Namnschemat för Intels grafikkort hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Namnschemat för Intels grafikkort hittar ut på webben

När Intels Arc "Alchemist" gör entré blir det i första vändan tal om a-serien, med tre efterföljande tecken som skiljer modell från modell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

B som i Battlemage??? Är reklammakarna 14?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

B som i Battlemage??? Är reklammakarna 14?

Snarare vi som blivit alldeles för gamla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimman:

Snarare vi som blivit alldeles för gamla

Haha, ja så kanske det är

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

B som i Battlemage??? Är reklammakarna 14?

Vad har termen "Battlemage" med 14åringar att göra menar du? 🤔

Det är ju en solklar referens till spel och annat nördigt i allmänhet och är ju bra mycket roligare än AMDs och Nvidias skitnödigt seriösa namn tycker jag personligen.

Nu har väl AMD och Nvidia samma namn för både företag och konsument tror jag iaf? Till deras försvar. Medan Intel har dessa namn enbart på sina kort ämnade för spel som jag uppfattat det. Men ändå. Varför låtsas att det är något det inte är i Intels fall?

Så ser jag på det iaf, trevligt att de inte tar sig själva på så stort allvar utan ger en vinkning till kunderna istället!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av talonmas:

B som i Battlemage??? Är reklammakarna 14?

Fan vad B det skulle vara isåfall!

Det är iallafall bättre än Intel i742 iallafall. Intels förrförra satsning på dedikerade grafikkort.

Permalänk
Medlem

Man inbillar ju sig att kör man AMD CPU och AMD GPU så funkar det en aaaaning bättre än andra kombinationer eftersom det är samma tillverkare.

Kommer Intelgänget att inbilla sig samma sak och finns det fog för det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska bli kul försöka knipa ett Intel kort vid launch. Kanske lyckas Webhallen faktiskt skicka kortet den här gången. Tittar på min beställning från november på tre olika 3080 och gråter lite..

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Ska bli kul försöka knipa ett Intel kort vid launch. Kanske lyckas Webhallen faktiskt skicka kortet den här gången. Tittar på min beställning från november på tre olika 3080 och gråter lite..

Ojdå, det var otur det. Jo hoppas innerligt på att Intel lyckas bra med dessa så det skulle finnas bra underlag för att stöda Intels grafikkortsalternativ. Skulle inte vara dåligt med 3 konkurrenter på grafikkortsmarknaden men största flaskhalsen är ändå kretstillverkningen så hoppas situationen förbättras där så småningom (efter ett par år dvs.) så att man får större nytta av konkurrensen.

Skrivet av talonmas:

B som i Battlemage??? Är reklammakarna 14?

Vi kör seriefigurer på servernamnen i jobbet, roligare än sjöar, berg och annat tråkigt man brukar använda.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Homdax:

Man inbillar ju sig att kör man AMD CPU och AMD GPU så funkar det en aaaaning bättre än andra kombinationer eftersom det är samma tillverkare.

Kommer Intelgänget att inbilla sig samma sak och finns det fog för det?

I spel och andra 3D-applikationer känns det osannolikt att Intel GPU + Intel CPU skulle ge någon direkt fördel som kommer av att båda kretsarna kommer från en och samma tillverkare.

Men just i fallet Intel finns en orsak varför vi nästan kan förvänta oss fördelar i datacenter och GPGPU-tunga applikationer: Intels OneAPI.

"One" är en referens till flera saker här, i detta kontext är det viktiga att tekniken gör det möjligt köra samma kod/algoritm på "vanlig" CPU, SIMD optimerad CPU (SSE/AVX/AVX-512), GPGPU och/eller FPGA.

Redan idag går det att köra både på Intel och Nvidias GPUer, samt både på Intels och AMDs CPUer. Men just fallet där man vill använda både CPU och GPGPU samtidigt (vilket är explicit tillåtet) lär det fungera bättre på Intel GPU + Intel CPU då det rimligen blir den kombo som får klart mest testning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Testpilot

På tal om att högre siffra är bättre, hurr durr, så minns jag när AMD lanserade sin Athlon XP-serie där de drog till med 1600+ till exempel för en processor som gick i 1400 MHz men tanke var att det skulle förklara för kund att det motsvarar en Intel 1600 MHz.

Intel har ju inte mycket att göra här mer än att försöka passa in i gängse marknadsförsingstrend. Det blir svårt för Intel att försöka sig på att gå helt egna vägar för det kommer ju bara leda till att kunden inte alls förstår hur Intel mäter sig mot Nvidia. AMD är nog lite skit samma faktiskt, om jag skall vara ärlig.

Nvidia har en sådan enorm mind share så allting jämförs mot dem. Ray tracing blir RTX, uppskalning med hjälp av AI blir DLSS, streamprocessor blir CUDA-core.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Skumt. Så B-serien kommer vara nyare och bättre än A-serien. Smått förvirrande kanske.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Skumt. Så B-serien kommer vara nyare och bättre än A-serien. Smått förvirrande kanske.

Inte om de följer alfabetet så att C blir bättre än B och D blir bättre än C att varje generation får en ny bokstav då vet man alltid att desto senare bokstav i alfabetet desto nyare generation. I vissa fall har du helt rätt i dock att A serien räknas som den bästa i serien.

Permalänk
Medlem

Gillar namnen, blir dessutom en kul grej att försöka gissa vad nästa blir som med Android innan de blev tråkiga och gick över till siffror.

Arc Elemental näst efter Druid?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det sämsta med namnen är "Arc". Vanligtvis om ens grafikkort har en "Arc" är det något som är väldigt fel, och man får snart uppleva "Magic Smoke".

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag tycker att det sämsta med namnen är "Arc". Vanligtvis om ens grafikkort har en "Arc" är det något som är väldigt fel, och man får snart uppleva "Magic Smoke".

Sant.
Men "Magic Smoke" är nog redan taget av Gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Inte om de följer alfabetet så att C blir bättre än B och D blir bättre än C att varje generation får en ny bokstav då vet man alltid att desto senare bokstav i alfabetet desto nyare generation. I vissa fall har du helt rätt i dock att A serien räknas som den bästa i serien.

Det är väl vad de kommer göra men för en oinsatt så tror jag intrycket ibland kommer bli bakvänt. Jag, en soffsittande hemmaexpert på marknadsföring, hade kanske inte använt ordet "series" i kombination med enkla bokstäver. Fast det blir kanske jättelätt för Intel att sälja slut på old stock.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Då tar jag och förbokar Intel® Arc™ z-series graphics på en gång. Då kanske jag får den på releasen Q1 2048 om de släpper en om året.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.