Fairphone 4 är modulär med fem års garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte för att vara fördomsfull men jag tror majoriteten av de som skulle köpa en mycket dyrare telefon för den är rättvisemärkt även av typen som idag kör med iPhone.

Ganska mycket av en myt tyvärr
Känner väldigt många människor inom krav/fair-rörelsen och Apple ses som det värsta teknikföretaget av alla där.
Enda gången folk är okej med produkter från Apple är om någon har köpt dom begagnat på loppis typ

Permalänk

Känns som att de som ens drar upp telefoner som OnePlus eller iPhone i jämförelse med denna är helt felt målgrupp. Visst kan man betala den lokala hemlöse alkoholisten typ hundra spänn för att klippa gräset, men det är ju markant skillnad vad gäller etik mot att betala Svenssons Gräsklipperi AB 500 kr. Går väl inte att på allvar jämföra telefoner som alla vet byggs i en slavdiktatur med en lur som dem iaf försöker få byggd på någorlunda rimliga villkor.

Är nog inte många som skulle vilja veta vad deras jeans skulle kosta om dem var helt gjorda på västerländska villkor, med eller utan hörlursuttag

Permalänk
Medlem

Problemet är väl till stor del att många budgettelefoner har väldigt kort livslängd. Om man har samma telefon i 5 år så tror jag det skulle vara ett stort steg i rätt riktning. Idag tror jag snitt livslängden för en mobiltelefon är strax över 2 år och mycket av det beror nog på att dem inte får OS uppdateringar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Undrar man vad man ska med G5 till på en medelbra telefon ? Känns som en underlig prioritering.

Utan en 3.5 port och oledskärm så hoppar vi denna, känns ju hopplöst omodernt, och bakvänt, trådlösa lurar som tar bort vinsten med att köpa en lur som är svindyr.
Har ett par klassiska Bosslurar på 3.5 plug som alltid är med och hållit i över tio år nu. Då ska jag alltså köpa trådlösa lurar om jag vill fortsätta lyssna på musik, som innehåller miljöovänliga batterier helt i onödan.

Nä tack.

Sätt en BT adapter på dom
Har hör endel bra om denna typ av adapter som är gjord specifikt för bose. Den smälter ihop rätt bra med designen:
https://www.amazon.com/Wireless-Bluetooth-Adapter-QuietComfor...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Problemet är väl till stor del att många budgettelefoner har väldigt kort livslängd. Om man har samma telefon i 5 år så tror jag det skulle vara ett stort steg i rätt riktning. Idag tror jag snitt livslängden för en mobiltelefon är strax över 2 år och mycket av det beror nog på att dem inte får OS uppdateringar.

Där endast en liten minoritet ens ser skillnad på dessa små uppdateringar.
Nej för mig låter det osannolikt att folk byter ut telefonen i större skala efter kort tid endast för den inte har det allra senaste operativsystemet som de inte ens ser någon skillnad på. Det är nog lika många som byter tv, router, nas, skrivare, systemkamera m.m av samma orsak.
Däremot tror jag mobiloperatörer erbjudande att så enkelt kunna byta mobil just nu är den största orsaken. Speciellt om man syftar på folk som gör byten med väldigt små skillnader. Sedan så finns det så en väldigt många mobiler går såklart sönder, är mobilen billig så är det ofta i princip lika billigt att köpa en ny som laga.
Historisk sett har snabb utveckling varit bidragande, men det börjar bli mer nischat nu när de nya mobiler ser likadan ut som de som är några år..

Permalänk
Medlem

Jag kör vidare med min iphone. För då är man hipp, fräsig och cool.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Har alltid trott att modulära telefoner var någon slags vaporware/scam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte för att vara fördomsfull men jag tror majoriteten av de som skulle köpa en mycket dyrare telefon för den är rättvisemärkt även av typen som idag kör med iPhone. Det känns som de skulle ha riktat in sig på en annan produktkategori för att komma med detta argument.

Jag sjöng falskt till och med när jag var liten..
Dvs. jag köper hellre en "felvisemärkt telefon"..

Förstår inte varför telefonen i artikeln ska sakna hörlurskontakt för att vara "stänksäker"?
-Min Xiaomi Redmi Note 10 Pro, är IP53, alltså "stänksäker" med 3,5mm hörlurskontakt.
Har fått fruktansvärt högt betyg av "Whos the boss" som näst bästa telefon 2021, och kostar gratispengarna 2990..

Telefonen är antagligen tillverkad av förslavade småbarn i Kina, men så länge den är bra, så vem bryr sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag sjöng falskt till och med när jag var liten..
Dvs. jag köper hellre en "felvisemärkt telefon"..
....
Telefonen är antagligen tillverkad av förslavade småbarn i Kina, men så länge den är bra, så vem bryr sig?

Nej, jag tror inte du är riktigt rätt målgrupp för den här telefonen.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilRutger:

Det viktiga med en Fairphone har alltid varit att du kan köpa en telefon som är fri från konfliktmetaller och som är producerad under rättvisa förhållanden.
Det kan ingen annan telefon eller tillverkare leverera.

Loggade in för att skriva just detta. Det är helt klart den viktigaste egenskapen, något som det talas för lite om i elektronikvärlden. Debatten är igång när det gäller elbilar och dess batterier, men det är inget som t ex samsung eller apple pratar om eller vill konkurrera med.

Själv kommer jag inte köpa någon, men jag hoppas att många andra gör det och får fart på debatten!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Kul med alternativ dock köper jag hellre en telefon från Kina med mycket bättre specs för 3000:-.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Är så långt ifrån det jag tror många vill ha (projekt ara) men samtidigt är det bättre än inget

Har själv svårt att förstå varför ingen tagit fram något liknande ara, är ändå ett koncept jag tror skulle lyckas riktigt bra.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk har bytt mobiltelefoner ofta främst för att utvecklingen har gått så otroligt fort. Om utvecklingen går trögare så kommer också behålla mobilerna längre. Och utvecklingen lär ju stagnera. För folk vill inte ha större mobiler än vad som får plats i fickan så de behöver ej bli större, skärmutnyttjande graden går emot att bli att hela skärmen täcks. Prestandan går emot att bli tillräckligt bra, detsamma tillräckligt lagringsutrymme. Visst kamerorna är inte de bästa, men det är svårt att få till grymma objektiv i en mobiltelefon. Så de lär inte utvecklas så snabbt

Det vi dock lär se en utveckling på är vikbara mobiler men de lär bara gå till en minoritet som blir försumbara. Undra vad dessa ej vikbara mobiler kommer kallas för om ett antal år, gubbtelefoner kanske? Jag tänker tillbaka till när jag år 1998 köpte min Nokia 6110 som hade spel, miniräknare, kalender och annat. Det var då vad folk kallade en smartphone för just då. Den personen som då hade kallat denna för dumbphone hade själv varit dumb.. Poängen är namnet på prylarna förändras.
*edit*
Det tog väl 12år innan vanligt folk kallade Nokia 6110 liknande för dumbphone och det dröjer nog längre innan dagens modeller kallas för gubbtelefoner.

Ja, får hoppas det planar ut snart.. och delar bör bli lika lätt att byta ut som på en bil. (eller lättare ;p), alltså inte som en "hoplimmad och udda-skruv av en dålig anledning" sak.

Kanske kommer utrullbart passé-ra vikbart OCH ovikbart. Tokgissar ovikbar telefon med alternativ sido-utrullning för browsing/video m.m. i 14x25cm vid behov. Telefonerna krymper och blir hanterbara och bekväma igen. Och vill man kan mini bli mini på riktigt.. typ 8cm hög.

Skrivet av _genki:

I dagsläget är telefonprestandan så pass bra att jag ser absolut ingen anledning att uppgradera, även efter flera år med samma telefon. Problemet är ju alltid den där förstörda skärm, urmjölkade batteriet och eller möjligtvis, den där ouppdaterada mjukvaran. På sätt och vis hade jag önskat att EU hade kunnat kravställa att mobiltelefoner måste erbjuda användaraccess till batteri, samt en utbytbarskärm som inte kräver lim, samt ett mjukvarukrav på minst 10år.

En annan idé är ju att slopa glaspanel helt och hållet och satsa på ett flexibelt material. Nintendo Switch's skärm är gjord av plast och klarar 10m höga fall utan att skärmen går sönder. Visst, plast är ju inte bra, men ifall det innebär färre förstörda skärmar så är det en kompromiss vi människor bör kunna ta. Därefter kan man applicera skyddsskärm mot repor. Gillar man glas? Skaffa en skyddsskärm i glas.

Min högst personliga åsikt är att glas inte alls hör hemma på handhållna enheter, och grunden att detta finns över huvutaget handlar främst om att begränsa livslängd på enheten. Det finns definitivt strategiska beslut bakom ett sådant val. På samma sätt som många företag planerar olika strategier för "planned obsolescence". iPhone var först ut med glasskärm, därefter ville ingen vara sämre. Det börjar dock komma tillbaka med foldables dock.

Fairphone ser trevlig ut, men man hade kunnat göra mer än så känner jag, ett steg i bra riktning. Men kan man minska skador på en enhet från första början är ännu mer vunnet.

Precis!

Sen får man hoppas de där glasbatterierna (solid state) av vänliga matrialen "sand o salt" kommer snart. (Och inte spricker ).

Permalänk
Medlem

Hade jag varit på jakt efter en ny mobiltelefon just nu så skulle denna hamna högt upp, och sannolikt i topp, bland tänkbara alternativ.

Skrivet av SweMerlin:

Inte dumt. Det bästa vore om den är modulär på ett sådant sätt att man kan uppgradera delarna allteftersom.

Jag håller med! Detta har enligt mig varit det största felet med Fairphone hittills.
Vore ju ypperligt om man kunde välja och mixa mellan olika kameror, bildskärmar, batterier, processorer och vad där nu är. Allt efter behov. Tyvärr har Fairphone inte fullföljt den idén med tidigare modeller.

Skrivet av Networker:

Förstår inte varför telefonen i artikeln ska sakna hörlurskontakt för att vara "stänksäker"?
-Min Xiaomi Redmi Note 10 Pro, är IP53, alltså "stänksäker" med 3,5mm hörlurskontakt.

Som regel brukar man vattenskydda kontakterna genom att gömma dem bakom gummilock. Ser det ut så på din telefon?

Recension i M3: https://m3.idg.se/2.1022/1.756587/fairphone-4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilRutger:

Det viktiga med en Fairphone har alltid varit att du kan köpa en telefon som är fri från konfliktmetaller och som är producerad under rättvisa förhållanden.
Det kan ingen annan telefon eller tillverkare leverera.

Detta!
Känns som att alla kommenterar helt missat poängen med Fairphone, trotts att det finns med i namnet.

Permalänk
Medlem

Är föga intresserad av Fairtrade eller miljötänk biten.
Men för mig så va det så länge det bara gick en dealbreaker att inte kunna köpa nytt batteri och sätta in själv. Problemet kan sedan vara priset på reservdelar. Har väl haft turen att endast en enda telefon har gått sönder under hela tiden sedan min Nokia 1610. Då va det givetvis skärmen som sprack, problemet va att skärmen skulle kosta 1500kr när telefon va 3 år gammal och som ny kosta 2500kr.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Många klagar över pris/prestanda men glömmer att sätta sig in i vad mellanskillnaden i pris faktiskt betalar för när du köper en Fairphone.

Här kommer några exempel på de mjuka värdena du bidrar till genom att köpa en Fairphone!
*Inget barnarbete i fabrikerna
*Inget tvångsarbete i fabrikerna
*Säkra arbetsplatser för arbetarna
*Föreningsfrihet för arbetarna
*System för att motverka diskriminering på arbetsplatsen
*Maxtak på arbetstid så att folk inte arbetar ihjäl sig/tar livet av sig för att få ihop till en skälig lön. (Ja detta är ett problem i industrin)
*Levnadslön som räcker till minst grundläggande levnadsstandard.
*Kompensationsprogram för den E-waste som uppstår när du köper en telefon. Alltså de plockar tillbaka samma mängd E-waste som de telefoner de sätter på marknaden.
*Fairtrade guld
*Supporter till Right to Repair rörelsen som arbetar för att DU ska ha rätt att fixa dina prylar om du vill göra det.

Alla dessa saker ovan kostar pengar och fattar att alla inte vill/kan betala för detta precis som är fallet när det kommer till mat och hur bra djurhållning kostar mer.

Permalänk
Medlem

Det här var en bra idé för 15 år sedan, i dagsläget vill alla ha IP-klassade telefoner, den klassningen lär ju inte funka på en tunn telefon med en supertunn kletremsa mellan skärm och bakstycke.

Sen kör den väl Android också, Android skulle kunna vara sjukligt bra om de bara skrev hela klabbet från grunden men då försvinner alla appar och det vågar sig inte google på.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Gillar helt klart iden att kunna byta ut delar själv men frågan är då hur mycket varje modul kostar att byta ut?
Storleken och vikten verkar någorlunda ok men det går nog att leva med.

Dimensions 162 x 75.5 x 10.5 mm
Weight 225 g

https://www.gsmarena.com/fairphone_4-11136.php

Bytet sköter du själv med en skruvmejsel, modulernas priser finns här. https://shop.fairphone.com/se_en/spare-parts?phone_type=21

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

En sån kanske man kan plocka upp begagnad om ett par år när nuvarande OP2 går sönder till slut. Känns med de höga priserna som att det kanske börjar bli dags för en budgetmodell från Fairphone. Frågan är hur mycket billigare den ens skulle bli i pris med tanke på att det inte främst är komponenterna man betalar för.

Skrivet av mkk:

Faller på vikten för mig av alla specar. Det är naturligt att en enhet som är modulär och servicevänlig blir lite tyngre, men de får gärna kompensera med en något mindre skärm på nästa modell.

Fairphone motiverar den större skärmstorleken med att den är vanlig och kommer gå att erbjuda som reservdel länge.
1080 x 2340 pixlar i 19.5:9 format har jag aldrig hört talas om?

Skrivet av Kilroy:

Det känns ju inte som ett hållbart tänk med enbart trådlösa hörlurar så det känns väldigt dumt.

Det är enligt Fairphone för att kunna ge telefonen en IP klassning. Kanske svårare med tätade 3,5mm på modulära telefoner? Om det gör den mer vattentålig så gör det den ju mer hållbar ur en synvinkel i alla fall.
quote postid="19278593" userid="259014" name="Dem8n"]
Det här var en bra idé för 15 år sedan, i dagsläget vill alla ha IP-klassade telefoner, den klassningen lär ju inte funka på en tunn telefon med en supertunn kletremsa mellan skärm och bakstycke.
[/quote]
Hur menar du nu? Fairphone 4 är IP klassad...

Skrivet av Snyft:

Kul med alternativ dock köper jag hellre en telefon från Kina med mycket bättre specs för 3000:-.

Vilken telefon skulle det vara? Nord CE till exempel kostar ~3000 kronor och har samma SOC, RAM och lagringsmängd med den enda stora fördelen 90Hz OLED skärm. Vet inte om jag skulle kalla det "mycket bättre specs".

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

En sån kanske man kan plocka upp begagnad om ett par år när nuvarande OP2 går sönder till slut. Känns med de höga priserna som att det kanske börjar bli dags för en budgetmodell från Fairphone. Frågan är hur mycket billigare den ens skulle bli i pris med tanke på att det inte främst är komponenterna man betalar för.

Fairphone motiverar den större skärmstorleken med att den är vanlig och kommer gå att erbjuda som reservdel länge.
1080 x 2340 pixlar i 19.5:9 format har jag aldrig hört talas om?

Det är enligt Fairphone för att kunna ge telefonen en IP klassning. Kanske svårare med tätade 3,5mm på modulära telefoner? Om det gör den mer vattentålig så gör det den ju mer hållbar ur en synvinkel i alla fall.
quote postid="19278593" userid="259014" name="Dem8n"]
Det här var en bra idé för 15 år sedan, i dagsläget vill alla ha IP-klassade telefoner, den klassningen lär ju inte funka på en tunn telefon med en supertunn kletremsa mellan skärm och bakstycke.
[/quote]
Hur menar du nu? Fairphone 4 är IP klassad...

Vilken telefon skulle det vara? Nord CE till exempel kostar ~3000 kronor och har samma SOC, RAM och lagringsmängd med den enda stora fördelen 90Hz OLED skärm. Vet inte om jag skulle kalla det "mycket bättre specs".

Poco F3 och X3 Pro är de jag tänker på.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Snyft:

Poco F3 och X3 Pro är de jag tänker på.

Poco F3 har aldrig gått att köpa ny för 3000 kronor.

Poco X3 har långsammare SOC än Fairphone 4 (SD 732G VS SD 750), sen har Poco X3 större batteri och snabbare laddning. Men det är väl ändå inte "mycket bättre specs"?

Absolut är Poco telefonerna riktigt bra och galet prisvärda, men att en telefon från Kina för 3000 kronor skulle ha mycket bättre specs är inget jag kan se. Men köp för all del hellre en Poco om du vill det.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Poco F3 har aldrig gått att köpa ny för 3000 kronor.

Poco X3 har långsammare SOC än Fairphone 4 (SD 732G VS SD 750), sen har Poco X3 större batteri och snabbare laddning. Men det är väl ändå inte "mycket bättre specs"?

Absolut är Poco telefonerna riktigt bra och galet prisvärda, men att en telefon från Kina för 3000 kronor skulle ha mycket bättre specs är inget jag kan se. Men köp för all del hellre en Poco om du vill det.

F3 har visst gått att köpa för 3000 kronor från Tyskland via Amazon bland annat.
Jag skrev X3 Pro som har Qualcomm Snapdragon 860: https://www.gsmarena.com/xiaomi_poco_x3_pro-10802.php

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det är enligt Fairphone för att kunna ge telefonen en IP klassning. Kanske svårare med tätade 3,5mm på modulära telefoner? Om det gör den mer vattentålig så gör det den ju mer hållbar ur en synvinkel i alla fall.

Jo, jag läste artikeln.
Men det finns ju telefoner med 3,5mm och bra IP-klassing.

Är det verkligen så bekymmersamt att göra en 3,5 mms kontakt vattensäker jämfört med en USB-C?
Jag tänker att en USB-C port är mycket svårare att få till att vara vatten- och damm-tålig, men jag kan ingenting.

Någon som har lite koll och kan förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, jag läste artikeln.
Men det finns ju telefoner med 3,5mm och bra IP-klassing.

Är det verkligen så bekymmersamt att göra en 3,5 mms kontakt vattensäker jämfört med en USB-C?
Jag tänker att en USB-C port är mycket svårare att få till att vara vatten- och damm-tålig, men jag kan ingenting.

Någon som har lite koll och kan förklara?

Usbkontakten är kortare och används inte på samma sätt så det bryts mindre i den men framförallt är ju 3,5mm telepluggen totalt onödig medan det finns en viss motivation att behålla usb även om den är i det närmaste onödig den också för man kan qiladda.
Alla hål borde tas bort för det gör höljena tätare och starkare vilket ger mer hållbara telefoner.
Personligen förstår jag inte hur man kan vilja ha en kabel ansluten i sin telefon för kabeln är ju konstant i vägen och fastnar i saker, speciellt om är "mobil" den är en säkerhetsrisk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

det bryts mindre i den

Vad menar du med det?

Skrivet av mrqaffe:

Alla hål borde tas bort för det gör höljena tätare och starkare vilket ger mer hållbara telefoner.

Att höljet skulle bli starkare kan du väl inte på allvar mena är en betydande faktor?
Hur många höljen är det som går sönder pga den svagheten?
När det kommer till hållbarhet så är ju möjlighet till enkelt batteribyte det som överlägset mest effektivt skulle göra telefoner mer hållbara, det är ju den saken som alltid går sönder på alla telefoner.

Tätare kan det ju bli med bättre vattentålighet, är det så svårt att göra en 3.5 mm plugg vattentät?
Jag vet inte hur det funkar.

Skrivet av mrqaffe:

Personligen förstår jag inte hur man kan vilja ha en kabel ansluten i sin telefon för kabeln är ju konstant i vägen och fastnar i saker, speciellt om är "mobil" den är en säkerhetsrisk.

Några anledningar till varför jag föredrar kabel till mina lurar:

Bluetooth drar betydligt mer batteri än att driva ett par hörlurar.

Prisnivån på trådlösa hörlurar är betydligt högre än motsvarande kabelanslutna. Och det blir ännu större skillnad om vi räknar in livslängd. (Och då behöva köpa ett par nya hörlurar bara för att.)

Att behöva ladda hörlurarna och behöva ha kolla på batterinivån på dom.

Smidigheten i att bara trycka i en kontakt och köra har inte trådlösa lösningar nått upp till än.

Sen finns det fördelar i att ha en 3.5mm kontakt som att en inte är begränsad i vilka hörlurar en kan använda. Ibland kanske en har glömt sina hörlurar någonstans eller inte har med sig dom och då finns det fler hörlurar att välja på om en har en kontakt.

Sen vet jag inte riktigt hur du använder dina kabelanslutna hörlurar men att kabeln konstant skulle vara i vägen har jag svårt att förstå.
Visst händer det att den är lite bökig men det är verkligen inte ofta och inget som jag direkt upplever som ett problem.
Om det är ett så stort problem för dig så förstår jag att du prioriterar bort kabel så starkt.

Hade allt varit lika hade jag självfallet valt hörlurar utan kabel, men i dagsläget så överväger inte fördelarna nackdelarna så jag vill ha mina gamla hörlurar till min nya mobil.

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli nästa telefon! Av alla dem själ som nämnts i både artikel och tråd. Att folk säger "säkert bygd av barn, men så länge den är billig och bra så vem bryr sig" visar på att vi dels behöver sådana här företag men också utbildning till människor, speciellt här i väst, som inte verkar riktigt hänga med resten av världen. Så kallade INCELs i sina dungeons är dem som bidrar till det genom att köpa spiontelefoner för att det är billigt. Har aldrig förstått familjer som lägger pengar på massa skit (som massa olika "underhållnings" abonnemang) men sen väljer att köpa Dennis Korv till ungarnas kalas eller elektronik som byggs under så avskyvärda förhållanden att den fantasilösa västerlänningen inte har en chans att föreställa sig. Let alone känna in att leva så dag ut och dag in. Bättre (empatisk/Allmän)Utbildning och Fairphones till folket!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kilroy:

Vad menar du med det?

Att höljet skulle bli starkare kan du väl inte på allvar mena är en betydande faktor?
Hur många höljen är det som går sönder pga den svagheten?
När det kommer till hållbarhet så är ju möjlighet till enkelt batteribyte det som överlägset mest effektivt skulle göra telefoner mer hållbara, det är ju den saken som alltid går sönder på alla telefoner.

Tätare kan det ju bli med bättre vattentålighet, är det så svårt att göra en 3.5 mm plugg vattentät?
Jag vet inte hur det funkar.

Några anledningar till varför jag föredrar kabel till mina lurar:

Bluetooth drar betydligt mer batteri än att driva ett par hörlurar.

Prisnivån på trådlösa hörlurar är betydligt högre än motsvarande kabelanslutna. Och det blir ännu större skillnad om vi räknar in livslängd. (Och då behöva köpa ett par nya hörlurar bara för att.)

Att behöva ladda hörlurarna och behöva ha kolla på batterinivån på dom.

Smidigheten i att bara trycka i en kontakt och köra har inte trådlösa lösningar nått upp till än.

Sen finns det fördelar i att ha en 3.5mm kontakt som att en inte är begränsad i vilka hörlurar en kan använda. Ibland kanske en har glömt sina hörlurar någonstans eller inte har med sig dom och då finns det fler hörlurar att välja på om en har en kontakt.

Sen vet jag inte riktigt hur du använder dina kabelanslutna hörlurar men att kabeln konstant skulle vara i vägen har jag svårt att förstå.
Visst händer det att den är lite bökig men det är verkligen inte ofta och inget som jag direkt upplever som ett problem.
Om det är ett så stort problem för dig så förstår jag att du prioriterar bort kabel så starkt.

Hade allt varit lika hade jag självfallet valt hörlurar utan kabel, men i dagsläget så överväger inte fördelarna nackdelarna så jag vill ha mina gamla hörlurar till min nya mobil.

En usbkontakt har en form som gör den mer tålig mot brytning än en 3,5mm tele.
Det händer att telefonchassin böjs och alla hål är också en potentiell vattenläcka, det behövs inga hål i höljet så varför göra dem.
Ofta går hörlurar söner i kabel och kontakter, tar man bort det lär även de hålla bättre och kabeln fastnar lätt i saker om man är mobil, dessutom så skadar det lätt telefonen genom att böja i kontakten enligt det första.
Att det är lättare att koppla in en kabel jämfört med att slå på hörluren går väl att diskutera och personligen tycker jag inte det.
Trådlösa lurar är helt överlägsna om man använder dem till en telefon men hemma har man kablat. Många trådlösa lurar går också att kabelansluta utifall du skulle tömma batteriet på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hade jag varit på jakt efter en ny mobiltelefon just nu så skulle denna hamna högt upp, och sannolikt i topp, bland tänkbara alternativ.

Jag håller med! Detta har enligt mig varit det största felet med Fairphone hittills.
Vore ju ypperligt om man kunde välja och mixa mellan olika kameror, bildskärmar, batterier, processorer och vad där nu är. Allt efter behov. Tyvärr har Fairphone inte fullföljt den idén med tidigare modeller.

Som regel brukar man vattenskydda kontakterna genom att gömma dem bakom gummilock. Ser det ut så på din telefon?

Recension i M3: https://m3.idg.se/2.1022/1.756587/fairphone-4

Det fetade: Nej, varken på min "gamla" vattentäta Samsung (A5) eller i den "mindre vattentäta" (stänkskyddade) Redmin. Båda har fysisk 3,5mm hörlurskontakt. Samsungen har jag faktiskt testat i min bubbelpool, när telefonen var ny, och därefter badat med den. Enda felet på Samsungen är att den tappar kontakten med mobilnätet när den ligger på poolens botten. Redmin är bara IP53-klassad, så den klarar inte sånt tryck på vattnet. Men en rejält ös-regnig dag här i Göteborg är nemas problemas! (Redan testat av mig. "Normala mobiltelefoner" hade antagligen fått kortslutning..)

Ingen "gummipropp" varken på ena eller andra luren.
Funkar bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En usbkontakt har en form som gör den mer tålig mot brytning än en 3,5mm tele.
Det händer att telefonchassin böjs och alla hål är också en potentiell vattenläcka, det behövs inga hål i höljet så varför göra dem.
Ofta går hörlurar söner i kabel och kontakter, tar man bort det lär även de hålla bättre och kabeln fastnar lätt i saker om man är mobil, dessutom så skadar det lätt telefonen genom att böja i kontakten enligt det första.
Att det är lättare att koppla in en kabel jämfört med att slå på hörluren går väl att diskutera och personligen tycker jag inte det.
Trådlösa lurar är helt överlägsna om man använder dem till en telefon men hemma har man kablat. Många trådlösa lurar går också att kabelansluta utifall du skulle tömma batteriet på dem.

3,5mm kontakt till hörlurar ger bättre kvalitet ut än exempelvis bluetooth. Så vitt jag vet måste ljudet omkvantiseras "en gång till" med telefonen till trådlösa hörlurarna. Omkvantisering ger sämre ljud. (Såvida vi inte snackar om loss-less).

Bluetooth duger ändå för de flesta. (De är vana vid Lo-Fi)..