Permalänk
Medlem

Hur fungerar Google Drive?

Hej,

Jag har haft en hel del synkproblem mellan Android telefon, Molnet och Windows 10 dator när det kommer till OneDrive så nu ska Google Drive utvärderas istället.

Har installerat Google Photos och Google Drive på telefonen samt aktiverat syncning av foton. På Windows 10 datorn har jag installert Google Drive vilket innebär att man får en Extra drive under This PC.

Tar jag foto kan jag se att den synkar till molnet men när jag går till Google Drive websidan så hittar jag inga synkade foto? Det jag ser här är precis samma som visas på Windows 10 > Google Drive > My Drive, d.v.s 20 tal random filer som jag lagt på google drive vid något tillfälle. Var finner jag fotona som är synkade?

Med tanke på att inte hittar svaret på nätet och behöver ställa frågan här så finns det en risk att något är galet i Google Drive setupen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Efter lite mer googling verkar det som att Google photos och Google Drive är 2 skilda saker och lagras på 2 olika webplatser. Man enligt instruktioner kunna ställa in så att Google Photos dyker upp som en katalog under Google drive denna inställning saknas från min panel?

Det finns ingen Google photos app för Windows 10 så kan man inte få till Photo katalogen inne i Google Drive så är instruktionerna att man ska jobba mot websidan istället, d.v.s man kan inte synka fotona till sin dator. Om så är fallet så kommer Google Drive gå bort för min del.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Okay, från och med 2019 så gav man upp stödet för att synka Google Photos till Google Drive. Så just nu ser det inte ut att finnas någon färdig produkt för att synka foto från Google Photo till en Windows 10 katalog.

Ändå lite förvånande att jag inte fått mer svar här, ingen använder kanske Google Drive och Google Photos?

Kontentan är iallafall att det är websidan eller inget allls så det blir till att leta vidare för min del.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vad är det som inte fungerar bra? Enda problemet jag har är att appen i telefon ibland inte vaknar och syncar, men beror på att Andriod inte förstår att jag ställt in att den ska få göra det i bakgrunden (flera appar har samma problem för mig). Har kört i flera år och även sambon och sonen kör utan problem där. Använder inte webbläsaren alls för filer så det jag inget om.

Med Google Photos kan bilderna konverteras när du laddar upp men finns en inställning för det. Var några år sedan jag testade så inte säkert hur det fungerar nu för tiden. Men ha koll på det om du använder synk-tjänster. Självklart vill man att original.
Idé: Testa kanske att inte ha synk igång på Google Photos utan att Googledrive appen ska synca. Spekulerar nu för jag har inte kört Google drive på några år.

För några år sedan testade jag Google drive, Onedrive och Dropbox och hade Pcloud som erfarenhet sedan förut.

  • Jag kom fram till att för mina behov så vann Onedrive tack vare att man kan köpa personal och uppgradera till Family och även Office.

  • Google Drive var okej, men fick inte något extra som med Onedrive. Jag kan minnas fel, men ibland hade den problem att synka på datorn som den skulle.

  • Om Dropbox skulle ha en årsavgift på kanske 500kr skulle jag kanske övervägt att köpa den istället, känns riktigt stabil.

  • Pcloud har fördelen att man kan ha kryptering, men det kostar massa extra vilket ger den minus och även att den från start har en "drive" istället för synkad mapp.

Och det har du säkert koll på redan, men backup är viktigt om du har massa viktiga filer. Molntjänster är inte att lita på.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Problemet är att synka Google Photos till Windows 10 dator vilket inte verkar fungera längre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag hatar Google Photos sörjan och har stängt av allt med den att göra. Dock använder jag Drive som jag tycker fungerar underbart.

Såhär har jag det uppbyggt. Jag synkar allt på min dator till Goolge Drive. Så med det har jag tillgång till allt på datorn via mobilen där allt hela tiden är uppdaterat. Foton som jag tar med mobilen lägger jag över på datorn manuellt. Jag döper alltid om alla filer och sorterar de i mappar. Skulle aldrig klara av någon dålig sortering i Google Photos.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

I mitt fall vill jag ha allt synkat automatiskt till en mapp i Windows 10, d.v.s så som OneDrive fungerar. Går inte det så får jag hitta annat lösning.

Vad jag förstått så har man taget bort möjligheten att synka iallafall Google Photos till Windows datorn. Kan man kanske synka specifika kataloger(inkl fotokatalogen) på telefonen med Google drive? Isåfall kanske det hade kunnat vara lösningen, dock märkligt att inte det är tydligare hur grejerna ska fungera.

Edit : Det gick att välja alla, det fungerar dock så att man får inte bara klicka mellan 2 positioner i listan utan man måste välja från foto och sen hovra över den man vill till, då visar den att alla kommer selectas om man trycker. Problemet är dock att den har en MAX gräns på 500. Hos google springer man om och om in i väggar

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tog en titt på Google Photos, har ett stort antal foto där, letade överrallt efter att ladda ner dem alla på en gång, detgick dock inte? Man kunde välja flera bildern med SHIFT men det fungerade inte helt tyvärr, den gillade inte välja så pass mycket som jag har. Nästa steg var att testa Google Takout men även det fungerade sådär, man kunde inte ladda ner alla foto som filarkiv utan man behövde ange ex onedrive!?

Inte alls imponerad, kan acceptera att man inte är bäst men detta framstår som väldigt dåligt faktiskt. Ganska övertygad om att det inte blir Google Drive.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tog en titt på Google Photos, har ett stort antal foto där, letade överrallt efter att ladda ner dem alla på en gång, detgick dock inte? Man kunde välja flera bildern med SHIFT men det fungerade inte helt tyvärr, den gillade inte välja så pass mycket som jag har. Nästa steg var att testa Google Takout men även det fungerade sådär, man kunde inte ladda ner alla foto som filarkiv utan man behövde ange ex onedrive!?

Inte alls imponerad, kan acceptera att man inte är bäst men detta framstår som väldigt dåligt faktiskt. Ganska övertygad om att det inte blir Google Drive.

Jag förstår att du inte är imponerad. Jag blev nyfiken för det lät väldigt konstigt som du skrev så jag satte igång Photo på telefon, installerade Google drive på datorn och det är verkligen så dåligt som du skriver. De har separerat Photo med Drive på ett mycket konstigt sätt. Kanske finns någon switch för att få det att fungera som förut, men tror inte det för de vill inte det. (inlåsning)
Man är helt i händerna på Google och kan inte bestämma själv vad man ska göra med sina foton/filer. Jag såg inte ens hur man skulle kunna dela bilden med Drive i photos på webben. De låser in en totalt på det här sättet och jag ska aldrig tipsa om google drive till någon, extremt dåligt. Förr hade man kontroll på google drive precis som man har på de andra molmtjänsterna som Onedrive, Dropbox eller Pcloud.

Testa att köra Dropbox och även Pcloud och se om det är bättre, gratisversionen och testkör synken i någon vecka så kan man ju se hur det fungerar.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tog en titt på Google Photos, har ett stort antal foto där, letade överrallt efter att ladda ner dem alla på en gång, detgick dock inte? Man kunde välja flera bildern med SHIFT men det fungerade inte helt tyvärr, den gillade inte välja så pass mycket som jag har. Nästa steg var att testa Google Takout men även det fungerade sådär, man kunde inte ladda ner alla foto som filarkiv utan man behövde ange ex onedrive!?

Inte alls imponerad, kan acceptera att man inte är bäst men detta framstår som väldigt dåligt faktiskt. Ganska övertygad om att det inte blir Google Drive.

Tryck inställningar(kugghjulet) -> Exportera din data.

Photos förbereder då zip-arkiv med alla bilder åt dig.

I allmänhet så tycker jag nog också att dom gjort en hel del till det stökigare i och med uppdelning av photos och drive.
Som android-användare så tycker jag dock att Google photos-appen är så mycket bättre än att ha bilderna synkade via OneDrive. Grejer fungerar sömlöst vid telefonbyten och alla bilder finns direkt när man pillat in sitt google-konto.

En annan sak som jag stör mig på är Google prenumerationsalternativ. Köper idag 200GB för 29SEK/månad. Nästa steg är 2TB för 99 SEK/Månad. Sjukt stort steg procentuellt.