Permalänk

Billig speldator till 12 åring

Hej, jag står i begrepp att köpa en dator till min tolvåring. Han vill spela Valorant, LoL, Minecraft - antar att han kommer vilja spela andra saker i framtiden också. Han använder nu min dator som jag egentligen bara har för foton och bildbehandling och den är visst inget vidare att spela på. Jag letar nu dator, men jag vet inte vad jag ska leta efter när det gäller minne och i3 eller i5 etc, och grafikkort vet jag inte heller vad det ska vara för något! Ännu värre - den får inte vara för dyr, helst max 4000 kr... begagnat köper jag gärna dock om det är från en affär med garanti.
Bör det vara en stationär, eller kan det vara en bärbar dator?
Är det någon här som kan vara snäll och tipsa mig lite? Enormt tacksam blir jag!

Rubrik förtydligad /Mod
Permalänk
Medlem

För de spelen du nämnde, kopplat med din budget och att grafikkort just nu är väldigt svåra att få tag på och ovanligt dyra, skulle jag rekommendera en stationär dator med integrerad grafik. T.ex AMD Ryzen 5 5600G, som kostar runt 2700 och som alltså har både processor och grafik i samma chip.

Exempel på sådan dator:
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavil...

Med lite mindre SSD och kanske 8 GB ram kan nog bygga ihop en likvärdig dator själv för runt 4000.

Värt att nämna är att det är extra viktigt för en sådan här dator att den körs i s.k. Dual-channel. Det betyder att du har två stycken ram stickor. Antingen 2x4GB eller 2x8GB i den här prisklassen. På så vis får du ut maximal prestanda ur Ryzen chippet. För att dual channel ska funka måste också minnena vara installerade korrekt, det finns enkla guider för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

För de spelen du nämnde, kopplat med din budget och att grafikkort just nu är väldigt svåra att få tag på och ovanligt dyra, skulle jag rekommendera en stationär dator med integrerad grafik. T.ex AMD Ryzen 5 5600G, som kostar runt 2700 och som alltså har både processor och grafik i samma chip.

Exempel på sådan dator:
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavil...

Med lite mindre SSD och kanske 8 GB ram kan nog bygga ihop en likvärdig dator själv för runt 4000.

Värt att nämna är att det är extra viktigt för en sådan här dator att den körs i s.k. Dual-channel. Det betyder att du har två stycken ram stickor. Antingen 2x4GB eller 2x8GB i den här prisklassen. På så vis får du ut maximal prestanda ur Ryzen chippet. För att dual channel ska funka måste också minnena vara installerade korrekt, det finns enkla guider för detta.

Även om det är en bra deal, så är det ju viktigt att påpeka att som speldator är den rätt kass. Och oklart om det går att uppgradera med grafikkort längre fram.
Så trots att den är över TS budget så kan en ännu dyrare dator bli väsentligt billigare i längden.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det här är den billigaste speldator som jag tycker är ok.
(6700kr)

Nvidia 1650 Super är helt ok för 1080P gaming.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det här är den billigaste speldator som jag tycker är ok.
(6700kr)

Nvidia 1650 Super är helt ok för 1080P gaming.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Skulle precis länka den!

Permalänk

Tack alla som svarat! Jag blir inte klok riktigt på termerna ni använder, men jag kan ju kanske titta på den dator två av er har tipsat om och se vad den innehåller. Kanske kan jag hitta något begagnat i samma stil? Vill helst köpa från någonstans där det finns garanti. Men 6700 är tyvärr alldeles över budget.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Det här är den billigaste speldator som jag tycker är ok.
(6700kr)

Nvidia 1650 Super är helt ok för 1080P gaming.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Hittade just en annan tråd om speldator till 12-åring. Dock handlade det där om en budget på 3 - 4 gånger större än min. Men i den tråden var den en som skrev "HP Pavilion är riktigt skräp, undvik om du kan". Vad kan det betyda? Är allt företaget gör skräp? Eller bara speldatorn? Ska fråga den skribenten också förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokofjevna:

Hittade just en annan tråd om speldator till 12-åring. Dock handlade det där om en budget på 3 - 4 gånger större än min. Men i den tråden var den en som skrev "HP Pavilion är riktigt skräp, undvik om du kan". Vad kan det betyda? Är allt företaget gör skräp? Eller bara speldatorn? Ska fråga den skribenten också förstås.

Det kan gälla allt ifrån att den upplevs högljud, går varmt (även om detta om och om igen visats inte slita ut komponenter avsevärt mycket snabbare.), eller bromsar sig själv p.g.a dålig kylning. Detta är ganska vanligt hos s.k. pre-builts från storföretag. Om man vill undvika detta och få högre kvalitet borde man låta ett företag bygga din dator åt dig. T.ex med komplett.se's tjänst 'Komplett PC'. (Från 7490:-)

Permalänk
Skrivet av ChuniaC:

Det kan gälla allt ifrån att den upplevs högljud, går varmt (även om detta om och om igen visats inte slita ut komponenter avsevärt mycket snabbare.), eller bromsar sig själv p.g.a dålig kylning. Detta är ganska vanligt hos s.k. pre-builts från storföretag. Om man vill undvika detta och få högre kvalitet borde man låta ett företag bygga din dator åt dig. T.ex med komplett.se's tjänst 'Komplett PC'. (Från 7490:-)

Men så pass mycket måste det alltså kosta för att han ska kunna spela sina spel? Jag menar, han spelar ju nu på en rätt gammal, skum sak. Klagar ibland över att det laggar - men det fungerar ju! Och du tror inte jag kan hitta något begagnat med tillräcklig prestanda? Förändras spelen hela tiden så att det går sämre att köra på, typ, förrförra årets modeller?

Permalänk
Medlem

Eftersom budgeten är tajt så faller mina tankar på vad du har för dator själv eftersom det inte verkar vara ett problem att han använder den.
Min tanke är ifall den är värd ett uppgradering av grafikkortet.. sen är nästan alla 4000 slut. Kanske en bättre strömkälla behövs, då landar vi på ett grafikkort för 3000 och en nätdel för 1000.
Men det är kanske en sån där kompakt skrivbordsdator eller till och med en bärbar dator du har (modell på etiketten, baksida/undersida).

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokofjevna:

Hittade just en annan tråd om speldator till 12-åring. Dock handlade det där om en budget på 3 - 4 gånger större än min. Men i den tråden var den en som skrev "HP Pavilion är riktigt skräp, undvik om du kan". Vad kan det betyda? Är allt företaget gör skräp? Eller bara speldatorn? Ska fråga den skribenten också förstås.

Alltså HP säljer hundratals av dessa datorer varje vecka i Sverige med lite olika modellbeteckningar och innehåll. Det skulle vara waaay mer negativa recensioner på både komplett och elgiganten netonnet osv som säljer dessa om de var så värdelösa för gemene man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokofjevna:

Men så pass mycket måste det alltså kosta för att han ska kunna spela sina spel? Jag menar, han spelar ju nu på en rätt gammal, skum sak. Klagar ibland över att det laggar - men det fungerar ju! Och du tror inte jag kan hitta något begagnat med tillräcklig prestanda? Förändras spelen hela tiden så att det går sämre att köra på, typ, förrförra årets modeller?

Nej riktigt så illa är det inte längre, det går bra att spela med äldre hårdvara. Att hitta begagnat som har garanti är dock svårare. Antingen får du köpa begagnat utan garanti eller en billigare ny dator. Den här till exempel skulle duga. https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-m01-f...

Permalänk
Medlem

Titta in på Elgigantens "outlet" sida bland "Speldator Gaming"

Nu finns den här @4200kr i Norrköping...så kanske helt fel geografiskt? https://www.elgiganten.se/product/outlet/gaming-fyndvaror/166...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Nej riktigt så illa är det inte längre, det går bra att spela med äldre hårdvara. Att hitta begagnat som har garanti är dock svårare. Antingen får du köpa begagnat utan garanti eller en billigare ny dator. Den här till exempel skulle duga. https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-m01-f...

Fast en dator med en sån igp är kanske tre gånger långsammare (fps) än en dator med en GPU som 1650 Super och kommer redan dag 1 vara rätt kass.

Så för 1800kr extra (min länk i tidigare post) får man en dator som kan funka helt ok i rätt många år framöver för 1080P gaming. Dvs kostnaden på längre sikt blir antagligen väsentligt lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast en dator med en sån igp är kanske tre gånger långsammare (fps) än en dator med en GPU som 1650 Super och kommer redan dag 1 vara rätt kass.

Så för 1800kr extra (min länk i tidigare post) får man en dator som kan funka helt ok i rätt många år framöver för 1080P gaming. Dvs kostnaden på längre sikt blir antagligen väsentligt lägre.

Jag köper det, men man måste förhålla sig till att vissa inte kan bryta en budget samt att det faktiskt går att köra de spelen som nämnts i 1080p 60 fps med den integrerade, så varför betala för mer? Med det sagt tycker jag vapos förslag om att hitta en fyndvara låter utmärkt. Då kan man faktiskt få en dator med grafikkort mer i närheten av budgeten.

Permalänk
Medlem

@Prokofjevna Västerås? - finns i marknaden https://www.sweclockers.com/marknad/204633-acer-predator-heli...

17.3" / 1920 x 1080 / Core i7 / I7-7700HQ / 8 GB / 256 GB / NVIDIA GeForce GTX 1060 / Windows 10 Home

Jag köpte sommaren 2017 en beggad gaminglaptop här på Swec till en av sönerna och den funkar fortfarande att spela de vanligast e-sport spelen, även om medium inställningar lite ner-justerat kan behövas för att uppnå bra spelbarhet (är ett GTX 970M).

Fördelen med bärbart är att bara en datormus behövs, sen är det bara att köra

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av NukeDuke:

Eftersom budgeten är tajt så faller mina tankar på vad du har för dator själv eftersom det inte verkar vara ett problem att han använder den.
Min tanke är ifall den är värd ett uppgradering av grafikkortet.. sen är nästan alla 4000 slut. Kanske en bättre strömkälla behövs, då landar vi på ett grafikkort för 3000 och en nätdel för 1000.
Men det är kanske en sån där kompakt skrivbordsdator eller till och med en bärbar dator du har (modell på etiketten, baksida/undersida).

Ja, tyvärr är det en sån där liten kompakt klump, stor som ett Bregottpaket ungefär! Så det verkar inte värt att jobba upp den.

Permalänk
Skrivet av Nicklidstrom:

Alltså HP säljer hundratals av dessa datorer varje vecka i Sverige med lite olika modellbeteckningar och innehåll. Det skulle vara waaay mer negativa recensioner på både komplett och elgiganten netonnet osv som säljer dessa om de var så värdelösa för gemene man.

Det var skönt att höra. Och väldigt logiskt, när jag tänker efter.

Permalänk
Skrivet av ChuniaC:

Nej riktigt så illa är det inte längre, det går bra att spela med äldre hårdvara. Att hitta begagnat som har garanti är dock svårare. Antingen får du köpa begagnat utan garanti eller en billigare ny dator. Den här till exempel skulle duga. https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-m01-f...

jag har tidigare köpt i stort sett allt på Billigteknik i Lund där jag bor, laptopar, mobiler, kablar etc. Alltid jättebra saker, inget har gått sönder och en gång när min äldste sons dator strulade fixade de till den fast garantin gått ut (de har alltid ett års garanti). De säljer dock inte "gamingdatorer" vad jag kan se. Och det är så svårt att leta runt på sajter när man inte vet vad de olika komponenterna heter -. men tack vare denna tråd så har jag lärt mig mer!

Permalänk
Skrivet av teejee:

Fast en dator med en sån igp är kanske tre gånger långsammare (fps) än en dator med en GPU som 1650 Super och kommer redan dag 1 vara rätt kass.

Så för 1800kr extra (min länk i tidigare post) får man en dator som kan funka helt ok i rätt många år framöver för 1080P gaming. Dvs kostnaden på längre sikt blir antagligen väsentligt lägre.

Det låter klokt det du skriver. Jag ska se om jag kan få in fler bidragsgivare helt enkelt...

Permalänk
Skrivet av ChuniaC:

Jag köper det, men man måste förhålla sig till att vissa inte kan bryta en budget samt att det faktiskt går att köra de spelen som nämnts i 1080p 60 fps med den integrerade, så varför betala för mer? Med det sagt tycker jag vapos förslag om att hitta en fyndvara låter utmärkt. Då kan man faktiskt få en dator med grafikkort mer i närheten av budgeten.

Den saken kom jag faktiskt på själv igår kväll!:) Har tittat runt redan, en av de datorer ni tipsade om finns i Göteborg och kan möjligen få brorsan att rycka ut. Annars får jag fortsätta hålla utkik! Just nu lutar det åt att köpa nytt men fyndvara.

Permalänk
Skrivet av Vapo:

Titta in på Elgigantens "outlet" sida bland "Speldator Gaming"

Nu finns den här @4200kr i Norrköping...så kanske helt fel geografiskt? https://www.elgiganten.se/product/outlet/gaming-fyndvaror/166...

Tack för tips, hade sett det när jag tittade på den av er rekommenderade modellen här på forumen, Göteborg ligger inom räckhåll (ifall jag kan få min bror att rycka ut)!:)

Permalänk
Skrivet av ChuniaC:

Det kan gälla allt ifrån att den upplevs högljud, går varmt (även om detta om och om igen visats inte slita ut komponenter avsevärt mycket snabbare.), eller bromsar sig själv p.g.a dålig kylning. Detta är ganska vanligt hos s.k. pre-builts från storföretag. Om man vill undvika detta och få högre kvalitet borde man låta ett företag bygga din dator åt dig. T.ex med komplett.se's tjänst 'Komplett PC'. (Från 7490:-)

Tror du att en sådan här låter mindre?
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/medion-e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokofjevna:

Jag har bara liten erfarenhet av s.k. prebuilts från storföretag, men skulle vilja säga att det är svårt att komma ifrån alla typer av problem de kan ha. Jag står fast vid att datorer byggda på beställning av återförsäljare, t.ex Inet, Komplett eller NetonNet kommer vara bättre än förbyggda datorer. Med det sagt är det inte alls garanterat att prebuilts som den du länkade kommer ha problem, uppå det kan vad vissa anser vara ett problem kanske inte ens märkas av andra. Jag tror inte det är sannolikt att du kommer störa dig på något hos en prebuilt.

Permalänk
Medlem

Har en snart 11 åring hemma som jag byggde ihop/uppgraderade hans andra burk redan.
Med den budgeten på 4k som du nämner, så kan du antagligen köra beg, eller bygga väldigt begränsad dator med dagens läge.
Pga komponentsbristen så är budget alternativen helt bortblåsta & mellan & hög segmentet mycket dyrare än vanligt.

På rak hand skulle jag först och främst säga försök få tag på en playstation 5 istället, för den lär han kunna spela alla spelen på utan bekymmer i 5år i alla fall.
Alternativt vänta tills black friday & spara till en lite högre budget då. Sett prisvärda nya burkar med tex rtx 3060 ti mm för ca 10k.. Lär finnas budget alternativ för runt 6-7k på black friday som slår det mesta du kan få tag på nu med din budget..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Skrivet av Archain:

Har en snart 11 åring hemma som jag byggde ihop/uppgraderade hans andra burk redan.
Med den budgeten på 4k som du nämner, så kan du antagligen köra beg, eller bygga väldigt begränsad dator med dagens läge.
Pga komponentsbristen så är budget alternativen helt bortblåsta & mellan & hög segmentet mycket dyrare än vanligt.

På rak hand skulle jag först och främst säga försök få tag på en playstation 5 istället, för den lär han kunna spela alla spelen på utan bekymmer i 5år i alla fall.
Alternativt vänta tills black friday & spara till en lite högre budget då. Sett prisvärda nya burkar med tex rtx 3060 ti mm för ca 10k.. Lär finnas budget alternativ för runt 6-7k på black friday som slår det mesta du kan få tag på nu med din budget..

Alltså - det är inte det att jag inte är tacksam för alla era förslag. Men jag blir snart helt knäckt för att jag inte har 10 000 att köpa dator för. PS5 är inte möjligt eftersom han har tre bröder som alla kommer att vilja använda det, och han skulle ju få något att ha för sig själv. Jag har inte något emot att köpa begagnat! Det är bara det att jag inte vet vad jag ska titta efter...

Permalänk

Inte så lätt att leta budget gaming dator när man inte kan termerna!

Budgeten är lite stram för att köpa en ny gamingdator, speciell nu när Covid ruckat extremt mycket på marknaden.

Tror nästan ditt bästa bet är att leta upp någon schysst person på Sweclockers som har något ok begagnat, dock så har nog många redan sålt med dagens begagnatmarknad.

Riktigt svårt att rekommendera specifika produkter också, då en 4-5 år mid-end dator kanske har samma prestanda som en 2-3 år low end PC, blir många olika processorer och annat att rekommendera.

Jag skulle kolla efter en dator med dessa delar:

Grafikkort:
Nvidia 960, 970, 1050, 1060, 1650 eller bättre.

RAM-minne:
I alla fall 8GB. Finns massa olika hastigheter på dessa, men det är nog lite överkurs.

Lagring:
En SSD eller NVME-disk, gärna på 500GB om du hittar, allra allra minst 256GB men kan bli jobbigt då vissa spel kan ta ca 20-50GB styck. SSD och NVME är snabba minnen till skillnad från en vanlig hårddisk, HDD, som har prisvärt minne men är extremt långsam på att starta program på datorn.

Processorer finns mycket av, men ofta lite mindre viktigt att ha en illsnabb sådan vid gaming, grafikkortets prestanda är oftast det viktigaste, förutsatt att man inte har t.ex. 4GB RAM enbart.

Hittar du något begagnat med dessa delar så borde du få helt ok prestanda i spel. Finns massa olika skärmar/möss och annat som är bra att ha när man lirar men det kan grabben få nästa år eller samla ihop till själv.

Jag skulle hitta någon som verkar schysst på forumet som har en burk att sälja eller kan vägleda dig genom annonshavet. Finns så otroligt många annonser som lyder "Klarar alla de senaste spelen" men egentligen är en 10 år gammal halvtrasig, överprisad skräpburk.

Permalänk
Skrivet av baverskalle:

Inte så lätt att leta budget gaming dator när man inte kan termerna!

Budgeten är lite stram för att köpa en ny gamingdator, speciell nu när Covid ruckat extremt mycket på marknaden.

Tror nästan ditt bästa bet är att leta upp någon schysst person på Sweclockers som har något ok begagnat, dock så har nog många redan sålt med dagens begagnatmarknad.

Riktigt svårt att rekommendera specifika produkter också, då en 4-5 år mid-end dator kanske har samma prestanda som en 2-3 år low end PC, blir många olika processorer och annat att rekommendera.

Jag skulle kolla efter en dator med dessa delar:

Grafikkort:
Nvidia 960, 970, 1050, 1060, 1650 eller bättre.

RAM-minne:
I alla fall 8GB. Finns massa olika hastigheter på dessa, men det är nog lite överkurs.

Lagring:
En SSD eller NVME-disk, gärna på 500GB om du hittar, allra allra minst 256GB men kan bli jobbigt då vissa spel kan ta ca 20-50GB styck. SSD och NVME är snabba minnen till skillnad från en vanlig hårddisk, HDD, som har prisvärt minne men är extremt långsam på att starta program på datorn.

Processorer finns mycket av, men ofta lite mindre viktigt att ha en illsnabb sådan vid gaming, grafikkortets prestanda är oftast det viktigaste, förutsatt att man inte har t.ex. 4GB RAM enbart.

Hittar du något begagnat med dessa delar så borde du få helt ok prestanda i spel. Finns massa olika skärmar/möss och annat som är bra att ha när man lirar men det kan grabben få nästa år eller samla ihop till själv.

Jag skulle hitta någon som verkar schysst på forumet som har en burk att sälja eller kan vägleda dig genom annonshavet. Finns så otroligt många annonser som lyder "Klarar alla de senaste spelen" men egentligen är en 10 år gammal halvtrasig, överprisad skräpburk.

Tack för ett fantastiskt tydligt inlägg som ger mig massor av hjälp! Jag har hakat upp mig på att jag vill ha från företag som ger garanti, hur snälla och ärliga folk här på sweclockers än är
Vad tror du om något i denna stil, den är tydligen byggd av lite hopplockade saker från andra begagnade datorer, finns i olika prisklasser?
GREENIX 800 G1 SFF I7
Intel Core i7-4770 | 8 GB DDR | 500 GB HDD | 240 GB SSD (New) | GTX 1650 4GB (New) | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokofjevna:

Tack för ett fantastiskt tydligt inlägg som ger mig massor av hjälp! Jag har hakat upp mig på att jag vill ha från företag som ger garanti, hur snälla och ärliga folk här på sweclockers än är
Vad tror du om något i denna stil, den är tydligen byggd av lite hopplockade saker från andra begagnade datorer, finns i olika prisklasser?
GREENIX 800 G1 SFF I7
Intel Core i7-4770 | 8 GB DDR | 500 GB HDD | 240 GB SSD (New) | GTX 1650 4GB (New) | Windows 10 Home

Rätt ovärt med en 8år gammal CPU. En dylik kontorsdator utan GPU kan man nog hitta begagnad för en spottstyver.

Synd att marknaden är som den är just nu, det är lite svårt att hitta vettiga alternativ.

EDIT:
Denna kan ju vara värd att kika på.