Bitfenix uppdaterar den inverterade klassikern Prodigy M

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Undrar jag också. 18 liter är ju rätt litet för matx också.
Min in win 301 är 26 liter och någonstans där är sweetspot för vanligt tower i matx storlek med all lyx för höjd av tornkylare, rum för långa graffen och plats för diskar, utan att vara krångligt att bygga i.

Fractal design core 1000 är också runt 25-26l. Förstår inte varför de inte gjort en premium variant i samma storlek med lite förbättringar imich mindre flimsig. Deras mini itx Nano s är ju större än den tyvärr vilket också är galet

Jo, 25-28 liter för mATX är riktigt fint. Då får man ett litet chassi som passar in i vilket skrivbord som helst, men som ändå ger all funktionalitet man behöver. Sen så är det synd att Fractal inte har brytt sig om att uppdatera Core-serien med en ny, modern premiumversion. Jag kunde tänka mig att Meshify i den storleken skulle va riktigt nice! Bort med HDD-bayen, sen in med ett fack där man kan fälla in 2st 2,5" eller en 3,5". Stöd för vattenkylning upp till 240mm eller kanske till och med 280mm. Gärna utrymme för ATX-nätagg, även om man kanske skulle behöva hålla lite koll på längden.

Ett chassi jag själv skulle va sugen på att testa är Sama IM01: https://www.newegg.com/p/N82E16811197012

22 liter, med stöd för mATX, ATX-nätagg, och 155mm luftkylare. Med ITX+SFX kan man få in 240mm AIO. Men tyärr säljer ingen chassit i europa...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Intressant, vill ju ha inverterat bygge då burken står till vänster.

Går det möjligen att avlägsna handtagen utan att använda vinkelslip?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Intressant, vill ju ha inverterat bygge då burken står till vänster.

Går det möjligen att avlägsna handtagen utan att använda vinkelslip?

Det går... Men jag har för mig att hålen syns då för skruvarna men det går ju att lösa med lite moddning.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Varför är mATX-chassin så stora? 36 liter är ju massivt. Med lite god design så ska det gå att få in det där på under 25 liter. Jisses, Sliter Cerberus är mATX med ATX-moderkort, fullstora grafikkort och radiatorer upp till 280mm på 18 liter.

Varför är mainstream chassidesigners så jäkla lata?

Sliger Cerberus verkar trevlig, men finns den att få tag i i Sverige?
Om jag skulle bygga en mATX-rigg i dag skulle jag nog snåla lite och hellre köpa Inter-Tech IM-1 Pocket som är strax under 22 liter och finns för ca 800 kr på Proshop.
mATX är en bra storlek om man behöver mer än en PCIe-plats. Gör man inte det är det i min mening bättre med mini-ITX, och där finns ju flera bra chassival, även om de bästa och minsta också kostar runt 2500 kr (Louqe Ghost och Dan A4 som båda är under 10 liter).
Är man på väg mot mindre och mindre och inte behöver dedikerat grafikkort alls skulle jag rekommendera ASrock Deskmini X300 + en AMD Ryzen 4000 APU, t.ex. 4650G. Det är en fin lösning som kommer under 2 liter och är riktigt prisvärd också (ca 1700 kr för kabinettet, men det inkluderar också både moderkortet och det externa nätadaptern).

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Älskar den lådan, svårt att säga varför men handtagen/benen är löjligt snygga.

Permalänk
Medlem

Jag gillar den skarpt, jag kör min server/NAS i Mini-ITX-versionen och det är riktigt najs.
Enkelt att öppna upp och komma åt att fixa, t.ex. byta hårddiskar och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Sliger Cerberus verkar trevlig, men finns den att få tag i i Sverige?
Om jag skulle bygga en mATX-rigg i dag skulle jag nog snåla lite och hellre köpa Inter-Tech IM-1 Pocket som är strax under 22 liter och finns för ca 800 kr på Proshop.
mATX är en bra storlek om man behöver mer än en PCIe-plats. Gör man inte det är det i min mening bättre med mini-ITX, och där finns ju flera bra chassival, även om de bästa och minsta också kostar runt 2500 kr (Louqe Ghost och Dan A4 som båda är under 10 liter).
Är man på väg mot mindre och mindre och inte behöver dedikerat grafikkort alls skulle jag rekommendera ASrock Deskmini X300 + en AMD Ryzen 4000 APU, t.ex. 4650G. Det är en fin lösning som kommer under 2 liter och är riktigt prisvärd också (ca 1700 kr för kabinettet, men det inkluderar också både moderkortet och det externa nätadaptern).

Men alltså fantastiskt!

Ett par timmar tidigare nämnde jag att Sama IM01 skulle vara intressant att bygga i, men att de inte säljs i europa. Och sen kommer du och länkar till ett chassi som visar sig vara exakt samma, men rebrandad! Inter-Tech IM-1 Pocket och Sama IM01 är alltså samma.

Skulle jag inte vara så döförälskad i mitt Ghost S1 så skulle jag köpa en sån till min nästa maskin. Får se om det ändrar när jag ska försöka hitta en grafikkort som ryms in på 2 slots

Sliger säljs förresten av density.sk, som också säljer bland annat Nouvolo och Velkase.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
DingDongerMcDongface

Minns att jag var så fruktansvärt sugen på en av de tidigare varianterna. Blir faktiskt lite sugen igen, men har absolut inget vettigt projekt till det

Permalänk
Medlem

Bra att handtagen fixas. De var rena smörpapperet och gick alltid sönder.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Gillade ITX-varianten bättre. Bara tanken på att man kunde klämma in en 230-mm fläkt i fronten tyckte jag var jättetufft när det begav sig.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Gillade ITX-varianten bättre. Bara tanken på att man kunde klämma in en 230-mm fläkt i fronten tyckte jag var jättetufft när det begav sig.

Den stora fläkten fick man in i botten på prodigy m istället ;).
Hade själv en sådan jättefläkt i botten på mitt. Eller ja, det var kanske 220mm? Aja. Åå det sättet var de väl ganska lika.

Men vad jag förstått det som så var det lite mer plats och lättare att bygga i mITX-varianten iaf. Den verkade vara mer omtyckt oavsett.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Avråder starkt ifrån att köpa det här chassit. Ursprungsmodellen hade otroligt dålig passform, var väldigt tungt för sin storlek och handtagen gick väldigt lätt sönder. Jag har svårt att tro de kunnat fixa handtagen för det var liksom inte en bra lösing öht. Då skulle det behöva se ut på annat vis vilket de inte gör. Finns mycket bättre chassin som gör det mycket roligare att bygga och skruva.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Jag kör huvud-PCn i ett svart Phenom M, som har samma interna layout, men är bra mycket snyggare enligt mig.

Det funkar väl hyfsat med det inverterade luftflödet som de tänkt sig, insug i toppen och bak och utblås i botten med en stor 200mm, men det är definitivt en trång låda att få till allt i och den är väl inte så tyst jämfört med mitt gamla HAF 912 Plus, som kunde köra fläktarna på lägre varvtal, men då är det ett maffigt mid-tower också med hur mycket plats som helst inuti.

Jag har bytt plats på sidorna, så att USB-uttag samt alla SSDs är på sidan man inte öppnar för att komma åt allt annat, så man slipper kabeltrassel.

När grafikkorten kommer till något mer humana priser och det går att uppdatera hela datorn, blir det nog byte till NR200p eller liknande istället, om jag inte känner något jättebehov av att köra mATX igen, men det känns inte så troligt nu när man bara har några SSDs som lagring och inga optiska enheter.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX