Fredagsfokus 27: "Gratis" frakt

Permalänk
Melding Plague

Fredagsfokus 27: "Gratis" frakt

Efter lanseringen av Amazon Prime och Webhallens kontring tar Anton och Jacob tempen på gratis hemleveranser – hur gratis är de egentligen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja dom som betalar är dels vi genom högre priser samt andra lager arbetare och lastbilschauförer genom sämre avtal och sämre löner då man förhandlar fram myclet låga priser på frakt.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Kan tilläggas att CDON+ är gratis för studenter. Dessutom finns har det funnit tillfällen/kampanjer då man har gett ut det gratis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Av alla Fredagspaneler jag har tittat på under mina 10 år här på Sweclockers så var denna utan tvekan den märkligaste! Ni beter er som om ni sitter på en stel dejt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av YamahaDGX630:

Av alla Fredagspaneler jag har tittat på under mina 10 år här på Sweclockers så var denna utan tvekan den märkligaste! Ni beter er som om ni sitter på en stel dejt

Ojdå. Jag tror @jacob är upptagen tyvärr!

Edit: annars jävlar, alltså

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Min gissning är att den aktören med överlägset störst muskler kommer ta över mer och mer av e-handeln i Sverige. Precis som skett i varje land dom etablerat sig i (finns säkert undantag). Det är så klart Amazon jag syftar på.

Ang. hur väl frakten fungerar i praktiken, gratis eller ej, jag har aldrig varit med om strul med att saker inte kommit i tid och blivit hemkörda ("gratis") när jag beställt från Amazon. Däremot strular det lite väl ofta från ex. Webhallen, Inet m.fl. Trots att jag är företagskund och betalar för snabbast möjliga leverans med hemkörning är det inte ovanligt att det tar ~3 dagar (när det ska ta en dag) och att det hamnar på något udda utlämningsställe.

Så även om alla erbjuder "gratis" frakt är det iaf för mig (Norrtälje) en otrolig skillnad i hur frakten sedan fungerar i praktiken.

Även vid problem med en produkt så är det aldrig något problem hos Amazon. Snabbt svar och oftast är ersättningsprodukt redan skickad, den produkt som det var problem med tar antingen budet med eller om det är en produkt av mindre värde brukar dom inte ens vilja ha tillbaka den.

Speciellt hos Webhallen har jag haft väldigt oflyt (eller så är dom inte så bra på att hantera det), ofta skickas det in på felsökning i X veckor, kommer tillbaka, ibland ersatt, ibland lagad och ibland samma ex. som fortfarande är trasigt.

Nu låter det som jag tycker Amazon är överlägsna och "bäst". Jag är väl medveten om kritiken kring arbetsförhållanden, minimumlöner, mycket fake-produkter osv. Men faktum kvarstår (för mig) att både Inet och Webhallen ligger långt efter gällande frakt. Det är enbart frakt (och returhantering) mitt inlägg avser. Inte utbud eller något annat.

Sen vilka som får betala, jag skulle säga att förutsättningarna skiljer sig rejält åt om man jämför Amazon kontra Webhallen och Inet. Amazon är så stora att dom får sin vilja igenom, på ett eller annat sätt. Exempelvis hur snabbt dom levererar. På frågan om det är Amazon som köpt 20% av Airmee,

"Det kan jag inte kommentera. Men det jag kan säga är att vi har tre partners som vi jobbar med och vi investerar i deras affär genom vårt gemensamma partnerskap." -Gulfem Toygar, Amazons Sverigechef.

Nu behöver det inte vara så, men för dom skulle det inte vara några problem. Webhallen och Inet är inte riktigt i den nivån när dom förhandlar med olika speditörer.

Så min gissning är att Amazon som satsar på volym och gör det bra (återigen syftar jag inte på utbud el. liknande) och deras tjänst Prime antingen är en vinstaffär för dom eller att dom går plus minus noll på det men att dom är så medvetna om att deras sätt att ta över marknad efter marknad är betydligt viktigare, både ekonomiskt och att det leder till att övriga e-handelsföretag får det väldigt tufft på sikt.

Två rätt passande artiklar,

Amazon pratar om Sverige,
https://www.ehandel.se/amazons-landschef-avslojar-planen-darf...

Om svenska e-handlare och att dom är skeptiska (7 av 10) till att sälja på någon marknadsplats (Amazon, CDON, Zalando, Fyndiq nämns i artikeln,
https://www.ehandel.se/sju-av-tio-e-handlare-nobbar-marknadsp...

Så lät det i exempelvis Tyskland också när Amazon öppnade där. Jag tror inte CDON eller Fyndiq kommer finnas kvar om några år och jag tror att betydligt fler e-handlare kommer hoppa på Amazon-tåget.

Slutligen, jag tror inte att nämnvärt mycket av kostnaden landar på oss kunder.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Keeper of the Bamse

Helt bizarr fredagspanel; har ni kollat kolmonoxid-nivåerna på kontoret?

OnT: Kommer vägra amazon väldigt länge. Dom vet inte hur e-handel går till, dom kommer ju från USA där dom är fast på stenåldern. Svensk e-handel är ljusår framför.

edit: Fler borde införa hemleverans som verkligen är utanför dörren. Jag vill inte behöva vara hemma, utan bara få ett foto skickat på att grejerna står utanför. Eller kanske alla helst att man kan ge speditören access till ens hemlås, såsom mathem hade/har.

Jag vill inte behöva hämta ut grejerna på posten, då kan jag lika gärna åka till försäljningsstället; det är ju mer kö på ica-posten än på inet.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Ja dom som betalar är dels vi genom högre priser samt andra lager arbetare och lastbilschauförer genom sämre avtal och sämre löner då man förhandlar fram myclet låga priser på frakt.

Det är ju inte säkert, de som erbjuder gratis frakt får troligtvis sälja mer och då skulle de tvärtom kunna sänka priserna eller erbjuda bättre avtal/löner. Framtiden får utvisa resultatet.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av UndaC:

Ojdå. Jag tror @jacob är upptagen tyvärr!

Edit: annars jävlar, alltså

Det sket sig. Han bara skrattade åt mig

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Gratis frakt har aldrig varit viktigt för mig men det är ju trevligt att priserna gått ner över lag. När leveransalternativen blivit allt fler med boxar och liknande har ju bekvämligheten också ökat. Ser inte att exempelvis Amazon ger mig något extra där över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hahaha! Detta gjorde min kväll!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

CDON+ har helt klart varit värt priset, om man ser till 29 kr* frakten på alla ordar. I början kunde man plocka ut det helt gratis med dolda rabattkoder eller köpa det i deras julkalender för 99 kr. På sista tiden har jag i varje fall fått pynta för rasket, men jag får det "gratis" då återbäringen per år är större än kostnaden.

* Verkar kosta 39 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det är ju inte säkert, de som erbjuder gratis frakt får troligtvis sälja mer och då skulle de tvärtom kunna sänka priserna eller erbjuda bättre avtal/löner. Framtiden får utvisa resultatet.

Att de som jobbar på alla dessa stora lager är underbetalda. Det är ett modernt slaveri vi pratar om här. Är du sjuk har du ingen lön, svarar du inte direkt i telefon när de ringer går ditt arbetspass till någon annan samt att de bestraffar dig med att inte ringa på en vecka eller två . På arbetet står chefen redo med piskan ifall du ej håller måttet.

På sikt skadar detta hela arbetsmarknaden då dina barns första jobb kommer ha sämre villkor då detta sedan sprider sig till andra branscher och alla konkurrenter som ändå sedan går under.

§1
Permalänk
Medlem

Jag skaffade Amazon prime gratis 30 dagar. För att mitt paket skulle komma snabbare + hemleverans. Men som vanligt med UPS, så påstår de att de försökt leverera paketet, men inte ens försökt. Nae, postombud med DHL/Postnord, de är mycket bättre!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Hmm tror ni laddade upp den ofixade videofilen direkt från kameran eller nåt Långa pauser och bloopersnack.

Edit: kan förstås inte vara direkt iochmed lite grafik osv.. Nåja, känns som ett tidigt utkast

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av UndaC:

En gång är ingen gång. Let it be already.

Skrivet av Teddis:

Hmm tror ni laddade upp den ofixade videofilen direkt från kameran eller nåt Långa pauser och bloopersnack.

Edit: kan förstås inte vara direkt iochmed lite grafik osv.. Nåja, känns som ett tidigt utkast

Anton skojade om att ladda upp med alla bloopers, men trodde inte han menade allvar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Gör er av med Anton!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mephiston:

Gör er av med Anton!

Hej. Ta dig i kragen eller så gör vi oss av med dig istället.

Du har redan gett uttryck för att du inte gillar mig.
Jag har sett det. Jag förstår.

Jag kommer inte att säga upp mig för att du ogillar mig.

Har du någon konstruktiv kritik på hur jag kan förbättra något så kom med det för all del. Ska du bara skriva otrevligheter, så: hejdå.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det är ju inte säkert, de som erbjuder gratis frakt får troligtvis sälja mer och då skulle de tvärtom kunna sänka priserna eller erbjuda bättre avtal/löner. Framtiden får utvisa resultatet.

Dock kommer detta leda till att alla erbjuder gratis frakt vilket sedermera leder till oförändrad konsumtion.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mephiston:

Gör er av med Anton!

Tycker du ska stängas av istället

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av UndaC:

Hej. Ta dig i kragen eller så gör vi oss av med dig istället.

Du har redan gett uttryck för att du inte gillar mig.
Jag har sett det. Jag förstår.

Jag kommer inte att säga upp mig för att någon ogillar mig.

Har du någon konstruktiv kritik på hur jag kan förbättra något så kom med det för all del. Ska du bara skriva otrevligheter, så: hejdå.

Haha, creepade lite historik, du måste ju känna den här personen, eller tog du jobbet framför näsan på någon?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mephiston:

Gör er av med Anton!

Det tycker jag är en onödig kommentar!

Tycker du illa om nån kan du diskutera det privat med dina vänner.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mephiston:

Gör er av med Anton!

Hittade en annan lösning...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Printscreen:

Haha, creepade lite historik, du måste ju känna den här personen, eller tog du jobbet framför näsan på någon?

Inte en susning. Faktiskt.
Och tar helt ärligt inte illa upp. Men på ren princip får det fan finnas lite gränser.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mephiston:

Gör er av med Anton!

Öh... Det vart motsatt.

Värt!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Öh... Det vart motsatt.

Värt!

Det är säkerts ett av Jacobs trollkonton. Skulle förklara varför vissa tycker det var stel stämmning. (Har ej hunnit kika ännu)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är säkerts ett av Jacobs trollkonton. Skulle förklara varför vissa tycker det var stel stämmning. (Har ej hunnit kika ännu)

Jag tycker stelheten överdrivits. 😅 Vi är bara två dudes som snackar lite skit baserat på ganska mycket erfarenhet från branschen

Men folk kanske är vana vid mer scriptade grejer. Eller bara folk som är proffsigare än oss i guess

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Mephiston:

Gör er av med Anton!

Men lägg av. Va fan är detta för stil?!

Permalänk

Jag som lastbilschaufför hatar "fri frakta" för i slutändan så ökar "fri frakt" fuskande i lastbilsbranschen, Det leder till att speditörer anlitar åkerier med blankslitna däck, chaufförer som kör XX ton övervikt eller XX timmar osv. (4h30 min är vad vi max får köra sen MÅSTE vi ta 45 min rast, vi har digital loggbok som övervakar ALLT, från körtid, arbetstid och rast samt hastighet till 28 dagar, så om jag kör för snabbt idag så kan jag få böter för det om 28 dagar )

jag önskar att beställaransvar även gäller personer, jag bryr mig inte om en vanlig svensson får en böteslapp hem , för den har beställt ett halsband som hamnar på en bil med inga däckmönster. Personen skall få betala sin del av böter.

Sen och ja vi chaufförer har också vårt ansvar att säga nej, bilen har blankslita däck, eller det här paketet/pallen leder till övervikt, men skulle vi säga det så riskerar vi sparken.

Permalänk

Har inte Amazon Prime eller liknande men vet folk som har så brukar låna av dem när det behövs och just på Amazon Prime så finns serien "The Expanse" som är otroligt bra.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.