Nybörjare - Photoshop och Linux

Permalänk
Medlem

Nybörjare - Photoshop och Linux

Är nyfiken på Linux men totalt ny. Skulle vilja installera Linux för att lära mig och leka runt lite.

Har en äldre dator (Surface 1, som precis fixar Photoshop på Windows på en dålig nivå).

Arbetar även i webbläsaren Chrome alt. Edge samt Adobe CC.

1. Finns det några hinder att installera Linux + Virtual Machine (eller alt) och köra Adobe CC eller arbeta via Chrome?

2. Skulle det innebära mer belastning för datorn än att köra ex Photoshop endast på Windows?

Tack för svar, förlåt om jag fråga.

T

Permalänk
Keeper of the Bamse

Adobe CC finns inte till linux, så det måste köras via emulering på Linux, om det är möjligt öht.

Om du vill använda Photoshop så är det Windows eller MacOS som gäller tyvärr. Men du kan ju dubbelboota om du vill pilla i Linux

Citat:

Tack för svar, förlåt om jag fråga.

Äsch, det är ju det forumet är till för

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ohh, glad i ögat jag blir, du anar inte
Men iaf, denna videon är bara två dagar gammal
How To Install PhotoShop CC on Linux
https://www.youtube.com/watch?v=Jl3Pa8udFQQ
Lycka till Tert

Permalänk
Skrivet av Tert:

Är nyfiken på Linux men totalt ny. Skulle vilja installera Linux för att lära mig och leka runt lite.

Har en äldre dator (Surface 1, som precis fixar Photoshop på Windows på en dålig nivå).

Arbetar även i webbläsaren Chrome alt. Edge samt Adobe CC.

1. Finns det några hinder att installera Linux + Virtual Machine (eller alt) och köra Adobe CC eller arbeta via Chrome?

2. Skulle det innebära mer belastning för datorn än att köra ex Photoshop endast på Windows?

Tack för svar, förlåt om jag fråga.

T

Varför inte installera VM i själva surface/ windows och installera Linux i den. Jag började också nyligen.. har installerat på min hp proliant server som jag skulle använda som nas tog mig för evigt för fixa samba fungerande he he. testade flera variant på den. mint linux(kunde inte samba mitt första försök), ubuntu (krävde för mycket för min skit burk), zorin lite (snygg), och nu kör jag Lubuntu äntiligen funkar det. På min stationär burk ha har mx linux, bodhi och zorin lite ( via VM)

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk
Medlem

Det finns en del ersättningsprogram till Adobe Photoshop, som gör väldigt bra jobb (om inte bättre). GIMP och Krita är det mest kända, men personligen använder jag Photopea. Du kan se fler alternativ här: https://itsubuntu.com/top-9-best-photoshop-alternatives-linux...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det finns en del ersättningsprogram till Adobe Photoshop, som gör väldigt bra jobb (om inte bättre). GIMP och Krita är det mest kända, men personligen använder jag Photopea. Du kan se fler alternativ här: https://itsubuntu.com/top-9-best-photoshop-alternatives-linux...

Måste tyvärr vara just Photoshop från Creative Cloud, den nyaste versionen. Går en kurs i just den. Ska kolla lite på de andra dock, tack för alternativen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Ohh, glad i ögat jag blir, du anar inte
Men iaf, denna videon är bara två dagar gammal
How To Install PhotoShop CC on Linux
https://www.youtube.com/watch?v=Jl3Pa8udFQQ
Lycka till Tert

Kollade, lite osäker.. gäller det alltså bara för just den versionen av Photoshop CC (dvs 2019)? Går kurs i den nyaste Photoshop från Creative Cloud, så skulle behöva just den versionen.. ska YouTuba lite mer kring det, tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Adobe CC finns inte till linux, så det måste köras via emulering på Linux, om det är möjligt öht.

Om du vill använda Photoshop så är det Windows eller MacOS som gäller tyvärr. Men du kan ju dubbelboota om du vill pilla i Linux

Äsch, det är ju det forumet är till för

Kommer det vara en stor belastning för datorn att ha Linux + emulering med Windows och sedan Photoshop? Jämfört med endast Windows och Photoshop. Min dator fixar det just nu med näsan ovanför vattenytan.

Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tert:

Kommer det vara en stor belastning för datorn att ha Linux + emulering med Windows och sedan Photoshop? Jämfört med endast Windows och Photoshop. Min dator fixar det just nu med näsan ovanför vattenytan.

Tack för svaret

Svårt att svara på, du får helt enkelt testa och se om det duger åt dig. Du kan försöka med samma metod som videon använder och modifiera scripts/PhotoshopSetup.sh sista funktion så den laddar ner den versionen du vill ha. Inte garanterat att något funkar, men värt att prova.

Permalänk
Medlem

@Tert: Som lång Linux-användare som gärna uppmuntrar dig att testa Linux så skulle jag ändå rekommendera dig att fortsätta köra PS i Windows om du går en kurs i det just nu. Att försöka få igång PS i Linux är troligtvis inte det lättaste, om det ens fungerar med den senaste PS-versionen. Det riskerar att sluta på det här sättet.

Det enklaste om du bara vill testa Linux är nog att köra Linux i en virtuell maskin från Windows. Alternativt dubbelboota, men jag vet inte hur enkelt det är att få till på en Surface som kanske inte är den mest Linux-vänliga datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tert:

Kollade, lite osäker.. gäller det alltså bara för just den versionen av Photoshop CC (dvs 2019)? Går kurs i den nyaste Photoshop från Creative Cloud, så skulle behöva just den versionen.. ska YouTuba lite mer kring det, tack för tipsen!

Tipset och tårarna är ju främst för att just Photoshop av alla program på Linux är något många mer än gärna "tar upp" i all oändlighet att det "funkar inte" så att säga.
Det kanske är bäst att testa det i privat miljö på egen tid om du är nyfiken och köra Windows om du ska plugga med det, men det avgör du själv såklart.

Om du behöver en till Windows för att testa.
Vet inte hur länge man kan köra Windows fritt nu för tiden med endast timestamp och låst themeing, sugen på att säga för alltid, alternativt att köra insider som testare kan med funka?
Jag andvänder inte Photoshop själv, bara GIMP och annat, men det hjälper ju inte dig

Skrivet av Tert:

Måste tyvärr vara just Photoshop från Creative Cloud, den nyaste versionen. Går en kurs i just den. Ska kolla lite på de andra dock, tack för alternativen!

Ahh-oops*
Men om du kan få andra kurs-kompisar intresserade så är du inte ensam och ni kanske kan äga upp situationen lättare
May the force be with you/er

Min bästa imitation av Gunde, Ingeth 'e Omöylight!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Tipset och tårarna är ju främst för att just Photoshop av alla program på Linux är något många mer än gärna "tar upp" i all oändlighet att det "funkar inte" så att säga.
Det kanske är bäst att testa det i privat miljö på egen tid om du är nyfiken och köra Windows om du ska plugga med det, men det avgör du själv såklart.

Om du behöver en till Windows för att testa.
Vet inte hur länge man kan köra Windows fritt nu för tiden med endast timestamp och låst themeing, sugen på att säga för alltid, alternativt att köra insider som testare kan med funka?
Jag andvänder inte Photoshop själv, bara GIMP och annat, men det hjälper ju inte dig

Ahh-oops*
Men om du kan få andra kurs-kompisar intresserade så är du inte ensam och ni kanske kan äga upp situationen lättare
May the force be with you/er

Min bästa imitation av Gunde, Ingeth 'e Omöylight!

Tack för svaren

Permalänk
Medlem

No prrroblemo "tanken som.."
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Snubbla på en till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Tusen tack!