Dator primärt spel, uppgradera CPU?

Permalänk

Dator primärt spel, uppgradera CPU?

Skulle behöva lite hjälp kring eventuell uppgradering av sonens dator. Har inte hållit mig uppdaterad kring modeller och kompatibilitet av komponenter på ganska många år och känner mig lite vilsen kring vilka val som kan/bör göras.

Datorn byggdes från början ihop i ett mindre chassi med ett annat grafikkort och det var då enklare spel och Minecraft som spelade mest. Men efterhand har det blivit mer resurskrävande spel och han uppgraderade grafikkortet till det som är nedan för något år sedan. Vi upplever dock att nu är CPU flaskhalsen i systemet.

Min tanke är att han skall uppgradera processorn, vilket naturligtvis medför nytt moderkort och minnesmoduler. Tänker dock att processorn skall räcka till om grafikkortet byts ut mot ett kraftfullare inom något eller några år. Han vill gärna köpa nytt grafikkort redan nu men med tanke på brist och dess prispåverkan känns det som att han bör vänta med det.
Kommer eventuellt att sponsra inköpet, kanske som julklapp, men vill ändå hålla priset nere. Datorn används inte till några krävande program förutom spel. Primärt är det FPS-spel typ Valorant, Call of Duty, Counter Strike med mera.

Också osäker på om nätaggregatet kommer räcka till?
Om inte så har jag ett EVGA Supernova G3 750W i min burk, som visserligen är ett par år gammalt, som jag skulle kunna byta med.
Chassi, grafikkort, SSD-diskar och nätaggregat tänkte jag alltså att vi kan återanvända.

Så för att summera;
Är strategin att uppgradera processor vettig?
I så fall förslag på processor och tillhörande moderkort och minnesmoduler?
Eventuellt kylning, funkar det att återanvända? (prioterar att det skall vara tyst)

Dagen dator:
Chassi: Fractal Design Meshify C Dark TG
Moderkort: ASUS B150I PRO GAMING WIFI/AURA
Processor: Intel Core i5-6500 Skylake
Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO
Minne: HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC
Nätaggregat: Corsair SF450, 450W PSU SFX

Permalänk

Skulle avvakta på intels 12 serie release med ddr5 vilket kommer släppas nu i slutet på november(enligt internet november 21)
Det är möjligt att 6500 processorn inte kunnat maxxa ut 2060 fullt ut så rätt avvakta med det.

Permalänk
Medlem

Någonting sådant. Kommer märka en rätt stor skillnad.

GPU hade jag inte rekommenderat att uppgradera just nu om inte man simmar i cash. Ett 2060 super duger alldeles utmärkt för 1080p gaming fortfarande.

11400F har i teorin samma TDP som 6500 så PSUn borde funka.

Kylaren ni har ska passa också så den kan ni återanvända. Glöm inte köpa lite ny kylpasta bara.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Paketet som Rayn länkade ser bra ut. Om det ändå är en julklapp hade jag väntat tills Black Friday. Då hinner vi nog även få mer info om Intels nästa generation. Jag tror inte på den iden dock, när nya generationen kommer är det ofta de dyra delarna först, och DDR5 kommer nog vara dyrt jämfört med DDR4. Men, har du ändå tid att vänta.

Processorn behöver bytas, det har du helt rätt i. 4 kärnor är inte tillräckligt för en gaming PC idag, men däremot så är RTX2060 ett bra kort fortfarande och inte värt att uppgradera.

Från erfarenhet så är barn/ungdomar duktiga på att installera massa skit på sina datorer. Det är program och random script de hittade. Särskilt när en dator strular börjar de med massa udda saker från nätet (tänk DOWNLOAD MORE RAM). Alla ungdomar kommer ju förneka detta dock Det finns en rimlig chans att datorn skulle fungera avsevärt bättre ifall ni passade på att blåsa windows och installera om datorn. Det är ju inte så att det blir en modern processor plötsligt, men det kan vara skillnaden mellan ospelbart och spelbart.

Lycka till!

Permalänk

Tack för snabb feedback (inte lika snabb själv ). Kul att man inte tänkt helt fel i strategin kring uppgradering.

Hade kollat lite på Intels 11400 processorer redan då jag uppfattat att de är prisvärda just nu, i synnerhet om det är främst spel som är prioriterat. Det jag inte fått grepp om är hur "framtidssäker" den är om man skulle byta grafikkortet om säg typ 2 år. Kanske omöjligt att svara på men vill helst inte hamna i samma sits som med nuvarande processor när han uppgraderade grafikkortet.

Glömde en liten detalj gällande moderkortet. Det är tydligen viktigt att det kan blinka i olika färger. Men om man skulle gå på ett 11400F så är det socket 1200 och chipset B560 som jag skall kolla på för prisvärd kompabilitet?