Webhallen kontrar Amazon – erbjuder fri frakt på alla beställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Det är ett rimligt sätt att räkna om man anser att man kan leva på imaginära pengar, absolut.

Vid försenade leveranser är budet efter det estimerade intervallet som rutten var planerad enligt, så jo, det säger en hel del om leveransfrekvensen (det är av samma anledning som bud ibland skiter i att ens försöka leverera och skriver in dig som ”ej hemma”, det går inte att få ihop schemat annars).

Jaha, så om jag går ner till att jobba 60% bör jag få en löneökning så jag klarar mig på lönen?

Du har ingen aning om hur tiden var estimerad eller hur rutten planerades, så nej... du kan inte säga nåt om leveransfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jaha, så om jag går ner till att jobba 60% bör jag få en löneökning så jag klarar mig på lönen?

Du har ingen aning om hur tiden var estimerad eller hur rutten planerades, så nej... du kan inte säga nåt om leveransfrekvensen.

Suck, du pratade om (motsvarande) 25k i månaden, jag säger bara det är ett helt meningslöst sätt att räkna på för förarna tjänar inte det. Men ja, i många branscher sänker man arbetstiden med bibehållen lön (dvs en reell löneökning), precis som man gjorde när man gick från 10h till 8h, det är dock inte relevant alls för ämnet.

Om du ska vara framme på punkt a 10:00 och punkt b 11:00 men du kommer fram till punkt a 11:00 istället, har du då gjort fler eller färre leveranser klockan 11:00 än om du följt den ursprungliga tidsplanen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Suck, du pratade om (motsvarande) 25k i månaden, jag säger bara det är ett helt meningslöst sätt att räkna på för förarna tjänar inte det. Men ja, i många branscher sänker man arbetstiden med bibehållen lön (dvs en reell löneökning), precis som man gjorde när man gick från 10h till 8h, det är dock inte relevant alls för ämnet.

Om du ska vara framme på punkt a 10:00 och punkt b 11:00 men du kommer fram till punkt a 11:00 istället, har du då gjort fler eller färre leveranser klockan 11:00 än om du följt den ursprungliga tidsplanen?

Så, förtydliga nu: Ska man ha rätt till högre lön när man går ner i arbetstid?

Det beror på, precis som jag redan påpekat.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte nytt det där med fri frakt. Vet inte hur länge Netonnet haft det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Konkurrens gynnar alla. De sämsta sätten försvinner, perfekt!

Otroligt naivt. Dumsnålhet är en riktig sak.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corner:

Det är ju inte nytt det där med fri frakt. Vet inte hur länge Netonnet haft det?

För Webhallen är det nytt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corner:

Det är ju inte nytt det där med fri frakt. Vet inte hur länge Netonnet haft det?

Har du källa?
För netonnet verkar kosta 99 kronor med hemleverans när jag kollar, använder postnr i stockholms kommun.

Verkar inte finnas sammadag alternativ, däremot leverans imorgon men då är det inte hemleverans, kostar 49 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Skulle ändå aldrig handla från webhallen. Dyra priser och kassa villkor. Var alltid ett jävla elände att returnera trasiga och defekta varor eller att försöka nyttja öppet köp. "Hur vet vi att inte du orsakade detta?" och "Du har öppnat lådan". Med Amazon, netonnet och flera andra återförsäljare slipper man bekymmer. Kunde till och med skicka tillbaka ett playstation som gick sönder 2 år senare till amazon utan låda eller handkontroll och fick pengarna tillbaka. Webhallen kommer att gå under.

Till dom som klagar om att fri frakt hos amazon egentligen inte är gratis, det handlar om amazon prime. Annars får man gratis frakt vid köp över 229 kr. Fick mitt paket inom 2 dagar levererat till dörren utan prime.

Köpte en 3D skrivare ifrån Webhallen som visade sig ha defekter. Även om det va ett känt orginalfel flera personer hade så skulle den repareras. Fick tillbaka den ifrån reparation utan åtgärder, fick reservdelar jag själv skulle installera också.
I 6 månaders tid fördes en dialog mellan mig och Webhallen, ska säga det att jag tappade lusten helt med 3D printing.

4 olika fel, 3 samma fel, om jag inte hade allt dokumenterat i minsta detalj kändes det som att jag hade blivit ignorerad.
Av min personliga erfarenhet ovan kommer jag inte handla därifrån igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta att jämföra med Amazon, vars erbjudande om fria leveranser enbart gäller produkter med Prime-märkning.

Förvisso är detta ett korrekt uttalande, men sen har ju Amazon prime märkning på väldigt mycket produkter också.. x)

Permalänk
Medlem

Synd att Webbhallen tagit bort sitt utbud av dryck, läsk och godis? Fanns endel roligt Amerikanskt utbud där... :/
Ngn som har något tips på webbutik som säljer typ energydricka/amerikanskt?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Köper det mesta från webbhallen nuförtiden, och tack vare mitt nya jobb har jag snart råd med en ny dator, så det blir nog en order därifrån till slutet av året, så detta passar mig perfekt!

Tack webbhallen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Otroligt naivt. Dumsnålhet är en riktig sak.

Marknaden bestämmer, inte känsloargument

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Marknaden bestämmer, inte känsloargument

Vem är det som säger att marknaden inte styrs av känslor? Människan är inte speciellt rationell. Även girighet bygger på emotionella känslor, när man har mycket och ändå inte kan ha tillräckligt.

Människan jagar oändlig tillväxt med begränsade resurser vilket gör människan till en biologisk katastrof, även emot sig själv eftersom föroreningar dödas miljontals människor i förtid. Men ändå så satsar vi istället enorma belopp mot att slåss t.ex. terrorismen.

Du kan ju ta och titta på Wal-Mart: The High Cost of Low Price för att få en hint. Eller en film som Dark Waters där ett företaget har vetat i 40 år att telfon är mycket skadligt för människor men ändå fortsätter att sälja det över hela världen. Vinst framför allt annat.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vem är det som säger att marknaden inte styrs av känslor? Människan är inte speciellt rationell. Även girighet bygger på emotionella känslor, när man har mycket och ändå inte kan ha tillräckligt.

Människan jagar oändlig tillväxt med begränsade resurser vilket gör människan till en biologisk katastrof, även emot sig själv eftersom föroreningar dödas miljontals människor i förtid. Men ändå så satsar vi istället enorma belopp mot att slåss t.ex. terrorismen.

Du kan ju ta och titta på Wal-Mart: The High Cost of Low Price för att få en hint. Eller en film som Dark Waters där ett företaget har vetat i 40 år att telfon är mycket skadligt för människor men ändå fortsätter att sälja det över hela världen. Vinst framför allt annat.

Låt mig klargöra att det var dina känsloåsikter som åsyftades. Du får tycka vad du vill, men marknaden bestämmer ändå

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Låt mig klargöra att det var dina känsloåsikter som åsyftades. Du får tycka vad du vill, men marknaden bestämmer ändå

Marknaden opererar inte i någon laissez faire miljö, utan står under en stor mängd länders skatter, regleringar, lagar osv och påverkan sker även genom FN, EU och andra samarbeten.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Marknaden bestämmer, inte känsloargument

Marknaden bestämmer ingenting, den är ett verktyg som lyder under lagar och regleringar

En motorsåg sågar för det är det enda den kan göra. Vi väljer vart detta verktyg appliceras. Trä, ja. Min jobbiga granne, nej.
Marknaden är inte någon magisk trolldryck som är bra på allt som vissa ekonomiska teologer tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Marknaden opererar inte i någon laissez faire miljö, utan står under en stor mängd länders skatter, regleringar, lagar osv och påverkan sker även genom FN, EU och andra samarbeten.

Skrivet av Snakespeare:

Marknaden bestämmer ingenting, den är ett verktyg som lyder under lagar och regleringar

En motorsåg sågar för det är det enda den kan göra. Vi väljer vart detta verktyg appliceras. Trä, ja. Min jobbiga granne, nej.
Marknaden är inte någon magisk trolldryck som är bra på allt som vissa ekonomiska teologer tror.

Marknaden bestämmer om Amazon kommer konkurrera ut andra konkurrenter, eller ej. Men om ni vill slå in öppna dörrar och konstatera att mänsklig psykologi, lagar och förordningar påverkar, ja då kan ni få skriva långa och många inlägg som ingen säger emot. Om det känns bättre i magen dvs.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Låt mig klargöra att det var dina känsloåsikter som åsyftades. Du får tycka vad du vill, men marknaden bestämmer ändå

En marknad som är 100% fri, absolut, nu är det ju inte så världen ser ut dock, du lever i en villfarelse om att teorin är densamma som verkligheten. I Sverige har vi det underbara exemplet med kärnkraft. Marknaden säger att det inte är lönsamt så därför byggs ingen kärnkraft längre, det är sant, om man ignorerar det faktum att straffskatterna på den är så otroligt höga att marknaden sedan länge inte har någon effekt.
Samma sak gäller lågavlönade jobb (om vi tillåter slaveri igen kommer vi få massa billiga tjänster, marknaden bestämmer, eller?) och saker som riskkapital, det sistnämnda gör att du kan eliminera fungerande lösningar till förmån för dysfunktionella, helt utan att marknaden har något att säga till om (Budbee och Airmee är två bra exempel som går med brakförluster men ändå kan verka för att slå ut andra aktörer).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Marknaden bestämmer om Amazon kommer konkurrera ut andra konkurrenter, eller ej. Men om ni vill slå in öppna dörrar och konstatera att mänsklig psykologi, lagar och förordningar påverkar, ja då kan ni få skriva långa och många inlägg som ingen säger emot. Om det känns bättre i magen dvs.

För det första så finns det många marknader, så vilkens vilja är det som väger mest? Och hur kommer det sig att Kanada slängde ut walmart när de inte ville följa lagar vad gäller löner osv? Det är inte marknaden som sitter och skriver lagar i varje land heller, även om de har stor påverkan i länder som USA.

Det är inte heller marknaden som bestämmer om företag X får köpa upp Z, Y etc, dessa måste godkännas på diverse håll. Dessutom så kan företag bli uppstyckade i mindre delar genom antitrust lagar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tozz:

En marknad som är 100% fri, absolut, nu är det ju inte så världen ser ut dock, du lever i en villfarelse om att teorin är densamma som verkligheten. I Sverige har vi det underbara exemplet med kärnkraft. Marknaden säger att det inte är lönsamt så därför byggs ingen kärnkraft längre, det är sant, om man ignorerar det faktum att straffskatterna på den är så otroligt höga att marknaden sedan länge inte har någon effekt.
Samma sak gäller lågavlönade jobb (om vi tillåter slaveri igen kommer vi få massa billiga tjänster, marknaden bestämmer, eller?) och saker som riskkapital, det sistnämnda gör att du kan eliminera fungerande lösningar till förmån för dysfunktionella, helt utan att marknaden har något att säga till om (Budbee och Airmee är två bra exempel som går med brakförluster men ändå kan verka för att slå ut andra aktörer).

Nix, det är avregleringar som har gjort det så, det är då inte kärnkraften längre har konkurrenskraft. Vill folket t.ex. ha mer kärnkraft igen så får de började subventionera det genom skatter (och det nämner förstås inte vara fantastiska politiker så gärna).

En blocköverskridande energiöverenskommelse nåddes den 10 juni 2016 som bland annat innebar att kärnkraftsskatten slopades efter 2018.[2][3] Vid det tillfället utgjorde effektskatten drygt en tredjedel av kostnaden för kärnkraftsel.[4]
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnkraftsskatt

Gott om tid att fundera på om det är värt att bygga ut.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

För det första så finns det många marknader, så vilkens vilja är det som väger mest? Och hur kommer det sig att Kanada slängde ut walmart när de inte ville följa lagar vad gäller löner osv? Det är inte marknaden som sitter och skriver lagar i varje land heller, även om de har stor påverkan i länder som USA.

Det är inte heller marknaden som bestämmer om företag X får köpa upp Z, Y etc, dessa måste godkännas på diverse håll. Dessutom så kan företag bli uppstyckade i mindre delar genom antitrust lagar.

Svar på frågan om viljan: utbud/efterfrågan styr utifrån gällande regleringar. Ingen påstår att marknaden är fri, men den är fortfarande där, om än reglerad.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nix, det är avregleringar som har gjort det så, det är då inte kärnkraften längre har konkurrenskraft. Vill folket t.ex. ha mer kärnkraft igen så får de började subventionera det genom skatter (och det nämner förstås inte vara fantastiska politiker så gärna).

En blocköverskridande energiöverenskommelse nåddes den 10 juni 2016 som bland annat innebar att kärnkraftsskatten slopades efter 2018.[2][3] Vid det tillfället utgjorde effektskatten drygt en tredjedel av kostnaden för kärnkraftsel.[4]
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnkraftsskatt

Gott om tid att fundera på om det är värt att bygga ut.

Jag syftade på dom 30åren av överbeskattning innan, men jag kunde varit tydligare med mitt tempus. Den överenskommelsen du hänvisar till är i sammanhanget fullkomligt meningslös då kärnkraften dog långt tidigare tyvärr, men nödvändig eftersom energipolitiken varit katastrofal och vi står med byxorna nere (och köper kolkraft) 😂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tozz:

Jag syftade på dom 30åren av överbeskattning innan, men jag kunde varit tydligare med mitt tempus. Den överenskommelsen du hänvisar till är i sammanhanget fullkomligt meningslös då kärnkraften dog långt tidigare tyvärr, men nödvändig eftersom energipolitiken varit katastrofal och vi står med byxorna nere (och köper kolkraft) 😂

Ja, den är så katastrofal att den tappar mark precis överallt.
https://www.reuters.com/article/us-energy-nuclearpower/nuclea...

Det är samma visa i USA, delstater som har avreglerad elmarknad så går många kärnkraftverk med förlust.

Allvarliga lönsamhetsproblem för amerikanska reaktorer
Av USA:s 99 reaktorer har runt hälften lönsamhetsproblem. Stängning diskuteras för 23 reaktorer. Sex reaktorer har stängt de senaste åren. USA riskerar att förlora en betydande del av sin rena elproduktion. Men politiken börjar sent om sider reagera.
...
Ansträngd ekonomi på de avreglerade marknaderna

Ungefär hälften av de amerikanska reaktorerna finns på reglerade elmarknader där delstatsmyndigheter bestämmer vilket elpris som ska gälla. De här reaktorerna klarar sig förhållandevis bra. Men, resten finns på olika avreglerade marknader som liknar den nordiska elmarknaden. Priset på el bestäms där på en handelsplats. På de avreglerade marknaderna har kärnkraften rejäla problem.
...
Bloomberg bedömer att 55 procent av kärnkraftsflottan i USA nu drivs med förlust. Forskare vid MIT säger att det kan röra sig om två tredjedelar av flottan.
https://energiforsk.se/program/karnkraft-omvarld-och-teknik/n...

Så återigen, vilken ärlig politiker kommer att säga att kärnkraft kommer kosta en rejäl slant?

I 10 av 12 månader per år så exporterar vi el.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Svar på frågan om viljan: utbud/efterfrågan styr utifrån gällande regleringar. Ingen påstår att marknaden är fri, men den är fortfarande där, om än reglerad.

Om man påstår att marknaden styr så hävdar man förstås att den ligger högst upp och är mer styrande än diverse regeringar och andra styrande / verkställande..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Frakt är uppenbarligen för billigt. Att de ändå förlorar på småordrar (speciellt om de går i paket) är självklart, men de räknar väl med att dra in på gungorna vad de förlorar på karusellerna.

Tillägg: Jag har kört budbil och B-körkortslastbil, det var några år sedan och inte för dagens gig-företag. Körde inte "postpaket" men blandade saker, allt från dokument till/mellan advokatfirmor, hemelektronik, till kund och mellan företag.
Jag nådde *aldrig* upp till det fiktiva målet på hur mycket jag vid anställningsintervjun påstods kunna tjäna. Hade en fast grundlön, som var så låg att rekryteraren i det närmaste bad om ursäkt. Jag hade arbetskamrater som givetvis inte heller lyckades. En av killarna körde nog inte lagligt ens när han satt i kö, för att inte tala om de parkeringar man skulle göra. Vi skulle vara klara kl 16, ofta blev det närmare 18. Enligt reglerna (som företaget hade alltså) fick vi inte parkera på trottoarer, etc, levererar man i någon slags stadskärna blir det helt omöjligt. Då jag är en vrång jävel lade jag dock glatt 15 minuter på att hitta parkering, till företagets stora missnöje. Vi skulle givetvis följa trafikregler, säger sig ju självt. Men körde och parkerade man lagligt hann man inte. Efter 3 månaders provanställning var det dock inte värre än att de ville fastanställa mig, och då sade jag tack och adjö. Min fasta övertygelse är att budpersonal ska ha fast lön och absolut inte provision. Det kommer att leda till färre leveranser per dag, och något dyrare frakt, men färre olyckor och bättre behandlad personal.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corner:

Det är ju inte nytt det där med fri frakt. Vet inte hur länge Netonnet haft det?

Skrivet av jnsson:

För Webhallen är det nytt.

Nej, det är det inte. Men nu får du välja mellan ALLA fraktalternativ kostnadsfritt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det är knappast med fri frakt som amazon kommer vinna på den svenska marknaden. Utbudet av produkter är ett skämt i många fall. Hade dom haft exakt samma inventarie som USA eller ens Tyskland så hade det varit annorlunda. Varför ens ha geografiska begränsningar? Låt oss beställa från hela amazons sortiment, jag bryr mig inte om leveranstiden tar 1 extra dag eller 2.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Det verkar som om folk i tråden tror att ”fri frakt” är samma sak som ”gratis frakt”. Det förstnämnda är bara att man slagit ut kostnaden på varorna, det sistnämnda finns inte.

Därför är det viktigt att man som kund prisjämför vad varorna kostar när man ska klicka "köp". Just på Amazon (men även på andra ställen) finns varor som kostar 299 kronor inklusive "fri frakt", men andra handlare tar "199 kronor+frakt". Bara som exempel jag tagit ifrån "röfven just nu".. Kostar frakten för varan som handlaren ska ha 199, under 100 spänn är valet enkelt. Man behöver inte vara en einstein för att räkna ut sånt som kund.

Amazon är väldigt prisvärt gällande kringutrustning, som exempelvis kablar och sådant. Har handlat en massa kablar från Amazon.de, som kostat kanske €2-3/styck. Samma kablar som i Sverige (med vår fantastiska konkurrens) kostar multiplar mer. Alltså 100-200kr/styck vanligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Det är knappast med fri frakt som amazon kommer vinna på den svenska marknaden. Utbudet av produkter är ett skämt i många fall. Hade dom haft exakt samma inventarie som USA eller ens Tyskland så hade det varit annorlunda. Varför ens ha geografiska begränsningar? Låt oss beställa från hela amazons sortiment, jag bryr mig inte om leveranstiden tar 1 extra dag eller 2.

Har beställt, till och med vin, från Amazon.de i flera års tid. Finns ingen sådan begränsning du pratar om. Bara sätt ändelsen på ".de" i stället för ".se".. Gällande USA, så går det bra att köpa därifrån också. Men då "fastnar" grejorna i tullen, och du måste momsa för hela skiten. Bättre inom EU då i så fall. Amazon.de har ett enormt sortiment!
-Har till och med beställt floppy-drives därifrån i modern tid!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Har beställt, till och med vin, från Amazon.de i flera års tid. Finns ingen sådan begränsning du pratar om. Bara sätt ändelsen på ".de" i stället för ".se".. Gällande USA, så går det bra att köpa därifrån också. Men då "fastnar" grejorna i tullen, och du måste momsa för hela skiten. Bättre inom EU då i så fall. Amazon.de har ett enormt sortiment!
-Har till och med beställt floppy-drives därifrån i modern tid!

Inte alltid, det finns varor som inte fastnar alls, och då står det under fraktalternativ. Exempel:
https://www.amazon.com/dp/B07VG7Z2JS?psc=1&ref=ppx_yo2_dt_b_p...

"Estimated Total cost: $35.31 including Shipping & Import Fees Deposit to Sweden"

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR