Permalänk

Råd & frågor kring uppdatering

Hej,
Gammal forummedlem som varit utanför hårdvaruvärlden ett tag. Vänder mig därför till SweC för hjälp!

Min gamla PC har börjat ge upp och det känns som att det är 50/50 på att datorn startar eller inte.
(Jag får felmeddeladet "USB over current status detected!" och efter en del felsökning har jag kommit fram till att det bör vara USB-kretsarna på moderkortet som felar)

Jag är egentligen nöjd med prestandan på datorn, då jag inte spelar så superkrävande spel eller har krav på att få ut maximal prestanda. Undviker dock gärna att tvingas spela på Low utan föredrar åtminstone att kunna köra på medel nyare spel (1920x1080 144hz).
Nuvarande system, se signatur.

Mina tankar & funderingar är följande...
Chassi: tanken är att behålla samma chassi --> formfaktor mATX som störst.

Moderkort: absolut nödvändig uppgradering.
Utöver det självklara som stöd för CPU & socket samt önskade (antal) portar.
Några nya features eller så att ha koll på för att hjälpa till att jämföra och välja?

CPU: Antar jag blir nödvändigt att uppgradera pga nya socket.
Vad gäller för mest "bang for the buck" idag, Intel eller AMD?
Vilken eller vilka serier eller modeller är mest relevant att titta närmare på?

CPU-kylare: Avser behålla samma, ser ut att stödja nya sockets.

RAM: Funkar mina gamla DDR3-minnen i nya moderkort, eller blir det en nödvändig uppgradering av detta också?

GPU: Ser inget akut behov att byta just nu. Ena tanken är att behålla nuvarande GPU för stunden, men å andra sidan är det så klart trevligt att byta upp sig i samma veva som övriga uppgraderingar.
Denna marknaden verkar det dock ha hänt en hel del på senaste tiden och verkar dessutom väldigt svårt att få tag på något över huvudet taget nu för tiden.
Är det RTX 3060 och/eller RTX 3060 Ti som gäller här eller finns andra alternativ att titta på?
Dyrare kort än så känns inte riktigt befogat (har alltid tidigare köpt kort för ca 3k, som jag varit nöjd med - men nya kort med denna prislapp verkar inte finnas alls idag)

PSU: Avser behålla nuvarande om ej nödvändigt att byta. Antar att det beror helt på grafikkortet här, men tycks vara lugnt även om man skulle uppgradera till 3060 Ti?
(full disclosure: utöver listad hårdvara har jag även 2x 3,5" HDD i burken)

SSD: Något som är nytt för mig är M.2. Har väl egentligen inget mer lagringsbehov, men då jag ändå kommer behöva installera om Windows vid uppdateringen: Funderar på om det är "dumsnålt" att inte passa på att byta. Är det ett jättelyft i prestanda att byta från 2,5" SSD till M.2?

Allmän fråga:
Är det lönt att avvakta med köp till black friday (om datorn klarar sig till dess), eller är reor på dessa komponenter något man inte ska räkna med?

Tack!

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Angående felmeddelandet, vad har du för USB-enheter inkopplade? Låter ju som att det skulle kunna vara något som drar för mycket ström via en USB.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Angående felmeddelandet, vad har du för USB-enheter inkopplade? Låter ju som att det skulle kunna vara något som drar för mycket ström via en USB.

Tack för inflikningen, men problemet kan uppstå även när jag jag pluggat ur allt utom skärm, samt kopplat bort usb-portarna på chassit.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Kylare: Dubbelkolla, du kan behöva köpa/be om nya brackets till nya socklar, om det inte finns får du köra ny kylare

RAM: du behöver DDR4 till nyare CPU:er.

GPU: behåll nuvarande tills det är vettiga priser igen.

PSU: behåll

SSD: Ingen jätteskillnad, du kommer få något snabbare boot, men knappast värt det bara för sakens skull.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Kylare: Dubbelkolla, du kan behöva köpa/be om nya brackets till nya socklar, om det inte finns får du köra ny kylare

RAM: du behöver DDR4 till nyare CPU:er.

GPU: behåll nuvarande tills det är vettiga priser igen.

PSU: behåll

SSD: Ingen jätteskillnad, du kommer få något snabbare boot, men knappast värt det bara för sakens skull.

Tack för inputen & bra tips ang. brackets till kylaren, får kolla upp det så jag inte springer på en nit!

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".