Klonad disk startar inte

Permalänk
Medlem

Klonad disk startar inte

Köpte just en ny NVME som är större och vill helt sonika bara klona över den gamla till den nya men får inte den nya att boota.
Allt är egentligen identiskt förutom att den nya disken är större och av annan modell. Har windows 11. Använder mig av macrium reflect
Hamnar på den svarta skärmen med ett tecken som blinkar. Den gamla disken bootar som vanligt. Någon som har en ide om hur jag får den nya att boota utan att installera om allt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karazhan:

Köpte just en ny NVME som är större och vill helt sonika bara klona över den gamla till den nya men får inte den nya att boota.
Allt är egentligen identiskt förutom att den nya disken är större och av annan modell. Har windows 11. Använder mig av macrium reflect
Hamnar på den svarta skärmen med ett tecken som blinkar. Den gamla disken bootar som vanligt. Någon som har en ide om hur jag får den nya att boota utan att installera om allt?

Ska det gå att klona win 11, det är väl sånt som tpm tvånget ska förhindra ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska det gå att klona win 11, det är väl sånt som tpm tvånget ska förhindra ?

Tänkte jag inte ens på, kanske är det som spökar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karazhan:

Tänkte jag inte ens på, kanske är det som spökar?

Jag vet inte hur tpm i win 11 funkar vid kloninng för 11an är ju inte ens släppt men tpm kan i vart fall användas för sånt och man kanske behöver låsa upp på nått sätt innan man byter delar, sånt lär väl klarna när 11an släpps och folk börjar förstå den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om du startar upp datorn på Macrium Reflects återställnings-USB (rescue media) så finns där en flik för reparation av bootfiler.
Där borde du få upp båda windowsinstallationerna. Testa där att välja det windows du vill datorn ska starta ifrån. Starta om.
Kanske inte funkar men en idé till möjlig lösning.