Webhallen kontrar Amazon – erbjuder fri frakt på alla beställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inte alltid, det finns varor som inte fastnar alls, och då står det under fraktalternativ. Exempel:
https://www.amazon.com/dp/B07VG7Z2JS?psc=1&ref=ppx_yo2_dt_b_p...

"Estimated Total cost: $35.31 including Shipping & Import Fees Deposit to Sweden"

Erfar att det är både lättare och snabbare från Tyskland. Har ungefär samma stora utbud och priser som amazon.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Erfar att det är både lättare och snabbare från Tyskland. Har ungefär samma stora utbud och priser som amazon.com.

Köpte en sak som bara fanns på Amazon US och när den väl var skickad så tog det 2 dagar från västra US (Las Vegas området) till Stockholm. Amazon tog ut tull/moms avgifter under köpet så fick aldrig någon tull/moms + hanteringsavgifter. Gick smidigt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Om man påstår att marknaden styr så hävdar man förstås att den ligger högst upp och är mer styrande än diverse regeringar och andra styrande / verkställande..

Hur tror du att butikerna skulle gå runt utan kundernas efterfrågan?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, den är så katastrofal att den tappar mark precis överallt.
https://www.reuters.com/article/us-energy-nuclearpower/nuclea...

Det är samma visa i USA, delstater som har avreglerad elmarknad så går många kärnkraftverk med förlust.

Allvarliga lönsamhetsproblem för amerikanska reaktorer
Av USA:s 99 reaktorer har runt hälften lönsamhetsproblem. Stängning diskuteras för 23 reaktorer. Sex reaktorer har stängt de senaste åren. USA riskerar att förlora en betydande del av sin rena elproduktion. Men politiken börjar sent om sider reagera.
...
Ansträngd ekonomi på de avreglerade marknaderna

Ungefär hälften av de amerikanska reaktorerna finns på reglerade elmarknader där delstatsmyndigheter bestämmer vilket elpris som ska gälla. De här reaktorerna klarar sig förhållandevis bra. Men, resten finns på olika avreglerade marknader som liknar den nordiska elmarknaden. Priset på el bestäms där på en handelsplats. På de avreglerade marknaderna har kärnkraften rejäla problem.
...
Bloomberg bedömer att 55 procent av kärnkraftsflottan i USA nu drivs med förlust. Forskare vid MIT säger att det kan röra sig om två tredjedelar av flottan.
https://energiforsk.se/program/karnkraft-omvarld-och-teknik/n...

Så återigen, vilken ärlig politiker kommer att säga att kärnkraft kommer kosta en rejäl slant?

I 10 av 12 månader per år så exporterar vi el.

Sverige är inte en avreglerad marknad i mer än ord, hur tror du det påverkar att staten betalar mångmiljardbelopp i subventioneringar för t.ex. vindkraft och ger otydliga direktiv kring kärnkraften? För övrigt tappar kärnkraften inte i mark i andra stora delar av världen, Kina, Indien och Ryssland satsar mycket både på nybyggnation och forskning, där är det både lönsamt och nödvändigt, så kanske är det inte tekniken det är fel på i slutändan.
USA har samma problem som Sverige, svag politik, olika budskap beroende på mandatperiod och starka industriella lobbyister. Kärnkraft är definitivt det energislag som kräver mest politisk stabilitet, det är tveklöst, därför är det oärligt att prata om avreglerade marknader när politiker konstant ändrat spelreglerna.

Att exportera över tid är ju inte så intressant eftersom det inte säger något om effekten, vi exporterar alla dagar på året, till någon, men vi behöver ändå importera för att klara lasterna, detta har försämrats och kommer fortsätta försämras när vi lägger ner effektiv och regelbunden tillverkning i förmån för ineffektiv och oregelbunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Köpte en sak som bara fanns på Amazon US och när den väl var skickad så tog det 2 dagar från västra US (Las Vegas området) till Stockholm. Amazon tog ut tull/moms avgifter under köpet så fick aldrig någon tull/moms + hanteringsavgifter. Gick smidigt

Beställde en CPU från Kalifornien, tog fem-sex veckor, varav fyra på tullen i Arlanda. Så det är rysk roulette.
Men det var några år sedan. Köper sånt idag på webbhallen eller komplett. Inom EU riskerar inte grejorna fastna någonstans på grund av byråkrati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Beställde en CPU från Kalifornien, tog fem-sex veckor, varav fyra på tullen i Arlanda. Så det är rysk roulette.
Men det var några år sedan. Köper sånt idag på webbhallen eller komplett. Inom EU riskerar inte grejorna fastna någonstans på grund av byråkrati.

Låter som om du köpte ifrån en säljare som själv hanterar frakten. I mitt fall var det amazon som hanterade frakten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter som om du köpte ifrån en säljare som själv hanterar frakten. I mitt fall var det amazon som hanterade frakten

Inom EU (amazon.se eller amazon.de) spelar det noll roll. Vill inte riskera krångel/fördröjning när jag beställer saker. Hade ändå "räknat med 14 dagar extra" med beställningen från USA. Det sket sig. Bygget jag tänkte göra under semester (för att ha kul att göra) tog frakten så lång tid att CPU var framme först när det var höst.. (Typ).

Därför beställer jag "systemkritiska komponenter" från svenska ÅF, exempelvis webbhallen. Kul att de har "gratis frakt".
Fast detta har de "alltid haft", såvida man beställer över ett visst belopp. Att jag beställde CPU från USA var för att den inte fanns här, varken i Sverige eller Europa. Den var till ett väldigt speciellt bygge, en "WinChip". Som lök på laxen en rätt värdelös CPU gällande prestanda. Men var ute efter den låga effektförbrukningen. Tja, det var några år sedan som sagt.

WinChip

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Inom EU (amazon.se eller amazon.de) spelar det noll roll. Vill inte riskera krångel/fördröjning när jag beställer saker. Hade ändå "räknat med 14 dagar extra" med beställningen från USA. Det sket sig. Bygget jag tänkte göra under semester (för att ha kul att göra) tog frakten så lång tid att CPU var framme först när det var höst.. (Typ).

Därför beställer jag "systemkritiska komponenter" från svenska ÅF, exempelvis webbhallen. Kul att de har "gratis frakt".
Fast detta har de "alltid haft", såvida man beställer över ett visst belopp. Att jag beställde CPU från USA var för att den inte fanns här, varken i Sverige eller Europa. Den var till ett väldigt speciellt bygge, en "WinChip". Som lök på laxen en rätt värdelös CPU gällande prestanda. Men var ute efter den låga effektförbrukningen. Tja, det var några år sedan som sagt.

WinChip

Nu var det Amazon US jag pratade om... att du köpte från någon 3:e parts säljare där som hanterade frakten själv och inte via Amazon FBA och att det kanske var därför ditt paket hamnade i tullen så länge

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu var det Amazon US jag pratade om... att du köpte från någon 3:e parts säljare där som hanterade frakten själv och inte via Amazon FBA och att det kanske var därför ditt paket hamnade i tullen så länge

Händer titt som tätt när man på egen hand importerar grejor utanför EU. Alltså att det blir fördröjningar och extra avgifter på grund av byråkrati. Självklart beställer jag från både Kina och USA om produkten endast finns där att köpa. Men generellt (99% av tiden) köper jag från ÅF inom EU. Exempelvis webhallen, komplett, amazon.de eller amazon.se.

Blir mindre krångel enligt mina erfarenheter. Att beställa inom EU alltså. Samt går snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmesanbrödssoppa:

Underbart! Hoppas detta leder till att fler ÅF tar efter, samt att detta hjälper till att bromsa Amazons (långsamma) framfart i Sverige!

Underbart ? Detta främjer bara de storadrakarna och tillslut lägre löner för folket.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Händer titt som tätt när man på egen hand importerar grejor utanför EU. Alltså att det blir fördröjningar och extra avgifter på grund av byråkrati. Självklart beställer jag från både Kina och USA om produkten endast finns där att köpa. Men generellt (99% av tiden) köper jag från ÅF inom EU. Exempelvis webhallen, komplett, amazon.de eller amazon.se.

Blir mindre krångel enligt mina erfarenheter. Att beställa inom EU alltså. Samt går snabbare.

Så är det, men Amazon US är generellt smidigt. Men då får man vara noga med att köpa av just Amazon US och inte någon tredjepartare på deras platform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Underbart ? Detta främjer bara de storadrakarna och tillslut lägre löner för folket.

Speditörer får mindre betalt för att affärer erbjuder gratis frakt? Varför?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Speditörer får mindre betalt för att affärer erbjuder gratis frakt? Varför?

Var sa jag att det var speditören som led ? Ingen som säljer IT produkter idag har särskilt bra marginaler detta gör en infekterad marknad ännu mer infekterad. Men gäller inte vara IT, ta tex Ica som bara har färre och färre märken i utbudet genom att köpa upp / pressa ut / kopiera lokala leverantörer för att levera under eget märket.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det verkar vara en väldigt hälsosam marknad, uppenbarligen finns det marginaler att ta av när man kan erbjuda fri frakt på allt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Jag tycker att det verkar vara en väldigt hälsosam marknad, uppenbarligen finns det marginaler att ta av när man kan erbjuda fri frakt på allt.

Man får ju räkna med att priserna går upp. Ännu mer dvs.

Frakt kostar och någon står för notan. Med stor sannolikhet kunden, utan att själv inse det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tozz:

Sverige är inte en avreglerad marknad i mer än ord, hur tror du det påverkar att staten betalar mångmiljardbelopp i subventioneringar för t.ex. vindkraft och ger otydliga direktiv kring kärnkraften? För övrigt tappar kärnkraften inte i mark i andra stora delar av världen, Kina, Indien och Ryssland satsar mycket både på nybyggnation och forskning, där är det både lönsamt och nödvändigt, så kanske är det inte tekniken det är fel på i slutändan.
USA har samma problem som Sverige, svag politik, olika budskap beroende på mandatperiod och starka industriella lobbyister. Kärnkraft är definitivt det energislag som kräver mest politisk stabilitet, det är tveklöst, därför är det oärligt att prata om avreglerade marknader när politiker konstant ändrat spelreglerna.

Att exportera över tid är ju inte så intressant eftersom det inte säger något om effekten, vi exporterar alla dagar på året, till någon, men vi behöver ändå importera för att klara lasterna, detta har försämrats och kommer fortsätta försämras när vi lägger ner effektiv och regelbunden tillverkning i förmån för ineffektiv och oregelbunden.

Jag håller med om att det är svag politik, det är för att det mer en anpassning till marknaden. Finland har haft ett nytt kärnkraftverkbygge i vad som nu är närmast en evighet, och det har ju inte gått speciellt bra.

https://www.energinyheter.se/20190803/18672/olkiluoto-3-blir-...

Det är knappast Nuon landet Sverige kommer sköta det bättre, speciellt om det blir maktskifte nästa år.

Anyway, det är way off topic at this point.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Man får ju räkna med att priserna går upp. Ännu mer dvs.

Frakt kostar och någon står för notan. Med stor sannolikhet kunden, utan att själv inse det.

Ja, eller så får de som erbjuder fri frakt sälja mer, och ju mer de säljer desto bättre går affärerna och då kan de tvärtom sänka priserna. Svårt att veta vad som händer i framtiden.

Permalänk
Medlem

Hittills har Amazon varit betydligt smidigare än webhallen samt att amazon erbjuder fri retur är betydligt bättre ifall det blir fel.

Efter returproblem mot webhallen som gjorde också att man fick betala 500:- extra + icke hjälpsam support så kommer jag aldrig mer handla av webhallen så för mig är det skit samma att de har *gratis frakt*.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan