Äldre AMD Radeon-grafikkort får stöd för ray tracing med Vulkan i Linux

Permalänk
Melding Plague

Äldre AMD Radeon-grafikkort får stöd för ray tracing med Vulkan i Linux

Grafikkort från AMD ned till Radeon RX 400-serien får tillägg av mjukvarubaserad ray tracing med grafikdrivrutinen Mesa.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Haha att någon lagt tid på det där.

Får dom till något som ens påminner om ett bildspel så är det imponerande

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Raynstorm:

Haha att någon lagt tid på det där.

Får dom till något som ens påminner om ett bildspel så är det imponerande

På ett 5700 XT så kan det nog funka i några av de enklare titlarna

Men jo det känns ju mest bara som ”roligt experiment” snarare än nämnvärt brukbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

På ett 5700 XT så kan det nog funka i några av de enklare titlarna

Men jo det känns ju mest bara som ”roligt experiment” snarare än nämnvärt brukbart!

Ja vi har ju spelat med 30fps på konsoler i en halv evighet så inte omöjligt. Men provade lite olika spel på mitt gamla 1080 och fick inte till något spelbart hur jag än gjorde. Men det är ju kul att det finns

Permalänk
Medlem

Kan 3D-program likt Bönder och 3D Studio Max utnyttja det här vid rendering med raytracing? För då ser jag användningsområden för patchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kan 3D-program likt Bönder och 3D Studio Max utnyttja det här vid rendering med raytracing? För då ser jag användningsområden för patchen.

I teorin är det väl möjligt, men det lär vara mycket effektivare att bara använda t.ex. OpenCL eller AMD HIP istället om kortet saknar riktiga RT-kärnor.

Så funktionaliteten i sig har nog inte så många användningsområden, men å andra sidan är patchen bara ca 300 rader kod så varför inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Ja vi har ju spelat med 30fps på konsoler i en halv evighet så inte omöjligt.

Tala för dig själv konsolhjon!

PC master race har hållt 72+ FPS sedan Quake på 90-talet. Och allt därunder är förbehållet harpan och powerpoint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Tala för dig själv konsolhjon!

PC master race har hållt 72+ FPS sedan Quake på 90-talet. Och allt därunder är förbehållet harpan och powerpoint!

Haha har själv inte ägt en konsol sedan PS1 så jag konverterade för rätt längesedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

I teorin är det väl möjligt, men det lär vara mycket effektivare att bara använda t.ex. OpenCL eller AMD HIP istället om kortet saknar riktiga RT-kärnor.

Så funktionaliteten i sig har nog inte så många användningsområden, men å andra sidan är patchen bara ca 300 rader kod så varför inte.

Är det verkligen så stor skillnad mellan opencl och vulkan shaders?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är det verkligen så stor skillnad mellan opencl och vulkan shaders?

Det går säkert att implementera en ray tracing-renderare med Vulkan shaders om man verkligen vill, men det är sannolikt fel verktyg för uppgiften. Ray tracing som i t.ex. Blender handlar inte om att bara köra RT-instruktioner utan mycket annat också, och de använder därför språk som CUDA (+OptiX för att använda RT-kärnorna) eller OpenCL som är gjorda för generella beräkningar. Och då finns ingen större poäng med att gå omvägen via emulerade RT-instruktioner.

Permalänk
Medlem

Borde kunna fungera för saker som minecraft tex.
Har kört SEUS shaders, ger ju 45 ish fps i 1440p på mitt RX5700, mer i 1080p så kan man få samma eller bättre prestanda så duger det ju till basic stuff så är det ju aldrig fel med mer features som är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Tala för dig själv konsolhjon!

PC master race har hållt 72+ FPS sedan Quake på 90-talet. Och allt därunder är förbehållet harpan och powerpoint!

Varför just 72 FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Tala för dig själv konsolhjon!

PC master race har hållt 72+ FPS sedan Quake på 90-talet. Och allt därunder är förbehållet harpan och powerpoint!

När ska detta trams sluta? Hemkonsoler och arkadlir har kunnat hålla 60fps sedan urminnes tider.
Problemet har aldrig varit hårdvaran utan utvecklare som fokuserar på andra värden än 60fps.

Låt säga att du har fetaste tänkbara PC och kodar ihop TripleA-Snake-2021. Ditt ihopsnickrade spel får 34 fps.
Är problemet:
A. Att spelet inte är designat, anpassat eller optimerat för att kunna hålla 60fps på hårdvaran.
B. PCn var inte master race nog att nå 60fps.

Svarar du B är det dags att fundera på varför gamla master race-maskiner, långt långsammare än nuvarande konsoler kunde hålla 60fps och mer i gamla spel. Det är också dags att fila ihop en förklaring på varför det finns massa arkad- och konsoltitlar som höll 60fps redan på 80-talet.

Istället för att rikta all ilska mot att det finns snabbare och långsammare hårdvara på marknaden bör vi vara realistiska och se att det är utvecklarna som gör prioritering i komplexitet, ögongodis och framerate. Hårdvaran bestämmer så klart var dessa gränser går, men utvecklaren väljer var gränserna ska sättas.

ps.
Höll du verkligen 72+ fps i Q1?

Skrivet av Daark:

Varför just 72 FPS?

Högsta FPS innan det blir glitchar i fysikmotorn på Q1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Varför just 72 FPS?

Det har med fysikmotorn att göra! Samma med Q3 där det var låst till 125 i turneringar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

När ska detta trams sluta? Hemkonsoler och arkadlir har kunnat hålla 60fps sedan urminnes tider.
Problemet har aldrig varit hårdvaran utan utvecklare som fokuserar på andra värden än 60fps.

Låt säga att du har fetaste tänkbara PC och kodar ihop TripleA-Snake-2021. Ditt ihopsnickrade spel får 34 fps.
Är problemet:
A. Att spelet inte är designat, anpassat eller optimerat för att kunna hålla 60fps på hårdvaran.
B. PCn var inte master race nog att nå 60fps.

Svarar du B är det dags att fundera på varför gamla master race-maskiner, långt långsammare än nuvarande konsoler kunde hålla 60fps och mer i gamla spel. Det är också dags att fila ihop en förklaring på varför det finns massa arkad- och konsoltitlar som höll 60fps redan på 80-talet.

Istället för att rikta all ilska mot att det finns snabbare och långsammare hårdvara på marknaden bör vi vara realistiska och se att det är utvecklarna som gör prioritering i komplexitet, ögongodis och framerate. Hårdvaran bestämmer så klart var dessa gränser går, men utvecklaren väljer var gränserna ska sättas.

ps.
Höll du verkligen 72+ fps i Q1?

Högsta FPS innan det blir glitchar i fysikmotorn på Q1.

Andas, det är fredag, glimten i ögat och så vidare!

Permalänk
Medlem

Ray tracing är egentligen inte tillräckligt utvecklat för att släppas till konsumenter ännu. Nvidia har nog känt sig tvungna att komma med något nytt för att sälja nya grafikkort och behålla ledningen men utan att ha utvecklat färdigt. När senast släpptes en hårdvarufunktion som påslagen stryper prestandan så att datorn haltar. Jo, det är kanske snyggt men till en allt för stor kostnad på fps. Är det inte därför man inför hårdvarustöd? För att avlasta andra delar och för att prestandan inte ska halta. Tidigare hårdvaruaccelerationsfunktioner har gjort just detta. När ray tracing kan vara påslagen utan att strypa prestandan kan man kalla det en färdig produkt.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Ceji:

Ray tracing är egentligen inte tillräckligt utvecklat för att släppas till konsumenter ännu. Nvidia har nog känt sig tvungna att komma med något nytt för att sälja nya grafikkort och behålla ledningen men utan att ha utvecklat färdigt. När senast släpptes en hårdvarufunktion som påslagen stryper prestandan så att datorn haltar. Jo, det är kanske snyggt men till en allt för stor kostnad på fps. Är det inte därför man inför hårdvarustöd? För att avlasta andra delar och för att prestandan inte ska halta. Tidigare hårdvaruaccelerationsfunktioner har gjort just detta. När ray tracing kan vara påslagen utan att strypa prestandan kan man kalla det en färdig produkt.

Det är väl ett litet knepigt sätt att se på det kan jag tycka.
Alla tunga grafiska effekter eller så enkla saker som att höja upplösningen stryper ju prestanda. Ambient oclusion, kantutjämning, texturfiltrering, avancerade material shaders etc det är alla saker som stryper prestandan rejält, framförallt när de introducerades.

Det är ju upp till spelutvecklarna att använda en bra mix av de verktyg som finns för att leverera en bra upplevelse.

När vi till och med har konsolspel som kör RT i 60 fps så känns det märkligt att säga att vi inte är där ännu.

Med all ny teknik så gäller det att först lansera tekniken och sedan bygga innehållet. När innehållet sedan finns så finslipas tekniken ännu mer.

Så vad det med pixel shaders, så var det med kantutjämning, så var det med högupplösta skärmar, VR osv.

Så det är väl därför man bör köpa första generationens teknik baserat på att det är bra teknik som också har stöd för den där nya prylen. Inte för att det har stöd för den där nya prylen.

Men om ingen utvecklar tekniken kommer ingen att utveckla innehållet. Och första generationen kommer alltid att vara trevande.
Personligen tycker jag ur ett historiskt perspektiv att RT haft en ganska snabb framfart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Ray tracing är egentligen inte tillräckligt utvecklat för att släppas till konsumenter ännu. Nvidia har nog känt sig tvungna att komma med något nytt för att sälja nya grafikkort och behålla ledningen men utan att ha utvecklat färdigt. När senast släpptes en hårdvarufunktion som påslagen stryper prestandan så att datorn haltar. Jo, det är kanske snyggt men till en allt för stor kostnad på fps. Är det inte därför man inför hårdvarustöd? För att avlasta andra delar och för att prestandan inte ska halta. Tidigare hårdvaruaccelerationsfunktioner har gjort just detta. När ray tracing kan vara påslagen utan att strypa prestandan kan man kalla det en färdig produkt.

Man måste börja nånstans. Och tur för dig att du kan välja om du vill använda det eller inte.

Permalänk
Medlem

Quake 1 RTX (inte steam versionen) ja då kan det inte annat än bli bättre i framtiden... Om vi börjar på den nivån hehe

Permalänk
Medlem

Något säger mig att om jag vill ha RT prestanda runt RTX 3060Ti - RTX 3070 nivå eller bättre.
Då är inte ett begagnat RX 460 med vulkan drivrutiner lösningen.

Än finns det hopp för att RTX 4000 serien och RX 7000 serien kan leverera något med > RTX 3070 prestanda som inte kostar en mindre förmögenhet.
Men vi får väl se vad som händer 2022 - 2023.

Kanske kan Intel röra om i grytan och lansera något intressant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Quake 1 RTX (inte steam versionen) ja då kan det inte annat än bli bättre i framtiden... Om vi börjar på den nivån hehe

I artikeln står det "Quake II RTX"
II = 2

Din slutsats kanske förblir densamma.
Men som sagt Quake 2 RTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

I artikeln står det "Quake II RTX"
II = 2

Din slutsats kanske förblir densamma.
Men som sagt Quake 2 RTX.

Ah wups, mm slutsatsen är densamma

Permalänk
Medlem

Jag använder inte Linux men det är sånthär som gör att jag ändå följer utvecklingen då och då. Tycker det är tufft att gammal hårdvara får funktioner som inte ens AMD själva gett stöd för, samma sak när Ivy Bridge fick stöd för Vulkan i Linux (då inte ens Haswell stöder Vulkan i Win10).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Ray tracing är egentligen inte tillräckligt utvecklat för att släppas till konsumenter ännu. Nvidia har nog känt sig tvungna att komma med något nytt för att sälja nya grafikkort och behålla ledningen men utan att ha utvecklat färdigt. När senast släpptes en hårdvarufunktion som påslagen stryper prestandan så att datorn haltar. Jo, det är kanske snyggt men till en allt för stor kostnad på fps. Är det inte därför man inför hårdvarustöd? För att avlasta andra delar och för att prestandan inte ska halta. Tidigare hårdvaruaccelerationsfunktioner har gjort just detta. När ray tracing kan vara påslagen utan att strypa prestandan kan man kalla det en färdig produkt.

Det är ju inte en av/på knapp, precis som skuggning, supersampling m.m, man försöker ju att nå en nivå som är spelbar på så många datorer som möjligt. Det finns inte mycket i spelmotorer som bara har två eller i alla fall få lägen utom kanske texturfiltrering och liknande... Sen så är inte RT-prestandan generellt sett enorm i de första varianterna men det var det inte heller på annat som anses vedertaget på grafikkretsar nuförtiden. Och i alla titlar som jag sett så går det att skippa RT helt om man vill.

Permalänk
Medlem

Dom eternal tex blir ju riktigt snyggt på banor med mycket reflektioner med RT på och rullar i 160 fps med laptopen i min sign. Tycker jag är ganska imponerande iaf. Visst. Lägre på vissa banor med aldrig så det blir ospelbart.

DLSS däremot tycker jag gör det mesta till en soppa på vs av. Men testar ju i 1080p vilket det egentligen inte är avsett för utan högre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Dom eternal tex blir ju riktigt snyggt på banor med mycket reflektioner med RT på och rullar i 160 fps med laptopen i min sign. Tycker jag är ganska imponerande iaf. Visst. Lägre på vissa banor med aldrig så det blir ospelbart.

DLSS däremot tycker jag gör det mesta till en soppa på vs av. Men testar ju i 1080p vilket det egentligen inte är avsett för utan högre upplösningar.

Ett tips om du vill få ut något av DLSS men har en 1080p-skärm är att köra Nvidia super resolution i typ 4k och sen köra DLSS från 1080p till 4K. Bättre bild till typ samma kostnad ifråga om prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Ett tips om du vill få ut något av DLSS men har en 1080p-skärm är att köra Nvidia super resolution i typ 4k och sen köra DLSS från 1080p till 4K. Bättre bild till typ samma kostnad ifråga om prestanda.

Får testa lite ikväll och se tycker dock inte super resolution ger så bra resultat som resolution scale i spelen som erbjuder det i spelmenyn. Nvidias dito skalar ju om hud och all text oläsbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är väl ett litet knepigt sätt att se på det kan jag tycka.
Alla tunga grafiska effekter eller så enkla saker som att höja upplösningen stryper ju prestanda. Ambient oclusion, kantutjämning, texturfiltrering, avancerade material shaders etc det är alla saker som stryper prestandan rejält, framförallt när de introducerades.

Det är ju upp till spelutvecklarna att använda en bra mix av de verktyg som finns för att leverera en bra upplevelse.

När vi till och med har konsolspel som kör RT i 60 fps så känns det märkligt att säga att vi inte är där ännu.

Något som det känns som att många PC spelare glömmer nuförtiden är att det finns grafikinställningar, och att dessa kan ställas in på annat än YOLO, om man tar och lägger 10-15 minuter på att optimera så kan man nog klämma in raytracing utan att prestandan blir kass.
Konsolspelen som har RT och 60FPS kör ju på långt ifrån högsta inställningar jämfört med PC, t.ex GT7 kommer ju att köra 1/4 av upplösningen på just RT.
Även om jag inte själv använder det(AMD på Linux ) så håller jag med allt du säger.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Grilljohan:

Något som det känns som att många PC spelare glömmer nuförtiden är att det finns grafikinställningar, och att dessa kan ställas in på annat än YOLO, om man tar och lägger 10-15 minuter på att optimera så kan man nog klämma in raytracing utan att prestandan blir kass.
Konsolspelen som har RT och 60FPS kör ju på långt ifrån högsta inställningar jämfört med PC, t.ex GT7 kommer ju att köra 1/4 av upplösningen på just RT.
Även om jag inte själv använder det(AMD på Linux ) så håller jag med allt du säger.

Personligen gillar jag att bara köra upp allt i max. Och får ju vara beredd att betala därefter.

Men ja. Det här med ”framtidssäkra” spel tycker jag är en bra grej. Är väl coolt om du kan återbesöka en gammal titel och till slut maxa den två år senare.
Det behöver inte betyda att tekniken var prematur eller att spelet var dåligt optimerat. Bara att utvecklaren inte cappade slidern på 8/10 kvalitet så att säga.

Men folk brukar ju tappa huvudet direkt när det släpps sådana spel.

Roliga är ju att de som skriker högst om sådana fenomen inte helt sällan är samma crowd som är sura för att konsolerna håller tillbaka PC etc känns det som.
Men det de ändå efterfrågar på PC sen är också en cappad upplevelse så att de inte ska behöva känna att de inte har världens bästa dator.