Behöver hjälp med att hjälpa en kompis...

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att hjälpa en kompis...

Har tagit på mig projektet att försöka fixa två rätt gamla Asus laptops,
K53U och A52N

Situation:

K53U:

Denna datorn startar och det enda som behöver göras är att aktivera windows nyckeln som sitter så fint på undersidan, men av någon dum anledning är Windows som sitter i datorn Professional, och på undersidan sitter nyckeln till Home Edition,
Tänkte det skulle vara lätt att ändra, men icke, Anytime Upgrade är ju helt dött, ingenting funkar där när jag försöker.
Vad har jag för alternativ för att enklast byta till Home Edition??

A52N:

Mycket svårare situation, denna datorn tuggar med tom skärm direkt innan start av windows med endast skrivdonet blinkandes, står så i oändlighet verkar det som.

Har provat med Windowsskivan och reparera boot, men utan lycka.
Vad är nästa steg?
Denna datorn är viktigt att få ut ett antal bilder som måste sparas innan eventuell formatering är på bordet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av totte1015:

Har tagit på mig projektet att försöka fixa två rätt gamla Asus laptops,
K53U och A52N

Situation:

K53U:

Denna datorn startar och det enda som behöver göras är att aktivera windows nyckeln som sitter så fint på undersidan, men av någon dum anledning är Windows som sitter i datorn Professional, och på undersidan sitter nyckeln till Home Edition,
Tänkte det skulle vara lätt att ändra, men icke, Anytime Upgrade är ju helt dött, ingenting funkar där när jag försöker.
Vad har jag för alternativ för att enklast byta till Home Edition??

A52N:

Mycket svårare situation, denna datorn tuggar med tom skärm direkt innan start av windows med endast skrivdonet blinkandes, står så i oändlighet verkar det som.

Har provat med Windowsskivan och reparera boot, men utan lycka.
Vad är nästa steg?
Denna datorn är viktigt att få ut ett antal bilder som måste sparas innan eventuell formatering är på bordet

Det heter upgrade av en anledning. Du behöver installera om med rätt version av win, har du tur finns återställningspartitionen kvar och det verkar som du når den med F9 vid strömpåslag. prova alal f knappar om det inte funkar och går det inte då är kanske partitionen raderad och du behöver ett installationsmedia, skiva eller usbminne med rätt version av win.

Andra datorn kan du väl bara plocka ut hddn och läsa den i en fungerande dator, har du tur är det inget fel på disken men det kan ju vara diskfel som gör att den inte startar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det heter upgrade av en anledning. Du behöver installera om med rätt version av win, har du tur finns återställningspartitionen kvar och det verkar som du når den med F9 vid strömpåslag. prova alal f knappar om det inte funkar och går det inte då är kanske partitionen raderad och du behöver ett installationsmedia, skiva eller usbminne med rätt version av win.

Andra datorn kan du väl bara plocka ut hddn och läsa den i en fungerande dator, har du tur är det inget fel på disken men det kan ju vara diskfel som gör att den inte startar.

Menar du systemåterbildning?
Vart kan man få tag på ISO fil med Windows 7 Home då?

Okej jag får testa HDDn på den andra enheten och se om det ger något resultat

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av totte1015:

Menar du systemåterbildning?
Vart kan man få tag på ISO fil med Windows 7 Home då?

Okej jag får testa HDDn på den andra enheten och se om det ger något resultat

Du behöver den version som kom med datorn för du lär ha en oem licens så har du tur kan den finnas på datorns hemsida men win 7 börjar bli så gammalt att många har tagit bort det mesta som har att göra med det. det lär ha följt med datorn när den var ny och har man tagit bort det kan det vara lite problematiskt idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver den version som kom med datorn för du lär ha en oem licens så har du tur kan den finnas på datorns hemsida men win 7 börjar bli så gammalt att många har tagit bort det mesta som har att göra med det. det lär ha följt med datorn när den var ny och har man tagit bort det kan det vara lite problematiskt idag.

Lite därför jag söker lösning här :/

Ingen skiva finns som följde med datorn, och verkar inte finnas något på datorn den hittar för att återställa.
Och Microsoft har ju stängt ner allt med Windows 7 så är ju kört där med.

Så förbannat tråkigt när man faktiskt sitter på en serienyckel som är fullt legitim bara.

Permalänk
Medlem

En tanke har inte ägaren provat win 10 i den?
Har hen gjort de med tur har win 10 reggats på Windows server om hen har gjort de är det bara att sopa in win 10 home hoppa över när den ber om nyckel och köra på

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

En tanke har inte ägaren provat win 10 i den?
Har hen gjort de med tur har win 10 reggats på Windows server om hen har gjort de är det bara att sopa in win 10 home hoppa över när den ber om nyckel och köra på

Nej finns inte

Men jag har löst det med Windows nu, dock den andra datorn vetefan hur jag ska lösa

Permalänk
Medlem

Ingen mer som har någon lösning på datorn med startproblem?
Hade hoppats på lite mer förslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Ingen mer som har någon lösning på datorn med startproblem?
Hade hoppats på lite mer förslag

Plocka ut disken och sätt den i en dator så att du kan kopiera ut de viktiga filerna innan du gör något annat. Det kan mycket väl handla om en defekt disk, så sluta försök få igång datorn innan du räddat den viktiga informationen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Plocka ut disken och sätt den i en dator så att du kan kopiera ut de viktiga filerna innan du gör något annat. Det kan mycket väl handla om en defekt disk, så sluta försök få igång datorn innan du räddat den viktiga informationen.

Om jag misstänker att disken har virus (polaren jag hjälper påstod att det skulle kunna vara det) behöver jag göra några extra steg för att skydda min egna dator?

Ska man starta i felsäkert läge och så för att kunna utforska tryggt?

Permalänk
Medlem

Jag googla lite, verkar inte vara någon fara sålänge jag inte öppnar filer osv,

Men hårddisken gör ett väldigt högt pipande ljud och att öppna diskens mappar är extreeeemt långsamt, vad bör jag göra??
Den är väl inne på sista sekunden denna disken misstänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag googla lite, verkar inte vara någon fara sålänge jag inte öppnar filer osv,

Men hårddisken gör ett väldigt högt pipande ljud och att öppna diskens mappar är extreeeemt långsamt, vad bör jag göra??
Den är väl inne på sista sekunden denna disken misstänker jag

Kopiera de viktiga filerna snarast möjligt för det låter som att den där disken kan haverera när som helst. Sedan är det bara att lägga den på elektronik-återvinningen.

Det finns verktyg likt det nedan som är anpassat för att kopiera så mycket som möjligt och bättre hantera felen disken ger när den är på väg att dö.

https://www.roadkil.net/program.php?ProgramID=29

Är det väldigt viktig data bör du dock överväga att lämna in den till professionella bolag som sysslar med att rädda data från döda och döende diskar (IBAS och liknande). Varje gång du försöker själv (eller ens kopplar in den) minskar risken att lyckas.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kopiera de viktiga filerna snarast möjligt för det låter som att den där disken kan haverera när som helst. Sedan är det bara att lägga den på elektronik-återvinningen.

Det finns verktyg likt det nedan som är anpassat för att kopiera så mycket som möjligt och bättre hantera felen disken ger när den är på väg att dö.

https://www.roadkil.net/program.php?ProgramID=29

Är det väldigt viktig data bör du dock överväga att lämna in den till professionella bolag som sysslar med att rädda data från döda och döende diskar (IBAS och liknande). Varje gång du försöker själv (eller ens kopplar in den) minskar risken att lyckas.

Det får bli på amatörnivå, polaren har inget intresse av att betala X antal hundra till tusenlappar för att få det räddat.

Men jag håller på i skrivande stund... 46% kopierat nu, den skrek och tjöt som fan hårddisken och gjorde hela min dator konstig och seg i och efter bios

Tro det eller ej jag små"slog" på disken och den slutade tjuta mestadels och nu så sitter jag här och kopierar, får hoppas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av totte1015:

Lite därför jag söker lösning här :/

Ingen skiva finns som följde med datorn, och verkar inte finnas något på datorn den hittar för att återställa.
Och Microsoft har ju stängt ner allt med Windows 7 så är ju kört där med.

Så förbannat tråkigt när man faktiskt sitter på en serienyckel som är fullt legitim bara.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Ladda ner home och installera