 4k upplösning.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Har inte läst på något om Windows 11, men tycker 10:an fungerar hur bra som helst så ser ingen större mening med att uppdatera på direkten. Väntar nog till Jul iallafall, så är förhoppningsvis iallafall de värsta buggarna och andra prestanda problem lösta /:

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gandir:

Dom bryr sig väldigt mycket om vad du och jag använder våra datorer till om du tror annat så har de lyckats lura dig. Det används för att sälja data till andra företag som inte vill annat än att samla allt de kan om alla.
De använder det även för att rikta annoser till dig och precis som google och facebook använder de all data de har för att kartlägga vem du är så de kan rikta mera rellevanta annonser till dig.

Från windows 10 är det samma som google och facebook det är inte dom som är produkten utan det är du som är deras produkt att sälja vidare.

Jo, jag formulerade mig fel, så är det ju, spelar det ngn roll tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Om man nu sitter på 10an med lokalt konto går det att bara uppdatera till 11an utan att den kräver online konto? Eller måste man installera den från USB utan internet för att slippa det?

Uppdaterade just, funkar fint med lokalt konto!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!