Permalänk
Medlem

Budget ca 17-20k

Hej!

Satan vad mycket det är att sätta sig in i när man ska köpa dator.. Vilka socklar hör till vilka, gigabytes här och gigabytes där. för 5-6 år sedan skulle man bygga sin egen dator för att komma ner i pris, men jag börjar tveka att det är så i dagsläget?

Vill ha en renodlad gamingdator för mellan 17.000.- 20.000.- . Jag har testat lite komponentkoll osv, men helt ärligt så blir inte billigare än dessa:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-omen-25l-desktop-gt1...

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Hittade dessa två byggen här på forumet, men det är ju mycket dyrare + utan windows:

SNÄLLA, hjälp mig Vad ska jag göra? Nämnvärt är att säga att jag ska köpa mina komponenter eller dator nu under blackweek / blackfriday.

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Viking
Skrivet av simsag:

Hej!

Satan vad mycket det är att sätta sig in i när man ska köpa dator.. Vilka socklar hör till vilka, gigabytes här och gigabytes där. för 5-6 år sedan skulle man bygga sin egen dator för att komma ner i pris, men jag börjar tveka att det är så i dagsläget?

Vill ha en renodlad gamingdator för mellan 17.000.- 20.000.- . Jag har testat lite komponentkoll osv, men helt ärligt så blir inte billigare än dessa:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-omen-25l-desktop-gt1...

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Hittade dessa två byggen här på forumet, men det är ju mycket dyrare + utan windows:

https://komponentkoll.se/bild/cwvPP.png

https://komponentkoll.se/bild/LheQW.png

SNÄLLA, hjälp mig Vad ska jag göra? Nämnvärt är att säga att jag ska köpa mina komponenter eller dator nu under blackweek / blackfriday.

Återkom vid black week.
Helt omöjligt att nu avgöra vad som är prisvärt då.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Men om vi utgår från ovan presenterat / I dagsläget, vad är eran input då? Har färdigbyggda datorer gått om och blivit billigare? Vad är skillnaden i mina förslag?

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Skippa Gigabyte PSU till att börja med

Sedan så vad är målet med datorn?
Vilken slags skärm & upplösning kommer du att köra, och vilka spel spelar du? ska du köra en 1080p skärm och enklare spel så kommer du billigt undan.. Vill du däremot köra tex cyberpunk/nya battlefield eller Far Cry 6 i 4k då blir din budget lite mager..
Vill du ha en liten dator som är tyst & kraftfull, eller vill du ha en disco-inferno som lyser upp hela rummet?

Sett några kampanjer ute på färdigbyggda burkar från ca 10-11k med RTX 3060 TI, men luftflödet & delarna i dom oftast lite mer budget.. Och svårare att uppgradera..

Bygger du själv så kan du få grymt bra tips här på forumet och lär få en mycket bättre burk som är så mycket bättre att uppgradera.

Men först ge oss info på målet, så tipsen stämmer med önskemålen

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Okey, jag vill ju kunna uppgradera datorn vartefter samt ha bra ventilering. Av ren nyfikenhet, varför är gigabytes nätagg uteslutande? har inte hängt med...

Målet är att få en sådan bra gaming dator som möjligt!

Jag vill köra mestadels 1440p min 60fps (jag blir inte lack om den droppar ner till 40 då och då, men ska vara stabil 60). Har förstått att just cyberpunk är krävande och vill väll inte köpa ett 3090 för att hålla just det spelet 60 fps 1440p. Men gärna battlefield 2042, något assassins creed, fortnite, kommande avatar, etc. du fattar.

Tyst och kraftfull > tyst och mindre kraftfull och mindre bling > Bling bling disco. Men har inget emot att ha en fin dator med någon form av RGB.

Vidare så har jag ju alltid haft Nvidia / Intel, då jag vill minnas 7-8 år sedan var dessa lite tystare och faktiskt mindre varma samt presterade minst lika bra.

Kommer inte köra någon som helst streaming eller använda photoshop eller renderings program.

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Detta duger gott till 1440p gaming 60-100fps i nyare titlar skulle jag säga. Du kan ju alltid byta upp på grafikkortet tills du når din smärtgräns då i 1440p ligger det mesta på GPU.

En 11400F med ett ännu billigare moderkort hade dugit gott och väl till det så sparar du en tusenlapp eller två på cpu/moderkort

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Tack som tusan Raynstorm!

Jag har följdfrågor (tack för tålamod). Har Läst runt lite om hur man ska matcha socklar med varandra osv. Men det är så sjukt svårt och finns så många alternativ ..

* Vad är egentligen skillnaden på märken på grafikkorten? Tittar vi specifikt:
- ASUS GeForce RTX 3060Ti 8GB DUAL OC V2 för 6 999.- vs Gigabyte GeForce RTX 3060Ti Eagle OC 8GB? Med andra ord, Vad förutom 30XX serie, ska man kolla på och hur stor skillnad är det mellan dem?

*i5-11600K
- Jag läste någonstans att man ska matcha samma nummer på processor som moderkort, men detta moderkort har LGA1200. Hur tusan ska man tänka?

* 11400F, då blir ju följdfrågan, vilket moderkort ska jag köpa till det? Ser att den har samma socket som i5:an. Så varför kan jag välja ett billigare moderkort?

* Chassi
- Vad är tänkvärt vid val av chassi?

Uppskattar erat tålamod

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

Tack som tusan Raynstorm!

Jag har följdfrågor (tack för tålamod). Har Läst runt lite om hur man ska matcha socklar med varandra osv. Men det är så sjukt svårt och finns så många alternativ ..

* Vad är egentligen skillnaden på märken på grafikkorten? Tittar vi specifikt:
- ASUS GeForce RTX 3060Ti 8GB DUAL OC V2 för 6 999.- vs Gigabyte GeForce RTX 3060Ti Eagle OC 8GB? Med andra ord, Vad förutom 30XX serie, ska man kolla på och hur stor skillnad är det mellan dem?

*i5-11600K
- Jag läste någonstans att man ska matcha samma nummer på processor som moderkort, men detta moderkort har LGA1200. Hur tusan ska man tänka?

* 11400F, då blir ju följdfrågan, vilket moderkort ska jag köpa till det? Ser att den har samma socket som i5:an. Så varför kan jag välja ett billigare moderkort?

* Chassi
- Vad är tänkvärt vid val av chassi?

Uppskattar erat tålamod

Det som skiljer grafikkorten är vilken tillverkare som gör dom. Själva GPU:n är ju samma med olika tillverkare har olika varianter på strömförsörjning, kylning, bios versioner med fabriksöverklockning m.m. De är också olika stora vilket kan vara viktigt beroende på vilket chassi du väljer. I det stora hela så har alla kort med samma GPU i princip samma prestanda inom nån procentenheter eller två. Det som kan skilja är hur bra dom kyler och hur tysta dom är. För gemene man är skillnaden minimal.

Det där med socket och processor kan vara lite knepigt, speciellt med Intel. LGA1200 är socketen så alla processorer för denna sockel passar fysiskt i den.

Däremot har moderkorten olika "chipset" (H510, B560, H570, Z590 etc). Man får helt enkelt kontrollera vilket chipset din processor behöver. För Intel 11-serien så rekommenderar jag enbart chipsets 5xx då de stödjer högre hastighet på ram-minnen bland annat. Sen ju högre siffra, desto mer finesser. Fler och snabbare USB-portar, fler PCIe-banor med mera.

H510 är enbart för riktiga budgetbyggen. B560 är ett bra mittenläge men har inte stöd för överklockning (11400F kan ändå inte överklockas, 11600k kan däremot). H570 är en lite biffigare B560 och Z590 är toppen av berget med stöd för överklockning m.m. Priset går såklart upp när du kommer högre upp i kedjan.

Tankar vid val av chassi är bland annat storlek, estetik, luftflöde, funktioner (olika typer av usb i fronten t.ex). Jag skulle säga välj ett chassi som passar ditt moderkort (ATX, mATX etc) i storlek och funktioner. Själv gillar jag Fractals chassin men smaken är ju som baken. Man kan alltid komplettera med extra fläktar om inte man tycker det ingår tillräckligt och kostar inte så mycket. Många chassin finns i varianter både med eller utan glas-sida.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

Tack som tusan Raynstorm!

Jag har följdfrågor (tack för tålamod). Har Läst runt lite om hur man ska matcha socklar med varandra osv. Men det är så sjukt svårt och finns så många alternativ ..

* Vad är egentligen skillnaden på märken på grafikkorten? Tittar vi specifikt:
- ASUS GeForce RTX 3060Ti 8GB DUAL OC V2 för 6 999.- vs Gigabyte GeForce RTX 3060Ti Eagle OC 8GB? Med andra ord, Vad förutom 30XX serie, ska man kolla på och hur stor skillnad är det mellan dem?

*i5-11600K
- Jag läste någonstans att man ska matcha samma nummer på processor som moderkort, men detta moderkort har LGA1200. Hur tusan ska man tänka?

* 11400F, då blir ju följdfrågan, vilket moderkort ska jag köpa till det? Ser att den har samma socket som i5:an. Så varför kan jag välja ett billigare moderkort?

* Chassi
- Vad är tänkvärt vid val av chassi?

Uppskattar erat tålamod

Du ligger bra till med byggena, @Raynstorm ger mycket bra råd & tips, men jag hade nog viktat bygget lite annorlunda.
Gällande Gigabyte så har deras nätagg sprängts vid kvalitetstester nyligen och gigabyte har vägrat ersätta felaktiga.

Socket LGA1200 säger om processorn är kompatibel för moderkortet, det r dock lite knepigare med vad som är lämpligt, men i grova drag en processor vars namn ha ett "K" i sig bör sitta på ett Z590 moderkort för att kunna nå sin fulla potential. B560 är medelvägen och tillåter RAM överklockning men inte CPU, H570 är lite mer nischad version av B560, H510 är om man vill bygga strömsnålt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Oki. Nu när riktlinjernarna finns, så blir det mycket lättare.

Till att börja med så skulle jag rekkmendera Lian li 205M som chassi, då jag byggde en sådan till damen i våras och vart väldigt positivt överraskad över kvaliten och luftflödet i den. Och jävligt prisvärd!
Är en minde och stilrent chassi, gjort för matx moderkort, men med dagens m2 ssd så använder dom flesta inte ens en bråkdel utav anslutningarna på en vanlig moderkort..

https://www.webhallen.com/se/product/323374-Lian-Li-
LANCOOL-205M-Tempered-Glass-Svart

Byggde med en i5 10400f med stockkylare så tycker jag att den är förvånantavärt tyst med tanke på hur bra luftflöde den har.

Nu till resten utav delarna.
Eftersom du ska köpa allt på black friday(bra beslut!), så ha en grundidé att gå på vad du är ute efter.
Se till att välja chassit först bara, för det är en liten kostnad i sammanhanged, och lättare att välja andra delar när du redan bestämt dig för vilken chassi.. och en snygg chassi passar så mycket bättre in i resten utav hemmet.

Kör prisjakt och gör listor för ca 2-3 olika system som är aktuella,
Exempel:

"Intel bygge 1"
3-5 moderkort
Och när du väljer moderkort så välj 3-5 som är aktuella som uppfyller dina krav.(format, inbyggd wifi, m2 platser mm)

2-3 cpu. Tex i5 11400f, i5 11600k mm.

3-5 vettiga Ram minne som funkar bra med valda cpu alternativen. 32gb är nog mest framtidssäkert, men 16gb funkar än. Samma här med kriterierna. Vill du ha rgb så kör på det.

Resten utav delarna kan du ha på alla dom olika systemalternativen.

Grafikort- det kollar du första 5min på black friday och slår till det som är bäst pris och tillgänglighet på. Bestämm bara innan vad det lägsta nivån på gpu är. (Tex minst rtx 3060 ti)

Psu 750-850w fullt modulär är mitt tips. Enklare att uppgraderra och slipper onödiga kablar. Välja 3-5 vettiga och ta den som är bäst pris på då.

M2 ssd 1TB+
välja minst 5 som uppfyller kraven. Välj både dom prisvärda och även dom mer dyrare sjukt snabba, för har man tur på black friday sä kan man få en värsting för samma pris som en budget..

När det kommer till cpu & moderkort så skulle jag nog sla ett slag för ryzen 5 5600x & intel i5 11400f, för båda är på 65w så dom är strömsnåla och lätta att kyla(=lätt att ha tysta). Stockkylare funkar utan bekymmer och finns vettiga moderkort med wifi & allt för lite norr om tusenlappen vanligt pris. Benchmarking visar ju att det är fan knappt märkbat skillnad i flesta spel om man har bra gpu..

När det kommer till gpu, så skulle jag nog gå nvidia och minst rtx 3060Ti eller bättre. 3080 ti för 10k skule väl vara drömmen på black friday 🤣 men klart.. skulle du hitta ett amd rx 6800xt för 5-6k så skulle det inte vara fy skam 😉

Och lycka till!

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Först och främst, tack för er hjälp!!

Jag har läst era svar noggrant, och jag har landat i att faktiskt bygga själv och skippa Omen. Med alla era rekommendationer och hjälp kommer jag ta fram 4-5 byggen sedan bara köra efter det som blir mest rabatterad/mest värt för pengarna helt enkelt. Ni har ju redan gett mig några färdiga byggen här att kolla på 🙏🏻

Jag som inte har haft koll tidigare på dessa black dagar, ska jag invänta alla köp till black friday? Brukar det vara absolut bästa dagen under hela black week?

Inet, webhallen, komplett. Vilka mer sidor ska jag sitta och gotta mig på? 😌

Tror ni komponentkoll.se kommer vara uppdaterad redan från midnatt under blackweek eller kommer man klara av att sitta och benchmarka allt själv på alla hemsidor? 😂

Ska bli så sjukt spännande!! Man blir så manisk när man börjar grotta ner sig inför ett sådant här köp, underbart! Ni ska självklart få veta vad jag köpte sen. Fråga, har faktiskt kollat endel på 3060TI nu, känns som ett bra kort för pengarna. Men är dock lite osäker på om battlefield 2042 kommer gå att köra ultra 1440p med +60-70 fps.

Dem det står mellan är 3060TI, 3070 och sedan med lite tur kanske ett bättre enligt era förslag ovan beroende på vad som kommer rabatteras.

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

Först och främst, tack för er hjälp!!

Jag har läst era svar noggrant, och jag har landat i att faktiskt bygga själv och skippa Omen. Med alla era rekommendationer och hjälp kommer jag ta fram 4-5 byggen sedan bara köra efter det som blir mest rabatterad/mest värt för pengarna helt enkelt. Ni har ju redan gett mig några färdiga byggen här att kolla på 🙏🏻

Jag som inte har haft koll tidigare på dessa black dagar, ska jag invänta alla köp till black friday? Brukar det vara absolut bästa dagen under hela black week?

Inet, webhallen, komplett. Vilka mer sidor ska jag sitta och gotta mig på? 😌

Tror ni komponentkoll.se kommer vara uppdaterad redan från midnatt under blackweek eller kommer man klara av att sitta och benchmarka allt själv på alla hemsidor? 😂

Ska bli så sjukt spännande!! Man blir så manisk när man börjar grotta ner sig inför ett sådant här köp, underbart! Ni ska självklart få veta vad jag köpte sen. Fråga, har faktiskt kollat endel på 3060TI nu, känns som ett bra kort för pengarna. Men är dock lite osäker på om battlefield 2042 kommer gå att köra ultra 1440p med +60-70 fps.

Dem det står mellan är 3060TI, 3070 och sedan med lite tur kanske ett bättre enligt era förslag ovan beroende på vad som kommer rabatteras.

Överlag så har Black Friday/Black Week blivit sämre för varje år som går. Nu råder det dessutom komponentbrist, vilket ger mig anledning att tro att det kommer bli ännu sämre än vanligt.

Att vänta till Black Week skulle nog kunna spara några hundralappar, i bästa fall nån tusenlapp. Upp till dig att avgöra om det är värt att vänta 2 månader för att kanske få det nån tusenlapp billigare.

Men priserna skulle också lika gärna kunna gå upp tills dess. Inget som skulle förvåna mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag fattar! Två månader är Inte lång tid när man väntat 6 år med att ta beslutet och köpa dator och så inser man att man bestämt sig under värsta tänkbara tiden.. Liiiiite frustrerande. Sedan så ökar budgeten på två månader. Men tror med att det inte kommer vara allt för mycket rea. Kanske lite ram, moderkort, chassi..

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

Jag fattar! Två månader är Inte lång tid när man väntat 6 år med att ta beslutet och köpa dator och så inser man att man bestämt sig under värsta tänkbara tiden.. Liiiiite frustrerande. Sedan så ökar budgeten på två månader. Men tror med att det inte kommer vara allt för mycket rea. Kanske lite ram, moderkort, chassi..

Jag tycker ändå priserna på RAM och moderkort redan är ganska låga idag. Därmed tror jag inte att de kommer falla någon nämnvärt. Priserna på SSD, PSU och CPU är också rätt bra.

Här har du ett exempel på en rätt prisvärd dator utan några större kompromisser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Fenris paket ger optimal spelprestanda för 20000. Drog ihop ett mycket billigare paket som ett alternativ till det. RX 6800 presterar ca 25 % bättre än 3060 Ti i spel i 1440p.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag själv som har en i7 8700k parat med en rtx 3070 och skärmen är en 34 tums ultrawude 1440p 120ghz g-sync skärm.(3440x1440)
Enda orsaken att jag "bara" kör en 3070 är bara för att jag lyckades få tag på en 3070 tack vare webhallen här på forumet ❤
3090 kändes inte värt det för 20k+ och 3080 vart ju bara att glömma senaste året..
(Befintliga 3070 hemma hammar i grabbens burk direkt när jag får tag på en rtx 3080ti för en vettig peng)

Spelupplevelsen är underbar, till denna grad att vänner som provat tex warzone och gått hem sura för att bara beställa nya burkar&skärmar själva istället för sina äldre burkar med 1080p skärmar & gtx1060 kort..

Ska du köra 3440×1440 så skulle jag nog försöka få ta få minst en rtx 3070 för vettig summa.
3080 TI på kampanj är nog drömmen, men en rtx 3060ti skulle väl vara ok bara om du verkligen får den för ett kap..

Amd gpu tycker jag har varit struliga, och särskilit om du ska köra en cpu utan integrerad grafik som tex i5 11400f.
Hade mycket strul med i5 10400f och en amd rx580 med dess programvara på en utav burkarna hemma.. och vet att jag inte är den enda när jag problemssökte forumen..(fortfarande halvstrulig med stabiliteten..)
Black screen från start utan att ens kunna gå in i windows pga skit drivrutuner är ingen höjdare..
Byggt amd burkar förut med så ingen nvidia/intel/amd fanboy.
Orkar bara inte med onödig huvudvärk när jag bygger eller uppgraderar..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Tack!!

En till fråga, vad skulle ungefär ett 3060ti eller 3070 ligga på för marknads prisnivå i vanliga fall jämfört med dagsläget?

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem

jag hade skippat ventus, en av sämsta omdömen inom 3000 serien.

Länk nedan som förklarar.

https://www.youtube.com/watch?v=N3lfXsa08CY

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

Tack!!

En till fråga, vad skulle ungefär ett 3060ti eller 3070 ligga på för marknads prisnivå i vanliga fall jämfört med dagsläget?

3070 i grund o botten kostar typ ish 7000kr. De e vad jag fick min för vid lansering.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/LjQPV

Vad tror ni om denna?

För att få all rgb att följa samma tema, behöver jag köpa till något?

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Kollade faktiskt den videon tidigare idag 🙏🏻 Fattar dock inte hur han har lyckats bencha alla modellerna när man själv sitter och krigar för att hitta sin första 🤪

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Ser bra ut överlag men skulle lagt till 400 för att få 32 GB RAM.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

https://komponentkoll.se/bygg/LjQPV

Vad tror ni om denna?

För att få all rgb att följa samma tema, behöver jag köpa till något?

Ser strålande ut. Enda nackdelen är väl att moderkortet är M-ATX istället för ATX. Kan kännas lite trist när man har plats för ett ATX i chassit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

Kollade faktiskt den videon tidigare idag 🙏🏻 Fattar dock inte hur han har lyckats bencha alla modellerna när man själv sitter och krigar för att hitta sin första 🤪

Snubben har inte testat dem, han har kollat på pappret och dömer på måfå. I praktiken är det inte stor skillnad mellan korten, kanske ljud, storlek och rgb, vissa har lite högre powerlimit osv men tvekar på märkbar skillnad. Folk hatar mycket på ventus här har jag märkt, har själv haft ventus 3080 och en drös andra. Kanske för det var de första jag fick tag på men tycker det var det snyggaste, ingen jävla rgb heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

https://komponentkoll.se/bygg/LjQPV

Vad tror ni om denna?

För att få all rgb att följa samma tema, behöver jag köpa till något?

Kan säga att i 5 11400funkar nog utan bekymer med stock kylaren. Så vattenkylning på den är nog overkill delux och dom 850 kr kan du lägga på mer ram eller en extra 1tb m2 hårdisk 😁

Tycker du sen att den ändå låter för mycket är det lätt att byta kylaren.. men har 2 st burkar med i 5 10400f hemma och båda är med stock kylare så.. tycker inte dom låter nämnvärt alls. Gpu låter nog mer än cpu helt ärligt..

Och moderkortet har ej inbyggd wifi, som kan vara i praktiskt som satan. Testade wifi i grabbens burk som hade inbyggd wifi i modekortet(asus b460 tuf moderkort om jag minns rätt) och den var lika snabb som en annan burk med lan kabel..
Men ser bra ut.

Och om du ändå ska köra vattenkylning, så tycker jag att du ska gå upp ett snäpp på moderkort och cpu med till tex 11600k. För då finns det faktiskt en funktion som vattenkylaren upfyller i burken och du kan överklocla med då, då du har utrymme för det kylarmässigt..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Tackar Boois! Då undviker jag ventus 😉

Jaha, 32gig i ram! Är 16 en bottleneck eller är det för att framtidssäkra?

Om det är så att jag skulle få tag på en 3070, fungerar i5-an lika bra på den eller ska jag helst upp på i7 tror ni? Har sett på 3080ti är i5:an riktigt strypare på 1440p.

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

Tackar Boois! Då undviker jag ventus 😉

Jaha, 32gig i ram! Är 16 en bottleneck eller är det för att framtidssäkra?

Om det är så att jag skulle få tag på en 3070, fungerar i5-an lika bra på den eller ska jag helst upp på i7 tror ni? Har sett på 3080ti är i5:an riktigt strypare på 1440p.

prestandaskillnaden mellan en 3070 & 3080 vart väl 30% om jag minns rätt? Så ännu större på 3080TI..
men får du tar på en RTX 3080 TI, då skulle jag gå upp till en ryzen 5 5600x eller i5 11600k i alla fall. Men intels starkare drar mycket ström och blir varma, så kylningen är mera utav ett prio då..

16gb ram fungerar, och om du har plats för 4 ramstickor, så kör 2x8gb nu, och köp 2x8gb samma modell senare om behov finns.
Men är du en sådan som jobbar med program som slukar ram, ja då är det en helt annan femma..

Och om det du ska ha i burken bara är det som du hade på listan, då skulle jag gå ner en storlek i chassi storleken till Mini-tower. Du får fortfarande plats med en matx moderkort & har plats för några mekaniska/ssd sata hårdiskar med på dom flesta burkarna.
Lite mini chassis på prisjakt..
https://www.prisjakt.nu/c/chassin?816=1847

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Och btw angående det här med att "framtidssäkra".. Bara att glömma när det kommer till datorer skillnaden mellan medium-high & top-end är så sjukt stor i pris/prestanda numera, så att försöka framtissäkra är pengar i sjön.. Enklare & billigare att uppgradera/bygga nytt oftare än att gå all in.. Därför du vart rekommenderad tex en modulärt PSU på minst 750W för att den ska kunna hänga med länge

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Jag fattar! Tack! Jag tittade inte ens på storleken (Noob jag är) men det är därför jag har er <3 Jag vill ändå ha det mindre kompakt för att få bättre luftflöde, antar att det hjälper att få ner tempen med större chassi och moderkort? Men då tror jag 16-gig kommer räcka gott och väl för mig Eftersom jag valt i5 utan K, istället F, borde väll ROG Strix B460-F Gaming duga som ni tidigare rekommenderat?

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

Jag fattar! Tack! Jag tittade inte ens på storleken (Noob jag är) men det är därför jag har er <3 Jag vill ändå ha det mindre kompakt för att få bättre luftflöde, antar att det hjälper att få ner tempen med större chassi och moderkort? Men då tror jag 16-gig kommer räcka gott och väl för mig Eftersom jag valt i5 utan K, istället F, borde väll ROG Strix B460-F Gaming duga som ni tidigare rekommenderat?

https://komponentkoll.se/bild/LUQJH.png

Du kan inte klocka RAM till 3600MHz på ett B460.
240mm AIO passar inte riktigt tycker jag, bättre gå fullt ut med en 280, eller nöja sig med en enklare luftkylare, en 212 räcker gott för den processorn om inte stock-kylaren duger.
Jag hade kanske valt bazooka som moderkort för att slippa krabb, annars räcker B560 DS3H

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.