Fairphone 4 är modulär med fem års garanti

Permalänk
Melding Plague

Fairphone 4 är modulär med fem års garanti

Rättvisemärkta Fairphone 4 utlovar enkel tillgång till reservdelar, fem års garanti och Android-uppdateringar till minst år 2025.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inte för att vara fördomsfull men jag tror majoriteten av de som skulle köpa en mycket dyrare telefon för den är rättvisemärkt även av typen som idag kör med iPhone. Det känns som de skulle ha riktat in sig på en annan produktkategori för att komma med detta argument.

Permalänk
Medlem

Det blir verkligen enbart av ideologiska orsaker som man kan motivera en modulär telefon. Till exempel en OnePlus Nord CE har samma SOC och kostar mindre än hälften. Det går ju ändå nästan alltid att byta till exempel batteri, så miljöskillnaden är inte så betydande. Jag betalar hellre några hundra för att en professionell person byter batteri än att betala 3600 kronor mer för att få möjligheten att byta det själv.

Jag ser gärna lagar som tvingar fram reservdelar och manualer, men detta känns förhållandevis löjligt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Det blir verkligen enbart av ideologiska orsaker som man kan motivera en modulär telefon. Till exempel en OnePlus Nord CE har samma SOC och kostar mindre än hälften. Det går ju ändå nästan alltid att byta till exempel batteri, så miljöskillnaden är inte så betydande. Jag betalar hellre några hundra för att en professionell person byter batteri än att betala 3600 kronor mer för att få möjligheten att byta det själv.

Jag ser gärna lagar som tvingar fram reservdelar och manualer, men detta känns förhållandevis löjligt.

Och frågan är vilken som hålls längs och är bäst för miljön? Jag anser att mobilerna har blivit så bra idag så det är i princip bara batteri och skärm som går sönder, kan hända någon usb port. Men resten är så sällan utanför garantitid. Och göra lösningen modulär istället för allt på samma kretskort, så tror jag allt på samma kretskort är bättre för miljön när vi pratar mobiltelefoner.
-En lösning på ett kretskort råkar väldigt sällan ut för glappkontakt.

Skulle man ha en mobil och kameran gå sönder utanför garantitid, så tillhör man en liten få skara. Men mobilen går ju använda ändå. Högtalare och mikrofon har förr ofta skadas av vatten, men nu tål de liten vatten.

*edit*
Modulärt fördel är framförallt uppgraderingsbar. Visst är ssd slitagevara och även en vanlig elektrolyt kondensator för den delen. Men miljömässigt så hävdar jag att vissa saker är bättre för miljön om de ej gör dem modulära. Då denna lösning oftast håller längre och det går åt mindre resurser att skapa den. När det gäller mobilen så ska självklart display och batteri gå att byta utan det minsta problem.

Permalänk
Medlem

Inte dumt. Det bästa vore om den är modulär på ett sådant sätt att man kan uppgradera delarna allteftersom. Så, t ex, om några år så finns det en mycket snabbare CPU och då köper man den modulen och byter ut. Sedan finns det en bättre skärm och då köper man den modulen och byter ut. På så vis kunde man ju egentligen alltid ha samma telefon, men man byter bara ut delarna allteftersom. Lite som många av oss gör med PC, vi uppgraderar allteftersom.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Känns som att det borde göras lite påtryckningar på qualcomm och andra för att se till att os-uppdateringar fortsätter komma till mobile efter mer en 2-4 år, apple stödjer fortfarande 6S från 2015 och en hel del liknande exempel historiskt med mer än 5 år stöd

Permalänk
Medlem

Ingen hörlurskontakt gör den genast ointressant.

Det känns ju inte som ett hållbart tänk med enbart trådlösa hörlurar så det känns väldigt dumt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är lite sugen ändå. Eller nä - jag hoppas att min oneplus 6 lever nå år till eller två iaf.
Men om så inte är fallet så känns fairphone rätt intressant.
Det hänger lite på kameran alltså. Den måste hänga med - för bilderna man tar, ja de tas helt enkelt med mobilen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om dlm görs max 15cm höga så är jag defonitovt intresserad om 2år

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Undrar man vad man ska med G5 till på en medelbra telefon ? Känns som en underlig prioritering.

Utan en 3.5 port och oledskärm så hoppar vi denna, känns ju hopplöst omodernt, och bakvänt, trådlösa lurar som tar bort vinsten med att köpa en lur som är svindyr.
Har ett par klassiska Bosslurar på 3.5 plug som alltid är med och hållit i över tio år nu. Då ska jag alltså köpa trådlösa lurar om jag vill fortsätta lyssna på musik, som innehåller miljöovänliga batterier helt i onödan.

Nä tack.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Om man ser till komponentkostnad, hur mycket kan egentligen vara rättvisemärkt som inte redan är det i andra telefoner? Bill of material domineras väl ändå av soc, skärm, batteri + allt grus (småkomponenter). Är det skalet som är kvar?

Permalänk
Medlem

Fairphone lyckas tyvärr ligga helt ur fas med mina telefonköp. Varenda gång.

Skrivet av Kilroy:

Ingen hörlurskontakt gör den genast ointressant.

Det känns ju inte som ett hållbart tänk med enbart trådlösa hörlurar så det känns väldigt dumt.

Man kan ju använda USB-C adapter, men jag är med på vad du menar. Tycker detsamma.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag var intresserad tills jag såg priset och ingen 3,5mm. Hmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Men utan en 3.5 port och oledskärm så hoppar vi denna, känns ju hopplöst omodernt.
Sen undrar man vad man ska med G5 till på en medelbra telefon ? Känns som en underlig prioritering.

5G kan vara trevligt att ha även om man köper en budget telefon och jag tror inte det höjer priset särskilt mycket. Jag köpte min motorola g100 för 3990kr i somras den har 5G.
5G ska kunna hantera flera enheter samtidigt innan det blir överbelastat. Nu vet jag inte hur 4g är. Men när jag för 10 år sedan hade 3g bredband så kunde jag surfa och spela helt okej så länge klockan inte var mellan typ 16:30 -19:00 på en vardag för då var nätet överbelastat i mitt område.
Ex idrottsevenemang eller andra platser där det är väldigt många på liten yta borde kunna ge användarna bättre uppkoppling om de fixar 5g mottagning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Asså till skillnad från tidigare fairphones känns denna som en jag faktiskt skulle kunna tänka mig att betala för.
De tidigare kändes rätt kassa för vad man betalade för. Men 750G och allt runt är en rimlig telefon, ja den är något dyrare än Oneplus och även samsung...
Men samtidigt har alla mina senaste telefoner bytts pga skärm som varit oekonomiskt att byta så att ha denna är ju som att köpa två andra om man faktiskt kan hålla telefonen vid liv så länge.
Tyvärr är väl de rätt sega på uppdateringar vad jag sett.
Fairphone är i min mening inte en telefon tillverkare som är gjort för att vara där och tjäna pengar. Det är ett initiativ att visa att det går att sätta upp pipelines och system för att göra hela kedjan mycket bättre för miljön, mänskliga rättigheter (unvika slavlön i 3e världen) och konsumenten och vara transparant. Hörde någon som trodde att de på sikt skulle sluta med smartphones och vara dit typ samsung vänder sig när någon (EU säkert) börjar kräva högre nivå på supplychains.
Trevligt att de fortsätter och har en bra telefon, även om den är lite dyr...av en anledning och visar att det går att göra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Gillar helt klart iden att kunna byta ut delar själv men frågan är då hur mycket varje modul kostar att byta ut?
Storleken och vikten verkar någorlunda ok men det går nog att leva med.

Dimensions 162 x 75.5 x 10.5 mm
Weight 225 g

https://www.gsmarena.com/fairphone_4-11136.php

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Byta telefon efter 1-5 år som mainstream, och.. "Stödet upphör" (~4 år).. MÅSTE få ett slut.
(Denna telefon är åt rätt håll iallafall).

bs bs BS mobiler!

Permalänk
Rekordmedlem

Bra att de tagit bort hörlurskontakten men synt att den bara har usbladdning för annars hade man kunnat plugga igen den också för att få den hållbarare.
Nått tänkvärt var prisskillnaden beroende på lagring, undrar varför frukthandlarna måste vara så dyra

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Har ett par klassiska Bosslurar på 3.5 plug som alltid är med och hållit i över tio år nu. Då ska jag alltså köpa trådlösa lurar om jag vill fortsätta lyssna på musik, som innehåller miljöovänliga batterier helt i onödan.

Alternativt skaffa en blåtandsmottagare med hörlursförstärkare och fortsätta med dina befintliga lurar - nu med bättre* ljud!

* beroende på befintlig telefons ljudmässiga förmågor

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Skulle utan tvekan kunna tänka mig en Fairphone 4!

Kanske även bra som företagstelefon, då iPhones verkar automagiskt gå sönder i slutet av september varje år på många arbetsplatser

Permalänk
Skrivet av hejsann:

Byta telefon efter 1-5 år som mainstream, och.. "Stödet upphör" (~4 år).. MÅSTE få ett slut.
(Denna telefon är åt rätt håll iallafall).

bs bs BS mobiler!

Folk har bytt mobiltelefoner ofta främst för att utvecklingen har gått så otroligt fort. Om utvecklingen går trögare så kommer också behålla mobilerna längre. Och utvecklingen lär ju stagnera. För folk vill inte ha större mobiler än vad som får plats i fickan så de behöver ej bli större, skärmutnyttjande graden går emot att bli att hela skärmen täcks. Prestandan går emot att bli tillräckligt bra, detsamma tillräckligt lagringsutrymme. Visst kamerorna är inte de bästa, men det är svårt att få till grymma objektiv i en mobiltelefon. Så de lär inte utvecklas så snabbt

Det vi dock lär se en utveckling på är vikbara mobiler men de lär bara gå till en minoritet som blir försumbara. Undra vad dessa ej vikbara mobiler kommer kallas för om ett antal år, gubbtelefoner kanske? Jag tänker tillbaka till när jag år 1998 köpte min Nokia 6110 som hade spel, miniräknare, kalender och annat. Det var då vad folk kallade en smartphone för just då. Den personen som då hade kallat denna för dumbphone hade själv varit dumb.. Poängen är namnet på prylarna förändras.
*edit*
Det tog väl 12år innan vanligt folk kallade Nokia 6110 liknande för dumbphone och det dröjer nog längre innan dagens modeller kallas för gubbtelefoner.

Permalänk
Medlem

Faller på vikten för mig av alla specar. Det är naturligt att en enhet som är modulär och servicevänlig blir lite tyngre, men de får gärna kompensera med en något mindre skärm på nästa modell.

Permalänk
Medlem

Hade inte jag och sambon nyligen köpt var sin Fairphone 3+ så hade det varit intressant, även om det är på gränsen till för mycket pengar för något så mundant som en telefon.

Men 3+ duger redan så det räcker och blir över.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Det viktiga med en Fairphone har alltid varit att du kan köpa en telefon som är fri från konfliktmetaller och som är producerad under rättvisa förhållanden.
Det kan ingen annan telefon eller tillverkare leverera.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | CPU: AMD Rysen 7 7800X3D | GPU: Nvidia founders edition 3080 ti | RAM: Kingston 32GB | Kylare: Noctua D15| Chassi: Fractal Design R7 | PSU: Corsair AX850 | Lagring: SSD M.2 2TB + 500GB + 10TB HDD + Nas 4TB Raid 1 | Skärm: Dell U2713H 1440p

Permalänk
Medlem

Tråkigt att även Fairphone ger upp på 3,5mm, samtidigt som de gör mobilen större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Tråkigt att även Fairphone ger upp på 3,5mm, samtidigt som de gör mobilen större.

Åfan, det missade jag. 3,5mm-plugg vill jag inte vara utan, för trådlösa batteridrivna öronpluggar suger rutten bäverpäls.

I ärlighetens namn skulle en usb-adapter med 3,5mm-plugg gå an för min del, men det är 100% förusatt att det är exakt lika plug-n-play som en traditionell 3,5mm-plugg - telefonen måste blixtsnabbt känna av vad det är för något och aktivera hörlursläge utan att man behöver göra något överhuvudtaget. I annat fall suger en adapter också rutten bäverpäls.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Det föll förra gången jag bytte (min då 6 år gamla, köpt begagnade lur) främst på storleken på primärminnet. Var beredd att ta kompromissen med vad man fick ut för priset på allt annat för att stötta initiativet om inte annat. Hade den kommit för ett år sen hade jag haft en nu

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ingen hörlurskontakt gör den genast ointressant.

Det känns ju inte som ett hållbart tänk med enbart trådlösa hörlurar så det känns väldigt dumt.

Om den nu är så modulär och lätt att skruva med så borde väl en hörlurskontakt kunna vara valbar?

Permalänk
Medlem

I dagsläget är telefonprestandan så pass bra att jag ser absolut ingen anledning att uppgradera, även efter flera år med samma telefon. Problemet är ju alltid den där förstörda skärm, urmjölkade batteriet och eller möjligtvis, den där ouppdaterada mjukvaran. På sätt och vis hade jag önskat att EU hade kunnat kravställa att mobiltelefoner måste erbjuda användaraccess till batteri, samt en utbytbarskärm som inte kräver lim, samt ett mjukvarukrav på minst 10år.

En annan idé är ju att slopa glaspanel helt och hållet och satsa på ett flexibelt material. Nintendo Switch's skärm är gjord av plast och klarar 10m höga fall utan att skärmen går sönder. Visst, plast är ju inte bra, men ifall det innebär färre förstörda skärmar så är det en kompromiss vi människor bör kunna ta. Därefter kan man applicera skyddsskärm mot repor. Gillar man glas? Skaffa en skyddsskärm i glas.

Min högst personliga åsikt är att glas inte alls hör hemma på handhållna enheter, och grunden att detta finns över huvutaget handlar främst om att begränsa livslängd på enheten. Det finns definitivt strategiska beslut bakom ett sådant val. På samma sätt som många företag planerar olika strategier för "planned obsolescence". iPhone var först ut med glasskärm, därefter ville ingen vara sämre. Det börjar dock komma tillbaka med foldables dock.

Fairphone ser trevlig ut, men man hade kunnat göra mer än så känner jag, ett steg i bra riktning. Men kan man minska skador på en enhet från första början är ännu mer vunnet.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om den nu är så modulär och lätt att skruva med så borde väl en hörlurskontakt kunna vara valbar?

Tänkte på det åsså, detta borde man kunna välja själv lixom

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid