USB-IF förvirrar vidare med logotyper för USB 4 och 240 W-laddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

240w på den klena kontakten?

Galenskap!

En gång i tiden hade man olika kontakter för olika ändamål. Svårt att koppla fel och tydligt vad som var vad. Nu har man samma kontakt med olika egenskaper och likadana kablar som klarar olika standarder. Som gjort för att bli fel och förvirrande.

De är alla gjorda sådant att skulle du försöka få ut mer ur en kabel än den klarar av, kommer den inte ge det. Det värsta som kan hända är antingen att din enhet inte laddar snabbt/alls eller att dataöverföringen inte blir tillräckligt snabb.

Med andra ord samma problem som uppstår om du använder en HDMI-1.0 kabel från 2002. Det kommer funka, men inte till högsta prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det är fortfarande samma kontaktdon... och de är jag inte superimponerad över.

Jag trodde USB-C-kontakten va den heliga graalen i datorvärlden. Det är ju åtminstone så det framställs när det diskuteras laddning av telefoner, och att det bara va jag som under märkliga omständigheter ibland satte i en USB-C lite för lite för att den skulle ladda.

Permalänk
Medlem

Känns som det är dags för ett quiz om usb och alla dessa underligheter! Så hoppas vi på att quiz-författaren inte själv går vilse när denne skriver frågorna!

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det är fortfarande samma kontaktdon... och de är jag inte superimponerad över.

Tänk dig ett fullstort kompressorkylskåp/frys drivet via USB...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det märks att medelåldern på Sweclockers stiger när halva tråden är gamla gubbar som klagar på att det är för hög effekt på kabeln. Om ni nu så gärna inte vill ha 240 W så köp inga såna produkter?

Själv är jag glad över att utvecklingen går framåt, dock lite synd med alla namngivningar. En uttagstyp är skitbra, då behövs bara en sladd på semestern så kan man ladda vad fan man vill!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Saddl3r:

Det märks att medelåldern på Sweclockers stiger när halva tråden är gamla gubbar som klagar på att det är för hög effekt på kabeln. Om ni nu så gärna inte vill ha 240 W så köp inga såna produkter?

Själv är jag glad över att utvecklingen går framåt, dock lite synd med alla namngivningar. En uttagstyp är skitbra, då behövs bara en sladd på semestern så kan man ladda vad fan man vill!

Jag vill att kabeln utvecklar låg effekt för annars riskerar den att bli varm och brinna, det var sånt man lärde sig förr i tiden

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vill att kabeln utvecklar låg effekt för annars riskerar den att bli varm och brinna, det var sånt man lärde sig förr i tiden

Om du har en kabel som är CE-märkt (och inte inköpt på Wish eller motsvarande) som börjar brinna så lovar jag att ersätta all skada

Permalänk
Medlem

EU kan säkert gå in och styra upp lite grann så blir nog allt jättebra i slutändan

USB-C kablar är ett mörker. Det följde med en till mitt trådlösa tangentbord för laddning, men den fungerar ju så klart inte för dataöverföring. Vips måste man köpa en kabel till. Det skulle ju bli så mycket mindre skrot med denna standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Guide to MIG/MAG Welding ger exempel på sida 14.

Spänningar mellan 15-40 Volt beroende på diameter på svetstråd och om kortbåge eller spraybåge.
Så ja även spänningar under 60V kan ge ljusbåge.
Däremot får de väl öka strömmen innan vi kan använda USB kablar som tillsatsmaterial.

Hur besvärligt det är att exempelvis bryta/koppla ur något har mycket med mängden ström att göra.
Likspänning är värst att bryta då strömmen är konstant så man bryter alltid med full effekt.
Potentialskillnaden i sig är inte jätteintressant ur den aspekten.

Likspänningar skapar dom värsta gnistbildningarna/bågarna.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Hur besvärligt det är att exempelvis bryta/koppla ur något har mycket med mängden ström att göra.
Likspänning är värst att bryta då strömmen är konstant så man bryter alltid med full effekt.
Potentialskillnaden i sig är inte jätteintressant ur den aspekten.

Likspänningar skapar dom värsta gnistbildningarna/bågarna.

Det illustreras bra i denna lilla video
https://m.youtube.com/watch?v=Zez2r1RPpWY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Det illustreras bra i denna lilla video
https://m.youtube.com/watch?v=Zez2r1RPpWY

Ja det får man säga är ett bra exempel.
Likspänning och höga strömmar är antagligen det enda jag potentiellt fortfarande har en viss respekt för.
Högspänning jobbar jag väldigt sällan med så det är inte relevant. =P

Batterier är jag alltid försiktig med då man arbetar direkt på källan och det inte finns några överlast/kortslutningskydd.
Kortsluter man så får man all kräm källan potentiellt kan leverera vilket kan vara ofantligt mycket.
Jag är lika försiktig när vi provkör generatorer på verkstaden då det också exkluderar alla former av överlast/kortslutningskydd.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

New USB Forever. No numbers, ever!

Haha, den va ju riktigt bra. Nästa USB standard borde ju heta det.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hoppas Linus arbetar på en uppföljare just nu.

https://www.youtube.com/watch?v=gShRBsahzXg

Tack för denna, dagens skratt

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vill att kabeln utvecklar låg effekt för annars riskerar den att bli varm och brinna, det var sånt man lärde sig förr i tiden

Värmeutvecklingen i kabeln är lika vid 48V/5A (240W) som vid 20V/5A (100W).

Permalänk
Inaktiv

Av bilden att döma ser jag tre olika typer. 40, 240 och både-och. Varför har man inte bara en, med allt? Är ju lagom förvirrande redan.

Permalänk

Jag har inte förstått krånglet. För majoriteten så har den usb kabeln som passar fungerat för det de vill göra. Det som krånglar till det lite är thunderbolt som använder samma port, men det är en ytterst liten skara som har haft detta problem.

Det jag tycker är tråkigt är att om man har en laptop och vill driva 3st 4k skärmar i 60Hz, så räcker bandbredden för en enda usb 4.0 till för detta?
Extremister pratar sedan om 3st 4k i 144Hz och där är frågan om 2st usb 4.0 klarar av bandbredden för detta.
-Och ni gamers, hela världen kretsar ej runt spel. För kan vilja ha uppe många program som webbläsare och ha hög frekvens.

Permalänk
Skrivet av Cad_edis:

Värmeutvecklingen i kabeln är lika vid 48V/5A (240W) som vid 20V/5A (100W).

Länge sedan jag löste el men det är strömmen genom kabeln som utvecklar en effekt ihop med kabelresistansen. Det är därför som du skriver att det är viktigt att få upp spänningen. Jag har motorer på 15 000W och visst är kablarna grova, men herre j-vlar vad grova de skulle få vara om det hade varit 5V kablar. -Större grovlek används för att få ner kabelresistansen.

Permalänk
Skrivet av Cad_edis:

Kontakten är fortfarande bara specificerad till max 5A, det är spänningen som man höjt till 48V från tidigare 20V vilket höjer maxeffekten från 100 till 240W. Så länge spänningen är under 60V så ställs inga särskilda säkerhetskrav och för kontakten så är belastningen lika som tidigare. Högre spänning tenderar dock att ge ljusbågar om kontakten delas då det ligger ström över den, så att ta loss kontakten vid full 240W belastning kan säkert reducera livslängden hos kontakten.

Tyvärr så är kabeltillverkare dåliga att märka sina USB-C kablar, och USB 2.0 är fortfarande vanligt hos vanliga "laddkablar" med USB-C kontakt. Försöker man koppla in en monitor med en sådan så blir det inte mycket till bild.

50 Volt.

Permalänk
Medlem

så... drar USB altså 240W ? så om mitt nätagg är på 750W och jag spelar på ett rtx 3090 så dör hela datorn om jag pluggar in en telefon? någon, förklara, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Det märks att medelåldern på Sweclockers stiger när halva tråden är gamla gubbar som klagar på att det är för hög effekt på kabeln.

Då ska du se de som klagar på gamla gubbar.

- På min tid var de gamla gubbarna yngre. Ingen levde till de var äldre än 23

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

så... drar USB altså 240W ? så om mitt nätagg är på 750W och jag spelar på ett rtx 3090 så dör hela datorn om jag pluggar in en telefon? någon, förklara, tack

Beror på ditt moderkort, specifika portar kan leverera mer ström, men inget moderkort idag har stöd för de högre nivåerna av power delivery, inte heller just telefoner stödjer över 100W idag.

I praktiken skulle det nog lösas med en dedikerad elkontakt och strömomvandling för några av datorns usb-portar, och om inte den kabeln var inkopplad kan inte portarna leverera mer än standardnivån

Det blir en handskakning mellan enhet och dator hur mycket ström som kan levereras. Till exempel kan min 18W QuickCharge3-laddare i bilen ladda min Macbook, om än ganska långsamt.

Finns många aspekter av detta såklart, men hoppas det hjälpt lite i alla fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

så... drar USB altså 240W ? så om mitt nätagg är på 750W och jag spelar på ett rtx 3090 så dör hela datorn om jag pluggar in en telefon? någon, förklara, tack

Mycket tveksamt att någon usb-port på datorn skulle kunna leverera 240w.

Det är snarare åt andra hållet. Du kan ladda din strömslukande laptop med en USB-c kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Jag trodde USB-C-kontakten va den heliga graalen i datorvärlden. Det är ju åtminstone så det framställs när det diskuteras laddning av telefoner, och att det bara va jag som under märkliga omständigheter ibland satte i en USB-C lite för lite för att den skulle ladda.

Det är framförallt den heliga graalen när det diskuteras Iphones.

Jag tycker kontakten är skräp i jämförelse med Lightning, även om den funkar till mindre saker som mobiler. På frontpanelen till datorn är den bara sjukt jobbig. Dessutom är kopplingen klen. Fast nu ska ju EU bestämma att alla ska ha USB-C, så det måste såklart vara det bästa som finns.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jagers:

så... drar USB altså 240W ? så om mitt nätagg är på 750W och jag spelar på ett rtx 3090 så dör hela datorn om jag pluggar in en telefon? någon, förklara, tack

Nej och jag tror det dröjer innan moderkort ens kan lämna så mycket effekt, dessutom så har telefoner så små batterier att de kanske aldrig kommer att kunna laddas med så hög effekt, åtminstonene är det tveksamt med dagens batteriteknik för batterierna blir redan idag ganska varma och att mångdubbla laddeffekten kan göra att de inte överlever många laddningar. 240W är mer lämpligt för bärbara datorer och för att driva bildskärmar och liknade större saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

så... drar USB altså 240W ? så om mitt nätagg är på 750W och jag spelar på ett rtx 3090 så dör hela datorn om jag pluggar in en telefon? någon, förklara, tack

Nej.
Belastningen styr strömmen.
Om du sitter direktansluten på samtliga Ringhals reaktorer som vi för sakens skull säger levererar 1,8 GW och din dator endast kräver 400 W så kommer den belasta nätet med 400 W oavsett. Piss och ingenting.
Som sagt belastningen styr strömmen.
Du kan köpa ett nätagg som kan leverera 10 kW men om dina komponenter (belastningen) endast kräver 400 W så kommer det vara maxlasten oavsett om du är ansluten till ett massivt nätagg eller en kärnkraftsreaktor.

EDIT: Skall kanske tillägga att din dator kommer att försöka dra 400 W oavsett om ditt nätagg endast kan leverera 200 W.
Belastningen är alltid densamma. Skillnaden är då att ett 200 W nätagg kommer att trippa/lösa ut/blåsa säkringar.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är framförallt den heliga graalen när det diskuteras Iphones.

Jag tycker kontakten är skräp i jämförelse med Lightning, även om den funkar till mindre saker som mobiler. På frontpanelen till datorn är den bara sjukt jobbig. Dessutom är kopplingen klen. Fast nu ska ju EU bestämma att alla ska ha USB-C, så det måste såklart vara det bästa som finns.

Lightning kontakten var grym när den kom eftersom den kom före USB Type C kontakten.
Var mindre och smidigare än USB A, USB B och alla mini/micro varianter av USB. Var vändbar och betydligt mindre än kontakten som använts till tidigare iPhones.

Men nu när Type C kontakten finns så ser jag inte vad Lightning gör bättre?
Tycker mest det är nackdel att ha en proprietär kontakt som bara används av ett märke istället för en gemensam standard.
Dessutom använder även Apple Type C kontakter om du har Mac.
Så du klarar inte ens dig på lightning kablar om du håller dig inom Apples ekosystem.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är framförallt den heliga graalen när det diskuteras Iphones.

Nej, det är den porten folk vill helst ha på sina elektronikprylar som ska laddas eller kopplas direkt in i en dator. Det har funnits ett gäng portar som Firewire som var populärt på high end videoutrustning någon gång efter år 2000. Men idag vill folk ha usb c på allt och det är därför Apple i princip kör usb c på allt som deras iPad, laptops, Watch, tom iPhone har usb c på ena ändan. Har inte en produkt usb c så blir det ett megatstort minus. Men viss utrustning uppdateras inte så fort. Jag pillade idag med en ny pryl som kostar som en macbook och blev förvånad att den hade usb mini, där jag trodde porten dog ut före år 2010.

Skrivet av DasIch:

Jag tycker kontakten är skräp i jämförelse med Lightning, även om den funkar till mindre saker som mobiler. På frontpanelen till datorn är den bara sjukt jobbig. Dessutom är kopplingen klen. Fast nu ska ju EU bestämma att alla ska ha USB-C, så det måste såklart vara det bästa som finns.

Det är väl bara mindre saker som har Lightning? Att sedan ha problem med usb c är konstigt. Det problemet jag främst har är att det går så otroligt sakta, väldig mycket har usb A idag.

Angående USB C. Så år det för många ändamål det bästa som finns, vilket också syns på att det finns inte enda high end standardsurfplatta utan denna port. Om vi bortser från allt förutom iPhone, så kan man i princip säga att har produkten ej usb c, så är har den en föråldrad produkt som tillverkaren ej har brytt sig om att uppdatera.
Sedan finns det säkert något videokamera som kostar över miljonen som har firewire och liknande, men det är ingen konsumentprodukt.
*edit*
Funderingen: Varför hör man folk berömma lightingkontakten på iPhone istället för usb c. Men man hör aldrig någon klaga på att nya iPad har övergivit lightingkontakten för usb c. Snarare var detta enligt Apples presentation ett stort plus att de bytte porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

De är alla gjorda sådant att skulle du försöka få ut mer ur en kabel än den klarar av, kommer den inte ge det. Det värsta som kan hända är antingen att din enhet inte laddar snabbt/alls eller att dataöverföringen inte blir tillräckligt snabb.

Med andra ord samma problem som uppstår om du använder en HDMI-1.0 kabel från 2002. Det kommer funka, men inte till högsta prestandan.

Nej, det är verkligen inte så kablar fungerar (om de inte har chip i sig, men det är extremt ovanligt).
För strömöverföring är det helt och hållet nätadaptern och enheten som laddas som bestämmer hur mycket ström som går genom kabeln. En dålig kabel kan absolut börja brinna om du kopplar den till något som drar för mycket ström.

Datakablar har helt andra krav på sig. En datasignal driver obefintligt lite ström, det är därför de kan använda så tunna kablar. Det värsta som kan hända är att sändaren och mottagaren inte förstår varandra pga störningar i kabeln. Många moderna enheter kan då sänka överföringshastigheten för att minska risken att det går fel.

Permalänk
Medlem

Jag avskyr USB-IF, de som är inblandade i att sätta beteckningarna borde åka på rejält med smisk, med rostig taggtråd.

Skrivet av Kaputnik:

Bara jag som tyckte wifi är lika dålig...
Förut IEEE 802.11 xx... Går till wifi 1 2 3 4 5 6..
Och nu wifi 6E?!? Blir det 6F 6G också?

Ja, alltså ... 6E är verkligen tragiskt dumt. Står väl för "Extended" antar jag, men det borde självklart kallas 7, för att göra det tydligt och för att inte börja avvika från den nya namnstandarden det första de gör, de attans clownerna. Jag skiter i att det enda som väl egentligen skiljer är att 6E går på 6 GHz-bandet, det förtjänar ändå att bumpa upp versionsnumret!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men nu när Type C kontakten finns så ser jag inte vad Lightning gör bättre?

Usb-C vinner helt klart på spridning…
Lightning har dock några såna där söta Apple-grejor för sig som de rundade hörnen som gör att den glider på plats och sen de små fjädrarna som klickar till när den är på plats och ser till att den stannar där. Usb-c är ju helt okänslig för det, tom usb-a knäpper ju till när den är inne ordentligt.