Valve arbetar på fristående VR-headset

Permalänk
Melding Plague

Valve arbetar på fristående VR-headset

Referenser i kod till Steam VR avslöjar ett projekt med kodnamnet "Deckard", som kan vara fristående uppföljare till Valve Index.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då kanske man äntligen kan köra SimulaVR för allt arbete

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Då kanske man äntligen kan köra SimulaVR för allt arbete

Förutom väldigt hög upplösning (frågan är om ens 4K per öga räcker) så behöver det till variabelt fokusdjup för att VR ska bli gångbart för skrivbordsarbete/programmering under några längre perioder. Sen är det komforten, men det kanske delvis kommer på köpet med pannkakslinser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Förutom väldigt hög upplösning (frågan är om ens 4K per öga räcker) så behöver det till variabelt fokusdjup för att VR ska bli gångbart för skrivbordsarbete/programmering under några längre perioder. Sen är det komforten, men det kanske delvis kommer på köpet med pannkakslinser.

https://www.roadtovr.com/wp-content/uploads/2019/09/oculus-rift-half-dome-protoype.jpg

Undrar om inte variabel fokus kan komma till nästa generations VR-headset? Det verkar som i varje fall Oculus har kommit ganska långt med det och Valve har väl förhoppningsvis inte legat på latsidan heller.

Variabel fokus, hög upplösning och brett synfält samt en mycket kraftfullare dator är något jag behöver.

Permalänk
Inaktiv

Om den på allvar kan konkurrera mot Oculus Quest 2 (eller snarare 3 eller 4 om denna någonsin blir en produkt som lanseras) skulle vara intressant för mig. Fristående för mig är en enhet som kan köras fristående men likväl ser man en kabel på konceptbilden. Hoppas iallafall någon plockar fram något i slutändan.

Permalänk
Medlem

Ett fristående VR-headset med lite Linux-stöd och inget Facebook-krav skulle vara väldigt välkommet.

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli en riktigt saftig VR höst/vinter, i alla fall när det gäller announcements.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Ser ut att bli en riktigt saftig VR höst/vinter, i alla fall när det gäller announcements.

I hårdvara ja. Konstigt att mjukvaran år efter år gör en besviken.

Det är inte fallet att vi inte har spel, men det görs helt klart större framsteg i hårdvaran än bland spelen, vilket är lite konstigt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

I hårdvara ja. Konstigt att mjukvaran år efter år gör en besviken.

Det är inte fallet att vi inte har spel, men det görs helt klart större framsteg i hårdvaran än bland spelen, vilket är lite konstigt.

Nejdå, jag vet i alla fall över 25 spel som jag vill spela så fort jag får VR, vilket troligtvis blir nästa år.
Tyvärr så saknar Quest samt PSVR prestandan och spelarbasen för bara PC är inte tillräckligt stor för större projekt än.
Jag tror dock att det kan komma att ändras i och med PSVR2, vilket även PC och dess headsets då kommer kunna dra nytta av.
Valve påstod väl också att de höll på med mer spel när de vart intervjuvade runt när Alyx släpptes.

Spel som jag ser fram emot:
-RE4 och 7.
-Hitman
-Beat Sabre
-Asgards wrath
-HL:Alyx
-Tertris effect
-Star Wars squadrons
-Trover saves the universe
-Rick and Morty: Virtual Rickality
-Superhot
-No mans sky
-The walking dead Saints and sinners
-I expect you to die 1 och 2
-Moss 1 och 2
-Pavlov(CS VR typ)
-Wipeout: Omega collection
-Lone echo
-Boneworks
-Eve valkyrie
-Far point
-Robo recall
-Arizona Sunshine

Själv så känner jag dock inte så mycket hype för helt fristående, jag älskar nog prestanda för mycket.
Ser dock fram emot när WiFi med mycket låg responstid och bandbredd är löst.

Men vad vet jag, skulle jag prova Quest så skulle jag kanske bli frälst 😜

Man blir ju rätt hypad för hur det kommer se ut om några år också:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nejdå, jag vet i alla fall över 25 spel som jag vill spela så fort jag får VR, vilket troligtvis blir nästa år.
Tyvärr så saknar Quest samt PSVR prestandan och spelarbasen för bara PC är inte tillräckligt stor för större projekt än.
Jag tror dock att det kan komma att ändras i och med PSVR2, vilket även PC och dess headsets då kommer kunna dra nytta av.
Valve påstod väl också att de höll på med mer spel när de vart intervjuvade runt när Alyx släpptes.

Spel som jag ser fram emot:
-RE4 och 7.
-Hitman
-Beat Sabre
-Asgards wrath
-HL:Alyx
-Tertris effect
-Star Wars squadrons
-Trover saves the universe
-Rick and Morty: Virtual Rickality
-Superhot
-No mans sky
-The walking dead Saints and sinners
-I expect you to die 1 och 2
-Moss 1 och 2
-Pavlov(CS VR typ)
-Wipeout: Omega collection
-Lone echo
-Boneworks
-Eve valkyrie
-Far point
-Robo recall
-Arizona Sunshine

Själv så känner jag dock inte så mycket hype för helt fristående, jag älskar nog prestanda för mycket.
Ser dock fram emot när WiFi med mycket låg responstid och bandbredd är löst.

Men vad vet jag, skulle jag prova Quest så skulle jag kanske bli frälst 😜

Man blir ju rätt hypad för hur det kommer se ut om några år också:
https://youtu.be/NOk_M1Ib5F0

Jag har god koll på spelutbudet till VR. Efter Molotov och Halldin är jag nog en av de mest aktiva VR-entusiasterna på Sweclockers. Många av spelen du listar är bra, vissa är lite väl korta och vissa anser jag inte är så bra alls.

Det jag försökte säga var att utvecklingen i spel går långsammare än i hårdvara, vilket är förvånande. Den VR-generationen som kom 2016 är otroligt föråldrad vid detta laget, och det verkar som om vi står inför ytterligare ett steg i hårdvara. Trots det är vissa av de bästa spelen portar av gamla platta spel, launchtitlar och wave shooters. Vi har fortfarande inget riktigt RPG gjort för VR som liknar Skyrim, om än i mindre skala. Vi har för få spel med atmosfär, så som GTA och dess städer. Många av spelen som folk verkar hypade för ser nästan skrattretande dåliga ut. Windlands 1 och 2 förespråkar jag gärna för den otroliga känslan det är att svinga sig runt i VR, men de ser ut som helvete. Jag vill ha fler spel som Alyx och Moss. Polerade och innovativa.

Efter all denna fantastiska utveckling i hårdvara hade det inte varit orimligt att till exempel Ubisoft gjorde ett Assassins Creed spel, att EA gjorde ett Dragon Age spel i VR, eller att nästa Bioshock gjordes för VR. Vi kommer kanske se det mer när PSVR2 väl kommer, men det saknas just nu.

Normalt spelar jag i princip aldrig några AAA spel platt, men det hade varit kul att se vad som kunde bli i VR. Jag vill ha fler spel som Alyx kvalitetsmässigt men med andra innovativa koncept och livligare världar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Efter all denna fantastiska utveckling i hårdvara hade det inte varit orimligt att till exempel Ubisoft gjorde ett Assassins Creed spel,

https://news.ubisoft.com/en-us/article/6GznsIJyxNpulUSMJNxLs2...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Jag har god koll på spelutbudet till VR. Efter Molotov och Halldin är jag nog en av de mest aktiva VR-entusiasterna på Sweclockers. Många av spelen du listar är bra, vissa är lite väl korta och vissa anser jag inte är så bra alls.

Det jag försökte säga var att utvecklingen i spel går långsammare än i hårdvara, vilket är förvånande. Den VR-generationen som kom 2016 är otroligt föråldrad vid detta laget, och det verkar som om vi står inför ytterligare ett steg i hårdvara. Trots det är vissa av de bästa spelen portar av gamla platta spel, launchtitlar och wave shooters. Vi har fortfarande inget riktigt RPG gjort för VR som liknar Skyrim, om än i mindre skala. Vi har för få spel med atmosfär, så som GTA och dess städer. Många av spelen som folk verkar hypade för ser nästan skrattretande dåliga ut. Windlands 1 och 2 förespråkar jag gärna för den otroliga känslan det är att svinga sig runt i VR, men de ser ut som helvete. Jag vill ha fler spel som Alyx och Moss. Polerade och innovativa.

Efter all denna fantastiska utveckling i hårdvara hade det inte varit orimligt att till exempel Ubisoft gjorde ett Assassins Creed spel, att EA gjorde ett Dragon Age spel i VR, eller att nästa Bioshock gjordes för VR. Vi kommer kanske se det mer när PSVR2 väl kommer, men det saknas just nu.

Normalt spelar jag i princip aldrig några AAA spel platt, men det hade varit kul att se vad som kunde bli i VR. Jag vill ha fler spel som Alyx kvalitetsmässigt men med andra innovativa koncept och livligare världar.

Problemet är att någon ska finansiera det. Ingen vill lägga AAA budget på spel för få köper. Oculus har Facebook bakom sig som matar deras utveckling och Valve matar sin egna utveckling. Bägge är också involverade i hårdvaran.

För de andra blir det svårt att motivera kostnaden och den garanterade risken att man går back. Vilka ägare accepterar detta?

Men rent principiellt håller jag med dig men problemen att nå målet är uppenbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Problemet är att någon ska finansiera det. Ingen vill lägga AAA budget på spel för få köper. Oculus har Facebook bakom sig som matar deras utveckling och Valve matar sin egna utveckling. Bägge är också involverade i hårdvaran.

För de andra blir det svårt att motivera kostnaden och den garanterade risken att man går back. Vilka ägare accepterar detta?

Men rent principiellt håller jag med dig men problemen att nå målet är uppenbara.

Ibland är det värt att göra projekt just för att etablera marknadsandelar, även om det troligtvis går med förlust. Vilket jag tycker att vi ser med hårdvaran.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Efter all denna fantastiska utveckling i hårdvara hade det inte varit orimligt att till exempel Ubisoft gjorde ett Assassins Creed spel, att EA gjorde ett Dragon Age spel i VR, eller att nästa Bioshock gjordes för VR. Vi kommer kanske se det mer när PSVR2 väl kommer, men det saknas just nu.

Jag ser nog ändå hårdvaran som ett problem när det kommer till den stora massan, jag tror att betydligt fler blir intresserade när tekniken når en viss nivå.
Jag tror att den nivån ligger typ runt Index, fast med hög prestanda och helst också trådlöst(headsetet behöver inte vara helt fristående då den stora skaran troligt kommer använda den i sitt hem.).
Sen så behöver mjukvaran ligga på en ganska hög nivå så att man behöver göra ytterst lite utan att man kan ha headsetet på sig, PCVR och PSVR behöver alltså bli lika smidigt som Quest där det bara är att sätta på sig att köra, ifall man har en kalibrerad profil.
Laddningstiderna är också ett ganska stort problem i många fall, vilket snart är löst(att kunna spela en ganska kort sekvens och sen behöva ladda 40 sekunder är rätt ohållbart, speciellt i VR där man inte kan fokusera på något annat så länge, jag tänker då specifikt på Iron Man VR, som exempel).

Jag är lite inne på att framstegen med hårdvaran(också bekvämlighet) och gränssnittet är väldigt viktig för att locka till sig en större skara nöjda användare.
Jag känner nog också lite tvärt om här med hårdvara, då utvecklingen inom GPU kraft gått väldigt långsamt de senaste 8 åren, vilket leder till att det är svårt att driva VR med hög upplösning, FPS och imponerande grafik.
Bristen på konkurrens för Nvidia har satt sina spår och den slöa prestanda utvecklingen har påverkat VR en hel del.
VR porten på grafikkortet som vart ett fiasko är ju också tråkigt.
WiFi med hög prestanda är väl det man vill ha framöver, men en lösning med bara en smidig kabel samt en port som är specialiserad på att hantera headsetet hade varit bra för utvecklingen av tekniken.

Men när det kommer till just spel så tror jag som sagt på PSVR2, de har ju uttryckt att de ska göra stora titlar kompatibla med VR.
Jag tror ändå på att det går att få spel som Hitman och RE7 att fungera på en bra nivå med konvertering till VR, PSVR2 har då också samma kontroller som övrig VR så vi slipper vara bundna till Dualshock.
Det leder alltså till att det blir fler spel med hög kvalité och många speltimmar framöver.
Det tillkommer då också att utvecklarna blir duktigare på detta och implementeringen av detta kommer se mycket bättre ut än vad gör i nuläget.
Man kan då se det som viktiga men tidiga spel för formatet, där spel med tiden enbart blir kompatibla med enheten(spelarbasen blir tillräckligt stor).
Jag tänker då att man köper ett spel, sen säger Sony att för bästa(for highest immersion, play the PSVR version) upplevelsen, spela med PSVR.
Då kommer de som har råd ha svårt att hålla sig från PSVR, vissa kommer då alltså känna att de missar en del av upplevelsen av spelet annars, sen kommer den virala delen där de som spelat det i VR beskriver för andra vilken skillnad det är och vilken upplevelse det blir jämfört med den platta version, som då ses som tråkig i jämförelse.

När det kommer till pris så är det nog det minsta problemet, när upplevelsen är tillräckligt bra så kommer folk vara beredda att betala för det.
PS5 kostar 6000Kr och säljer som smör, en OLED TV ligger på minst 13k och verkar sälja väldigt bra nu, en spel PC kostar minst 15k, medelklass grafikkort ligger på ca 5000Kr(om inte mer) och lär sälja rätt bra, många köper telefoner säljer bra även för 8k och uppåt, så jag är rätt säker på att folk är villiga att betala för tekniska prylar.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Förutom väldigt hög upplösning (frågan är om ens 4K per öga räcker) så behöver det till variabelt fokusdjup för att VR ska bli gångbart för skrivbordsarbete/programmering under några längre perioder. Sen är det komforten, men det kanske delvis kommer på köpet med pannkakslinser.

https://www.roadtovr.com/wp-content/uploads/2019/09/oculus-rift-half-dome-protoype.jpg

När det äntligen kommer då blir det köp. Står inte ut med dagens "skräp". Tunga, varma, obekväma för ögonen och ger illamående.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Från alla VR nyheter man hört så är nog en ryktad Oculus Quest 2 "Pro" med ögon/mun tracking, förbättrade linser och upplösning samt controllers med egen kamera tracking det mest intressanta och närmaste i tiden om inte Valve plötsligt drar fram Index 2 ur röven.

Controllerna specifikt om dom i princip kan få lighthouse tracking utan lighthouses skulle skippa ett stort "hinder" för bra tracking och sätta standarden för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Från alla VR nyheter man hört så är nog en ryktad Oculus Quest 2 "Pro" med ögon/mun tracking, förbättrade linser och upplösning samt controllers med egen kamera tracking det mest intressanta och närmaste i tiden om inte Valve plötsligt drar fram Index 2 ur röven.

Controllerna specifikt om dom i princip kan få lighthouse tracking utan lighthouses skulle skippa ett stort "hinder" för bra tracking och sätta standarden för framtiden.

Det kommer säkert bli dyrare och dra batteri mycket snabbare, men inside-out med kameror på kontrollerna kan nog bli suveränt. Spårningen av headsetet är nästan perfekt i Quest och även WMR hade för min del aldrig något problem med själva headsetet, bara med kontrollerna.

Jag tror det kan bli ganska dyrt så risken finns att det blir en premiumlösning, men potentiellt ännu bättre än light houses som egentligen inte är så svåra att råka blockera.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Har precis börjat känna att min original-Vive börjat spela på sista versen. Har inte riktigt känt något uppgraderingsbehov tidigare men börjar så smått känna att nu vill jag ha "nästa generation". Har inte direkt velat köpa Index som ändå är typ två år gammal vid det här laget så jag läser girigt alla nyheter Hellre dyrt och en rejäl förbättring dock.

Permalänk
Medlem

För oss fb-skeptiker skulle ett alternativ till q2 vara det som får oss att ta steget in i den virtuella världen. Är så jävla sugen på VR men kan inte svälja att jag måste skaffa et fb-konto oavsett anledning.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X