SSD hjälper mekanisk HDD att snabba upp spel. Hur då?

Permalänk

SSD hjälper mekanisk HDD att snabba upp spel. Hur då?

Tja!

Kikade på Linus Tech Tips för ett tag sen och då sa han i förbifarten att man kan installera sitt spel på en HDD och sen göra nån partition på SSD:n som nån grej för att hjälpa på farten i laddningar/spelandet.

Problemet för mej är att jag gärna spelar från en SSD men att jag inte har tillräckligt stor plats för Cyberpunk. Mekaniska diskar har jag flera stycken med rikligt med plats på och tänkte att så får det bli då. Jag kommer inte ihåg vad mer Linus sa om vad "det" hette och vilken video det var i. Men det var just en likadan situation som jag har nu som han egentligen pratade om.

/Dave

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av daspunner:

Tja!

Kikade på Linus Tech Tips för ett tag sen och då sa han i förbifarten att man kan installera sitt spel på en HDD och sen göra nån partition på SSD:n som nån grej för att hjälpa på farten i laddningar/spelandet.

Problemet för mej är att jag gärna spelar från en SSD men att jag inte har tillräckligt stor plats för Cyberpunk. Mekaniska diskar har jag flera stycken med rikligt med plats på och tänkte att så får det bli då. Jag kommer inte ihåg vad mer Linus sa om vad "det" hette och vilken video det var i. Men det var just en likadan situation som jag har nu som han egentligen pratade om.

/Dave

Tänker du måhända på så kallade "SSHD"s som är en stor hårddisk med en liten SSD-yta i samma enhet?

Annars finns ju PrimoCache men det är ju en väldans massa meck, och måste man byta från AHCI till RAID-läge på sina diskar så måste du installera om Windows.

Jag skulle säga att överlag så är det inte värt att hålla på med SSD-caching med konstiga tredjepartslösningar bara för att få lite snabbare laddning i Cyberpunk.

Cyberpunk har ett läge för hårddiskanvändare, har du testat det? Om du har dålig prestanda i CP2077 idag då dvs.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara som en notis, man behöver inte installera om Windows bara för att man ändrar till/från AHCI till/Från RAID-läge.
Använd kommandot BCDEdit.
https://support.thinkcritical.com/kb/articles/switch-windows-...

Förövrigt så är jag av åsikten att det är bättre att du flyttar/kopierar över de spel du önskar spela till SSD:n istället för att försöka hitta en "cache-lösning".
Så fort något skall laddas som inte råkar finnas tillgängligt på "cache-lösningen" så kommer du drabbas av hårddiskens långsamhet.
Om du letar efter någon variant där spelet först kopieras över till SSD:n innan du faktiskt kan spela det, så kommer det inte ta många uppstarter av spelen innan du börjar lessna på detta.
Det är bättre du investerar i ytterliggare en SSD istället och lägger in spelen du önskar spela på denna istället.
Du bör dessutom inte ha mindre än 10-15% ledigt utrymme på din SSD även om 15-25% är rekommenderat, lite beroende på vad det är för kontroller och minneskretsar på SSD:n.