Lön som anställd på konsultbolag - hur ska jag tänka?

Permalänk
Medlem

Lön som anställd på konsultbolag - hur ska jag tänka?

Jag jobbar idag på en R&D-avdelning, men funderar på att byta till en tjänst hos en större teknikkonsult. Tjänsten är kopplad till ett långtidskontrakt hos en kund. Jag är civilingenjör inom elektroteknik med 1.5 års erfarenhet i en medelstor (100k) stad.

På mitt nuvarande jobb tyckte jag alltid att det var svårt att löneförhandla, eftersom framför allt forskning är så svårt att värdera. Men nu sitter jag alltså i den rakt motsatta situationen, jag kan gissa vad konsultbolag tar för mig i timmen och ungefärlig beläggning och sen bara dra bort deras vinst, semester, avgifter etc.

Jag har kollat lite på bl.a. den här kalkylen. Så till min fråga: Kan jag tänka såhär? Anledningen att jag frågar är att dessa löner är BETYDLIG högre än vad jag har och snittet i min region (~31-32k). Redan på 600 kr/h är det ju ett lyft. Och går man bara upp lite i timlön sticker ju den beräknade lönen iväg rätt bra. Har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Den där kalkylen är väll hyfsat bra, men oftast är det inte timdebiteringen som sätter din lön (på större företag åtminstone). Det är ett bra sätt att förhandla upp lön, ja. Men brukar oftast inte hjälpa för mycket.

Jag ligger på ett snitt på kanske 1000-1100kr/h i debitering och har kanske 90% i snitt debiterbar tid.
Men kan inte direkt säga att det går på ett lätt sätt att förhandla upp sig till 65k + i månaden.
Det beror på vad det är för policy på företaget du anställs av.

Den där kalkylen är mer om man har ett mindre företag där man anställs på villkor att du får delar av det du fakturerar.

Nu kan jag inte din bransch utan är i byggbranschen själv. Kanske är helt annorlunda i IT/Elektro.

Men 32-35k kan nog inte vara så svårt att begära som en vettig ingångslön.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Det fina med att vara konsult är att du får sätta din lön själv, sedan är det upp till det företag som köper dina tjänster om det är prisvärt eller ej. Så är det väl egentligen för vilket jobb som helst, men företag tenderar till att ha betydligt mer svängrum för konsulter jämfört med anställda de kan fastna med i 30 år.

Jag går igenom detta själv för första gången och jag går på det nya arbetet i Augusti.Däremot är det precis som du, jag kommer inte behöva jaga jobb utan har en långtidsanställning till ett företag i utlandet, därav kravet på att vara konsult.

Här är en bra snurra för att räkna ut själva arvodet:
https://driva-eget.se/kalkyler/lonekalkyl/

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Den där kalkylen är väll hyfsat bra, men oftast är det inte timdebiteringen som sätter din lön (på större företag åtminstone). Det är ett bra sätt att förhandla upp lön, ja. Men brukar oftast inte hjälpa för mycket.

Jag ligger på ett snitt på kanske 1000-1100kr/h i debitering och har kanske 90% i snitt debiterbar tid.
Men kan inte direkt säga att det går på ett lätt sätt att förhandla upp sig till 65k + i månaden.
Det beror på vad det är för policy på företaget du anställs av.

Den där kalkylen är mer om man har ett mindre företag där man anställs på villkor att du får delar av det du fakturerar.

Nu kan jag inte din bransch utan är i byggbranschen själv. Kanske är helt annorlunda i IT/Elektro.

Men 32-35k kan nog inte vara så svårt att begära som en vettig ingångslön.

Mjo, det var precis det här jag anade. Men varför går inte alla med långtidsuppdrag och blir underkonsulter/egenföretagare i så fall? Är säkerheten av att va anställd hos ett stort företag värd så mycket? Säg att dom skulle kunna debitera 800 kr/h för mig och ger mig 35k i månaden. Å ena sidan är det en jättebra lön med 1.5 års erfarenhet i min region, men å andra sidan gör företag 15k vinst i månaden på mig utöver vinstkravet (enligt kalkylen jag länkade).

Är det helt enkelt så att juniora konsulter inte kan fakturera så mycket (dvs att 800 kr/h är en fantasisiffra) eller varför är det inte fler som blir egenföretagare när det är så stor skillnad?

Skrivet av bandless:

Det fina med att vara konsult är att du får sätta din lön själv, sedan är det upp till det företag som köper dina tjänster om det är prisvärt eller ej. Så är det väl egentligen för vilket jobb som helst, men företag tenderar till att ha betydligt mer svängrum för konsulter jämfört med anställda de kan fastna med i 30 år.

Jag går igenom detta själv för första gången och jag går på det nya arbetet i Augusti.Däremot är det precis som du, jag kommer inte behöva jaga jobb utan har en långtidsanställning till ett företag i utlandet, därav kravet på att vara konsult.

Här är en bra snurra för att räkna ut själva arvodet:
https://driva-eget.se/kalkyler/lonekalkyl/

För att förtydliga: jag kommer alltså inte driva eget (eller jobba som underkonsult), utan vara anställd hos konsultbolag. Så frågan gäller snarare hur mycket jag kan utnyttja en sån här kalkyl vid en löneförhandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

För att förtydliga: jag kommer alltså inte driva eget (eller jobba som underkonsult), utan vara anställd hos konsultbolag. Så frågan gäller snarare hur mycket jag kan utnyttja en sån här kalkyl vid en löneförhandling.

Jaha, då är det nog inte till mycket hjälp, då konsultbolaget går med vinst på just den andel som du hade tjänat på om du hade kört eget.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

För att förtydliga: jag kommer alltså inte driva eget (eller jobba som underkonsult), utan vara anställd hos konsultbolag. Så frågan gäller snarare hur mycket jag kan utnyttja en sån här kalkyl vid en löneförhandling.

Typ inte alls skulle jag gissa. Nu vet jag inte vad "långtidskontrakt" innebär för hur snabbt kunden kan omprioritera och säga att de inte längre behöver dina tjänster, men med tanke på att du har väldigt lite erfarenhet och sannolikt inte personligen kommer vara en kritisk resurs för kunden.. ja. Konsultbolaget som du blir anställd av tar således risken att du står utan uppdrag.

Utan specialkunskaper och gedigen erfarenhet kommer du erbjudas en någorlunda marknadsmässig lön enligt tillgänglig statisk. Desto enklare din hypotetiska konsultchef bedömer att det är att hitta ett nytt uppdrag hos en annan kund, ju mer förhandlingsutrymme har du. Som grön är det fortfarande väldigt litet. Diskrepansen mellan din tillsynes låga lön och fakturerat belopp går till en fin vinstmarginal och att täcka kostnaden för konsulter utan uppdrag

Tillägg: Det kan låta krasst, men som civilingenjör inom R&D så går det nästan inte att "konsulta" i den mening med att man både säljer sin tid och sin expertis/kunskap för att hjälpa företaget med någon uppgift på egen hand. Kundföretaget kommer behöva lära upp dig och ta hand om dig mer som en nyanställd än en "riktig" konsult. Det är således mer att betrakta som en bemanningstjänst även om man kallas för konsult.

Permalänk
Medlem

Konsultbolag behöver ju ta höjd för overheadkostnader i form av admin, de kurser du ska gå på (och det inkomstbortfall som inträffar då) sjukdagar, semester, lokalhyra, utrustning och när dina kollegor är mellan uppdrag.

Men, vet man med sig (och kanske kan påvisa) att man inte har någon sjukdomshistorik, inte har några barn och riskerar VAB, är lojal och kommer sitta på ett längre uppdrag där man kanske inte behöver så mkt utbildning (eller att man gör det efter arbetstid) så är det ju skäl att få upp lönen.
Jag har suttit på längre uppdrag som man vet kommer pågå i 2-3 år (även om kontraktet inte är så långt) och haft lite unik kunskap men en timmtaxa på ca 700 kronor och fått ut runt 65K, men det är när jag fakturerar 100%, semestermånaderna så går man ner på en mindre lön då bonusdelen då var 40% av lönen.

Det är svårt att ge generella råd då varje situation är unik, men ovan är hur jag haft det för några år sedan då jag konsultade på heltid.

Permalänk
Medlem

I början av din karriär är det skönt att jobba på ett lite större bolag. Lättare att få igenom kurser och annat stöd du kan tänkas behöva.

När du börjar få lite mer unika kunskaper och ett gäng trygga kontakter kan du tänka på att starta eget.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Typ inte alls skulle jag gissa. Nu vet jag inte vad "långtidskontrakt" innebär för hur snabbt kunden kan omprioritera och säga att de inte längre behöver dina tjänster, men med tanke på att du har väldigt lite erfarenhet och sannolikt inte personligen kommer vara en kritisk resurs för kunden.. ja. Konsultbolaget som du blir anställd av tar således risken att du står utan uppdrag.

Utan specialkunskaper och gedigen erfarenhet kommer du erbjudas en någorlunda marknadsmässig lön enligt tillgänglig statisk. Desto enklare din hypotetiska konsultchef bedömer att det är att hitta ett nytt uppdrag hos en annan kund, ju mer förhandlingsutrymme har du. Som grön är det fortfarande väldigt litet. Diskrepansen mellan din tillsynes låga lön och fakturerat belopp går till en fin vinstmarginal och att täcka kostnaden för konsulter utan uppdrag

Tillägg: Det kan låta krasst, men som civilingenjör inom R&D så går det nästan inte att "konsulta" i den mening med att man både säljer sin tid och sin expertis/kunskap för att hjälpa företaget med någon uppgift på egen hand. Kundföretaget kommer behöva lära upp dig och ta hand om dig mer som en nyanställd än en "riktig" konsult. Det är således mer att betrakta som en bemanningstjänst även om man kallas för konsult.

Jo, det är sant som du säger. Det lär bli som att jag är nyanställd hos kunden i början, med upplärning etc. Men hur blir det sen över tid då? Jag vet folk som suttit som konsult hos samma kund i 5+ år. Jobbar man sig successivt upp till en lön som motsvarar det konsultbolaget fakturerar (minus vinst, avgifter etc.) eller följer det bara statistiken "som vanligt"?

Skrivet av reverend benny:

Konsultbolag behöver ju ta höjd för overheadkostnader i form av admin, de kurser du ska gå på (och det inkomstbortfall som inträffar då) sjukdagar, semester, lokalhyra, utrustning och när dina kollegor är mellan uppdrag.

Men, vet man med sig (och kanske kan påvisa) att man inte har någon sjukdomshistorik, inte har några barn och riskerar VAB, är lojal och kommer sitta på ett längre uppdrag där man kanske inte behöver så mkt utbildning (eller att man gör det efter arbetstid) så är det ju skäl att få upp lönen.
Jag har suttit på längre uppdrag som man vet kommer pågå i 2-3 år (även om kontraktet inte är så långt) och haft lite unik kunskap men en timmtaxa på ca 700 kronor och fått ut runt 65K, men det är när jag fakturerar 100%, semestermånaderna så går man ner på en mindre lön då bonusdelen då var 40% av lönen.

Det är svårt att ge generella råd då varje situation är unik, men ovan är hur jag haft det för några år sedan då jag konsultade på heltid.

Kalkylen jag länkade tar hänsyn till det du nämner.

Skrivet av SunQ:

I början av din karriär är det skönt att jobba på ett lite större bolag. Lättare att få igenom kurser och annat stöd du kan tänkas behöva.

När du börjar få lite mer unika kunskaper och ett gäng trygga kontakter kan du tänka på att starta eget.

Absolut! En kompis till mig (som jobbar för samma konsultbolag) nämnde att man kan bli underkonsult (om bolaget och kunden tillåter det) och då helt egen. Men det är inget som lockar mig just nu. Utbildningar och den sociala biten med att sitta i konsultbolagets lokaler tycker jag är värt mer just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Jo, det är sant som du säger. Det lär bli som att jag är nyanställd hos kunden i början, med upplärning etc. Men hur blir det sen över tid då? Jag vet folk som suttit som konsult hos samma kund i 5+ år. Jobbar man sig successivt upp till en lön som motsvarar det konsultbolaget fakturerar (minus vinst, avgifter etc.) eller följer det bara statistiken "som vanligt"?

Om du har suttit hos en kund i ett år och fakturerat bra (100% faktureringsgrad borträknat semester) och kanske även engagerat dig i konsultbolaget och kollegor så har du absolut ett bra förhandlingsläge.
Speciellt om du vet att uppdraget kommer förlängas löpande.

Att gå in och begära en rejäl höjning av lönen är ingen omöjlighet, konsultbolaget kommer ju fortsatt tjäna pengar på dig och risken att du tar kunden med dig om du går vidare är alltid ett "hot" konsultbolag lever med.
Självklart så blir det lite skådespel i formen av att konsultchefen kommer se ut att gå sönder och gråta stort men det hör till.
Kan du presentera siffror samt statistik på att du levererat och fortsatt kommer leverera så är det bara att stå på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Jag jobbar idag på en R&D-avdelning, men funderar på att byta till en tjänst hos en större teknikkonsult. Tjänsten är kopplad till ett långtidskontrakt hos en kund. Jag är civilingenjör inom elektroteknik med 1.5 års erfarenhet i en medelstor (100k) stad.

På mitt nuvarande jobb tyckte jag alltid att det var svårt att löneförhandla, eftersom framför allt forskning är så svårt att värdera. Men nu sitter jag alltså i den rakt motsatta situationen, jag kan gissa vad konsultbolag tar för mig i timmen och ungefärlig beläggning och sen bara dra bort deras vinst, semester, avgifter etc.

Jag har kollat lite på bl.a. den här kalkylen. Så till min fråga: Kan jag tänka såhär? Anledningen att jag frågar är att dessa löner är BETYDLIG högre än vad jag har och snittet i min region (~31-32k). Redan på 600 kr/h är det ju ett lyft. Och går man bara upp lite i timlön sticker ju den beräknade lönen iväg rätt bra. Har jag missat något?

Är lönen det enda du inte är nöjd med?
Stirra dig inte blind på vad man kan debitera. Vilken höjning skall till för att du skall byta arbetsgivare, det är minimilönen du accepterar för att byta jobb. Jag skulle inte byta jobb för en löneökning på 2000 kr/mån te.x.
Om du inte kan motivera tidigare att du skall ha en högre lön, vad är det som säger att du kommer lyckas i framtiden?
Vad du menar du med att det är svårt när man jobbar med forskning?
Argument kan vara att man för in nya arbetsätt, nya tekniker, tester man gjort, och inte minst så har man oftast delresultat man kan presentera. Även när man kommit fram till att en metod/lösning inte vara bra så är det ett resultat, man har kommit fram till att så skall man inte göra.
Det är inte forskningen som skall granskas när man pratar din lön utan din insats, hur självständig du är mm.

Jag har varit med om att chefen inte har mandat att sätta lön utan är helt styrd av HR, då kan man tjäna på att byta.
Du kan även säga till din nuvarande chef att du vill ha en lönejustering, då kan man få ett påslag som inte är begränsad av de ~2% som avtalet säger.

Sedan kör en del bolag med en rörlig del som beror på hur många timmar du debiterar, har du barn och VAB eller är sjuk så kommer det alltså påverka lönen negativt.

De stora företagen brukar har ramavtal mot konsultbolagen, oftast gör det att de inte får så bra betalt för juniortjänster. Är det dessutom långtidskontrakt så brukar debiteringen vara lägre.

Nu är det en tidsperiod när alla konsultbolag "dammsuger" marknaden efter ny konsulter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Är lönen det enda du inte är nöjd med?
Stirra dig inte blind på vad man kan debitera. Vilken höjning skall till för att du skall byta arbetsgivare, det är minimilönen du accepterar för att byta jobb. Jag skulle inte byta jobb för en löneökning på 2000 kr/mån te.x.

Nä, jag byter framför allt för att konsulttjänsten passar min utbildning och intresse bättre. Men jag gjorde en väldigt dålig löneförhandling inför mitt nuvarande jobb och vill inte göra om samma misstag. Sen hade jag en tråkig lönerevision (presterat över medel enligt chefen men ändå väldigt liten höjning), vilket såklart påverkar lite.

Skrivet av mattoys:

Om du inte kan motivera tidigare att du skall ha en högre lön, vad är det som säger att du kommer lyckas i framtiden?

Hur menar du? Tidigare har jag kunnat motivera vad jag gör bra och även fått bra omdöme av kollegor. Men det är svårare att översätta det till siffror. Framför allt forskning i tidigt stadie är ju rätt svårt att räkna hem.

Skrivet av mattoys:

Vad du menar du med att det är svårt när man jobbar med forskning?
Argument kan vara att man för in nya arbetsätt, nya tekniker, tester man gjort, och inte minst så har man oftast delresultat man kan presentera. Även när man kommit fram till att en metod/lösning inte vara bra så är det ett resultat, man har kommit fram till att så skall man inte göra.
Det är inte forskningen som skall granskas när man pratar din lön utan din insats, hur självständig du är mm.

Självklart går det att motivera på det sättet. Vilket min chef också gjorde inför årets lönerevision (jag fick höjning över medel tack vare att jag är självgående över förväntan med tanke på min korta yrkeserfarenhet). Men det är ju mycket enklare att sätta en konkret siffra på det som konsult. Typ ”Jag drar in X mycket och är därför värd Y mycket i lön”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är inte konsult, men spontant känns siffrorna i artiklen du länkade rätt höga, även om uträkningarna verkar väl gjorda.

Tror mitt bolag tar kring 100 euro för oss när vi är timdebiterade mot kund, både vi i Sverige och i moderbolaget i Österrike (de har liknande årslöner) ligger snarare i höjd med 600kronorsexemplet. Dock antar jag att vi har rätt mycket tätare med chefer/administration samt att vi inte lever på att sälja tid (vi har nog rätt bra marginaler på detta), så är väl inte helt omöjligt att det är rimligt för konsultbolag.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Nä, jag byter framför allt för att konsulttjänsten passar min utbildning och intresse bättre. Men jag gjorde en väldigt dålig löneförhandling inför mitt nuvarande jobb och vill inte göra om samma misstag. Sen hade jag en tråkig lönerevision (presterat över medel enligt chefen men ändå väldigt liten höjning), vilket såklart påverkar lite.

Som ny exad har du inget värde på arbetsmarkaden, så förhandlingsläget är typ noll, när man skall ta första jobbet.
Frågan är om 1.5 år räcker för att få bättre bra hävstång till förhandlingen av ingångslönen. Ett tips om du inte når hela vägen fram är att du säger att du vill ha en löneöversyn efter 6 mån.

Men test och se, det är ju bara att tacka nej om du inte blir nöjd.

Skrivet av IsseBisse:

Hur menar du? Tidigare har jag kunnat motivera vad jag gör bra och även fått bra omdöme av kollegor. Men det är svårare att översätta det till siffror. Framför allt forskning i tidigt stadie är ju rätt svårt att räkna hem.

Nu blandar du ihop vad företaget tjänar och vad din kompetens är värd. Forskning generera aldrig någon inkomst förrän den är utvecklad och såld.

Skrivet av IsseBisse:

Självklart går det att motivera på det sättet. Vilket min chef också gjorde inför årets lönerevision (jag fick höjning över medel tack vare att jag är självgående över förväntan med tanke på min korta yrkeserfarenhet). Men det är ju mycket enklare att sätta en konkret siffra på det som konsult. Typ ”Jag drar in X mycket och är därför värd Y mycket i lön”.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tror att det är så enkelt som att komma med argumentet jag drar in X därför skall jag få Y så gör du dig själv en björntjänst.

Dock skulle jag vilja varna för att du i framtiden lär få förklara varför du bara vara 1.5 år på första jobbet, men visst det är okey om du stannar en längre tid på jobb nummer 2.

Permalänk

Det beror på vilket område du konsultar inom helt enkelt. Ju smalare men åtråvärt desto högre lön. Smalt med udda lågt. Brett med mycket kompetens hos många, medelbra tills du har bra ryckte.

Ligger inom ERP och fakturerar 2500:-/h med lite spetskompetens, tjänar 70+. Men gud va det är att sälja sin själ

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Det beror på vilket område du konsultar inom helt enkelt. Ju smalare men åtråvärt desto högre lön. Smalt med udda lågt. Brett med mycket kompetens hos många, medelbra tills du har bra ryckte.

Ligger inom ERP och fakturerar 2500:-/h med lite spetskompetens, tjänar 70+. Men gud va det är att sälja sin själ

Sen måste man även räkna in antal fakturerbara timmar samt eventuella "produktionskostnader" för de debiterbara timmarna. Generellt tenderar de med högre timpriser att ha färre debiterbara timmar (men inte nödvändigtvis färre arbetade timmar). Tänk typ juristen som har 8k i timmen men det ska då kanske även täcka in obetalda förberedelser, utbildning, assistenter, flådigt kontor osv. En enmanskonsult med låga kostnader och en timdebitering på kanske 1000 kr kan mkt väl i praktiken ha samma intjäning.

Nu är väl jurister, i synnerhet affärsjurister, rätt bra på att ta betalt så det kanske var ett dåligt exempel. Och har dom ont om timmar så ser dom till att kunden hamnar i bråk med någon leverantör/kund/samarbetspartner och så finns det genast massor av nya timmar att debitera

Permalänk
Medlem

@IsseBisse: Inte riktigt din fråga men känner du dig säker på att du vill gå från ett forskningsjobb till ett konsultjobb? Nu vet jag ingeting alls om dig men känner flera som gjort den resan, både som vänner och som fd kollegor, och många av dom hade svårt att trivas i konsultrollen efter att ha blivit vana vid liver som "forskare". Väl på plats som konsult kände man sig ofta stressad och att fokus låg på fel saker, typ kvartalsekonomi snarare än 10 års planer.

Ofta var drivkraften just att man tittade på lönen, men kanske inte alltid varför man fick en högre lön. Många forskare är ju lite av konstnärer, får betalt för att jobba med sin hobby.

Om detta är applicerbart på dig vet du nog bäst själv.

Permalänk
Medlem

Har varit i konsultbranschen i över 10 år och dra en koppling så enkelt mellan timpris och månadslön är helt fel, ända undantaget är för egenkonsulter för då bestämmer du själv.

En sak för att exemplifiera detta. En junior konsult och en senior konsult kan debitera samma timkostnad till kund, eller en skillnad på ~100 kr / h. Detta är inte alls ovanligt i affärer. Men ställ frågan då varför skall företagen betala en sådan extremt hög lön till junior (45k+) när en senior kostar nästan lika mycket?

En senior kommer samtidigt aldrig acceptera att ta sig an allt ansvar och extra uppgifter som rollen innebär om denna person skulle känna lika eller nästa lika som en junior?

Mitt tips är snarare att se kalkylen till vad du maximalt kan få i lön. För du kommer ha en uppförsbacke att motivera varför företaget skall betala ut en högre lön än så vilket då medför att företaget kommer gå back på dig varje månad.

Edit: Till sist vill jag också säga att marknaden styr lönen. Om en person kan läsa en utbildning på ett år för att bli junior utvecklare och dra in 800 kr / h och därmed få 50k i lön. Då skulle alla gjort det men där är vi inte för så bra löner betalas inte ut och även om det är en teoretisk lön så finns det ingen verklighetsförankring i dessa siffror.

Kan samtidigt nämna att det är flera kostnader som ej är med i exemplet som drar potentiell lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@IsseBisse: Inte riktigt din fråga men känner du dig säker på att du vill gå från ett forskningsjobb till ett konsultjobb? Nu vet jag ingeting alls om dig men känner flera som gjort den resan, både som vänner och som fd kollegor, och många av dom hade svårt att trivas i konsultrollen efter att ha blivit vana vid liver som "forskare". Väl på plats som konsult kände man sig ofta stressad och att fokus låg på fel saker, typ kvartalsekonomi snarare än 10 års planer.

Ofta var drivkraften just att man tittade på lönen, men kanske inte alltid varför man fick en högre lön. Många forskare är ju lite av konstnärer, får betalt för att jobba med sin hobby.

Om detta är applicerbart på dig vet du nog bäst själv.

Den nya tjänsten är inte ett "riktigt" konsultjobb, utan ett långtidskontrakt mot en kund inom produktutveckling. Så som Olegh sa blir det väl snarare som att jobba hos kunden (med produktutveckling) med konsulten som bemanningsföretag.

Det bytet tror jag kommer passa mig perfekt. Dels passar branschen mig bättre (något jag är mycket mer intresserad av och fler kollegor med samma utbildning), dels tror jag att jag föredrar produktutveckling över ren forskning (lite kortare utvecklingstider och mer konkreta resultat).

Skrivet av Tino:

Har varit i konsultbranschen i över 10 år och dra en koppling så enkelt mellan timpris och månadslön är helt fel, ända undantaget är för egenkonsulter för då bestämmer du själv.

En sak för att exemplifiera detta. En junior konsult och en senior konsult kan debitera samma timkostnad till kund, eller en skillnad på ~100 kr / h. Detta är inte alls ovanligt i affärer. Men ställ frågan då varför skall företagen betala en sådan extremt hög lön till junior (45k+) när en senior kostar nästan lika mycket?

En senior kommer samtidigt aldrig acceptera att ta sig an allt ansvar och extra uppgifter som rollen innebär om denna person skulle känna lika eller nästa lika som en junior?

Mitt tips är snarare att se kalkylen till vad du maximalt kan få i lön. För du kommer ha en uppförsbacke att motivera varför företaget skall betala ut en högre lön än så vilket då medför att företaget kommer gå back på dig varje månad.

Edit: Till sist vill jag också säga att marknaden styr lönen. Om en person kan läsa en utbildning på ett år för att bli junior utvecklare och dra in 800 kr / h och därmed få 50k i lön. Då skulle alla gjort det men där är vi inte för så bra löner betalas inte ut och även om det är en teoretisk lön så finns det ingen verklighetsförankring i dessa siffror.

Kan samtidigt nämna att det är flera kostnader som ej är med i exemplet som drar potentiell lön.

Vet inte om jag missförstår dig nu, men man kan väl lika gärna vända på påståendet? Om en junior konsult debiterar samma (eller nästan samma) timpris som en senior konsult, varför bör den juniora då inte få lika mycket betalt som en senior? Ska konsultföretaget göra mer vinst på juniorerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Vet inte om jag missförstår dig nu, men man kan väl lika gärna vända på påståendet? Om en junior konsult debiterar samma (eller nästan samma) timpris som en senior konsult, varför bör den juniora då inte få lika mycket betalt som en senior? Ska konsultföretaget göra mer vinst på juniorerna?

Kort svar: Ja. Längre svar: Riskpremie, en junior är mer svårsåld, kräver större säljinsats och riskerar att sitta längre på bänken mellan uppdrag.

Generellt tänker du fel, du ska vara egenföretagare som du tänker, man kan inte både ha kakan och äta den. Du vill ha upplevd trygghet och uppbackning från ett företag, men du vill inte “betala” vad det kostar. Självklart betalar inget företag mer än de måste för ditt arbete, de vill ju givetvis maximera sin vinst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Vet inte om jag missförstår dig nu, men man kan väl lika gärna vända på påståendet? Om en junior konsult debiterar samma (eller nästan samma) timpris som en senior konsult, varför bör den juniora då inte få lika mycket betalt som en senior? Ska konsultföretaget göra mer vinst på juniorerna?

Som @Mindfighter säger så är det mycket saker en junior inte kan och som den behöver hjälp med och trots att denna drar in samma timpeng så används överskottet för att betala för denna del.

En junior kan ta längre tid på sig att lösa en uppgift och behöver hjälp av en senior. Låt oss säga att en senior hade löst en uppgift på 10 timmar men junior kanske behöver 12 timmar plus 2 timmars hjälp av en senior. Bolaget kan inte alltid ta betalt för detta utan får enbart ta betalt för 10 timmar, så både junioren och seniorens debiteringsgrad blir lägre detta behöver då hanteras.

Om vi nu kan komma överens om att det räkna sättet du nämnde ovan inte stämmer in på konsultbolag ut är mer för egenföretagare så kvarstår frågan, vad skall du som anställd ha för lön på ett konsultbolag? Där är mitt tips att kolla på lönestatistik, exempelvis från Jusek. Jag tycker att detta visar mer en rättvis bild över löneläget.

Permalänk
Medlem

Jag jobbade tidigare på ett större IT-konsultbolag och gick i våras över till en kund jag jobbat mycket med (stort internationellt bolag). Vi betalar omkring 650-690kr/h för rena bemanningskonsulter som är utvecklare (tänk Tieto, Combitech etc.) oavsett senioritet då man som regel köper in konsultteam för fastpris och så får konsultbolaget bemanna upp det inom vissa ramar. Oftast med en senior, 1-2 mellan erfarana och resten juniora (~5 FTE).

Cinode kalkylen räknar man på 2000h debiterbara timmar. Värt att tänka på är att 47v (Ett år minus 5 veckors semester) med 40h styck är 1880h, dessutom finns det röda dagar och annat som även det ska dras bort vilket gör att man i realiteten landar omkring 1600h debiterbara timmar. Sen ska sjukdom, VAB och annan frånvaro (utbildning, internmöten mm.) dras bort från de 1600h.
Jag skulle tro att du landar runt 32-36k i lön om du byter.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som konsult i 7år inom el och elektronikkonstruktion. Varit anställd på ett mellanstort konsultbolag och en av de största. Varit ute hos ~8 olika bolag på längre uppdrag.

Här är vad jag lärt mig:

1. Din lön har inget med vad du debiterar att göra så länge du inte har rörlig lön/bonus.
2. Utbildningar på konsultbolag är obefintliga om man inte aktivt tjatar till sig dom. Var beredd att bli en riktig ihärdig tjatmara om du vill ha dom.
3. Uppdragens varaktighet är aldrig så långa. Även om dom säger 1.5år så är det ett "löpande" uppdrag med 1 mån uppsägning. Så även om dom säger 1.5-2år uppdrag så kan det i princip ta slut på 30 dagar.

Så varför blir inte alla egen konsult?
1. Betalningsvilkor. Normalt är 90 dagar dvs du måste jobba en månad sedan fakturerar kunden för din tid. Så från första arbetsdagen hos kunden kan det ta 4 månader(!) innan du får första pengarna på kontot. Många har inte ekonomin att klara det (går att göra avdrag och massa annat skit + vissa bolag betalar ut direkt mot en % sats om du är underkonsult via dom).
2. Samma som punkt 3 ovanför.
3. Hitta uppdrag själv utan att vara etablerad är svårt. Har du som jag jobbat 5-8år så är man ett välkänt ansikte på många företag. Men komma som färsk är jättesvårt. Bara att veta vem man ska prata med är super svårt. (tips till framtiden är att spara kontakt uppgifter till alla Chefer/PL du möter för de kan vara händiga framöver).

Har själv planer att köra eget men det blir om ~3-4år när man gjort bort stora delen av FL.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Mitt tips: Hitta ett bolag som erbjuder ”rörlig lönemodell”. Det låter läskigt om man är van vid att ha en fast månadslön, men msn inser ganska snabbt att man tjänar ordentligt på att ha ”rörligt”. Nu beror det givetvis på marknaden och att man inte är utan uppdrag längre perioder (4-6mån).

Att ha en rörlig modell är så nära eget bolag man kan komma. Det som skiljer är att du har en större organisation i ryggen som sköter allt det administrativa (inkl sälj), mot en avgift såklart. Säg att bolaget tar 25% och du får 75% av det som faktureras rakt av. Sen har du själv möjlighet att påverka uppdrag (och timpenning) genom din egen prestation och kunskap.

Det är ganska enkelt att jämföra med en fast lön givet att man känner till timpenningen (det finns en anledning till att konsultbolag som kör med fast lön väldigt ogärna vill berätta vad de debiterar för dig. Det är pinsamt hur mycket de tjänar på dig). Om du är garanterad uppdrag i 1,5 år och kör på en bra rörlig modell så har du mycket sannolikt tjänat in motsv 6mån extra jämfört med fast lön. Dvs du kan vara utan uppdrag 6mån efteråt och därmed inte dra in några pengar, men ändå plocka ut lön från din buffert. Får du uppdrag direkt efter det förra (eller att uppdraget förlängs) ja då är det ju bara +.

Jobbar själv i branschen (inbyggda system) och har varit anställd på ett större produktbolag och konsult för ett par olika firmor. Skulle aldrig gå tillbaka och jobba med ”fast lön” om jag inte blev tvingad.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Mitt tips: Hitta ett bolag som erbjuder ”rörlig lönemodell”. Det låter läskigt om man är van vid att ha en fast månadslön, men msn inser ganska snabbt att man tjänar ordentligt på att ha ”rörligt”. Nu beror det givetvis på marknaden och att man inte är utan uppdrag längre perioder (4-6mån).

Att ha en rörlig modell är så nära eget bolag man kan komma. Det som skiljer är att du har en större organisation i ryggen som sköter allt det administrativa (inkl sälj), mot en avgift såklart. Säg att bolaget tar 25% och du får 75% av det som faktureras rakt av. Sen har du själv möjlighet att påverka uppdrag (och timpenning) genom din egen prestation och kunskap.

Det är ganska enkelt att jämföra med en fast lön givet att man känner till timpenningen (det finns en anledning till att konsultbolag som kör med fast lön väldigt ogärna vill berätta vad de debiterar för dig. Det är pinsamt hur mycket de tjänar på dig). Om du är garanterad uppdrag i 1,5 år och kör på en bra rörlig modell så har du mycket sannolikt tjänat in motsv 6mån extra jämfört med fast lön. Dvs du kan vara utan uppdrag 6mån efteråt och därmed inte dra in några pengar, men ändå plocka ut lön från din buffert. Får du uppdrag direkt efter det förra (eller att uppdraget förlängs) ja då är det ju bara +.

Jobbar själv i branschen (inbyggda system) och har varit anställd på ett större produktbolag och konsult för ett par olika firmor. Skulle aldrig gå tillbaka och jobba med ”fast lön” om jag inte blev tvingad.

Jobbar idag som anställd konsult med fast lön och jag kan bara tänka mig hur mycket de tjänar på mig..
Rörlig lönemodell är det vad man kallar 80/20 modellen där du får t ex 80% av det som faktuereras och 20% går till admin, sälj etc?

Tänker hur det står sig med att starta eget? Är de 20% värt att bli av med för att slippa allt jobbigt med driva eget?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jobbar idag som anställd konsult med fast lön och jag kan bara tänka mig hur mycket de tjänar på mig..
Rörlig lönemodell är det vad man kallar 80/20 modellen där du får t ex 80% av det som faktuereras och 20% går till admin, sälj etc?

Tänker hur det står sig med att starta eget? Är de 20% värt att bli av med för att slippa allt jobbigt med driva eget?

Jag skippade konsultandet efter 10år. Omöjligt få upp lönen som anställd. Ska du vara konsult kör eget. Ibland kan man köra under någons paraply typ Berotec.

Bytte till ett produktbolag och gick upp 7k i lön, förtroende tid (ingen arbetstid). 6v semester, friskvårdstimme osv. Natt och dag mot de stora konsultbolagen. Bara slippa jaga minuter varje dag för att få 40h per vecka är värt mycket.

Är du ny så kan konsultbolag vara vettigt några år då man får se mycket på kort tid. Annars håll dom på långt avstånd.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jobbar idag som anställd konsult med fast lön och jag kan bara tänka mig hur mycket de tjänar på mig..
Rörlig lönemodell är det vad man kallar 80/20 modellen där du får t ex 80% av det som faktuereras och 20% går till admin, sälj etc?

Tänker hur det står sig med att starta eget? Är de 20% värt att bli av med för att slippa allt jobbigt med driva eget?

80/20 är där man får 80% ja, kör man det så finns det inte mycket vinning med att köra eget tycker jag när man räknar in att betala folk för att sköta bokföring mm samt den extra tid man lägger på sälj osv.

Tycker faktiskt även att med fast lön så blir det vid en viss nivå mer extrajobb än vad de extra pengarna är värda så om man har ett bolag man gillar att vara på är det inte värt med eget.

Jag hade gått upp massvis i lön om jag var egen med samma fakturering men vid någon punkt är det inte pengarna som driver längre direkt. Självklart fortsätter jag att sätta press på arbetsgivaren för att hela tiden höja mycket för att stänga gapet dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

En junior kan ta längre tid på sig att lösa en uppgift och behöver hjälp av en senior. Låt oss säga att en senior hade löst en uppgift på 10 timmar men junior kanske behöver 12 timmar plus 2 timmars hjälp av en senior.

Jag upplever snarare att en junior kan ta 20 timmar på sig på något som en senior löser på 2. :\

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jobbar idag som anställd konsult med fast lön och jag kan bara tänka mig hur mycket de tjänar på mig..
Rörlig lönemodell är det vad man kallar 80/20 modellen där du får t ex 80% av det som faktuereras och 20% går till admin, sälj etc?

Tänker hur det står sig med att starta eget? Är de 20% värt att bli av med för att slippa allt jobbigt med driva eget?

Det skulle kunna vara 80/20, det är nog oftast uppåt maxtaket vad man kommer upp i som anställd med rörlig modell. Så det kan röra sig om allt från 50/50 -> 85/15 uppskattningsvis, det är egentligen detta som blir själva löneförhandlingen med en sådan modell

Svårt att svara på om det är värt det, det är nog högst individuellt. Har du ett stort kontaktnät och inga problem att vara allokerad 100% så är det inget snack om att det är "bättre" att vara egen. Du har då dessutom möjlighet att plocka ut aktieutdelning (vi pratar säg 200-300k per år minus ~22% skatt), något du sannolikt inte har som anställd.

Förutom de uppenbara fördelarna med att vara anställd såsom att man slipper jaga uppdrag, sköta administration osv kan vara att man har bättre utgångsläge vid samtal med banken. Finns det ett större bolag med fler anställda (och högre omsättning) så kan det ses som "bättre säkerhet" för banken. Nu killgissar jag mest så rekommenderar att du kollar upp ordentligt för ditt eget case om det blir aktuellt.

TL;DR; Kan du fixa egna uppdrag, hålla dig allokerad 100% och inte saknat "samhörigheten" så hade jag rekommenderat att starta eget.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Jag skippade konsultandet efter 10år. Omöjligt få upp lönen som anställd. Ska du vara konsult kör eget. Ibland kan man köra under någons paraply typ Berotec.

Bytte till ett produktbolag och gick upp 7k i lön, förtroende tid (ingen arbetstid). 6v semester, friskvårdstimme osv. Natt och dag mot de stora konsultbolagen. Bara slippa jaga minuter varje dag för att få 40h per vecka är värt mycket.

Är du ny så kan konsultbolag vara vettigt några år då man får se mycket på kort tid. Annars håll dom på långt avstånd.

Började på produktbolag och där var lönen väldigt låg även för de erfarna. Hittils har allt varit bättre på konsultbolagen, mer utvecklande jobb, mycket högre lön och andra förmåner.

Vet en som driver eget som konsult och han får väl ut med lön + utdelning runt 60-70k efter skatt i månaden. Det kommer man aldrig i närheten av som anställd ju. Känns som 65k innan skatt är väl taket för de flesta anställda?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.