Nintendo Switch OLED jämförs mot originalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Jag spelar nästan aldrig annat än dockad, så jag kan hålla mig från att impulsköpa den nya version.
Men det var ju en rejäl skillnad! Hade jag spelat mer "i näven" hade jag nog köpt en oled.

ps. drömmer fortfarande om en pro

Du får nog glömma Pro tyvärr av 4 anledningar.

-Det är inte troligt att Nintendo kommer släppa en Switch för runt 6000Kr, vilket den bör kosta ifall de vill hålla på samma marginaler som de har idag och OLED som släpps snart för 4500Kr lär ju inte sjunka i pris den närmsta tiden.
-Det var länge sedan Nintendo brydde sig om prestanda och kretsarna som det pratas om verkar mycket för moderna för att de skulle vara intresserade av dem. Jämför då med hur länge kretsarna som sitter i Switchen fanns ute innan enheten lanserades.
-Det är för långt in i generationen för en Pro, jämför med tiden emellan konsoler släpps och när mid-gen uppgraderingar kommer så är det mer troligt att nästa konsol kommer om 2 år istället för att en Pro skulle vara på väg.
4,5 år emellan Switch och WiiU, 6,5år emellan NDS och 3DS, 3 år emellan PS4 och PS4 Pro och 4 år emellan One och One X,4,5 år sedan Switch släpptes nu.
-Switch säljer fortfarande väldigt bra, så det finns väldigt lite behov av att släppa ny hårdvara, det är ju också en liten kundgrupp som väljer bort konsolen på grund av för dålig prestanda.
En anledning till att släppa OLED nu kan ju vara för att motivera köparna till att fortsätta betala samma pris de gjort innan och fortsätta behålla samma eller till och med bättre marginaler(det var en nyhet nyligen om att OLED antagligen bara kostar typ 30$ mer att tillverka).

Sen så bryr sig inte heller Nintendo så värst mycket om 3rd party, kollar man försäljningslistan så är top 20 95% procent Nintendos egna titlar, bara Monster Hunter(13) och Among Us(19) är med där.

Så nej, tyvärr så blir det nog ingen Switch pro framöver.
Frågan är om ens deras nästa konsol får 1080P för bärbart och 4K, det kanske blir någon 900p/1440p med uppskalning till 1080/4k i bästa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sen så bryr sig inte heller Nintendo så värst mycket om 3rd party, kollar man försäljningslistan så är top 20 95% procent Nintendos egna titlar, bara Monster Hunter(13) och Among Us(19) är med där.

Det där handlar om att folk väljer andra konsoler för övriga spel eftersom versionerna på Switch inte ens går att jämföra i många fall.

Vår familj köpte en Switch bara för de uxklusiva titlarna, d.v.a Mario Kart, Zelda o.s.v men finns ett spel att tillgå på annan platform så är det också där det köps istället.

Men visst för vår del handlar det inte bara om hårdvara, Nintendo framstår som väldigt giriga, lite som Apple och finns det då andra att ge pengarna till så gör vi det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Du tycker väl att allt som någonsin tillverkats och sålts är för dyrt..? 😂

Nej. Absolut inte. Jag tycker det har fungerat bra fram tills för några år sedan och det är många som delar den uppfattningen.

Men nu var det inte det det handlade om alls. Utan grejen är att jag raljerar över folk som tycker att saker får kosta hur mycket som helst "för att företag inte sysslar med välgörenhet" typ.

Vad jag tycker om priset på switch OLED? för dyr. En viss prishöjning är såklart befogad men kom igen. Det här är bara löjligt. Tror Nintendo att de är Apple eller?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tror Nintendo att de är Apple eller?

Inom spelvärlden, iaf med nuvarande produkt, så skulle jag säga att de är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Det där handlar om att folk väljer andra konsoler för övriga spel eftersom versionerna på Switch inte ens går att jämföra i många fall.

Vår familj köpte en Switch bara för de uxklusiva titlarna, d.v.a Mario Kart, Zelda o.s.v men finns ett spel att tillgå på annan platform så är det också där det köps istället.

Men visst för vår del handlar det inte bara om hårdvara, Nintendo framstår som väldigt giriga, lite som Apple och finns det då andra att ge pengarna till så gör vi det.

Ja, alltså på top 46 och spel som har sålt över 1 miljon exemplar eller mer så är det kanske 2 spel som är lite krävande och finns på andra platformar.
Nintendo verkar helt enkelt inte lägga så mycket kraft på spel som kommer till andra plattformar, samtidigt som pengarna finns i spel som de själva är utgivare för.

Wikipeda, top 46 bäst säljande

Många vill nog ändå tro på en Switch(switch 2?) som pallar med multiplattform spel, men tidigare fokus och försäljning pekar inte emot att Nintendo kommer lägga ner så mycket möda på att lösa detta.
De kanske är inne på streaming spåret dock, där mer krävande 3dje parts titlar körs på det sättet, inget som intresserar mer och jag vet inte om massan orkar med streamade spel, med allt vad det innebär.

Men vi får se vad som händer när Steam Deck kommer, den kanske kan sätta lite press på Nintendo.
Det är ju ändå en maskin som verkar klara av alla spel(samt multiplattform) med förhoppningsvis dugliga inställningar.
Ifall Decken också klarar av Direct storage teknik bra framöver så kan den hålla lite längre och blir riktigt intressant.
Hoppas att det sätter lite eld i baken på Nintendo inför nästa Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

PS Vita OLED har en 5 tum stor skärm Switch OLED har endast 2 tum mer...

7 tum har 96% större area än 5 tum, så jag skulle säga att det är en rätt stor skillnad

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Allt över självkostnadspris vid tillverkning, exklusive R&D, logistik, anställda och annat runtomkring, är för dyrt.

Ok så när allt är betalt ska företaget göra ett nollresultat är det så du menar? Ser sweclockers på sin verksamhet på samma sätt att vinst på sin produkt är helt oviktigt? 🙂

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Ok så när allt är betalt ska företaget göra ett nollresultat är det så du menar? Ser sweclockers på sin verksamhet på samma sätt att vinst på sin produkt är helt oviktigt? 🙂

Jo precis, för de drar oftast inte in något på mjukvaran, det är därför Sony och Microsoft går på knäna nu för tiden...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av htbtoma:

Ok så när allt är betalt ska företaget göra ett nollresultat är det så du menar? Ser sweclockers på sin verksamhet på samma sätt att vinst på sin produkt är helt oviktigt? 🙂

Ironi på internet.

Skrivet av Ozzed:

Nej. Absolut inte. Jag tycker det har fungerat bra fram tills för några år sedan och det är många som delar den uppfattningen.

Men nu var det inte det det handlade om alls. Utan grejen är att jag raljerar över folk som tycker att saker får kosta hur mycket som helst "för att företag inte sysslar med välgörenhet" typ.

Vad jag tycker om priset på switch OLED? för dyr. En viss prishöjning är såklart befogad men kom igen. Det här är bara löjligt. Tror Nintendo att de är Apple eller?

Nintendo sätter precis som alla andra företag ett pris de tror att konsument är beredda att betala. Sen är väl liknelsen med Apple inte helt fel. På samma sätt som att någon som föredrar Mac OS eller IOS måste köpa Apple-hårdvara; vart ska man vända sig för att få tillgång till alla Nintendo-exklusiva speltitlar om inte Switch?

Huruvida ett prispåslag om 95 euro eller som i Sverige ~1 300 kronor är rimligt är upp till konsumenterna att göra.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Nintendo har blivit lite som Apple, tar mer betalt och folk betalar ändå. Det funkar för Apple (de skulle väl kunna sälja tegelstenar med Apple-logga på) men är lite skeptisk om Nintendo klarar det med...
Tror jag hoppar denna. En "Switch Lite OLED" hade däremot kanske varit trevligt. Spelar mer handhållet på min Lite än original-Switchen.

Nintendo har alltid tagit mycket betalt för det som på papperet är gammal hårdvara, men med lockande och kvalitativ mjukvara..

Game & watch var miniräknare sett till teknologin.

NES var en väldigt gammal processor i grunden, men mmc chipen i kassetterna och Nintendos dominans gav dels nya möjligheter för mjukvaran (scroll etc) dels att de kunde hålla priser uppe och ta "kassettskatt" av andra.

Så Apple har blivit mer som Nintendo, om man tänker på det.

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Många vill nog ändå tro på en Switch(switch 2?) som pallar med multiplattform spel

Att lansera Switch 2 och splittra utvecklarna/användarbasen i det här läget vore nog katastrof för Nintendo och konsumenterna ... Även om vi entusiaster tycker det är kul med mer kräm

- Styrkan just nu är den enorma installerade basen och konsolen att säljer bra => Många aktiva användare. Länge sen detta hände för Nintendo, jmf. med WiiU.
- Många aktiva användare => Konsollen är en mycket mer attraktiv marknad för utvecklare => många fler speltitlar för oss konsumenter

Sen är frågan hur mycket betydelsefull prestanda det finns att hämta om man vill behålla handheld mode med hyfsad batteritid och en prispunkt som tilltalar tillräckligt stor del av nintendo-crowdet. Nog omöjligt att ha prestandan 1:1 till PS5 formfaktorn och därmed samma multiplattform spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Nintendo har alltid tagit mycket betalt för det som på papperet är gammal hårdvara, men med lockande och kvalitativ mjukvara..

Game & watch var miniräknare sett till teknologin.

NES var en väldigt gammal processor i grunden, men mmc chipen i kassetterna och Nintendos dominans gav dels nya möjligheter för mjukvaran (scroll etc) dels att de kunde hålla priser uppe och ta "kassettskatt" av andra.

Så Apple har blivit mer som Nintendo, om man tänker på det.

Fast detta stämmer inte riktigt. Exempelvis så var GameCube starkare än PlayStation 2 och Nintendo 64 starkare än PlayStation.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Fast detta stämmer inte riktigt. Exempelvis så var GameCube starkare än PlayStation 2 och Nintendo 64 starkare än PlayStation.

Nintendo 64 var bättre på 3D men hade svagheter som sämre lagring (ingen CD-ROM) och sämre 2D hantering.
Därav inget final fantasy 7 eller Symphony of the night.

Gamecube var starkare än Ps2, men svagare än Xbox.

Men när de släppte Nintendo DS var det många som klagade på att den skulle utklassas av PSP på grund av prestandan.

När de släppte Wii, var den för svag enligt många.
Och samma sak med Switch.

Poängen är att Nintendo tar betalt för mjukvaran oavsett hur konsolen står sig gentemot konkurrenter prestandamässigt. Och att det inte är nytt. Det har varit så sen starten med tvspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Ironi på internet.
Nintendo sätter precis som alla andra företag ett pris de tror att konsument är beredda att betala. Sen är väl liknelsen med Apple inte helt fel. På samma sätt som att någon som föredrar Mac OS eller IOS måste köpa Apple-hårdvara; vart ska man vända sig för att få tillgång till alla Nintendo-exklusiva speltitlar om inte Switch?

Huruvida ett prispåslag om 95 euro eller som i Sverige ~1 300 kronor är rimligt är upp till konsumenterna att göra.

Ja, det är det som är poängen. Det är upp till konsumenterna att avgöra. Därför blir det rätt märkligt när vissa konsumenter tycker att andra konsumenter inte får tycka att en produkt är för högt prissatt.

Sen är det klart att det blir väldigt skevt om ett företag alltid tolkar ett köp som att konsumenten anser att det är ett rimligt pris.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker uppriktigt att det är synd att Switch sålt så pass bra som den gjort. Väldigt dyr i förhållande till hårdvaran men framförallt har det kommit så få nya bra exklusiva spel till den. Många spel som släppts till Switch är spel jag redan spelat på min Wii U. Wii U köpte jag för 2300 och fick ett spel till och det kom faktiskt ett gäng riktigt bra exklusiva spel till den.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShieldPad:

Att lansera Switch 2 och splittra utvecklarna/användarbasen i det här läget vore nog katastrof för Nintendo och konsumenterna ... Även om vi entusiaster tycker det är kul med mer kräm

- Styrkan just nu är den enorma installerade basen och konsolen att säljer bra => Många aktiva användare. Länge sen detta hände för Nintendo, jmf. med WiiU.
- Många aktiva användare => Konsollen är en mycket mer attraktiv marknad för utvecklare => många fler speltitlar för oss konsumenter

Sen är frågan hur mycket betydelsefull prestanda det finns att hämta om man vill behålla handheld mode med hyfsad batteritid och en prispunkt som tilltalar tillräckligt stor del av nintendo-crowdet. Nog omöjligt att ha prestandan 1:1 till PS5 formfaktorn och därmed samma multiplattform spel.

Switch 2 lär knappast komma snart. Men den lär ju komma någon gång och förhoppningsvis som svar på Steam Deck med bra hårdvara och aggressivt pris. Samt att de gör den kompatibel med Switch-kassetter och spel, så att om utvecklarna vill kan de uppdatera sina spel med högre upplösning för nya Switchen, typ som hur det är med PS5 och PS4 spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Switch 2 lär knappast komma snart. Men den lär ju komma någon gång och förhoppningsvis som svar på Steam Deck med bra hårdvara och aggressivt pris. Samt att de gör den kompatibel med Switch-kassetter och spel, så att om utvecklarna vill kan de uppdatera sina spel med högre upplösning för nya Switchen, typ som hur det är med PS5 och PS4 spel.

Tveksam om första stycket. Nintendo verkar ju inte riktigt bry sig om vad konkurrenterna gör eller bry sig om att svara. Ibland på oroväckande nivå.

At some point in this conversation we were informed that it was no good referencing Live and PSN as nobody in their development teams used those systems[...]

Dold text

Bakåtkompatibilitet är de däremot skapligt duktiga på att hålla ett tag. Mest orolig för att de kanske får för sig att försöka digital only och är det något företag vars spelbibliotek jag inte vill ha digitalt så är det Nintendo och deras "köp spelet till varje enhet"-vision.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tveksam om första stycket. Nintendo verkar ju inte riktigt bry sig om vad konkurrenterna gör eller bry sig om att svara. Ibland på oroväckande nivå.

At some point in this conversation we were informed that it was no good referencing Live and PSN as nobody in their development teams used those systems[...]

Dold text

Bakåtkompatibilitet är de däremot skapligt duktiga på att hålla ett tag. Mest orolig för att de kanske får för sig att försöka digital only och är det något företag vars spelbibliotek jag inte vill ha digitalt så är det Nintendo och deras "köp spelet till varje enhet"-vision.

Alltså, det är ju mina förhoppningar. Vilket mer är att när de väljer SoC till nästa Switch att de tar en lite nyare arkitektur istället för några år gammal. Med ett tätt samarbete med Nvidia skulle de kunna göra en riktigt grym enhet.

Vi får helt enkelt se hur bra Steam Deck blir och hur hård press de kan sätta emot Nintendo.

Permalänk
Medlem

Har inte sett min skärm på flera år, står bakom några spel och filmer, så jag behöver ingen oled. Ökad prestanda och ingen skärm skulle intressera mig mer.

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Inaktiv

Jag blir lite förvånad över alla som klagar över hårdvaran på Nintendo Switch. Nintendo lever på sitt IP. Tanken är att mjukvara ska samspela med hårdvaran. Du köper konsolen för spelen, inte vad som finns innanför skalet.

Därför är jag mäkta besviken över remaken av Zelda - Links Awakening. Galen framedrop vid vissa ställen. Det är dåligt optimerat helt enkelt.