Permalänk
Medlem

Nätagg för 50W server

Det verkar som nya nätagg bara får högre och högre effekt, vilket är en nackdel för min server som nu drar normalt 47W (kan i teorin peaka på max 100W).
Finns det något nätagg som är effektivt även i dessa lägre användande? (i-landsproblem)

Alla välkända standardstorlek nätagg (80+ gold och bättre) verkar ha en effekt på minst 400W, och dessa behöver inte vara särkilt effektiva vid 10-15% load. Då bara 80+ Titanium har ett effektivitetskrav på 10% load och inte bara 20% och mer.

Test
Jag behöver uppgradera från mitt 10 år gamla Dell OEM agg, men det jag har hemma verkar bara dra mer ström.
Ingen big deal, men tråkigt för 24/7 drift.

Dell OEM 320W, 80+ Gold: 47W (referens)
Corsair SF600, 80+ Gold: 50W (+6%)
BeQuiet SFX400, 80+ Bronze: 52W (+10%)

Vad är alternativen? t ex
SF450 80+ Platinum
Be Quiet! SFX Power 3 300W 80+ Gold (behövs adapter till ATX)
Diverse 300W som är 80+ Bronze

SF450 80+ Platinum verkar ändå vara ett av dom bättre, även om under 75W load är knappast optimalt.

Permalänk
Avstängd

Du kan inte hitta ett nytt OEM aggregat då på marknaden, borde finnas folk som vill bli av med dessa då de ofta är väldigt lågt specade.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nåt från HDPlex kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Det verkar som nya nätagg bara får högre och högre effekt, vilket är en nackdel för min server som nu drar normalt 47W (kan i teorin peaka på max 100W).
Finns det något nätagg som är effektivt även i dessa lägre användande? (i-landsproblem)

Alla välkända standardstorlek nätagg (80+ gold och bättre) verkar ha en effekt på minst 400W, och dessa behöver inte vara särkilt effektiva vid 10-15% load. Då bara 80+ Titanium har ett effektivitetskrav på 10% load och inte bara 20% och mer.

Test
Jag behöver uppgradera från mitt 10 år gamla Dell OEM agg, men det jag har hemma verkar bara dra mer ström.
Ingen big deal, men tråkigt för 24/7 drift.

Dell OEM 320W, 80+ Gold: 47W (referens)
Corsair SF600, 80+ Gold: 50W (+6%)
BeQuiet SFX400, 80+ Bronze: 52W (+10%)

Vad är alternativen? t ex
SF450 80+ Platinum
Be Quiet! SFX Power 3 300W 80+ Gold (behövs adapter till ATX)
Diverse 300W som är 80+ Bronze

SF450 80+ Platinum verkar ändå vara ett av dom bättre, även om under 75W load är knappast optimalt.
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/kLMEJweeR3DzE2Jmwzh9pT-970-80.png.webp

Kanske någon form av PicoPsu skulle passa bra? Hittar du en bra 12v Ac-DC adapter så kan det nog bli ganska effektivt.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Kanske räcker med ett picoPSU, finns ner till 90 W

Permalänk
Medlem

NanoPSU kanske är ett alternativ?

https://streacom.com/products/nano160-fanless-psu/ (finns 90W, 120W och 160W)

Citat:

Featuring 160W* of combined total power output, under & over output power protection, short safety protection, and connections for ATX24, SATA, IDE and 4PIN CPU power, the Nano160 is the natural choice for any SFF or quiet system that requires more power than our Nano120. It has also been designed with stability and compatibility at its core, and fully complies with low power (LVDS, ERP/EUP) requirements, having better than 87% efficiency. This makes the Nano160 the defacto performance compact power solution with the perfect balance of size, power output, and stability.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tar nog rätt bra tid innan man tjänar igen det man lagt ut på ett mer effektivt nätagg när vi pratar i dessa effektklasserna.
5W lägre effekt sparar in ca. 44 kWh per år vid 24/7 drift om jag räknat rätt. Det blir några år innan man går plus på en effektivare nätdel.

Sen finns det så klart tillfällen då värmeutveckling t.ex. är en faktor och man måste hålla sig så lågt som möjligt om det t.ex. är monterat i ett oventilerat utrymme etc.

Betalar man sen för sin egen uppvärmning så spelar det ju ännu mindre roll då behöver man elda lite mindre bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:
Skrivet av Sions:
Skrivet av Mod:

Intressant!
T ex NanoPSU 120W, 893kr. Får då bara hitta ett cover till där nätaggregatet annars ska sitta

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av spel565:

Intressant!
T ex NanoPSU 120W, 893kr. Får då bara hitta ett cover till där nätaggregatet annars ska sitta

Jag kan ha haft otur men se upp med sådana lösningar för 24/7 drift.
Har haft två olika sådana, varav en från streacom som gett upp efter något år vid kontinuerlig drift… med följden att moderkort mm strukit med. Sånt är så jäkla surt!

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Kanske modda en laptop laddare?

Är det för ekonomisk vinst dock? Lär väl ta en halv livstid att tjäna tillbaka kostnaden på inköp annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Tar nog rätt bra tid innan man tjänar igen det man lagt ut på ett mer effektivt nätagg när vi pratar i dessa effektklasserna.
5W lägre effekt sparar in ca. 44 kWh per år vid 24/7 drift om jag räknat rätt. Det blir några år innan man går plus på en effektivare nätdel.

Skrivet av Allexz:

Är det för ekonomisk vinst dock? Lär väl ta en halv livstid att tjäna tillbaka kostnaden på inköp annars?

Ja någon ekonomisk vinst blir det nog inte, dock är nuvarande agget 10 år gammalt och har ett oroväckande högljutt elektriskt surr (vet inte vad risken är där). Och behöver halvt om halvt ett nytt agg ändå så hade hoppats tjäna några watt.

Skrivet av Trigger:

Jag kan ha haft otur men se upp med sådana lösningar för 24/7 drift.
Har haft två olika sådana, varav en från streacom som gett upp efter något år vid kontinuerlig drift… med följden att moderkort mm strukit med. Sånt är så jäkla surt!

Hmmm. Ok bra att veta.

Permalänk
Rekordmedlem

Finns ju en del 150 W nätdelar med "för låg" verkningsgrad men de är ju så små att det ändå lär bli närmast försumbara skillnader vid de effekter det handlar om så du lär ju inte tjäna in merkostnaden mot en dyrare mer effektiv.

Annars kanske en Seasonic 300W 80+ Bronze ? https://se.rs-online.com/web/p/pc-power-supplies/1366054/?cm_...
Lite special (för oem-sbc) men 150 W, atx 75%
https://www.winsystems.com/product/ps-atx150-atx/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade en 150w PicoPSU under en lång period för min NAS, som är baserad på detta moderkort med fastlödd CPU. Själva PSU-kretsen fungerade bra, men powerbricken var en billig sort och en dag härom året så slutade den ge ström. Nästa gång jag kopplade i bricken så small den, och med den säkringen. Datorn var inte ikopplad som tur var. Med PicoPSU drog maskinen ca 60w vid väggen.

Efter smällen bytte jag till ett Corsair SF450 efter att ha gjort samma överväganden som du. Jag vet dock inte om det är något fel på PicoPSU som koncept, för det var ju bricken som var boven i mitt fall. Har inte jämfört verkningsgrad mellan PicoPSU och SF450.

Men här kommer ironin: mitt moderkort har faktiskt en kontakt för 12v in (se specen). Jag upptäckte den efter att ha beställt nytt nätagg. Jag har inte rett ut vad som krävs för att använda den istället, men det är säkerligen en enklare och billigare lösning om jag skulle bygga riggen från scratch. Ditt moderkort råkar inte ha 12v in också utan att du sett det?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oegat:

Jag hade en 150w PicoPSU under en lång period för min NAS, som är baserad på detta moderkort med fastlödd CPU. Själva PSU-kretsen fungerade bra, men powerbricken var en billig sort och en dag härom året så slutade den ge ström. Nästa gång jag kopplade i bricken så small den, och med den säkringen. Datorn var inte ikopplad som tur var. Med PicoPSU drog maskinen ca 60w vid väggen.

Efter smällen bytte jag till ett Corsair SF450 efter att ha gjort samma överväganden som du. Jag vet dock inte om det är något fel på PicoPSU som koncept, för det var ju bricken som var boven i mitt fall. Har inte jämfört verkningsgrad mellan PicoPSU och SF450.

Men här kommer ironin: mitt moderkort har faktiskt en kontakt för 12v in (se specen). Jag upptäckte den efter att ha beställt nytt nätagg. Jag har inte rett ut vad som krävs för att använda den istället, men det är säkerligen en enklare och billigare lösning om jag skulle bygga riggen från scratch. Ditt moderkort råkar inte ha 12v in också utan att du sett det?

Det krävs inget speciellt för att köra på 12V, bara koppla in det efter att du kopplat ut atxkontakten.
Det som ev kan ställa till det är saker du kopplar in i moderkortet (typ ssd), om du behöver strömmatning till dem så behöver du lösa det, det finns kontakter på moderkortet som matar ut ström men det är ju ingen vanlig satapowerkontakt utan nån egen modell som du behöver en adapter till men den fick du kanske med, annars behöver du som sagt lösa strömmen till ssd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Det blev en SF450 80+ Platinum för 1100kr. Likt ersättande OEM agg så drar den 47W i idle, så en förbättring med 6% (3W) ner från alternativet SF600 80+ gold. Jämfört med 80+ Gold varianten så ingick även monteringsbracket till vanlig ATX samt sleevade kablar.