Permalänk
Medlem

Tips på utvidgning av WiFi nätverk?

Jag behöver få utvidgat WiFi-nätverket från byggnad A till byggnad B, se min fantastiska paint-ritning nedan som visar lite relevanta väggar och dörrar också:

Väggarna är alla av trä. I dagsläget går WiFi signalen ut en bit på gården men rätt så svag, inne i byggnad B är det mer eller mindre ingen signal alls.
Fibermodemet/routern är fiberleverantörens, betyder att jag inte har någon som helst åtkomst att ändra på något i den. Dock ska det nog gå bra att kontakta personal som kan göra ändringar, bara jag kan säga exakt vad som ska göras
Vet ej exakt vilken typ av WiFi det är heller, jag gissar på 2.4Ghz och N eller AC standard.

Har funderat på att sätta upp någon form av mesh nätverk, men det finns så mycket att välja på så jag behöver lite tips.

Tror ni att typ en Ubiquiti AmpliFi HD skulle fungera? Eller finns det något bättre? Klarar jag mig med 1 AP, typ på insidan av "vänstra" väggen i byggnad A, eller behöver jag en AP som "mottagare" i byggnad B också?

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag antagligen stängt av det wifi du har i dagsläget, köpt en accesspunkt till hus A, samt en accesspunkt till hus B.
OM du har möjlighet att dra kablage.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Personligen hade jag antagligen stängt av det wifi du har i dagsläget, köpt en accesspunkt till hus A, samt en accesspunkt till hus B.
OM du har möjlighet att dra kablage.

Ingen möjlighet att dra kablar tyvärr. Därför behövs wifi extenders eller vad man nu ska kalla det.
Går nog säkert att stänga av den WiFi som finns och fixa helt nya accesspunkter, men är det inte lite meningslöst? Borde väl gå att koppla ihop en wifi extender eller liknande med det som redan finns tycker jag? Att notera är att det inte finns något behov av snabbt WiFi, AC eller till och med N räcker bra så länge det är stabilt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det som funkar bäst är att ha en wifibrygga mellan byggnaderna och sedan montera en accesspunkt (eller 2) i byggnad B.
Vill du inte ha en riktig brygga kanske det funkar med bara en accesspunkt utanpå hus A eller med mesh men en brygga är nästan lika bra som en kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det som funkar bäst är att ha en wifibrygga mellan byggnaderna och sedan montera en accesspunkt (eller 2) i byggnad B.
Vill du inte ha en riktig brygga kanske det funkar med bara en accesspunkt utanpå hus A eller med mesh men en brygga är nästan lika bra som en kabel.

Har nån gång för ett antal år sedan använt en wifi brygga för liknande ändamål, var lite pillrigt på den tiden men kanske det är bättre nu.

Hur hade du tänkt en sån konfiguration? Jag vet inte riktigt hur man kopplar ihop en wifi brygga med ett existerande wifi nät, har bara gjort med kabel förut.

T.ex.:
Fibermodem -> kabel till enhet X -> wifi brygga till enhet Y -> kabel till router/switch/dator.

I detta fall skulle dett dock bli typ så här?
Fibermodem -> wifi till enhet X (hur göra?) -> wifi brygga till enhet Y -> kabel eller helst wifi till accesspunkt, eller går enhet Y att ha både som mottagare till wifi bryggan och "vanlig accesspunkt" på samma gång?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hg:

Har nån gång för ett antal år sedan använt en wifi brygga för liknande ändamål, var lite pillrigt på den tiden men kanske det är bättre nu.

Hur hade du tänkt en sån konfiguration? Jag vet inte riktigt hur man kopplar ihop en wifi brygga med ett existerande wifi nät, har bara gjort med kabel förut.

T.ex.:
Fibermodem -> kabel till enhet X -> wifi brygga till enhet Y -> kabel till router/switch/dator.

I detta fall skulle dett dock bli typ så här?
Fibermodem -> wifi till enhet X (hur göra?) -> wifi brygga till enhet Y -> kabel eller helst wifi till accesspunkt, eller går enhet Y att ha både som mottagare till wifi bryggan och "vanlig accesspunkt" på samma gång?

En brygga består av 2 accesspunkter som bara kommunicerar med varandra och bildar en "trådlös kabel" det är det som gör att de kan bli stabila och snabba, gör man på nått annat sätt tappar man de fördelarna.
En accesspunkt på utsidan av vardera huset, radiolänk mellan husen och kabel in genom väggen i vardera huset är det bästa. på ibnsidan husen ansluter man till det man vill ha inomhus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har kört tp link cpe210 för mitt hemmakontors jobb för att få tillgång till internet nu under covid. Har funkat för mig men har inte större krav än att det ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En accesspunkt på utsidan av vardera huset, radiolänk mellan husen och kabel in genom väggen i vardera huset är det bästa. på ibnsidan husen ansluter man till det man vill ha inomhus.

Det blir lite problematiskt. Går bra i ena huset, inte i andra.

Skrivet av Extrastarka:

Har kört tp link cpe210 för mitt hemmakontors jobb för att få tillgång till internet nu under covid. Har funkat för mig men har inte större krav än att det ska funka.

Tack för tipset, ska kolla in.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hg:

Det blir lite problematiskt. Går bra i ena huset, inte i andra.

Tack för tipset, ska kolla in.

Monterar man prylar inomhus blir det inte lika bra för man måste köra radio genom ytterväggen men det betyder ju inte att det inte kan fungera för det utan bara att det kan göras bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Monterar man prylar inomhus blir det inte lika bra för man måste köra radio genom ytterväggen men det betyder ju inte att det inte kan fungera för det utan bara att det kan göras bättre.

Jo förstår det, kan inte göra så mycket åt saken dock då de inneboende inte är så värst pigga på att borra hål i väggar eller dra fler kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jo förstår det, kan inte göra så mycket åt saken dock då de inneboende inte är så värst pigga på att borra hål i väggar eller dra fler kablar

Alternativ 1. Är att se om det går någon ventil genom ytterväggen eller om det är äldre fönster så kan man borra/fila ur lite och använda en platt tp-kabel för att mata en wifienhet.

Alternativ 2. Det kan ev gå att sätta en utomhus-ap på väggen/vid fönstret på ena huset, har du tur så täcker den andra huset också, ev ytterligare en ap inne i huset som mesh-ap så den snappar upp signalen ifrån ap på utsidan så den kan förstärka signalen så det fungerar.

Fråga de boende hur viktigt det är att det fungerar. Är det viktigt med stabilitet och hastighet så behöver du borra hål i ytterväggen eller gå via fönstret som ovan, vilket f ö är väldigt effektivt och enkelt pga platta kablar behövs väldigt lite åverkan för att gå genom fönstret.

Det är svårt att säga exakt vad du ska göra och hav vad du ska göra etc. Det beror på budget, hastigheter och stabilitet. Budget avgöra allt det andra
Är det meningen att det ska vara en permanent lösning under flera år? Finns det vind? Går det höga fordon mellan husen? Ett alternativ 3 är att gå med luftledning.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill hålla på med kabel så är en mesh-lösning nog enda alternativet. Kika på en där sateliterna kan länkas ihop i flera steg och inte måste vara knutna till huvudenheten. Jag är för dåligt insatt i utbudet så jag kan inte rekommendera något fabrikat.

Annars är ju trådlös brygga, med kabel fram det bästa alternativet

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Alternativ 2. Det kan ev gå att sätta en utomhus-ap på väggen/vid fönstret på ena huset, har du tur så täcker den andra huset också, ev ytterligare en ap inne i huset som mesh-ap så den snappar upp signalen ifrån ap på utsidan så den kan förstärka signalen så det fungerar.

Ungefär så är det jag hade tänkt. Ifall det går utan att montera något på utsidan av något av husen skulle det vara perfekt. Det borde kanske gå att montera en av mesh-accesspunkterna vid ett fönster, så då skulle signalen bara behöva gå genom 1 yttervägg, ett fönster och färdas ca 7-8 meter utomhus i fri sikt. Det borde gå tycker jag.

Skrivet av fragwolf:

Är det meningen att det ska vara en permanent lösning under flera år? Finns det vind? Går det höga fordon mellan husen? Ett alternativ 3 är att gå med luftledning.

Semi-permanent kan man väl kalla det. Tanken är nog att det ska fungera under flera år, men byggnaden dit wifi behövs är endast i användning några månader per år. Fri sikt mellan husen, ingen trafik och ganska skyddat från vind, dock inte från regn.

Hittade TP-Link Deco M4 för en billig peng som jag tror jag ska pröva med. Funkar det inte så funkar det inte och då får jag hitta på någon annan och troligtvis dyrare lösning antar jag.