Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

Jag fattar! Tack! Jag tittade inte ens på storleken (Noob jag är) men det är därför jag har er <3 Jag vill ändå ha det mindre kompakt för att få bättre luftflöde, antar att det hjälper att få ner tempen med större chassi och moderkort? Men då tror jag 16-gig kommer räcka gott och väl för mig Eftersom jag valt i5 utan K, istället F, borde väll ROG Strix B460-F Gaming duga som ni tidigare rekommenderat?

https://komponentkoll.se/bild/LUQJH.png

Jag blir lite osäker när komponentkoll låter dig sätta ihop det paketet men jag var helt säker på att B460 inte var kompatibelt med 11-seriens CPU. Hur som helst vill du hellre ha B560 då du inte kan överklocka dina minnen på ett B460 samt missar PCIe 4.0.

Ett större chassis är inte säkert att det har bättre luftflöde än ett mindre. Beror helt på hur chassit ser ut/fläktar etc.

16GB ram räcker absolut men det ser ut som du bara vält 8GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

Jag fattar! Tack! Jag tittade inte ens på storleken (Noob jag är) men det är därför jag har er <3 Jag vill ändå ha det mindre kompakt för att få bättre luftflöde, antar att det hjälper att få ner tempen med större chassi och moderkort? Men då tror jag 16-gig kommer räcka gott och väl för mig Eftersom jag valt i5 utan K, istället F, borde väll ROG Strix B460-F Gaming duga som ni tidigare rekommenderat?

https://komponentkoll.se/bild/LUQJH.png

Ett alternativ skulle kunna vara att ta ett mindre chassi istället för ett större moderkort.

Exempelvis denna https://www.inet.se/produkt/6904406/cooler-master-masterbox-3... (Om jag har uppfattat din stil korrekt )

BTW, moderkortet borde räcka för dina krav om du ändå beslutar dig för att ta B460 ATX-moderkortet. Eftersom du ändå inte bygger för framtiden. (Precis som en annan nämnde är det inte prisvärt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du kan inte klocka RAM till 3600MHz på ett B460.
240mm AIO passar inte riktigt tycker jag, bättre gå fullt ut med en 280, eller nöja sig med en enklare luftkylare, en 212 räcker gott för den processorn om inte stock-kylaren duger.
Jag hade kanske valt bazooka som moderkort för att slippa krabb, annars räcker B560 DS3H

Känns väl väldigt overkill med en 280 aio till 11400F. Varför betala mer i onödan? Däremot håller jag absolut med om luftkylare.

Permalänk
Medlem

Finns dock bättre kylare än 212 numera i den prisklassen som t.ex. Freezer 34 eSports som både kyler bättre samt har tio års garanti.

Permalänk
Medlem

Verkar som du får en vettig burk nu med för ca 13-14k med bra utrymme för framtida uppgraderingar. Och du har goda marginal till din budget med så det dinns utrymme för dig ta en bättre cpu, gpu mm om det finns tillgängligt och är prisvärt.

Det som du faktiskt sparar nog absolut mest på under black friday kommer nog att vara skärm och tillbehören. Tror du kommer att kunna få in allt i din budget om jag ska vara ärlig utan att ha gjort några större kompromisser alls! 😁

Och angående stora chassin och luftflöde, finns ju tester dom har gjort med stora chassin med 10 inbyggda fläktar som varit värdelösa.
Och dom minichassin jag har hemma nu har faktiskt bättre liftflöde än mima tidigare ägda fulltowers..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Snubben har inte testat dem, han har kollat på pappret och dömer på måfå. I praktiken är det inte stor skillnad mellan korten, kanske ljud, storlek och rgb, vissa har lite högre powerlimit osv men tvekar på märkbar skillnad. Folk hatar mycket på ventus här har jag märkt, har själv haft ventus 3080 och en drös andra. Kanske för det var de första jag fick tag på men tycker det var det snyggaste, ingen jävla rgb heller

förstår vad du vill säga, men det finns tydliga jämförelser där ventus t.ex visar sin dåliga kylning jämfört mot andra modeller

Permalänk
Medlem

Tycker mitt Ventus presterar bra men kylaren är inte den bästa. Relativt högljutt under belastning och blir upp emot 85 grader varmt i spel. Kör dock alltid med hörlurar så ljudnivån berör inte mig direkt men värt att informera om.

Permalänk
Medlem

Inet har en kampanj på Seasonic Prime nätaggregat, passa på Dem är extremt bra pris nu och du hittar inte något bättre på marknaden.