Systemkretsar med inbyggt Wifi och 5G när AMD och Mediatek samarbetar

Permalänk
Melding Plague

Systemkretsar med inbyggt Wifi och 5G när AMD och Mediatek samarbetar

Enligt branschkällor ska företagen baka in trådlös funktionalitet i kretsar, vilka ska ge AMD en given plats i framtidens bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Allt ska ha 5G uppkoppling och det blir säkert bra. Det stora problemet hittills har varit om varenda pryl man har ska ha ett eget internetabonnemang, så blir det genast dyrt och krångligt att administrera. Vissa har klagat på att så få konsumentlaptops har inbyggd modem. Och det handlar om att det finns väldigt få konsumenter som har behov av att köpa ett separat internetabonnemang till deras laptop. Hade detta inte behövs, så hade fler sett vitsen med att slippa dela mobilens internetuppkoppling.

Så jag hoppas på att 5G röran med abonnemang snart ändras och då kommer efterfrågan på prylar med stöder ökas.

*edit*
Jag hoppas på en framtiden där man kan köpa ett abonnemang. Från detta abonnemang kan man sedan använda internet och telefonsamtal till flera olika enheter. Och det blir lite som i ens router att man kan se hur många enheter som är anslutna och administrera dem. Om fallet blir sådant så vill folk nog ha 5G på det ena och andra.
Ska man däremot håller på och krångla och betala extra för varenda 5G pryl, så känns det som att de inte kommer bli så populära.
Jag själv vill ha 5G på min mobil, surfplatta, smartklocka, bil, cykeln (stöldskydd), diverse övervakning, viltkameror osv. Men inte ha ett eget abonnemang för kanske 50kr i månaden varenda sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

AMD:s Zen 3-arkitektur gör de mobila Ryzen 5000-processorerna till kompetenta produkter med bra prestanda, grafik och energieffektivitet, men separata kretsar svarar för funktioner som trådlöst nätverk.

Jag tycker det är bra med laptops som har Wi-fi + Bluetooth på ett PCI-E M.2 kort.
Då kan man uppgradera i efterhand om behov uppstår.

Säg om man exempelvis köpt en laptop som kom med Wi-fi 5 och sen lanseras Wi-fi 6.
Bättre att köpa ett Wi-fi 6 kort för ca 150-300kr och uppgradera sin laptop.
Istället för att man ska kasta sin gamla dator och köpa en ny.
Bättre för ekonomin, bättre för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker det är bra med laptops som har Wi-fi + Bluetooth på ett PCI-E M.2 kort.
Då kan man uppgradera i efterhand om behov uppstår.

Säg om man exempelvis köpt en laptop som kom med Wi-fi 5 och sen lanseras Wi-fi 6.
Bättre att köpa ett Wi-fi 6 kort för ca 150-300kr och uppgradera sin laptop.
Istället för att man ska kasta sin gamla dator och köpa en ny.
Bättre för ekonomin, bättre för miljön.

Tekniskt sett kan väl en laptop ha en eller flera m.2 att uppgradera med även om det finns i processorn?

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker det är bra med laptops som har Wi-fi + Bluetooth på ett PCI-E M.2 kort.
Då kan man uppgradera i efterhand om behov uppstår.

Säg om man exempelvis köpt en laptop som kom med Wi-fi 5 och sen lanseras Wi-fi 6.
Bättre att köpa ett Wi-fi 6 kort för ca 150-300kr och uppgradera sin laptop.
Istället för att man ska kasta sin gamla dator och köpa en ny.
Bättre för ekonomin, bättre för miljön.

Fast det är väl inget som hindrar att man i efterhand skaffar ett externt wifi-kort fast det redan är inbyggd? Det är bättre för miljön och ekonomin om de lyckas få ihop allt i en krets utan ta några större nackdelar.

Sedan skaran som byter wifi på sin laptop är försumbar. Jag själv tillhörde dem som köpte en PCMCIA usb 2.0 adapter på min laptop för 15 år sedan, för att få usb 2.0 för att senare kunna plugga i en usb ett snabbt nätverkskort. Jag var typ enda på min hela högskola som gjorde detta och idag är det ännu mer exotisk.
Men idag när Wifin ändå är så bra, så är det få som känner för att krångla för något som knappt mätbart blir snabbare. Bättre täckning är en annan sak med extern antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tekniskt sett kan väl en laptop ha en eller flera m.2 att uppgradera med även om det finns i processorn?

Jo det är sant.

Men generellt brukar laptops var av en typ av två typer.
1. Ej uppgraderingsbar. (Allt är fastlött).
2. Uppgraderingsbar

1.
Behöver mer RAM ?
- Kasta datorn, köp en ny

Behöver mer och/eller snabbare lagring
- Kasta datorn, köp en ny

Behöver snabbare/stabilare/säkrare trådlöst?
- Kasta datorn, köp en ny

2.
Behöver … ?
Köp det du behöver och uppgradera

.
Jag föredrar helt klart kategori 2.

Själv har jag nog aldrig haft en PC som jag inte uppgraderat RAM på.
Både stationärt och bärbart.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jo det är sant.

Men generellt brukar laptops var av en typ av två typer.
1. Ej uppgraderingsbar. (Allt är fastlött).
2. Uppgraderingsbar

1.
Behöver mer RAM ?
- Kasta datorn, köp en ny

Behöver mer och/eller snabbare lagring
- Kasta datorn, köp en ny

Behöver snabbare/stabilare/säkrare trådlöst?
- Kasta datorn, köp en ny

2.
Behöver … ?
Köp det du behöver och uppgradera

.
Jag föredrar helt klart kategori 2.

Själv har jag nog aldrig haft en PC som jag inte uppgraderat RAM på.
Både stationärt och bärbart.

Inbyggda systemkretsar hindrar inte uppgradering. Så jag ser det som en ickefråga såvida det inte dras med en massa extra nackdelar, vilket jag inte tror att det i detta fall kommer göra.
Angående uppgraderingsbarhet så kommer det också med problem, då det är svårt att göra saker kompakta och uppgraderingsbara. Sedan löddat är överlägset kontakter när det gäller pålitlighet.
Nå PCMCIA porten på laptops dog ut av flera orsaker, en är att det mesta på laptoparna idag är så bra så att man under datorn livslängd ej behöver uppgradera det. Jag själv har som jag tidigare nämnde fixat usb 2.0 på en dator som saknade detta. Det fanns hur mycket saker som helst då som usb 2.0 gjorde megaskillnad. Men utvecklingen har stagnerat idag och samma behov idag är väldigt liten.

När det gäller ssd och ram. Så om man köper en laptop idag med 32GB ram och 1TB ssd och mer eller mindre använder den som jag skulle säga "en tunn klient", så kommer man garanterat klara sig hur bra som helst med denna hårdvara tills datorn är dags att byta ut (d.v.s över 5år). Och datorn skulle då kunna ha både ssd och ram fastlött.
För de som kör större saker lokalt så köper man såklart inte en laptop som ej är uppgraderingsbar när de gäller ram och SSD, såvida den inte går att köpa med väldigt mycket.

*edit*
Angående uppgraderingsbara laptop så fanns det en dansk modell som var populär runt år 2003 eller något. (jag har dåligt minne på dennas årtal). Men man kunde från tillverkaren välja i princip vilken hårdvara man ville och de byggde ihop. Detsamma fanns det någon satsning på en mobil med samma koncept.
De båda har försvunnit för att det blir dyrare och ytterst få har behov att kunna uppgradera nästan allt. Modalitet brukar också komma med nackdelar, då löddat som sagt är pålitligare än kontakter.

*edit2*
Jag saknar 10Gbit ethernet på min egna laptop. Jag kör lösningar som mer eller mindre kräver detta. Men det blir att jag senare byter ut laptoppen. Behovet är dock väldigt litet så det motiverar inte en port för alla att kunna få till snabbare Ethernet. Resten som Bluetooth 5.2, ja det kommer finnas en pytteliten adapter för detta. Och det är skitsamma att min dator redan har Bluetooth 5.0 i sig eller vad den nu har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sedan skaran som byter wifi på sin laptop är försumbar.

Jag gjorde det i förrgår.
Kostnad som en Pizza + Öl.
Storlek som ett frimärke.

För enkelt, snabbt och billigt för att motstå om man är tekniskt intresserad.

Det som var krångligt var att de inte fanns i lager och var ca 2 veckors leveranstid.

Sen levererades det i en kartong tillräckligt stor för att få plats med ovikt A4.
Frimärks stor Wi-fi modul och orderbekräftelse utskrivet på A4.
Det kändes jäkligt onödigt.
Kunde de inte bara vikt A4 1-2 ggr och skickat i en betydligt mindre kartong eller vadderad påse istället?
Eller strunta i att skriva ut orderbekräftelse öht.
Jag har ändå allt på mejl och mitt konto.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag gjorde det i förrgår.
Kostnad som en Pizza + Öl.
Storlek som ett frimärke.

För enkelt, snabbt och billigt för att motstå om man är tekniskt intresserad.

Det som var krångligt var att de inte fanns i lager och var ca 2 veckors leveranstid.

Sen levererades det i en kartong tillräckligt stor för att få plats med ovikt A4.
Frimärks stor Wi-fi modul och orderbekräftelse utskrivet på A4.
Det kändes jäkligt onödigt.
Kunde de inte bara vikt A4 1-2 ggr och skickat i en betydligt mindre kartong eller vadderad påse istället?
Eller strunta i att skriva ut orderbekräftelse öht.
Jag har ändå allt på mejl och mitt konto.

Och jag har bytt mycket. Men vi är ändå försumbara. Men när man pratar wifi 6 så är den för den stora skaran såpass bra så behovet att uppgradera på laptoppen är inte så stor. Liksom de flesta har ingen nas eller liknande i hemmet, det deras dator pratar med är internet. Och när de inte har snabbare uppkoppling dit så blir det inte så megatstor skillnad med bättre wifi.

Det som dock kan förbättras kraftigt är säkerheten och räckvidden, sedan störningar när man har en massa grannar som också har sina routrar och vi bråkar om frekvensutrymmet.

Men vi som har behovet kommer i framtiden få köpa en usb wifi adapter, det är inte mer än det. Precis samma som att vi får ha serieport (rs232) i väskan. Det finns knappt en företagsdator att köpa med denna port än, detta trots att alla riktiga män och kvinnor dagligen använder porten till det ena och andra. Skämt, men undra när denna port slutas att användas på nya teknikprylar som ändå kostar ett par hundra tusen. Jag har dock sett en kraftig övergång till inbyggd ethernet på senare tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jo det är sant.

Men generellt brukar laptops var av en typ av två typer.
1. Ej uppgraderingsbar. (Allt är fastlött).
2. Uppgraderingsbar

1.
Behöver mer RAM ?
- Kasta datorn, köp en ny

Behöver mer och/eller snabbare lagring
- Kasta datorn, köp en ny

Behöver snabbare/stabilare/säkrare trådlöst?
- Kasta datorn, köp en ny

2.
Behöver … ?
Köp det du behöver och uppgradera

.
Jag föredrar helt klart kategori 2.

Själv har jag nog aldrig haft en PC som jag inte uppgraderat RAM på.
Både stationärt och bärbart.

Håller med och tycker om kategori 2 själv, men finns också ett alternativ till idag i många fall: alt 1 + externa saker med hög hastighet. Behöver man 10Gbit, köp en adapter, samma med ljud etc... så klart inte 100% smidigt med dongles och dockor överallt, men är man semi-permanent är det ändå ett hyfsat alternativ tycker jag.

Eftersom man ändå behöver koppla in en sladd för laddning så kan ju samma innehålla eventuella extra grejer som inte datorn har själv

Men generellt sett är ju också kategori 2 ofta tyngre och/eller större sett till mått. Inte hela världen och jag har aldrig köpt en laptop baserat på endast detta, men finns lite sanning i det på något sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå PCMCIA porten på laptops dog ut av flera orsaker, en är att det mesta på laptoparna idag är så bra så att man under datorn livslängd ej behöver uppgradera det. Jag själv har som jag tidigare nämnde fixat usb 2.0 på en dator som saknade detta. Det fanns hur mycket saker som helst då som usb 2.0 gjorde megaskillnad. Men utvecklingen har stagnerat idag och samma behov idag är väldigt liten.

Plus att idag så¨sker uppgraderingar i nio fall av tio via usb (trådade och trådlösa nätverkskort, adaptrar av olika slag, extern lagring, etc.) och det är få laptops som inte har ett par usb-portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inbyggda systemkretsar hindrar inte uppgradering. Så jag ser det som en ickefråga såvida det inte dras med en massa extra nackdelar, vilket jag inte tror att det i detta fall kommer göra.
Angående uppgraderingsbarhet så kommer det också med problem, då det är svårt att göra saker kompakta och uppgraderingsbara. Sedan löddat är överlägset kontakter när det gäller pålitlighet.
Nå PCMCIA porten på laptops dog ut av flera orsaker, en är att det mesta på laptoparna idag är så bra så att man under datorn livslängd ej behöver uppgradera det. Jag själv har som jag tidigare nämnde fixat usb 2.0 på en dator som saknade detta. Det fanns hur mycket saker som helst då som usb 2.0 gjorde megaskillnad. Men utvecklingen har stagnerat idag och samma behov idag är väldigt liten.

När det gäller ssd och ram. Så om man köper en laptop idag med 32GB ram och 1TB ssd och mer eller mindre använder den som jag skulle säga "en tunn klient", så kommer man garanterat klara sig hur bra som helst med denna hårdvara tills datorn är dags att byta ut (d.v.s över 5år). Och datorn skulle då kunna ha både ssd och ram fastlött.
För de som kör större saker lokalt så köper man såklart inte en laptop som ej är uppgraderingsbar när de gäller ram och SSD, såvida den inte går att köpa med väldigt mycket.

*edit*
Angående uppgraderingsbara laptop så fanns det en dansk modell som var populär runt år 2003 eller något. (jag har dåligt minne på dennas årtal). Men man kunde från tillverkaren välja i princip vilken hårdvara man ville och de byggde ihop. Detsamma fanns det någon satsning på en mobil med samma koncept.
De båda har försvunnit för att det blir dyrare och ytterst få har behov att kunna uppgradera nästan allt. Modalitet brukar också komma med nackdelar, då löddat som sagt är pålitligare än kontakter.

*edit2*
Jag saknar 10Gbit ethernet på min egna laptop. Jag kör lösningar som mer eller mindre kräver detta. Men det blir att jag senare byter ut laptoppen. Behovet är dock väldigt litet så det motiverar inte en port för alla att kunna få till snabbare Ethernet. Resten som Bluetooth 5.2, ja det kommer finnas en pytteliten adapter för detta. Och det är skitsamma att min dator redan har Bluetooth 5.0 i sig eller vad den nu har.

En lite irriterande sak jag märkte när jag installerade en usb-dongle för blåtand var att windows klagade massor. Tydligen finns bara stöd för en i taget. Finns andra liknande begränsningar för enheter i deras system för drivrutiner. Så klart ingen total blockerare för att kunna uppgradera saker med chip inbyggda i soc, men byter man modul så har man aldrig en dubbel uppsättning

Permalänk
Skrivet av medbor:

En lite irriterande sak jag märkte när jag installerade en usb-dongle för blåtand var att windows klagade massor. Tydligen finns bara stöd för en i taget. Finns andra liknande begränsningar för enheter i deras system för drivrutiner. Så klart ingen total blockerare för att kunna uppgradera saker med chip inbyggda i soc, men byter man modul så har man aldrig en dubbel uppsättning

Kanske det. Jag har ej testat med dubbla bluetouthmoduler. Men jag ser att det enkelt borde kunna lösas mjukvarumässigt. Att det inte har lagts ner mer krut på det beror nog på att väldigt få har blivit drabbare.

Nå trenden är att datorerna blir ultrakompakta och det är inte så mycket vi kan göra något åt. Jag tänker mig tillbaka till runt år 2008 eller något. Och man såg dessa ultatunna laptops som enligt mig mer eller mindre hade skitslö hårdvara (celerion och annat) och kostade över 15 000kr.
Idag kan man få en ultrakompakt för säkerligen 8 000kr och för vanligt arbete så flyter det på bra. Trenden är att dessa blir ännu billigare.

Permalänk
Medlem

5g alltså. Perfekt för bakdörrar in i systemet?

Permalänk
Skrivet av zyy:

5g alltså. Perfekt för bakdörrar in i systemet?

Det får mig att tänka på när Bluetooth kom. Och så många sa att de aldrig någonsin skulle ha Bluetooth skiten aktiverad på deras telefon, då det skapade så många nya säkerhetshål. Det spelar ingen roll hur mycket de förbättrar protokollet, det är ett nytt säkerhetshål som de ej vill ha.
Jag funderar lite på när folk slutade prata om att de skulle vägra ha Bluetooth aktiverad på mobilen? Jag hör typ ingen idag längre prata om det och inte ens de som säger sig betala mer för extra säkerhet på mobilen.

Nå 5G skapar en säkerhetsrisk för att man har internetsanslutet sin dator. I praktiken så har nästan alla inerternet på deras laptop ändå på. Så risken skulle vara att själva 5G modemet har säkerhetshål och det kan de ha, precis som wif + Bluetooth har haft och säkerligen har.
Men man behöver inte ha 5G aktiverat om man inte vill detta.

*edit*
Att dela internet från sin mobil till datorn om man inte gör det genom usb share/ethernet share skapar nya angreppspunkter det också.

*edit2*
De som jobbar med saker med riktig hög säkerhet har nog garanterat både Bluetooth och wifi avaktiverad på deras mobiler. Men det kanske är 10st personer i hela världen som har detta yrke. (olika presidenter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men man behöver inte ha 5G aktiverat om man inte vill detta.

Hur vet man att det inte är aktiverat? Det vet man inte.
Spelar ingen roll ändå. Det blir bara en till bakdörr av många många andra som redan existerar i så gott som alla system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Allt ska ha 5G uppkoppling och det blir säkert bra. Det stora problemet hittills har varit om varenda pryl man har ska ha ett eget internetabonnemang, så blir det genast dyrt och krångligt att administrera. Vissa har klagat på att så få konsumentlaptops har inbyggd modem. Och det handlar om att det finns väldigt få konsumenter som har behov av att köpa ett separat internetabonnemang till deras laptop. Hade detta inte behövs, så hade fler sett vitsen med att slippa dela mobilens internetuppkoppling.

Så jag hoppas på att 5G röran med abonnemang snart ändras och då kommer efterfrågan på prylar med stöder ökas.

*edit*
Jag hoppas på en framtiden där man kan köpa ett abonnemang. Från detta abonnemang kan man sedan använda internet och telefonsamtal till flera olika enheter. Och det blir lite som i ens router att man kan se hur många enheter som är anslutna och administrera dem. Om fallet blir sådant så vill folk nog ha 5G på det ena och andra.
Ska man däremot håller på och krångla och betala extra för varenda 5G pryl, så känns det som att de inte kommer bli så populära.
Jag själv vill ha 5G på min mobil, surfplatta, smartklocka, bil, cykeln (stöldskydd), diverse övervakning, viltkameror osv. Men inte ha ett eget abonnemang för kanske 50kr i månaden varenda sak.

Iom eSIM för 4G har egentligen stöd för detta, men nätleverantörer vill ju tjäna mer pengar, så de lägger på en summa (Halebop tar tex 50:-/surfabbonemang), bara för att de kan.
Det du touchar på gällande "router", så finns det i 5G beskrivet en gateway-struktur mellan enheter. Tex en maskinhall ska kunna köra ett "lokalt" 5G-nät för sina enheter. Då finns det nog ingen begränsning som säger att man bör kunna koppla ihop dina privata enheter till ett sådan logiskt "nät"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det får mig att tänka på när Bluetooth kom. Och så många sa att de aldrig någonsin skulle ha Bluetooth skiten aktiverad på deras telefon, då det skapade så många nya säkerhetshål. Det spelar ingen roll hur mycket de förbättrar protokollet, det är ett nytt säkerhetshål som de ej vill ha.
Jag funderar lite på när folk slutade prata om att de skulle vägra ha Bluetooth aktiverad på mobilen? Jag hör typ ingen idag längre prata om det och inte ens de som säger sig betala mer för extra säkerhet på mobilen.

Nå 5G skapar en säkerhetsrisk för att man har internetsanslutet sin dator. I praktiken så har nästan alla inerternet på deras laptop ändå på. Så risken skulle vara att själva 5G modemet har säkerhetshål och det kan de ha, precis som wif + Bluetooth har haft och säkerligen har.
Men man behöver inte ha 5G aktiverat om man inte vill detta.

*edit*
Att dela internet från sin mobil till datorn om man inte gör det genom usb share/ethernet share skapar nya angreppspunkter det också.

*edit2*
De som jobbar med saker med riktig hög säkerhet har nog garanterat både Bluetooth och wifi avaktiverad på deras mobiler. Men det kanske är 10st personer i hela världen som har detta yrke. (olika presidenter)

Försvaret kör mycket på "nätverksfria" datorer. Vissa datorer får inte ens ha trådlösa tangentbord..

Permalänk
Skrivet av zyy:

Hur vet man att det inte är aktiverat? Det vet man inte.
Spelar ingen roll ändå. Det blir bara en till bakdörr av många många andra som redan existerar i så gott som alla system.

Helt korrekt. Jag hade polare som köpte laptop där de kunde avvaktivera wifi med en fysisk brytare. T.o.m. budgetmärket Acer hade såna. Min laptop har en fysisk brytare och skyddslycka för webbkameran. Jag ser ingen hinder att ha en mekanisk brytare för 5G antennen.
*edit*
OBS så inget gör detta. Dra aldrig någonsin ur en antenn till någon sändare. Vissa sändare är konstruerade så att man kan bränna förstärkaren om man gör detta. Så en brytare till antenn måste vara rättkopplad emot enheter. https://electronics.stackexchange.com/questions/335912/can-i-...

Men i praktiken görs produkten för den stora skaran. Bara se på Google store som är ett vansinne rent säkerhetsmässigt. Vill man ha högre säkerhet får man köpa speciella laptop för detta.

Skrivet av andelf:

Iom eSIM för 4G har egentligen stöd för detta, men nätleverantörer vill ju tjäna mer pengar, så de lägger på en summa (Halebop tar tex 50:-/surfabbonemang), bara för att de kan.
Det du touchar på gällande "router", så finns det i 5G beskrivet en gateway-struktur mellan enheter. Tex en maskinhall ska kunna köra ett "lokalt" 5G-nät för sina enheter. Då finns det nog ingen begränsning som säger att man bör kunna koppla ihop dina privata enheter till ett sådan logiskt "nät"

Intressant. Men jag tror något liknande kommer och detta är en förutsättning för att vanligt folk ska skaffa mer abonnemang. Det är just månadskostnaden som håller nere mig. Jag skulle vilja ha gps på min cykel som tjuvlarm, men betala 600kr/året eller liknande för detta. Ja, då känner jag mig bestulen av pengar även om cykeln står kvar.

Permalänk
Inaktiv

Lite detta man skulle vilja se i Steam Deck faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det får mig att tänka på när Bluetooth kom. Och så många sa att de aldrig någonsin skulle ha Bluetooth skiten aktiverad på deras telefon, då det skapade så många nya säkerhetshål. Det spelar ingen roll hur mycket de förbättrar protokollet, det är ett nytt säkerhetshål som de ej vill ha.
Jag funderar lite på när folk slutade prata om att de skulle vägra ha Bluetooth aktiverad på mobilen? Jag hör typ ingen idag längre prata om det och inte ens de som säger sig betala mer för extra säkerhet på mobilen.

Nå 5G skapar en säkerhetsrisk för att man har internetsanslutet sin dator. I praktiken så har nästan alla inerternet på deras laptop ändå på. Så risken skulle vara att själva 5G modemet har säkerhetshål och det kan de ha, precis som wif + Bluetooth har haft och säkerligen har.
Men man behöver inte ha 5G aktiverat om man inte vill detta.

*edit*
Att dela internet från sin mobil till datorn om man inte gör det genom usb share/ethernet share skapar nya angreppspunkter det också.

*edit2*
De som jobbar med saker med riktig hög säkerhet har nog garanterat både Bluetooth och wifi avaktiverad på deras mobiler. Men det kanske är 10st personer i hela världen som har detta yrke. (olika presidenter)

Jaha, kör folk med blåtand och sånt igång när det inte aktivt används? Inte jag i alla fall...

Är väl därför alla ’in store trackers’ säljer som smör gissar jag. Jag har inte ens wifi igång om jag inte kör hotspot eller är hemma hons mig eller någon jag känner.

Det är helt klart mer än 10 personer som jobbat med seriös säkerhet i världen, men hur många som bryr sig eller låter sina administratörer kräva liknande säkerhetsregler är antagligen inte så många

Skanna alla närliggande blåtands-fyrer och närliggande wifi-nätverk är ju information som google till exempel aktivt säljer till annonsörer och butiker för förbättringar

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jaha, kör folk med blåtand och sånt igång när det inte aktivt används? Inte jag i alla fall...

Är väl därför alla ’in store trackers’ säljer som smör gissar jag. Jag har inte ens wifi igång om jag inte kör hotspot eller är hemma hons mig eller någon jag känner.

Det är helt klart mer än 10 personer som jobbat med seriös säkerhet i världen, men hur många som bryr sig eller låter sina administratörer kräva liknande säkerhetsregler är antagligen inte så många

Skanna alla närliggande blåtands-fyrer och närliggande wifi-nätverk är ju information som google till exempel aktivt säljer till annonsörer och butiker för förbättringar

Det får mig att tänka på denna videoklipp där de berättar att de hittar en device i biblioteket som just gör detta. https://www.youtube.com/watch?v=UeAKTjx_eKA

Angående Bluetooth avstängd så ens hörlurar och smartklocka funderar ej bra då.
Det riktiga är egentligen att tänka om helt från början när det gäller säkerhet och mobiler. Men just nu har fokus varit på att få ut mobiler så billigt som möjligt för en snabb utveckling. Det är för övrigt samma sak som har skett inom de mesta områdena.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anon5930:

Lite detta man skulle vilja se i Steam Deck faktiskt.

Det hade jag faktiskt inte tänkt på, men det är ett intressant potentiellt användningsområde!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det får mig att tänka på denna videoklipp där de berättar att de hittar en device i biblioteket som just gör detta. https://www.youtube.com/watch?v=UeAKTjx_eKA

Angående Bluetooth avstängd så ens hörlurar och smartklocka funderar ej bra då.
Det riktiga är egentligen att tänka om helt från början när det gäller säkerhet och mobiler. Men just nu har fokus varit på att få ut mobiler så billigt som möjligt för en snabb utveckling. Det är för övrigt samma sak som har skett inom de mesta områdena.

Jag tänker inte alls på säkerhet i varför jag inte har bt på, jag använder (nästan) aldrig bt-enheter, jag har inga hörlurar eller sådant

Exakt den typen av enheter finns (som sägs i videon) på extremt många platser med mycket folk. Enskilt och om de är kodade som denna verkar ha varit så är det såklart ingen fara, men ganska lätt att sammanställa och synka denna data med andra (vilket kommersiella aktörer troligen gör) vips så har du rätt bra triangulerad data på unika personers position över tid. Kopplar du ihop det med google/facebook med full sök/webb/köp-historik så blir det galet...

Skulle fler veta om dessa saker tror jag många skulle klaga, men de är en naturlig del av informationssamhället tyvärr... jag försöker minska mitt avtryck lite i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det får mig att tänka på när Bluetooth kom. Och så många sa att de aldrig någonsin skulle ha Bluetooth skiten aktiverad på deras telefon, då det skapade så många nya säkerhetshål. Det spelar ingen roll hur mycket de förbättrar protokollet, det är ett nytt säkerhetshål som de ej vill ha.
Jag funderar lite på när folk slutade prata om att de skulle vägra ha Bluetooth aktiverad på mobilen? Jag hör typ ingen idag längre prata om det och inte ens de som säger sig betala mer för extra säkerhet på mobilen.

Kanske för att de fick rätt och man senare har hackat många av de vanligaste bluetoothchipen och till och med eskalerat sårbarheten till att exekvera kod i drivrutinen på kernel-nivå. Rätt bra skäl till att köpa nya prylar då det lär vara svårt att få uppdateringar till många gamla chipset eller telefoner som slutat uppdateras.

Tillbaka till ämnet så har jag också en samling med PCMCIA och t.om ett par expresscard men efter hand så har det mesta viktiga blivit inbyggt i bärbara datorer och vettiga moderkort så fördelen med saker som thunderbolt är väldigt liten även om det varit den naturliga vägen framåt.

Nu lär jag förstås också få en laptop utan fysisk ethernet nästa gång jag beställer - och jag lär behöva åtminstone två interface,
men det är nog mest ett problem med it-avdelningens urval...

En positiv sak är att microsofts nya surface verkar ha en äkta m.2 slot internt vilket potentiellt kan göra en usel konfigurerad dator användbar,
men utveckligen går tyvärr mer åt Apple-hållet med allt fastlött på moderkortet och t.om minneskretsarna som en del av CPU'n.
Så man får nog hoppas på att systemkretsarna innehåller extra allt och inte håller igen så att man får den funktionen man behöver själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det får mig att tänka på när Bluetooth kom. Och så många sa att de aldrig någonsin skulle ha Bluetooth skiten aktiverad på deras telefon, då det skapade så många nya säkerhetshål. Det spelar ingen roll hur mycket de förbättrar protokollet, det är ett nytt säkerhetshål som de ej vill ha.
Jag funderar lite på när folk slutade prata om att de skulle vägra ha Bluetooth aktiverad på mobilen? Jag hör typ ingen idag längre prata om det och inte ens de som säger sig betala mer för extra säkerhet på mobilen.

Nå 5G skapar en säkerhetsrisk för att man har internetsanslutet sin dator. I praktiken så har nästan alla inerternet på deras laptop ändå på. Så risken skulle vara att själva 5G modemet har säkerhetshål och det kan de ha, precis som wif + Bluetooth har haft och säkerligen har.
Men man behöver inte ha 5G aktiverat om man inte vill detta.

*edit*
Att dela internet från sin mobil till datorn om man inte gör det genom usb share/ethernet share skapar nya angreppspunkter det också.

*edit2*
De som jobbar med saker med riktig hög säkerhet har nog garanterat både Bluetooth och wifi avaktiverad på deras mobiler. Men det kanske är 10st personer i hela världen som har detta yrke. (olika presidenter)

Vet inte hur andra gör men personligen har jag alltid Bluetooth avstängt på mina enheter när jag inte aktivt använder det. Vilket är i princip aldrig.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Vet inte hur andra gör men personligen har jag alltid Bluetooth avstängt på mina enheter när jag inte aktivt använder det. Vilket är i princip aldrig.

Vilket är det riktiga och jag nu inser att många som förr förespråkade hög datasäkerhet fortset finns kvar.
En annan ska var avstäng var GPS för den drog så mycket ström, vilket typ heller ingen idag har avstängd av anledningen att den nu inte drar så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vilket är det riktiga och jag nu inser att många som förr förespråkade hög datasäkerhet fortset finns kvar.
En annan ska var avstäng var GPS för den drog så mycket ström, vilket typ heller ingen idag har avstängd av anledningen att den nu inte drar så mycket.

Men med platstjänster har det ju kommit möjlighet att stänga av googles molnlagring av datan och stänga av appar att inte ha tillgång i bakgrunden, eller helt

Permalänk
Medlem

Att ha nätverkskort via USB är en möjlighet.
Är det trådat nätverk så kanske det inte gör så mycket. Man måste ändå ha en sladd som hänger från datorn.
Eller så kanske man har datorn på ett skrivbord och även andra saker dockade externt.

Men för trådlöst.
Då är det så mycket smidigare att bara byta wifi modulen.
Visst, ska man bara använda det ett fåtal gånger så kanske en USB lösning är smidigare.
Men säg att man lägger 10 minuter på att byta wifi modul.
Mot att man varje gång lägger 1 minut på att leta i väskan efter sin USB wifi och plugga in.
Då har man efter 10 gånger tjänat in tiden det tar att byta.

Jag tror ändå att > 90% av de som har en bärbar dator från 2015 eller nyare har använt Wifi vid mer än 10 tillfällen.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men när man pratar wifi 6 så är den för den stora skaran såpass bra så behovet att uppgradera på laptoppen är inte så stor.

I dagsläget är det väl framförallt av intresse för de som har en dator från någonstans 2014-2015 till 2019-2020.
M.2 standarden lanserades Q4 2013.
Så de som har en dator äldre än 2014-2015 har inte M.2 för att datorn är för gammal.
De som har en dator från 2021 har troligtvis de senaste redan så för de finns det inget att uppgradera till.
Men de flesta bärbara datorer från innan 2020 kom inte med Wifi 6.
Det finns många som har en dator som är äldre än 2 år.
Byter man dator varje år så finns det inte så stor anledning att uppgradera enskilda komponenter.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller ssd och ram. Så om man köper en laptop idag med 32GB ram och 1TB ssd och mer eller mindre använder den som jag skulle säga "en tunn klient", så kommer man garanterat klara sig hur bra som helst med denna hårdvara tills datorn är dags att byta ut (d.v.s över 5år). Och datorn skulle då kunna ha både ssd och ram fastlött.
För de som kör större saker lokalt så köper man såklart inte en laptop som ej är uppgraderingsbar när de gäller ram och SSD, såvida den inte går att köpa med väldigt mycket.

Datormarknaden senaste 2 åren har varit lite galen.

Men traditionellt så har priser sjunkit över tid.
Att du får (fick) mer prestanda per krona för varje år som går.
Så om du inte behöver ha datorn maxad från dag 1 och uppgraderar vid senare tillfälle kan du få det billigare än om du behövde max från dag ett.
Säg även om kostnaden hade blivit samma så har du delat upp totalkostnaden på mer än ett tillfälle så du inte behövt ha hela summan på en gång. Lite som en slags räntefri avbetalning. Vilket kan vara relevant för personer med begränsad mängd pengar.

Inte så relevant för personer som tar sin Ferrari till sin närmaste Apple store och säger "Jag vill ha senaste Macen och jag vill ha den maxad, jag bryr mig inte om vad det kostar".

.
Sen verkar du totalt ha glömt hobby perspektivet.
Hänger man på SweClockers eller datorforum i andra länder så finns risken att man har ett dator/teknik-intresse.
Att man tycker det är kul.
Ta exempelvis datorspel som exempel.
Finns en nytta för de som skapar och ger ut spel eller på annat sätt tjänar pengar på det.
Men för de allra flesta som spelar datorspel så är det egentligen totalt onödigt sett ur ett nyttoperspektiv.
Ändå gör de det för att de tycker det är kul.
Eller alla som håller på med en sport men inte är på så hög nivå att de kan livnära sig på det...

Tycker man det är kul med att bygga/uppgradera/modda datorer så behöver inte alla projekt/beslut vara mer rationella än "för det är kul", "för att jag kan" eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som förknippar Mediatek med slöa budgetkretsar som presterar dåligt?
När jag shoppar runt för nya grejer, ser något intressant som jag kanske vill ha, så avbryter jag köpet om jag ser "Mediatek" i specifikationen.