Remaster av Grand Theft Auto-klassiker bekräftas

Permalänk
Medlem

Ganska så obefintligt intresse att spela dessa igen. Inte ens ett nostalgiskt skimmer skulle skulle hjälpa om det endast handlar om högre upplösning och lite lullull ovanpå på PS2-grafiken.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Ganska så obefintligt intresse att spela dessa igen. Inte ens ett nostalgiskt skimmer skulle skulle hjälpa om det endast handlar om högre upplösning och lite lullull ovanpå på PS2-grafiken.

Instämmer. Men det finns säkert en liten klick som kan göra att budgeten går runt för detta projekt.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som älskade Gta1 och 2? Klart man ville spela Bubba och springa runt och fisa. Gta2 gillade jag för att man kunde köra med Voodoo2 och få mysig grafik.

Håller med om att det saknas innovation och optimeringar i spel idag. När hårdvaran var så begränsad förr fick de ändå ut fantastisk prestanda. Nu orkar man inte ens optimera mycket. Spel som dungeon keeper, och många tidiga Blizzard spel var verkligen innovativa.

Spel som gett mig samma känsla i nutid är rätt få, Witcher 3 är ett undantag där jag kände att man sögs in i storyn.

Permalänk
Medlem

Vad för spel de än släpper så kommer jag bara betala för ett gta 6 eller nytt red dead redemption.

Permalänk
Medlem

Väldigt vad negativa de flesta verkar vara. Jag som har varit med sedan Pong var aktuellt tycker att det är väl inget fel på att släppa remasters av gamla guldkorn. Det finns många spel av väldigt hög kvalitet som har släppts genom åren som jag tycker skulle vara kul att få uppleva igen. Att dra igång de gamla originalen är då inte är en direkt höjdare då man numera har blivit bortskämd med 4k-grafik och väldigt välgjorda spelmotorer. Då kan en välgjord remaster passa de rosaskimrande nostalgiglasögonen väl. För att inte tala om alla yngre spelare som får chansen att testa gamla klassiker utan att ögonen tåras av gamla spetsiga polygoner och stora pixlar och sprites.
Vi syns i Vice City, jag kör bilen med den rosa flamingon i passagerarsätet och Don Johnson i baksätet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Largus:

Väldigt vad negativa de flesta verkar vara. Jag som har varit med sedan Pong var aktuellt tycker att det är väl inget fel på att släppa remasters av gamla guldkorn. Det finns många spel av väldigt hög kvalitet som har släppts genom åren som jag tycker skulle vara kul att få uppleva igen. Att dra igång de gamla originalen är då inte är en direkt höjdare då man numera har blivit bortskämd med 4k-grafik och väldigt välgjorda spelmotorer. Då kan en välgjord remaster passa de rosaskimrande nostalgiglasögonen väl. För att inte tala om alla yngre spelare som får chansen att testa gamla klassiker utan att ögonen tåras av gamla spetsiga polygoner och stora pixlar och sprites.
Vi syns i Vice City, jag kör bilen med den rosa flamingon i passagerarsätet och Don Johnson i baksätet.

Remaster är egentligen ett annat namn för en portning. Remake hade varit intressantare.

Återstår att se vad de gör med spelen men man bör inte förvänta sig mycket.

Permalänk

Jag trodde att GTA 1 var klassikern...

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fågelskrämman:

Ska dom remastra GTA V också? Det börjar ju bli lite retro-vibbar ifrån det så gammalt som det är nu.

Ja det är ju bekräftat sen länge., släpps i Mars nästa år. Fast det är mera en "refresh", för konsolkunderna.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anon5930:

Remaster är egentligen ett annat namn för en portning. Remake hade varit intressantare.

Återstår att se vad de gör med spelen men man bör inte förvänta sig mycket.

Det som talar för att det kanske faktiskt snarare är en remake är uppgifterna om att de utvecklat det i Unreal Engine (dock ingen info om vilken version). Originalen nyttjar väl gamla RenderWare om jag inte är helt ute och cyklar, de är för gamla för att det skulle vara RAGE åtminstone.

Det har däremot bara använts uttrycket remaster på andra håll, och det är inte säkert att uppgifterna om motor stämmer. Så det blir spännande i vilket fall

Permalänk

En remaster låter ju inte det minsta lockande för egen del. Smaska åtminstone till med en remake ffs. Alternativt Gta VI då.

Permalänk
Medlem

Jag har Grand Theft Auto: The Trilogy på PS2.
Har även Vice City och San Andreas på PC, men då köpta separat, inte som en samling.
GTA III har jag spelat lite på PC hos andra back in the days.
GTA III var coolt när det kom för det var ett stort steg från GTA 2.

Men när Vice City och San Andreas kom så känns det som, åtminstone för mig att GTA III blev i stort sett bortglömt.
Vice City hade mycket coolare atmosfär och San Andreas var helt klart det bästa GTA spelet ur den generationen rent tekniskt sett. Ändå ganska mycket som lagts till eller putsats till.

GTA 3 bryr jag mig inte så mycket om.
Vice City hade jag gärna spelat en remake av.
Kanske även San Andreas. Men vet inte om det tillför så mycket om man redan har GTA V på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det som talar för att det kanske faktiskt snarare är en remake är uppgifterna om att de utvecklat det i Unreal Engine (dock ingen info om vilken version). Originalen nyttjar väl gamla RenderWare om jag inte är helt ute och cyklar, de är för gamla för att det skulle vara RAGE åtminstone.

Det har däremot bara använts uttrycket remaster på andra håll, och det är inte säkert att uppgifterna om motor stämmer. Så det blir spännande i vilket fall

Ja, har du sett fan remaken av San Andreas i Unreal Engine? Ser faktiskt väldigt trevligt ut, mer som att någon har gjort ett modernt spel med en retro-look.

Jag har ändå lite förhoppningar. San Andreas är på många sätt ett mycket bättre spel än GTA IV, så om det bara ser hyfsat ut och fått lite uppdateringar UI-mässigt så ser jag mycket fram emot att spela om det.

Är det bara en remake med högre upplösning så går det nog tyvärr bort.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Är det bara jag som tänker GAME OVER spelindustrin.

Ja. Antal spel är skyhög idag. Antal bra spel är skyhög (faktiskt antal, inte procentuellt). Pengar som pumpas in är skyhögt.

Varför känner du att det är game over? Nostalgiglasögon på månne? Kolla indiespel. De har garanterat en kopia av någon gammal favorit, fast med bättre mekanik.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

GTA 3, GTA VICE CITY och GTA SAN ANDREAS finns redan i officiell HD remaster till iOS och Android. GTA San Andreas Remaster finns även till Xbox 360. Faktiskt är grafiken bättre i HD versionerna på vissa saker medans vissa saker är bättre i originalet på PC i GTA SAN ANDREAS. GTA 3 och GTA VICE City är däremot bättre på allt i iOS, ANdroid versionerna jämfört med PC och då har jag ändå testat olika mods.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

GTA 3, GTA VICE CITY och GTA SAN ANDREAS finns redan i officiell HD remaster till iOS och Android. GTA San Andreas Remaster finns även till Xbox 360. Faktiskt är grafiken bättre i HD versionerna på vissa saker medans vissa saker är bättre i originalet på PC i GTA SAN ANDREAS. GTA 3 och GTA VICE City är däremot bättre på allt i iOS, ANdroid versionerna jämfört med PC och då har jag ändå testat olika mods.

Blir väl förhoppningsvis en mer gedigen remaster än så.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB