LUT´s till photoshop, aka "color lookup", någon som kan dela med sig?

Permalänk

LUT´s till photoshop, aka "color lookup", någon som kan dela med sig?

Hej,
Någon som sitter på ett bra arkiv LUT´s till photoshop som kan dela med sig?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SundanceKid:

Hej,
Någon som sitter på ett bra arkiv LUT´s till photoshop som kan dela med sig?

Det är en funktion för att kalibrera monitorer (internt och monitotrberoende på hårdvarunivå) så vad ska du göra ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en funktion för att kalibrera monitorer (internt och monitotrberoende på hårdvarunivå) så vad ska du göra ?

Nja. Tror mer på att TS är ute efter snabba one-click "filter" likt de i t.ex. instagram, vsco, osv.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Nja. Tror mer på att TS är ute efter snabba one-click "filter" likt de i t.ex. instagram, vsco, osv.

Ja exakt! Färgfilter helt enkelt!
@mrqaffe heter också LUT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

Ja exakt! Färgfilter helt enkelt!

Överväg att kolla lite youtube-klipp på color grading och spara sedan dina egna LUTs utifrån den stil som du utvecklar och fattar tycke för. Det är extremt nyttigt att jobba från grunderna innan du överväger att ta till "genvägar" som andras LUTs.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Överväg att kolla lite youtube-klipp på color grading och spara sedan dina egna LUTs utifrån den stil som du utvecklar och fattar tycke för. Det är extremt nyttigt att jobba från grunderna innan du överväger att ta till "genvägar" som andras LUTs.

Men det var väl inte det jag var ute efter? Eller var jag så otydlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

Men det var väl inte det jag var ute efter? Eller var jag så otydlig?

De färgfilter-LUTs som du är ute efter är bara color grading som på något sätt överdrivits till det onaturliga. Typ som att lägga hög kontrast och matrix-grönt på hela kalaset, eller kanske den populära orange-teal kombon. Det är väl ett konstnärligt uttryck, vad vet jag.

Hursomhelst, du kan ju själv leka med curves, hue, sat, selective color osv. och sedan spara din egen LUT som kan tillämpas på framtida bilder. Hur du kommer dit lär du dig däremot genom att först kunna color gradea korrekt, sedan kan du arbeta fram den stil som du är ute efter, och slutligen kan du spara ner det där sista som en LUT för framtida användning. Men att bara importera en bild och smälla på en LUT fungerar sällan. LUTen vet inte hur din bild ser ut, dvs. om exponering, färgbalans osv. är korrekta att utgå ifrån.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

De färgfilter-LUTs som du är ute efter är bara color grading som på något sätt överdrivits till det onaturliga. Typ som att lägga hög kontrast och matrix-grönt på hela kalaset, eller kanske den populära orange-teal kombon. Det är väl ett konstnärligt uttryck, vad vet jag.

Hursomhelst, du kan ju själv leka med curves, hue, sat, selective color osv. och sedan spara din egen LUT som kan tillämpas på framtida bilder. Hur du kommer dit lär du dig däremot genom att först kunna color gradea korrekt, sedan kan du arbeta fram den stil som du är ute efter, och slutligen kan du spara ner det där sista som en LUT för framtida användning. Men att bara importera en bild och smälla på en LUT fungerar sällan. LUTen vet inte hur din bild ser ut, dvs. om exponering, färgbalans osv. är korrekta att utgå ifrån.

Jag vill snabbt och enkelt kunna bläddra bland mängder av färdiga LUT´s för att se vilket som passar till det projekt jag håller på med.
Jag är alltså inte ute efter en grundkurs eller liknande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

Jag vill snabbt och enkelt kunna bläddra bland mängder av färdiga LUT´s för att se vilket som passar till det projekt jag håller på med.
Jag är alltså inte ute efter en grundkurs eller liknande...

Nu förstår jag båda sidor. TS vill inte behöva lära sig massa saker han aldrig kommer använda utan vill bläddra och testa sig fram. Enkelt och snabbt.

dwd däremot är säkerligen en enthusiast och vill att saker ska vara "korrekt" och därmed ska den som arbetar med bild / photoshop använda det på de sätt de är menade för. Samt att resultatet säkerligen blir bättre. Men det är tid TS kanske inte kan eller vill lägga.

Ge TS en länk till offentliga gratis LUTs om det finns och gå vidare.
Edit: Verkar inte vara en bra länk nedan.
Typ https://fixthephoto.com/photoshop-luts fanns ju flera på första sidorna av google tex.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu förstår jag båda sidor. TS vill inte behöva lära sig massa saker han aldrig kommer använda utan vill bläddra och testa sig fram. Enkelt och snabbt.

dwd däremot är säkerligen en enthusiast och vill att saker ska vara "korrekt" och därmed ska den som arbetar med bild / photoshop använda det på de sätt de är menade för. Samt att resultatet säkerligen blir bättre. Men det är tid TS kanske inte kan eller vill lägga.

Ge TS en länk till offentliga gratis LUTs om det finns och gå vidare.

*insert the office boss screaming THANK YOU.gif*

Tack för länken, men dom var inte så gratis, det är en jungel där ute på google där det lovas gratis LUT´s men som i slutändan kostar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

det är en ljungel där ute på google där det lovas gratis LUT´s men som i slutändan kostar

Ja precis så är det i 99% av fallen. Been there, done that. Du kanske förstår då vad för tidsödslande som jag försökte styra undan dig ifrån.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Nästan allt som har med "free LUTs" brukar tyvärr i slutändan handla om att "här får du två gratis LUTs, köp gärna dom här 60 andra vi gjort". Men det går att samla på sig ganska mycket gratis. Har över åren byggt på mig ett rätt stort bibliotek (typ 1000+) för Resolve.

Kan dock hålla med om vad dwd skriver, lär dig grundläggande grading så kommer du väldigt långt på egen hand.

En sak till också. Risken med att bara ladda hem en massa gratisgrejer är att man till slut inte ser skogen för alla träden. Man vill ju att det ska vara bra och användbara grejer och inte bara "bläddra, bläddra, bläddra".

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

500 gratis här:
https://eldamar-studio.com/giveaway/luts/
Du måste uppge en e-postadress för att ladda hem dem.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av hittepånamn:

500 gratis här:
https://eldamar-studio.com/giveaway/luts/
Du måste uppge en e-postadress för att ladda hem dem.

Tusen tack!

Permalänk
Inaktiv

Jag gör amatör video/livestreamar kameror och kör ibland med blackmagic designs pocket kamera full hd versionen som har en ganska platt look även när man inte kör raw så jag letar också efter bra luts. Även med luts så kan det vara nog så bökigt att få till det tycker jag i alla fall, så även att jag också tycker att det är viktigt att kunna saker så ser jag inget problem med att testa med färdiga luts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Jag gör amatör video/livestreamar kameror och kör ibland med blackmagic designs pocket kamera full hd versionen som har en ganska platt look även när man inte kör raw så jag letar också efter bra luts. Även med luts så kan det vara nog så bökigt att få till det tycker jag i alla fall, så även att jag också tycker att det är viktigt att kunna saker så ser jag inget problem med att testa med färdiga luts.

Jag kör också med bmpcc (iofs 6K) och i den kan man ju peta in LUTs direkt i kameran vilket är väldigt skönt. Körde ett större gig i förra veckan med två dagars streaming från en konferens och då var det skönt att kunna panga på en LUT live i kameran, eller ja utan en LUT så hade det sett extremt konstigt ut.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag kör också med bmpcc (iofs 6K) och i den kan man ju peta in LUTs direkt i kameran vilket är väldigt skönt. Körde ett större gig i förra veckan med två dagars streaming från en konferens och då var det skönt att kunna panga på en LUT live i kameran, eller ja utan en LUT så hade det sett extremt konstigt ut.

Helt klart en fördel att använda LUTs när man vet vad man håller på med. Tycker själv det är fantastiskt att kunna importera "min" LUT på extern kameramonitor så man vet ungefär hur det blir sen när man ska redigera

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Inaktiv

Det roliga är att inga av dom här länkarna i tråden har låtit mig ladda hem några luts så man får nog leta lite typ hehe.

Permalänk
Skrivet av anon317915:

Det roliga är att inga av dom här länkarna i tråden har låtit mig ladda hem några luts så man får nog leta lite typ hehe.

Funkar denna länk? (google drive)
https://drive.google.com/file/d/1Eg2NI6E6_8KLHmEgzTpRcRvVTl_6...

Och till experten som trashade tråden och som jag ignorerar, jag använder mina LUT´s till texturer.
Klar fördel när man vet vad man håller på med liksom!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SundanceKid:

Funkar denna länk? (google drive)
https://drive.google.com/file/d/1Eg2NI6E6_8KLHmEgzTpRcRvVTl_6...

Och till experten som trashade tråden och som jag ignorerar, jag använder mina LUT´s till texturer.

Nej det blir inget av liksom så det startar aldrig nån nedladdning och google drive har jag ingen koll på då det alltid brukar funka att ladda hem saker på det gamla vanliga sättet. Luts/cube är inga stora filer så dom går nog till och med att mejla så varför uppfinna hjulet igen liksom.

Jättetack för tipset dock men jag får nog kolla på blackmagic designs forum hur folk gör för att hitta luts på nätet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon317915:

Nej det blir inget av liksom så det startar aldrig nån nedladdning och google drive har jag ingen koll på då det alltid brukar funka att ladda hem saker på det gamla vanliga sättet. Luts/cube är inga stora filer så dom går nog till och med att mejla så varför uppfinna hjulet igen liksom.

Jättetack för tipset dock men jag får nog kolla på blackmagic designs forum hur folk gör för att hitta luts på nätet.

Får du ingen "ladda ner pil" uppe till höger på sidan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att hålla koll på humblebundle.com, det kommer varje år några bundles som innehåller hiskeligt många LUTS, även om de inte är helt gratis så brukar det i sammanhanget vara småpengar.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Skrivet av anon317915:

Nej det blir inget av liksom så det startar aldrig nån nedladdning och google drive har jag ingen koll på då det alltid brukar funka att ladda hem saker på det gamla vanliga sättet. Luts/cube är inga stora filer så dom går nog till och med att mejla så varför uppfinna hjulet igen liksom.

Jättetack för tipset dock men jag får nog kolla på blackmagic designs forum hur folk gör för att hitta luts på nätet.

Du går bara in i din egen google drive efter att du besökt länken, då ska den finnas att ladda ner där!

Permalänk
Skrivet av pback:

Ett tips är att hålla koll på humblebundle.com, det kommer varje år några bundles som innehåller hiskeligt många LUTS, även om de inte är helt gratis så brukar det i sammanhanget vara småpengar.

Grymt, will check it out!

Permalänk

Beklagar att sidan jag länkade till inte erbjuder nedladdning av 500 LUTs längre.

Kunde själv ladda ned paketet (247 MB) för ett bra tag sedan.
Dessa LUTs erbjöds från https://www.giveawayoftheday.com som varje dag erbjuder 1-2 gratis program eller annat (t.ex. LUTs).
Det kan vara värt att hålla kolla på den sajten, om man vill testa något nytt gratis.