Restriktioner bort imorgon - hur kommer ni jobba?

Permalänk
Medlem

Restriktioner bort imorgon - hur kommer ni jobba?

Restriktionerna släpps imorgon och då också kravet på att arbeta hemifrån om möjligt.
Ni som har jobbat hemifrån under pandemin, hur kommer det bli för er nu?
Själv kommer det gå att vara permanent på kontoret, men krav på någon dag i veckan så fortfarande delvis möjlighet till hemarbete.

Permalänk
Medlem

Pandemin har gjort att vi kommer att få välja mer fritt men att det är upp till teamet hur man vill göra. Mitt team har kommit fram till att vi ska försöka vara iaf en dag på kontoret för att se varandra och vill man jobba hemma resterande dagar så gör man det.

Det känns jävligt gött för jag hatar fan att cykla i pissregn som jag ofta får göra på hösten, haha.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Kommer köra på som vanligt, en dag på plats och resten på distans. Eventuellt att jag går upp till tre dagar på plats och 2 på distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Pandemin har gjort att vi kommer att få välja mer fritt men att det är upp till teamet hur man vill göra. Mitt team har kommit fram till att vi ska försöka vara iaf en dag på kontoret för att se varandra och vill man jobba hemma resterande dagar så gör man det.

Det känns jävligt gött för jag hatar fan att cykla i pissregn som jag ofta får göra på hösten, haha.

Jo, det är ju fördel om man kan få anpassa arbetstid på kontor med vädret, i synnerhet nu när höst- och vinterväder börjar komma igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Kommer köra på som vanligt, en dag på plats och resten på distans. Eventuellt att jag går upp till tre dagar på plats och 2 på distans.

OK, ni har inte fått några nya riktlinjer när restriktionerna släpps? Blir det permanent att ni får välja fritt?

Permalänk
Medlem

Vår möjlighet till hemmakontor togs bort 2 augusti, alla skall vara på plats på kontoret.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Hedersmedlem

Vi har inte ens plats alla på kontoret längre samtidigt så vi väljer fritt. Tanken att alla ska försöka vara 1-2 dagar på kontoret, men inte samma dagar. Min plan är nog 1-2 dagar på kontor och resten hemma. Min fru har samma på sitt jobb. I övrigt inga direkta restriktioner vilket jag kanske inte är helt positivt till, särskilt som rummet där 14 st utvecklare nu ska sitta samtidigt är jäkligt trångt och fullt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

På min arbetsplats kommer vi behöva vara på plats en dag i veckan, resten är valfritt. En bra kompromiss tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Vår möjlighet till hemmakontor togs bort 2 augusti, alla skall vara på plats på kontoret.

Hur känns det? Vilken typ av bransch är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Vi har inte ens plats alla på kontoret längre samtidigt så vi väljer fritt. Tanken att alla ska försöka vara 1-2 dagar på kontoret, men inte samma dagar. Min plan är nog 1-2 dagar på kontor och resten hemma. Min fru har samma på sitt jobb. I övrigt inga direkta restriktioner vilket jag kanske inte är helt positivt till, särskilt som rummet där 14 st utvecklare nu ska sitta samtidigt är jäkligt trångt och fullt.

Jo, det verkar generellt som att det inte tänker göras så mycket åt öppna kontorslandskapen vilket känns sisådär. Har inte hört några fördelar med dem heller ändå envisas arbetsgivare med dem. Hoppas du kan välja dag då det är mindre folk på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbillgren:

På min arbetsplats kommer vi behöva vara på plats en dag i veckan, resten är valfritt. En bra kompromiss tycker jag.

Jo tycker också att det är en bra kompromiss, det bästa är såklart att få välja helt fritt men en dag är helt ok och då blir det säkert inte så hoptryckt på kontoret. Är det många som kommer fortsätta jobba hemma eller kommer många vara permanent på kontor?

Permalänk
Medlem

Jobbar ju inom äldreomsorgen, så att jobba hemifrån har aldrig varit ett alternativ

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Måste vara 3 dagar i veckan på kontoret och det är riktigt skit. Det handlar inte alls om att man behöver ha tillgång till något som finns på kontoret utan att man ska behöva tvingas åka dit för sakens skull. Det kommer ta mig en 15h fritid att bara göra detta förutom sämre arbetsmiljö.

Det finns personer som har arbetsuppgifter som endast går att göra från jobbet. Men jag misstänker dessa personer inte sitter helger, sena kvällar och annat och gör obetalt arbete för sitt jobb.

Permalänk
Medlem

Kommer gå tillbaka 50% då det är ett krav om företaget inte ska vara skyldiga till arbetsmiljön hemma hos dig, vilket företaget jag jobbar hos inte vill

Kommer nog se till att utnyttja att arbeta hemma så mycket jag kan, men det är ju trevligt att vara på kontoret också.

Permalänk
Medlem

Vi måste alla vara på plats från och med slutet på denna vecka. Måste fråga om godkännande att vara hemma. Sånt som händer när ledningen är extrovert antar jag Hade hoppats på att vara på kontoret 1-2 dagar i veckan kanske

Permalänk
Avstängd

Jag har haft hemmakontor senaste 10 åren och tycker det funkar kalas. Jobbar som säljare så den stora förändringen för mig blir att fler och fler kunder kommer ta emot besök av mig så jag kan få visa mina produkter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

Jo tycker också att det är en bra kompromiss, det bästa är såklart att få välja helt fritt men en dag är helt ok och då blir det säkert inte så hoptryckt på kontoret. Är det många som kommer fortsätta jobba hemma eller kommer många vara permanent på kontor?

Jag tror att det finns ett värde att träffas fysiskt ibland också. Stora delar av mitt team har rekryterats under pendemin och hade aldrig träffas fysiskt innan förra veckan. Det blir stor skillnad i hur man samarbetar efter att man träffats.

Jag tror att de allra flesta kommer att jobba hemma mycket, det har ju blivit vardag att inte behöva pendla längre.

Personligen så har jag verkligen saknat miljöombyte under den här pandemin, så jag kommer nog variera lite efter hur jag känner kring just den biten framöver.

Permalänk
Medlem

Vår arbetsplats kör "Office first!" som de så fint kallar det... Trist.
Men det verkar även kunna vara hybridform tillgängligt.

Personligen så kommer jag försöka fighta för permanent hemma men att kunna åka till kontor vid möte eller evenemang.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vi har kommit fram till 2 dagar i veckan på kontoret, resten valfritt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Måste vara 3 dagar i veckan på kontoret och det är riktigt skit. Det handlar inte alls om att man behöver ha tillgång till något som finns på kontoret utan att man ska behöva tvingas åka dit för sakens skull. Det kommer ta mig en 15h fritid att bara göra detta förutom sämre arbetsmiljö.

Det finns personer som har arbetsuppgifter som endast går att göra från jobbet. Men jag misstänker dessa personer inte sitter helger, sena kvällar och annat och gör obetalt arbete för sitt jobb.

Jo, vet inte om ni dessutom har att möten ändå kommer att ske digitalt till största del? Vilket också gör kontorsnärvaro mindre nödvändig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kommer gå tillbaka 50% då det är ett krav om företaget inte ska vara skyldiga till arbetsmiljön hemma hos dig, vilket företaget jag jobbar hos inte vill

Kommer nog se till att utnyttja att arbeta hemma så mycket jag kan, men det är ju trevligt att vara på kontoret också.

Aha, greed! Det förklarar varför så många väljer krav på antal dagar på kontor i veckan Hade ingen aning om att det var så

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthBadass:

Vi måste alla vara på plats från och med slutet på denna vecka. Måste fråga om godkännande att vara hemma. Sånt som händer när ledningen är extrovert antar jag Hade hoppats på att vara på kontoret 1-2 dagar i veckan kanske

Jo, känns ju jäkligt bökigt att måsta ansöka om att få jobba hemma, och komma med någon motivering som ska godkännas. Riktigt stelbent är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbillgren:

Jag tror att det finns ett värde att träffas fysiskt ibland också. Stora delar av mitt team har rekryterats under pendemin och hade aldrig träffas fysiskt innan förra veckan. Det blir stor skillnad i hur man samarbetar efter att man träffats.

Jag tror att de allra flesta kommer att jobba hemma mycket, det har ju blivit vardag att inte behöva pendla längre.

Personligen så har jag verkligen saknat miljöombyte under den här pandemin, så jag kommer nog variera lite efter hur jag känner kring just den biten framöver.

Jo, man sparar enormt mycket tid på att slippa färdas fram och tillbaka om dagarna. Hemmajobb + beställa hemkörning från affärer till dörren har inte varit dumt
Men du har rätt, det är kul att se lite annat folk än närmsta kretsen ibland men då är det bra om det bygger på frivillighet och att man kan arbeta hemma ganska friskt om man vill.

Permalänk
Medlem

Vi ger våra anställda möjligheten att vara på kontoret i större utsträckning, men direktiven är fortf att man ska jobba hemifrån om man inte behöver vara på kontoret.

För egen del är det 100% hemifrån som gäller. Byter ev. jobb snart och då kommer läget ändras.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vår arbetsplats kör "Office first!" som de så fint kallar det... Trist.
Men det verkar även kunna vara hybridform tillgängligt.

Personligen så kommer jag försöka fighta för permanent hemma men att kunna åka till kontor vid möte eller evenemang.

Hoppas du lyckas med din fight, och att du har många med dig. Tror det kommer bli konkurrensnackdelar för företag som inte är flexibla med hemarbete om det är flertalet andra som har det så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vi har kommit fram till 2 dagar i veckan på kontoret, resten valfritt.

Hur verkar det att folket kommer göra där, fortfarande jobba hemma till större del eller är det många som kommer återgå till permanent kontorsnärvaro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

OK, ni har inte fått några nya riktlinjer när restriktionerna släpps? Blir det permanent att ni får välja fritt?

Njae, det är nog mest en platsfråga! Jobbar med utbildning och den har blivit anpassad efter distans, så nu får inte alla plats om vi går tillbaka till heltid på plats hehe. Det blir i alla fall året ut, sen vet jag inte.

Permalänk
Medlem

3 dagar hemma och 2 på kontoret blir det framöver.
Hade hoppats på tvärt om, men det känns ok ändå.

Visa signatur

i5 8600k & RTX 3080 KFA2

Permalänk

Detta med hur mycket man får jobba hemma kommer ha extrem stor betydelse för mig vid val av jobb. Speciellt om det handlar om att man arbetar mycket bättre på det man gör hemifrån, inget snack om saken. Men man ska till kontoret ändå för olika sociala orsaker.
Och nej jag vill inte vara osocial. Men lägger jag 15h i veckan på resa till och från jobbet som jag gjorde innan, så kan jag ta dessa 15h och lägga på annat som att umgås med polare.

Skrivet av Teagirl:

Jo, vet inte om ni dessutom har att möten ändå kommer att ske digitalt till största del? Vilket också gör kontorsnärvaro mindre nödvändig.

Vi har möte med kund som det är bra av att vara på kontoret. Detta har inträffat mig en gång vartannat år.
Resten av möterna ser jag sak samma. Jag kommer nu snarare tycka det är slöseri med den tid som jag måste åka till kontoret om jag lägger det på något som gör bättre gör hemifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vi ger våra anställda möjligheten att vara på kontoret i större utsträckning, men direktiven är fortf att man ska jobba hemifrån om man inte behöver vara på kontoret.

För egen del är det 100% hemifrån som gäller. Byter ev. jobb snart och då kommer läget ändras.

Ok, kommer ditt nya jobb kräva högre kontorsnärvaro?