Permalänk

Min dator fryser när jag spelar

Hej,

Jag har ett problem som startade för cirka 2 veckor sedan:

Problem 1: Vid uppstart av spel (PUBG) eller under spelets gång så börjar det smålagga först (inte alltid) och sedan fryser skärmen (bilden fastnar) och datorn startar om (2 ggr av 10) eller hänger sig (8ggr av 10)

Vad har jag gjort:

1. Clean avinstallation av spelet i steam
2. Säkerställt uppdaterad dator & drivrutiner för grafikkort samt inget malware etc som spökar.
3. Stängt av Vsynck.
4. Ställt om poweroptions.
5. Kollat värmen på mitt SLI och ena grafikkorten ligger på 80 grader och det andra på 37 grader (kanske detta?), när jag inte spelar ligger båda på ca 37-40 grader
6. SLI är på

Dator:
Processor
• TillverkareIntel, (Kabylake)
• ProcessortypCore i7, (7700K)
• ProcessorkylareCorsair H80, (Vattenkylning + 1st 120mm Corsair fläkt)
• Antal kärnor4 st
• Antal trådar8 st
• Hastighet4.2 GHz, ((Turbo upp till 4.5 GHz), 8MB Cache)
Grafikkort
• TillverkareNvidia
• Grafikkort2st GeForce GTX 1080 Ti
• Minne11 GB, (GDDR5X)
Minne
• Internminne32 GB, (2x16GB)
• MinnestypDDR4 2400Mhz, (Corsair VENGEANCE LPX 2400MHz)
• Lediga minnesplatser2 st
• Maximal minnesstorlek64 GB
Lagring
• Primär lagringsenhet1 TB, (SSD Samsung 960 EVO)
• Sekundär lagringsenhet4 000 GB
• AnslutningM.2, PCIe Gen3 x4 & SATA 6.0 Gbit/s

Övrigt
• Optisk enhetJa, (DVD±RW (+R Dual Layer))
• ModerkortMSI Z270A S02 INET GAMING EDITION, (SLI-stöd)
• LjudkortJa, (Realtek ALC1150 7.1)
• Installerade fläktar1st 200mm (fram) + 1st 120mm bak
• Nätaggregat1000W
• OperativsystemWindows 10, (64-bit)

PS: jag är inte tekniskt duktig utan köpte denna på INET färdigmonterad, och river nu mitt gubbhår för att förstå vad som är fel. Finns det en vänlig själ som kan ge en gamergubbe lite hjälp så är det enormt uppskattat.

Tack.

/ Jimmy

Uppdatering (tillägg) Temperaturerna är när jag kör PUBG. Om jag bara startar upp datorn ligger grafikkorten på ca 25-30 grader, moderkort 34 grader och CPU 32-45 grader

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturen på både CPU med.

Permalänk
Medlem

Jag hade, som första steg, testat avinstallera drivrutinerna till dina GPUs med DDU, för att sedan installera drivrutinen på nytt och testa ett kort i taget för att se om det blir någon typ av skillnad.

Låter även som att det skulle kunna vara RAM-minnena. Testa att köra ett i taget.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk

Kolla temperaturerna igen.
Du kan även prova koppla bort det ena grafikkortet, för det används inte.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk

En h80 på cpu låter lite för smått.
Sen kan hela datorn behöva en rejäl rengöring.
Radiator och fläktar.
Kylpastabyte.

Permalänk

Som det skrivert tidgare. Testa utan sli påslaget och om ej bättre kör test av RAM minnena. Är det bara PUBG eller annat också?

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Skrivet av Sions:

Kolla temperaturen på både CPU med.

Average var 56 grader

core 1 -> 55g
core 2 -> 60g
core 3-> 52g
core 4-> 55g

Permalänk
Skrivet av Fraps:

Jag hade, som första steg, testat avinstallera drivrutinerna till dina GPUs med DDU, för att sedan installera drivrutinen på nytt och testa ett kort i taget för att se om det blir någon typ av skillnad.

Låter även som att det skulle kunna vara RAM-minnena. Testa att köra ett i taget.

har avintsllerat till grafikkorten och nyinstllerat -> ej bättre

Ram -> hur testar jag detta ? (kom ihåg, jag e noob, sry ..)

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

Kolla temperaturerna igen.
Du kan även prova koppla bort det ena grafikkortet, för det används inte.

Varför används det inte, är inte det hela poängen med att ha SLI ? (jag är total noob, kan ej)

Permalänk
Skrivet av gummybearkiller:

En h80 på cpu låter lite för smått.
Sen kan hela datorn behöva en rejäl rengöring.
Radiator och fläktar.
Kylpastabyte.

Ja, aldrig rengjord .. (sry... datorgudarna i himlen, men jag älskar min dator..)

Permalänk
Skrivet av sp4ceRock3r:

Som det skrivert tidgare. Testa utan sli påslaget och om ej bättre kör test av RAM minnena. Är det bara PUBG eller annat också?

är det bara att disabla SLI i Nvidias kontrollpanel? eller måsta jag "in i datorn" och dra bort sladdar?

hur testar jag Ram? (sorry, jag e igen en noob) men har ett gamerhjärta av bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surreal1978:

har avintsllerat till grafikkorten och nyinstllerat -> ej bättre

Ram -> hur testar jag detta ? (kom ihåg, jag e noob, sry ..)

Om du öppnar burken så tar du bort det RAM-minnet som är närmast din CPU. Har du 4st slots så är det slot 2 och 4 som används om man räknar visuellt från vänster. Då tar du ut det vänstra RAM-minnet och testkör ett minne i taget i slotten längst till höger.

I och med att man sätter in minnena så långt ifrån cpun som möjligt så räknar man slotten från höger, enligt själva moderkortet. Då är dom numrerade: 4 - 2 - 3 - 1.

Testa lira med ett minne i taget. Byt minne efter ett tag för att se om du får något vettigt resultat.
Det går att köra ram-tester via program, men det överlåter jag till google eller youtube att hjälpa till med.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Skrivet av Surreal1978:

är det bara att disabla SLI i Nvidias kontrollpanel? eller måsta jag "in i datorn" och dra bort sladdar?

hur testar jag Ram? (sorry, jag e igen en noob) men har ett gamerhjärta av bits

Borde räcka att disabla sli i kontrollpanelen. Minne kan du testa med Windows inbyggda. https://www.windowscentral.com/how-check-your-pc-memory-probl...

Om du inte hittar fel där kan det vara värt att köra memtest86. Då startar du datorn från en usb där du lagt in programmet. Minns ej hur lång tid Windows test tar men det andra tar 12 timmar har jag för mig så värt att tänka på när man startar det.

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Skrivet av Surreal1978:

Varför används det inte, är inte det hela poängen med att ha SLI ? (jag är total noob, kan ej)

Inte alla program som kan tillgodogöra sig och använda sli

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Skrivet av Fraps:

Om du öppnar burken så tar du bort det RAM-minnet som är närmast din CPU. Har du 4st slots så är det slot 2 och 4 som används om man räknar visuellt från vänster. Då tar du ut det vänstra RAM-minnet och testkör ett minne i taget i slotten längst till höger.

I och med att man sätter in minnena så långt ifrån cpun som möjligt så räknar man slotten från höger, enligt själva moderkortet. Då är dom numrerade: 4 - 2 - 3 - 1.

Testa lira med ett minne i taget. Byt minne efter ett tag för att se om du får något vettigt resultat.
Det går att köra ram-tester via program, men det överlåter jag till google eller youtube att hjälpa till med.

jag går på detta till helgen, så jag inte förstör den när jag ska jobba

Återkopplar när jag provat, TACK!

Permalänk
Skrivet av sp4ceRock3r:

Borde räcka att disabla sli i kontrollpanelen. Minne kan du testa med Windows inbyggda. https://www.windowscentral.com/how-check-your-pc-memory-probl...

Om du inte hittar fel där kan det vara värt att köra memtest86. Då startar du datorn från en usb där du lagt in programmet. Minns ej hur lång tid Windows test tar men det andra tar 12 timmar har jag för mig så värt att tänka på när man startar det.

jag går på detta till helgen, så jag inte förstör den när jag ska jobba

Återkopplar när jag provat, TACK!

Permalänk
Skrivet av sp4ceRock3r:

Inte alla program som kan tillgodogöra sig och använda sli

ahhhh, ok.. Tack.

Permalänk
Skrivet av Surreal1978:

Varför används det inte, är inte det hela poängen med att ha SLI ? (jag är total noob, kan ej)

Om temperaturen på ena kortet är 80 grader under load och det andra 37, så betyder det att det inte används. Eftersom det skapar ingen värme.
Och SLI har inte varit ett vettigt alternativ på ett bra tag, det finns i princip inga spel som stöder det i dagens läge.

Edit: Prova byta plats på korten, kanske det som vart i användning fått fel. Men random restarts under load brukar peka på antingen värmeproblem/felande PSU/RAM

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

80 C för en gpu låter inte som felkällan.

Jag märkte att nvidias förra veckans drivrutiner verkade grymt ostabila för mig. Löste sig i senaste uppdateringen. Om problemet har kommit för nån vecka sen så tippar jag på att detta är problemet.

Så kolla så du verkligen har senaste?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

80 C för en gpu låter inte som felkällan.

Jag märkte att nvidias förra veckans drivrutiner verkade grymt ostabila för mig. Löste sig i senaste uppdateringen. Om problemet har kommit för nån vecka sen så tippar jag på att detta är problemet.

Så kolla så du verkligen har senaste?

Tack för tips! Yes, kollade, har det senaste....

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

Om temperaturen på ena kortet är 80 grader under load och det andra 37, så betyder det att det inte används. Eftersom det skapar ingen värme.
Och SLI har inte varit ett vettigt alternativ på ett bra tag, det finns i princip inga spel som stöder det i dagens läge.

Edit: Prova byta plats på korten, kanske det som vart i användning fått fel. Men random restarts under load brukar peka på antingen värmeproblem/felande PSU/RAM

Yes, ska kolla detta i helgen, tack för tipset!!

Permalänk

Ta bort ena Gpun. SLI har ju inte varit aktuellt sen typ 900-serien.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Hej alla vänliga själar som gav tips och tricks. Vill ge er alla feedback på felet.

felet var: tada fel på OS (ja det är äkta), tydligen blev det error 43 när felkörningen gjordes på separata kort, så inget fel på korten utan på operativsystemet. Ominstallation, och voila, allt ok igen.

Så, rengöring gjorde, felsökning med heaven benchmark 4.0 samt genomgång av hårdvara och ominstallation så funkar det bra igen.

Jag har lärt mig att SLI is dead (har det fortfarande, men bara till det blir problem, sen byter jag), har lärt mig att ta ut och rengöra grafikkort. har lärt mig att det finns mycket goda forumvänner på sweclocks, samt att när allt känns hoplöst så kan man få hjälp (av er). Så med detta sagt så bockar och bugar jag, kommer ikväll öppna upp en cola (ja jag dricker inte) och lira iväg mot solnedgången.

Igen, tack allihop och jag hoppas att ni aldrig får problem med datorn (eller dess komponenter).

/ Jimmy

Permalänk

Trevligt att det löste sig och bra med feedback

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Skrivet av Surreal1978:

Hej alla vänliga själar som gav tips och tricks. Vill ge er alla feedback på felet.

felet var: tada fel på OS (ja det är äkta), tydligen blev det error 43 när felkörningen gjordes på separata kort, så inget fel på korten utan på operativsystemet. Ominstallation, och voila, allt ok igen.

Så, rengöring gjorde, felsökning med heaven benchmark 4.0 samt genomgång av hårdvara och ominstallation så funkar det bra igen.

Jag har lärt mig att SLI is dead (har det fortfarande, men bara till det blir problem, sen byter jag), har lärt mig att ta ut och rengöra grafikkort. har lärt mig att det finns mycket goda forumvänner på sweclocks, samt att när allt känns hoplöst så kan man få hjälp (av er). Så med detta sagt så bockar och bugar jag, kommer ikväll öppna upp en cola (ja jag dricker inte) och lira iväg mot solnedgången.

Igen, tack allihop och jag hoppas att ni aldrig får problem med datorn (eller dess komponenter).

/ Jimmy

Utan folks problem skulle nog forumet dö ut lite. Först mig rätt men kan vara lite intressant att läsa om folk problem och sen även lösningen. Sälj båda korten och skaffa ett 3060 Ti istället. Du får ju säkert 8000 för korten.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS