Restriktioner bort imorgon - hur kommer ni jobba?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta med hur mycket man får jobba hemma kommer ha extrem stor betydelse för mig vid val av jobb. Speciellt om det handlar om att man arbetar mycket bättre på det man gör hemifrån, inget snack om saken. Men man ska till kontoret ändå för olika sociala orsaker.
Och nej jag vill inte vara osocial. Men lägger jag 15h i veckan på resa till och från jobbet som jag gjorde innan, så kan jag ta dessa 15h och lägga på annat som att umgås med polare.

Jo, tror de flesta tycker det är helt OK att åka in till kontoret för möten och kanske andra trevligheter som anordnas men ändå generellt vill arbeta hemifrån. Tiden som blir över för att slippa pendla varje dag använder nog många att istället åka och träna och dylikt.

Permalänk
Moderator
Moderator

@Teagirl om du använder knappen "Citera flera" kan du besvara flera kommentarer i ett inlägg istället för sjutton separata, vilket gör tråden betydligt mer lättläst för andra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi har möte med kund som det är bra av att vara på kontoret. Detta har inträffat mig en gång vartannat år.
Resten av möterna ser jag sak samma. Jag kommer nu snarare tycka det är slöseri med den tid som jag måste åka till kontoret om jag lägger det på något som gör bättre gör hemifrån.

Jag tror att det säkert generellt kommer bli mindre prestanda på arbetet ju fler som är på kontoren. Särskilt öppna kontorslandskap påverkar nog mycket som gör att det blir mindre arbetsfokus än vid hemmajobb.

Permalänk
Medlem

Vi har fått krav på en dags kontorsnärvaro i veckan när nya restriktionerna släpps, det är samma dag för hela teamet. I övrigt får man jobba på kontoret om man vill, vilket vi iof har fått göra under hela pandemin.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

Ok, kommer ditt nya jobb kräva högre kontorsnärvaro?

Kräva, nej, men både jag och potentiella nya arbetsköparen är ense om att det är bra med en något högre kontorsnärvaro i början av anställningen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Vi har fått krav på en dags närvaro i veckan när nya restriktionerna släpps, det är samma dag för hela teamet. I övrigt får man jobba på kontoret om man vill, vilket vi iof har fått göra under hela pandemin.

Jo, det är ju bra att alternativ finns att jobba på kontor permanent om det är sådana som har mycket social abstinens. Är de flesta mest sugna på fortsatt hemmajobb?

Skrivet av GLaDER:

Kräva, nej, men både jag och potentiella nya arbetsköparen är ense om att det är bra med en något högre kontorsnärvaro i början av anställningen.

Det underlättar nog för att komma in i nya jobbet. Kommer det bli ökad möjlighet till hemmajobb sen när du är varm i kläderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

Aha, greed! Det förklarar varför så många väljer krav på antal dagar på kontor i veckan Hade ingen aning om att det var så

Alltså, jag förstår ju att om jag snubblar över katten, min stol ger mig bananrygg eller något annat händer hemma så vill inte företaget stå för det

Permalänk
Medlem

Började på mitt nuvarande jobb i december och har ännu inte träffat någon alls, ingen kollega, ingen kund. Bor utanför Malmö och närmasta kontor är i Stockholm (kanske Hamburg är närmare). Men jag arbetar med kunder i Sverige, Norge, Finland, Tyskland och UK så det hade nog ändå inte blivit många kundbesök utan pandemi heller.

Tror aldrig att affärsresandet kommer tillbaka till de former som rådde innan pandemin, företagen har insett att det inte behövs. Jag vill heller aldrig till ett kontorslandskap. Eget kontor eller hemma, tack.

Permalänk
Medlem

Fortsätter hemifrån, slipper pendling och har en bättre arbetsmiljö hemma.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

Hur verkar det att folket kommer göra där, fortfarande jobba hemma till större del eller är det många som kommer återgå till permanent kontorsnärvaro?

Troligtvis många som kommer att köra hemifrån ca 4 gånger i veckan. Som Scrum Master känns det lite jöbbigt men men

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

Det underlättar nog för att komma in i nya jobbet. Kommer det bli ökad möjlighet till hemmajobb sen när du är varm i kläderna?

Yup. Jag har egentligen full frihet att jobba varifrån och när jag vill, så länge jobbet blir gjort. Min förhoppning är att jobba mestadels hemifrån, när jag kommit in i rollen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Började på mitt nuvarande jobb i december och har ännu inte träffat någon alls, ingen kollega, ingen kund. Bor utanför Malmö och närmasta kontor är i Stockholm (kanske Hamburg är närmare). Men jag arbetar med kunder i Sverige, Norge, Finland, Tyskland och UK så det hade nog ändå inte blivit många kundbesök utan pandemi heller.

Tror aldrig att affärsresandet kommer tillbaka till de former som rådde innan pandemin, företagen har insett att det inte behövs. Jag vill heller aldrig till ett kontorslandskap. Eget kontor eller hemma, tack.

Nä, jag tror att man ser att digitala möten har fungerat utmärkt så blir nog bara resor för riktigt speciella tillfällen. Sparar ju företagen en hel del pengar att köra digitalt istället.

Skrivet av Mithras:

Troligtvis många som kommer att köra hemifrån ca 4 gånger i veckan. Som Scrum Master känns det lite jöbbigt men men

Har du märkt skillnad jämfört med innan pandemin, när teamet finns digitalt jämfört med på plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Intressant att du känner så. För egen del tycker jag det gått toppenbra att leda team "digitalt". Vad är det du upplever fungerar dåligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir ganska fritt att välja vad man tycker fungerar. Jag började på ett nytt jobb den 1/9 och har suttit på kontoret sedan dess, med undantag för en dag då jag behövde jobba hemifrån.
Vår policy är att man får arbeta där man känner för, har flera i mitt team som kör i princip helt hemifrån då de bor på annan ort, och sen har vi andra som t.ex mig som sitter nästan varje dag på kontoret.

Trivs bra med att arbeta på kontor, då jag får en mental break mellan jobb och hem.

Många kundmöten sker fortfarande på distans, och jag tror att det är en av de stora ändringarna från innan pandemin.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Sötast

Inga krav än.
Det är snack om 1-2 dagar per månad för socialdays, vi får se hur det blir med det...

Permalänk
Medlem

Inte ett knyst, så hemjobb fortsätter väl så länge...

Permalänk
Medlem

Fortfarande valfritt med risk att man förlorar sin fasta arbetsplats om man inte är på kontoret någorlunda regelbundet.

Personligen kommer jag börja jobba på kontoret 3-4 dagar i veckan och vara hemma de dagar jag vill fokusera på något utan att bli konstant störd av prat, spring, musik o.s.v. (öppet kontorslandskap). Men det ska bli skönt att inte sitta 100% hemma då det är svårare att få rutiner som dygnsrytm och mat att fungera samt svårt att koppla av efter arbetsdagens slut. Har gångavstånd till jobbet så jag förlorar inte så mycket tid på att jobba på plats.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wargreymon:

Kommer gå tillbaka 50% då det är ett krav om företaget inte ska vara skyldiga till arbetsmiljön hemma hos dig, vilket företaget jag jobbar hos inte vill

Enligt arbetsmiljöverket?

Försökte söka men hittade ingenting om att det inte skulle gälla alltid, oavsett om det är 1 dag i månaden eller 4 dagar i veckan.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Intressant att du känner så. För egen del tycker jag det gått toppenbra att leda team "digitalt". Vad är det du upplever fungerar dåligt?

Jag har lett distribuerade team i 3 år nu, så jag kan inte säga att det inte går bra. Rent produktionsmässigt går det fantastiskt.

Problemet är att väldigt många mjuka värden försvinner när folk inte väljer att träffas i verkligheten, ta det där lilla snacket vid kaffeautomaten, samlas runt skärmen för att diskutera senaste UI designen, eller överhuvudtaget träffas och säga hej. Att hålla upp team-spirit, moral och glädje blir svårare på avstånd.

Att få folk att kommunicera med varandra har också blivit en större del av mitt jobb, det är mycket mycket enklare att anta saker och gissa när man sitter hemma. Att bara knacka någon på axeln och fråga "hörru, exakt hur skulle detta vara?" är mycket enklare i verkligheten, och det har märkts av. Jag har varit tvungen att strama upp checkar, kollar och kommunikationsvägar, då det har blivit mycket mycket mer antaganden och gissanden.

"Man glömmer bort att folk inte bara är ett huvud och en röst i hörlurarna. Fan va lång du var!" - vanligaste saken som sades när vi träffades igen efter 1.5 år. Denna typ av distansiering från sina kollegor ger säkerligen konsekvenser i det långa loppet.

Svårare att hålla koll på när det uppstår friktion mellan folk, varför det uppstod, och att lösa det.

Svårare att få en övergripande känsla för vem som behöver mer uppmärksamhet och vem som är helt och hållet nöjd.

Ja, det finns en del utmaningar.

Med det sagt, kommer själv inte vara inne mer än 2 dagar i veckan, då jag älskar tiden som man får över genom att jobba hemma Jag personligen har 45 min restid enkelväg, vilket blir 270 minuter i veckan jag sparar genom att jobba hemifrån 3 dagar i veckan. 270 minuter är ungefär 2.5 träningspass
För att inte tala om att kunna laga lunch hemma varje dag, och middag. Fantastiskt skönt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Enligt arbetsmiljöverket?

Försökte söka men hittade ingenting om att det inte skulle gälla alltid, oavsett om det är 1 dag i månaden eller 4 dagar i veckan.

Ingen aning, det var det som förmedlats från våran HR.

Permalänk
Musikälskare

Programmerare,

Innan pandemin: 100% kontor
Under Pandemin: 100% hemma
"Efter" Pandemin: Valfritt att gå till kontoret, är 100% hemma just nu som förmodligen inte kommer att ändras, enorm frihet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Arbetar som konsult inom it. Hos min arbetsgivare känns det helt valfritt var man väljer att arbeta ifrån.
Jag anpassar mig lite efter min sambo, försöker vara på kontoret 1-2 dagar i veckan men bara om min sambo är hemma dom dagarna. Hunden misstycker inte

Permalänk
Medlem

Tre dagar hemma, två dagar på kontoret, valfritt vilka men tror att jag kommer hänga mest på kontoret på tisdagar och torsdagar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu kommer det vara fortsatt hemma för de som vill. Om det ändras så går jag till något annat jobb direkt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag kommer forsätta hemifrån så mycket det går. Har inte hört nåt från chefen men börjar han klaga så får man väl söka sig nån annanstans. Chefen jobbar i en helt annan stad iallafall. Dom andra på kontoret är typ där hela tiden men dom är väldigt extroverta och klarar inte av att vara ensam medans en annan är precis tvärtom. Tycker det är så skönt att sitta ensam och grotta ner mig i saker utan störningsmoment runtomkring. Mitt mående och fokuserande på arbetet är så mycket bättre när jag är hemma.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Avstängd

Arbetat hemifrån sedan 2017 så blir ingen större skillnad för min del.

Däremot är jag nyfiken på i vilken utsträckning utelivet återgår till det "normala" igen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

Hur känns det? Vilken typ av bransch är det?

Känns väldigt märkligt och onödigt. Sitter i samma rum som fyra andra så man blir väldigt störd. Finns inget på kontoret jag behöver som inte finns på hemmakontoret. Dessutom måste man börja pendla.

Jobbar som inköpare inom detaljhandeln.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Relik 📜

Kommer fortsätta ungefär som innan, med en blandning av kontor och hemma. Har turen att kunna ta mig till kontoret för egen maskin, med elscooter eller till fots. Därför har det blivit en del besök under hela året egentligen, uppskattar omväxlingen och den mer tydliga gränsen mellan jobb och fritid.

Vi kommer nog föröka "synca" kontorsdagar mer framåt, kan jag tro. Annars, same same.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Samma som under pandemin...100% kontor.
Jobbar mot mycket hårdvara med tillhörande utrustning.
Ibland finns saker att göra hemma och ibland inte. Jag får jobba så mycket hemma jag vill och kan men tycker inte om att jobba hemma så är inne typ alltid...om det inte regnar för mycket så jag slipper gå i regn.
Har varit typ tomt ändå mer än vår lilla avdelning när det var som mest så har inte varit något problem ändå.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Fortsatt hemmifrån med kontorsbesök när det behövs.

SL's fina utbud i rusningstrafik är inget jag längtar tillbaka till. Spenderar de 2h om dagen till att göra nått roligare än att trängas med andra. T.ex ta en promenad i skogen.