Permalänk
Medlem

Target Terror cab restaurering

Halloj!

I början av året 2020 efter att ha parkerat firmabilen så såg jag denna stå bakom en krog som nyligen såldes. Jag kontaktade nya ägaren och köpte lite grisen i säcken för 1000kr.

Tog reda på lite info om spelet som visade sig vara Target Terror som är ett PC-baserat lightgun-spel. Jag har aldrig i mitt liv rört arkadspel eller öppnat en CRT men hade litet hum om vad jag behövde göra. Detta blev en resa på ca 10 månader i form utav att leta delar, kunskap och tid för att slutföra det.

VIDEO: Spelet in action, dock innan jag hade mer plats så var lite tight

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Coolt. Vill se video när du lirar

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Coolt. Vill se video när du lirar

Justja! Slänger in det högst upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av greyfan:

Justja! Slänger in det högst upp

Riktigt nice! Dessa spel var alltid favoriten på arkaden, danmarksbåten eller var man nu var.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem

Imponerande! Kul läsning om ett smått galet projekt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Damn vad coolt att liva upp ett gammalt arkad lightgun spel från graven med hjälp av en gammal bamsig CRT TV
Lätt fem stjärnor!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Damn vad coolt att liva upp ett gammalt arkad lightgun spel från graven med hjälp av en gammal bamsig CRT TV
Lätt fem stjärnor!

Tackar och bockar! Jag hade tankar att försöka hitta en annan mindre CRT i värsta fall och bygga en ram runt men som tur är så slapp jag det

Permalänk
Medlem

Hur lång tid har det tagit?

Jag gillar hur du bara hoppade in i det utan någon direkt koll... är spelet kul?

Permalänk
Medlem

Grymt!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Mitt ex systers kille jobbade med arkad spel och tog alla han kunde när de skulle bort. Hela hans källare är som en gammal arkad hall. Där fastnade jag ett bra tag medan tjejen och systern stod med "typiskt" blicken när jag sprang runt som en glad liten pojke mellan spelen 🙂

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mitt ex systers kille jobbade med arkad spel och tog alla han kunde när de skulle bort. Hela hans källare är som en gammal arkad hall. Där fastnade jag ett bra tag medan tjejen och systern stod med "typiskt" blicken när jag sprang runt som en glad liten pojke mellan spelen 🙂

Arkadhall.
Arkadspel.
”Typiskt”-blicken.

👮‍♂️

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, speciellt med tanke på du hade ingen ingen erfarenhet av sånthär. 👍

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Respekt! Det där hade ju säkert skrotats annars/förstörts i utomhusförvaring av någon som inte bryr sig.

Sjukt kul med riktiga grejer. Kvaliteten på ljuspistolerna är ju säkert bara det härligt när det är byggt för att hålla :).

Bra jobbat och sjukt flyt med att du hitta TVn. Tur i oturen eftersom 37" rör är ganska udda och säkert inte hade så många olika tillverkare, men helt makalöst att du hitta någon som sålde en sån TV.

Permalänk
Medlem

Tvärcoolt! Gillar modet att ta sig an projektet fast du var färsking

Permalänk
Medlem

Underbar resa!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Så häftigt! Kan tänka mig att de blir en del spelande med polare nu

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Galet projekt! Du är värd all respekt som fixade detta. Coolt att ditt jobb tillät dig att ha åbäket i källaren. En aw med lite öl och det där borde dom kunna bjuda på för din insats…

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bra jobbat!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Vilken fin liten Macsamling.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Kul projekt! Riktigt bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur lång tid har det tagit?

Jag gillar hur du bara hoppade in i det utan någon direkt koll... är spelet kul?

Oj, det är svårt att säga. Men jag fick tag på den i början av Augusti 2020 och blev klar i Januari 2021. Större delen av tiden så pluggade jag på CRT-grejerna medan jag väntade på att moderkortet och I/O-kortet skulle komma till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyR3:

Tvärcoolt! Gillar modet att ta sig an projektet fast du var färsking

Haha, jag gillar inte när det är för lätt. Det är kul att lära sig nya saker och utmana sig själv

Permalänk
Medlem

Vill tacka för alla positiva kommentarer!

Får ursäkta för den dåliga dokumenteringen, de flesta bilderna kommer från när jag i stort sett frågat folk om hjälp eller för att få input av arkadveteraner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av greyfan:

Oj, det är svårt att säga. Men jag fick tag på den i början av Augusti 2020 och blev klar i Januari 2021. Större delen av tiden så pluggade jag på CRT-grejerna medan jag väntade på att moderkortet och I/O-kortet skulle komma till Sverige.

Jag gissar att du inte spenderade alla dessa månader på heltid dock. Min fråga var mer om det var 100 eller 10000 timmar i aktivt arbete.

Såklart svårt att uppskatta i efterhand och vilka delar som är relaterade till just detta projekt eller bara generell inlärning

Fortfarande inget svar om spelet är kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag gissar att du inte spenderade alla dessa månader på heltid dock. Min fråga var mer om det var 100 eller 10000 timmar i aktivt arbete.

Såklart svårt att uppskatta i efterhand och vilka delar som är relaterade till just detta projekt eller bara generell inlärning

Fortfarande inget svar om spelet är kul

Jag skulle gissa 60-80 timmar aktivt arbete.

Spelet är.. Helt okej haha, hade gärna fått tag på något annat men kunde inte riktigt bestämma det. Min polare i USA sa att vi skulle kunna testa att göra en Windows-drivrutin för ljuspistolerna, men då behöver jag koppla upp spelet till nätverk och dra igång en debug i en Slackware från 2002.