Gameball Standard är ergonomisk styrkula för gamers

Permalänk
Melding Plague

Gameball Standard är ergonomisk styrkula för gamers

Spelintresserade som är ointresserade av möss kan nu beställa hem styrkulan Gameball Standard för en mer ergonomisk spelsession.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Faktiskt aldrig provat en sån rackars, är det något att ha?
Ställer mig lite tveksam till att spela med en sån men kanske bara är vanesak?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken på en styrkula men bara till windows, inte till spel.

Här testar Optimum Tech styrkulan i spel

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag är ändå nyfiken, men skeptisk. Rent tekniskt styr du oftast kulan med 1 finger.
En mus styr du med flera, känns mer stabilt med fler kontaktytor på något sätt. Någon FPS-streamer får bevisa att jag har fel.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ta ur kulan och skrapa rent kontaktytorna med en pinsett. *nostalgitripp*

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Runt år 1997 så gjordes det mycket reklam för en logitech mus med röd rullboll. Jag var så otroligt sugen på att köpa en gick runt i butik för butik, men det var något problem med den så de sålde dem inte.

Nu snart 25år senare. Jag är mycket tveksam till dessa, såklart att de är perfekta för vissa personer som har vissa handikapp. Men för vanliga personer så skulle jag gilla om man kunde få låna någon på prov innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Runt år 1997 så gjordes det mycket reklam för en logitech mus med röd rullboll. Jag var så otroligt sugen på att köpa en gick runt i butik för butik, men det var något problem med den så de sålde dem inte.

Nu snart 25år senare. Jag är mycket tveksam till dessa, såklart att de är perfekta för vissa personer som har vissa handikapp. men för vanliga personer så skulle jag gilla om man kunde få låna någon på prov innan.

Hade en kompis som hade Logtitech's Trackman Marble FX som man höll mellan tummen och pekfingret, funkade mycket bättre än alla dom modeller som finns nu. Har provat ett par olika varianter, går bra att styra med fingrarna, men det funkar mindre bra att klicka, eftersom det blir tummen man klickar med. Finns också varianter där man styr kulan med tummen, men jag får ont i leden i tummen efter ett tag utav dom. Dessutom vill man gärna flytta dom som en mus...

Permalänk
Medlem

Vanesak, som med allt annat. Man kan bli bra på att styra med fötterna/tårna, det är ett faktum. Kan vara skönt när man väl lärt sig nog.

Permalänk
Medlem

Spelade med en liknande får väldigt många år sedan, gick klart att ligga i toppen när man spelade CS (pubs, deathmatch) var det enda alternativet man hade då
Fick sedan tag på en intellimouse då var loppet dött

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag spela Missile Command i MAME!

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Allt jag ser är denna:

Eller varför inte köpa denna för halva priset:
https://www.dustinhome.se/product/5010169230/trackman-marble?...

Permalänk
Medlem

Ser rolig ut, men inte så nödvändig för mig, samt att vid en snabb titt inte ens ser ut att några extra knappar.

Skulle vara betydligt mer intressant om någon kunde göra en mus med tryckkänslighet.

Permalänk
Medlem

När jag såg den testas av Hardware Canucks så funderade jag faktiskt på hur mycket mer ergonomiskt det skulle vara, handleden får ju fortfarande jobba på satan om man ska spela med den. Dessutom låter det ju oerhört dumt hur knapparna är placerade

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Hade en kompis som hade Logtitech's Trackman Marble FX som man höll mellan tummen och pekfingret, funkade mycket bättre än alla dom modeller som finns nu. Har provat ett par olika varianter, går bra att styra med fingrarna, men det funkar mindre bra att klicka, eftersom det blir tummen man klickar med. Finns också varianter där man styr kulan med tummen, men jag får ont i leden i tummen efter ett tag utav dom. Dessutom vill man gärna flytta dom som en mus...

Min gamla Cordless Trackman FX hamnade på skrivbordet för ett par månader sedan och sedan dess använder jag den,
storleken och att man har handen avslappnad på sidan gör den svår att ersätta... Googlar man lite så rekommenderas Elecom Huge nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en trackball för många år sedan då jag trodde att det skulle bli lättare för handen. Det blev dock så jobbigt för tummen att jag slutade använda den rätt så kvickt. Jag spände tummen alldeles för mycket.

Permalänk
Rekordmedlem

Aahh, de väcker hemska minnen till liv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Har kört med en Kensington i några år. Musen är sämre än sämst och borde kosta max 50 spänn med tanke på hur billig och dålig byggkvalitet det är men det finns inte mycket alternativ.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Starric:

När jag såg den testas av Hardware Canucks så funderade jag faktiskt på hur mycket mer ergonomiskt det skulle vara, handleden får ju fortfarande jobba på satan om man ska spela med den. Dessutom låter det ju oerhört dumt hur knapparna är placerade

Jag funderade faktiskt också på just detta. Jag vet att styrkula i allmänhet ska vara bättre för många, men när jag fick lite problem med armbågen i våras fick jag höra att även fingerrörelser har en tendens att leta sig "hela vägen upp".

Tycker dock fortfarande att det är ett roligt initiativ, och det är svårt att inte tycka att videogenomgångarna är lite wholesome Tänker att det även kan vara ett vettigt verktyg vid t.ex nedsatt rörlighet som kanske försvårar sidledsrörelserna en vanlig mus kräver.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt en trackball någon längre tid, men på jobbet har jag en Logitech MX vertical. Jag fick ut den efter att jag börjat få problem med axeln.

Jag kan verkligen rekommendera den om man känner att man behöver ett ergonomiskt alternativ.

Permalänk
Skrivet av griid:

Jag är ändå nyfiken, men skeptisk. Rent tekniskt styr du oftast kulan med 1 finger.
En mus styr du med flera, känns mer stabilt med fler kontaktytor på något sätt. Någon FPS-streamer får bevisa att jag har fel.

Spana in twitch-streamern MetalSlug.

Permalänk
Medlem

Förändringar tar tid.

Vill man lära sig korrekt fingernedsättning när man skriver så tar det tid innan man blir lika bra som man var med pekfingersvals eller vad man nu är van vid.
Byter man tangentbordslayout från qwerty till dvorak, colemak, workman, eller någon annan så tar det _tid_ innan man blir lika bra.
Byter man till ett delat tangentbord så tar det tid.

Skulle jag få för mig att börja spela med en handkontroll så skulle det ta tid då jag aldrig egentligen använt en.

Samma sak gäller ju även här.

Det enda jag egentligen bryr mig om är om designen verkligen är ergonormisk eller inte. Samma sak gällande diverse innovativa tangentbord, har de bara fått för sig att de ser ergomiskt ut eller har man faktiskt stöd för att de är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanton:

Jag har aldrig använt en trackball någon längre tid, men på jobbet har jag en Logitech MX vertical. Jag fick ut den efter att jag börjat få problem med axeln.

Jag kan verkligen rekommendera den om man känner att man behöver ett ergonomiskt alternativ.

Kan bara hålla med om MX Vertical, skulle dock rekommendera att ha kvar en vanlig mus att växla tillbaka till då och då när väl besvären har gått över för man kan få ont av enbart MX Vertical också. Beror iofs på hur musintensivt arbete man har.

Permalänk
Medlem

Körde en Logitech Trackball en längre period för... säkerligen över två decennier sedan, varianten där kulan är placerad till vänster och styrs enbart med tummen. Väldigt bekvämt när man väl vant sig men precisionen blev aldrig särskilt bra, vilket inte var ett problem i sammanhanget - men kanske inget man vill använda om man sitter och spelar pang-pang eller andra spel med krav på att snabbt hitta rätt pixel hela dagarna.
Däremot ett jättebra komplement för mer avslappnade sessioner.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tycker modeller där man kan använda fingrana till styrkulan är betydligt behagligare än modeller där man är tvungen att använda tummen.
Har fortfarande en Microsoft Trackball Explorer liggandes, skulle ha den framme om jag hade plats för den.
Ganska skönt att växla mellan vanlig mus och styrkula.
Vill minnas att det under ett antal år fanns en total avsaknad av ersättare till denna efter att Microsoft slutat producera dem.

https://imgur.com/lXdbnvx

Permalänk
Medlem

Styrkula brukar uppfattas som mer ergonomisk generellt, men för mig är det nästan motsatsen. Spänner mig i tummen, pekfingret och handen, och måste koncentrera mig mer för att inte råka röra den av misstag då den är mycket känsligare än en vanlig mus. Har aldrig upplevt problem med vanlig mus, då jag har armstöd, skrivbordet i rätt höjd och musen korrekt placerad rakt framför armen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Förändringar tar tid.

Vill man lära sig korrekt fingernedsättning när man skriver så tar det tid innan man blir lika bra som man var med pekfingersvals eller vad man nu är van vid.
Byter man tangentbordslayout från qwerty till dvorak, colemak, workman, eller någon annan så tar det _tid_ innan man blir lika bra.
Byter man till ett delat tangentbord så tar det tid.

Skulle jag få för mig att börja spela med en handkontroll så skulle det ta tid då jag aldrig egentligen använt en.

Samma sak gäller ju även här.

Det enda jag egentligen bryr mig om är om designen verkligen är ergonormisk eller inte. Samma sak gällande diverse innovativa tangentbord, har de bara fått för sig att de ser ergomiskt ut eller har man faktiskt stöd för att de är det?

Jag håller med dig i sak, men kör själv enligt konceptet variation. Jobbar med Magic Touchpad 2, spelar med mus, kör split keyboard där jag regelbundet flyttar sidorna för att få ny arbetsställning osv. Hade ingen känsel i höger arm för tio år sedan, men har inga problem längre efter att jag började variera. Så även om det säkert finns mer eller mindre ergonomiska lösningar så är nog variation det mest ergonomiska

Håller precis på att bygga en minitrackball-lösning btw.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Styrkula brukar uppfattas som mer ergonomisk generellt, men för mig är det nästan motsatsen. Spänner mig i tummen, pekfingret och handen, och måste koncentrera mig mer för att inte råka röra den av misstag då den är mycket känsligare än en vanlig mus. Har aldrig upplevt problem med vanlig mus, då jag har armstöd, skrivbordet i rätt höjd och musen korrekt placerad rakt framför armen.

Samma här och då har jag inte ens musstöd.

Spelar även väldigt klick intensiva spel som d2 / PoE / grimdawn osv...

Allrahelst PoE.. och d2 innan det...

Däremot så spelar jag oftast med hög sensor så det kanske är det som räddar mig. I alla fall för armrörelserna. Har ju sett hur en del t.ex cs pro spelar.. de måste röra hela armen 2 gånger om för att ens kunna sikta åt höger eller vänster. förstår inte hur de kan spela så.

Själv rör jag musen någon milimeter så är jag på mitt mål.

Är nog än mer sant när det gäller t.ex PoE.
Kika denna korta animering (15s) så lär ni nog se vad jag menar, det är ett meme av en anledning.

Men nej jag förstår inte tanken med trackball, får snarare problem med fingarna då. Men kanske är en vanesak.

Permalänk
Medlem

Jag har använt en Logitech mx Ergo i många år nu. Det tar ett tag i början att vänja sig och man kan få lite ont i tummen i början men det går över. Efter någon månad känns det väldigt naturligt att använda. Fördelen är att man kan flytta runt den, bredvid tangentbordet, framför tangentbordet, i knät osv. Det gör att man inte blir så låst i lederna som man blir av en vanlig mus. Den är dock inte lika bra för spel som en vanlig mus, framförallt fps och annat som kräver snabba reaktioner. För långsammare spel funkar det fint.

Skulle aldrig byta tillbaka idag.

Permalänk
Medlem

Bland det första jag köpte när jag började jobba igen efter universitetet va en kensington orbit. Kör den med vänsterhanden och en MX2 på höger sida när jag behöver precision.
Använde numpad rätt mycket och då är det guld att kunna flytta fokus med vänster och knacka siffror med höger när utvecklaren varit för lat för att fixa en fungerande tab-ordning.
Spela FPS med den är däremot lite kört skulle jag säga, men jag har inte prövat. Civ hade nog funkat helt ok.

Permalänk
Medlem

Trackball-fantast här. Det jag är mest skeptisk till med Gameball är att den är ambidextrös (stavning?) dvs att knapparna för fingrar på högra sidan för högerhänta trycks inåt, har dock inte provat. Däremot är det viktigt på en spel-trackball att tummen trycks inåt om den används mycket. Därför slår jag ett slag för t.ex. Elecom Deft Pro eller liknand, men där måste man ofta byta lager själv för att små rörelser ska fungera bra. Min favorit är den öppna (open source-drivrutin är qmk samma som tangentbord) 3d-skrivna Ploopy, som stulit formgivningen av den gamla MS trackball explorer. Den är kul att bygga ihop själv men lite dyr. X-keys (f.d. CST) L-trac är en riktig pansarvagn i grym kvalitet med riktigt smart lösning på lager (det stora problemet att göra bra på trackballs) men tumknappen är tröttsam att spela med.

Jag kan tillägga att Gameball-mannen verkar seriös, han har jobbat länge med den och har planer på att öppna upp drivrutinerna. Han är aktiv på andra fora.