Permalänk
Medlem

Tips på TV, ca 32-43 tum

Tjo,

Jag är på jakt efter en ny tv/skärm till vårt vardagsrum och tänkte se om det finns någon här som kan tipsa lite. Tanken är att den ska användas både som skärm för konsoller och för att titta på saker (via laptop/hdmi eller cast funktion), ev. (hitta en lösning för) att kunna spela spel från steam om det går. Jag har inte köpt någon ny skärm (tv eller dator) på många många år nu, så behöver lite hjälp.

Önskemål/krav:

- Mellan 32-43 tum (någonstans runt 37/38 vore nog perfekt men det verkar ju inte finnas...)
- Upp till 10.000, men gärna under 6.000
- Inga annonser
- Minimum 2 hdmi
- Antingen cast-funktion eller kunna köpa till apparat för det.
- 2560x1440 eller högre
- Gärna över 60hz
- Ej behöva väggfäste/den ska sitta på ett bord

Har ni några bra rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Hej!

I det segmentet så är det mycket sämre paneler än de som görs på 55" och större. Dock finns det två oled tv i 48 från LG som är det bästa du kan få. Om du kan ha OLED i rummet så rekommenderar jag:

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/300080/lg-48-a1-...

Den ser ej så mycket större ut än 42" heller, värt att spana in.

Permalänk
Medlem

Skulle inte LG släppa en oled C1 42-43 tum nästa år, värt att vänta på? frågan är vad den kommer kosta, 10k vore en no-brainer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

Hej!

I det segmentet så är det mycket sämre paneler än de som görs på 55" och större. Dock finns det två oled tv i 48 från LG som är det bästa du kan få. Om du kan ha OLED i rummet så rekommenderar jag:

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/300080/lg-48-a1-...

Den ser ej så mycket större ut än 42" heller, värt att spana in.

Bra att veta, tyvärr så skulle 55" nog inte få plats(vi har inte så jätte stor lägenhet). 48" verkar kunna funka, men den är större än önskat och dessutom verkar det som att LG har rätt så mycket annonser i sina TV-apparater, vilket vi inte vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnFe:

Bra att veta, tyvärr så skulle 55" nog inte få plats(vi har inte så jätte stor lägenhet). 48" verkar kunna funka, men den är större än önskat och dessutom verkar det som att LG har rätt så mycket annonser i sina TV-apparater, vilket vi inte vill ha.

Okej, i det fallet finns ju LG OLED48Cx vilket är betydligt dyrare men antar de ej har lika mycket annonser?

Hur som, alla skärmar i övriga storleken under 55" kommer prestera ungefär likadant. Så kolla om den har de specs du söker. Finns VA-paneler som är bättre för film och serier med sitt kontrast men med sämre synvinklar och IPS som är bättre för spelande om jag minns rött och bredare synvinklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnFe:

dessutom verkar det som att LG har rätt så mycket annonser i sina TV-apparater, vilket vi inte vill ha.

Om du är helt allergisk mot detta så kan du köpa till exempelvis en Shield TV eller annan Android baserad TV box för att gå runt TVns egna smart-interface.

Då det där finns många vägar att komma runt annonser i apparna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk