Telia fast bredband via mobilnätet - sänkt hastighet på gammalt abb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Mobilnätet är under full ombyggnad. Telenor ökar sin kapacitet med 60% om jag läst rätt, och telia är också i full fart att utöka.

Kort bakom springer Musk och jagar.

musk? Finns inte tillräckligt med kapacitet för obegränsad trafik i starlink, det kommer vara begränsningar där också. Och troligen kraftigare sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det är väl delvis förståeligt, mobilnätet är inte dimensionerat för att massvis med folk ska sitta och dra ner hundratals gig om dagen.
Men då bör de vara mer tydliga med att "du kan inte använda detta som ett vanligt fast bredband, om du är storkonsument av data".
Tråkigt att Telia tydligen säljer Xbox Game Pass också, vilket ju är en stor indikation på att man faktiskt VILL att folk ska ladda ner spel titt som tätt.

Höger- och vänsterhänderna vet inte alltid vad den andra gör.

Tror inte de vill att man skall ladda ner spel titt som tätt..., och en normal användning av Xbox Game Pass innebär ju inte att man laddar ner spel hela tiden.

Det sagt är det helt möjligt att Telia ignorerar vad man laddar hem genom tjänster man har genom dem när de gör en bedömning gällande om linan skall strypas eller ej.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av filbunke:

musk? Finns inte tillräckligt med kapacitet för obegränsad trafik i starlink, det kommer vara begränsningar där också. Och troligen kraftigare sådana.

För tillfället ja, men tanken är ju att Starlink när det är fullt utbyggt ska innehålla flera tiotusentals satelliter och ett otal downlink-stationer. Vad jag kan läsa mig till har man inte ens 10% av det planerade antalet satelliter uppe än.

Skrivet av filbunke:

Tror inte de vill att man skall ladda ner spel titt som tätt..., och en normal användning av Xbox Game Pass innebär ju inte att man laddar ner spel hela tiden.

Det sagt är det helt möjligt att Telia ignorerar vad man laddar hem genom tjänster man har genom dem när de gör en bedömning gällande om linan skall strypas eller ej.

Jag är med på att man kan undanta vissa tjänster från bandbreddsbegränsningen, men hittills har det ju handlat om sociala medier eller på sin höjd Spotify, som verkligen inte drar flera gig om dagen även om du konstant står med musik igång samtidigt som du toksurfar Facebook. Spelnedladdning är verkligen en helt annan kategori av dataslukare.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fjädernylle:

Uppdatering

Har nu i klartext fått höra av en telia support att det fanns en limit på 6mbit satt på mitt abonnemang. Detta pga "brott" mot Acceptable Use Policy:
"9. Användande av tjänst på ett sätt som överstiger begränsning i kundens avtal eller, om sådan begränsning inte anges, att använda tjänsten på sätt som mycket kraftigt avviker från normal användning av motsvarande tjänst, t ex nedladdning av extremt stora mängder data, upprepade extremt långa samtal eller datasessioner eller onormalt frekventa samtal."

Från: https://www.telia.se/privat/om/villkor/anvandningspolicy

Begränsningen är alltså inte satt hårt, utan kan ändras av Telia utifrån humör. Mitt användande slog i taket då jag skaffade en Xbox med Ultimate access, och då jag där laddade ner spel från Gamepass. Från Telia kan jag för övrigt köpa Xbox Game Pass Ultimate.

Således:
1. Med Telias abonnemang finns en satt gräns efter vilken dom begränsar din bandbredd till 6 mbit. Telias tekniker vet normalt sett inte om detta och kollar heller inte upp det (trots varningstriangel i kontoöverblicken med texten "begränsat till 6 mbit" tydligt)
2. Telia specificerar inte denna gränsen officiellt, men den är hårt satt.
3. Telia säljer parallellt med detta TV streaming tjänster och spelstreamingtjänster.
4. Telia säger att dom inte har denna begränsning på sina vanliga bredband.
5. Telia säljer sitt bredband med argumentet "Obegränsad surf, som ett vanligt bredband" (frågade uttryckligen om begränsningar då jag signade abonnemanget):
https://i.ibb.co/BcqspB5/Sk-rmavbild-2021-06-22-kl-14-30-57.jpg

Således, ta det försiktigt med Telias abonnemang Fast bredband via mobilnätet eller Bredband via mobilnätet om du använder konsol/PC och moderna streamingtjänster som Gamepass. Eller signa dig till t.ex. Telenor som mig veterligen inte har denna begränsning.

Sidenote, enligt Telias tekniker så hade den övriga supporten tagit emot ärendet men parkerat det utan åtgärd. Dom låter nog dylika ärenden klinga ut.

Stämmer rätt bra överrens med min erfarenhet. Ca 1TB data i månaden har jag upplevt begränsad hastighet till månadsskiftet där det första dagen därefter är tillbaks i 140+ Mbit ner. 1TB data är inte mycket i dagsläget, hände i december då det dels var fler lediga dagar än vanligt, en precis hemkommen PS5 som äter data, en PC som äter data, olika strömningstjänster samt en del dagar där jag jobbat hemifrån.

Är ganska petig med datamängder sedan dess. Felia, Sveriges sämsta ISP, var aldrig mitt förstahandsval men det var det enda som fungerade vettigt här. Inväntar fiberanslutning som aldrig verkar bli av.

Att kalla en tjänst där man uttryckligen kallar den obegränsad är rejält fulspel, även om jag förstår varför. Men när gränsen är relativt låg och inte hänger med i utvecklingen så blir det orimligt och absurdt.

Permalänk
Medlem

Det är ju ändå väldigt bullshit. "som vanligt bredband" är inte 1TB cap och sänkt hastighet.
Mobilt bredband kan man tänka sig har dem caps dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@anon5930, oj räcker inte 1TB data. Det låter ju sjukt mycket.

Jag tror inte ens jag förbrukar i närheten av det på en månad. Jag antar att du gör saker som är mycket tunga och förbrukar mycket data. Då är ju fiber ganska självklart val men om man inte kan få det levererat, inte så kul. Å andra sidan antar jag att du kommer få det även om du måste vänta och att du inte bor långt ute i buskarna i skogen.

Det kommer ju vara en ganska stor andel ute på landet som aldrig kommer få fiber, för lågt intresse och det är för dyrt. Kanske i framtiden om staten fortsätter med subventionerar anslutningar men annars blir det svårt.

Jag hoppas verkligen att staten kan skjuta till mera bredbands miljarder, det behövs verkligen och att vi kan få bättre och snabbare 4G. Fiber behövs till alla master, knutpunkter för mobilnätet så att de personer som sitter fast med den uppkopplingen ändå kan få ordentliga datamängder och använde det precis som ett fast bredband via fiber. Dessutom behöver det byggas betydligt flera mobilmaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@anders190, oj räcker inte 1TB data. Det låter ju sjukt mycket.

Jag tror inte ens jag förbrukar i närheten av det på en månad. Jag antar att du gör saker som är mycket tunga och förbrukar mycket data. Då är ju fiber ganska självklart val men om man inte kan få det levererat, inte så kul. Å andra sidan antar jag att du kommer få det även om du måste vänta och att du inte bor långt ute i buskarna i skogen.

Det kommer ju vara en ganska stor andel ute på landet som aldrig kommer få fiber, för lågt intresse och det är för dyrt. Kanske i framtiden om staten fortsätter med subventionerar anslutningar men annars blir det svårt.

Jag hoppas verkligen att staten kan skjuta till mera bredbands miljarder, det behövs verkligen och att vi kan få bättre och snabbare 4G. Fiber behövs till alla master, knutpunkter för mobilnätet så att de personer som sitter fast med den uppkopplingen ändå kan få ordentliga datamängder och använde det precis som ett fast bredband via fiber. Dessutom behöver det byggas betydligt flera mobilmaster.

Vi kan ju börja med Telias ganska vilseförande "obegränsat, som vanligt bredband" när de själva har ett regelverk för "normalt" och ett för trådlösa lösningar. Det är problematiskt.

Förutom detta kan vi tänka oss en normal Sweclockers-familj, 1-2 spelintresserade/streamingintresserade barn, minst en intresserad vuxen etc.

Om du streamar 4K video 6 timmar om dagen (tänk nu multipla enheter - "pappa, är det min tur att titta på högupplöst idag"?) så slår du i taket. Låt säga att du en månad handlar en ny spelkonsol med PSN/Gamepass tjänst och fyller den med de spel som ingår? Grattis, du slog i taket utan att ha tittat på TV. Om du nu lägger på ett lager av Teams/Zoom, eventuella tjänster för virtuella meetings och flera timmar av samtal per dag....Telias trådlösa abonnemang är helt enkelt vare sig anpassat för hemarbete eller modern privat konsumtion av IT. Återigen, deras säljare svarar "det finns inga begränsningar över huvud taget" på direkta frågor om extremt höga begränsningar, och deras säljmaterial gör gällande att det är samma som för vanligt bredband.

Telia säljer dessutom spelstreaming tillsammans med Microsoft. Återigen, problematiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DennisOlof:

@anders190, oj räcker inte 1TB data. Det låter ju sjukt mycket.

Jag tror inte ens jag förbrukar i närheten av det på en månad. Jag antar att du gör saker som är mycket tunga och förbrukar mycket data. Då är ju fiber ganska självklart val men om man inte kan få det levererat, inte så kul. Å andra sidan antar jag att du kommer få det även om du måste vänta och att du inte bor långt ute i buskarna i skogen.

Det kommer ju vara en ganska stor andel ute på landet som aldrig kommer få fiber, för lågt intresse och det är för dyrt. Kanske i framtiden om staten fortsätter med subventionerar anslutningar men annars blir det svårt.

Jag hoppas verkligen att staten kan skjuta till mera bredbands miljarder, det behövs verkligen och att vi kan få bättre och snabbare 4G. Fiber behövs till alla master, knutpunkter för mobilnätet så att de personer som sitter fast med den uppkopplingen ändå kan få ordentliga datamängder och använde det precis som ett fast bredband via fiber. Dessutom behöver det byggas betydligt flera mobilmaster.

1TB är, om vi enkelt räknar med att att året har i snitt 30 dagar, 33GB/dag. Kanske låter mycket, men streamar du något kommer mängden data snabbt minska, speciellt i lite högre kvalitet. Hemarbete käkar en hel del också, all övrig internetanvändning kommer ta sitt. Nu kanske man inte laddar hem ett spel om dagen men någon gång i månaden och dagens spel ligger närmare 100GB i storleksklass än för typ 10 år sedan då de låg runt 10GB. Spelar man exempelvis Warzone så lär Warzone ensamt dra 1TB data i månaden på eviga uppdateringar.

Och som i @Fjädernylle exempel nedan så ökar dataanvändningen snabbt om det ingår mer än en person i hushållet. Jag misstänker att folk faktiskt inte vet hur mycket data de faktiskt använder, betydligt mer än många förmodligen tror, speciellt i vårat streamande samhälle.

I delar av landet bygger man ut mer eller mindre överallt. Men pga överbokningar så får man ofta vänta länge på att grävning och installationen sker, och Covid snabbade inte på takten direkt. Installation i hyreshuset jag bor i skulle ske för ett år sedan. Sedan river man ner kopparnätet innan man fått ersättande lösningar på plats på många ställen. I bästa fall kan man använda 4G, men det förutsätter också att inte 4G-nätet är överbelastas.

2020 och även 2021 har tydligt visat vart framtiden ligger och hur viktigt bra och fungerande internetanslutningar är för att samhället ska fungera. Så det behöver investeras och byggas ut för att klara de behov som finns och även kommer finnas.

Skrivet av Fjädernylle:

Vi kan ju börja med Telias ganska vilseförande "obegränsat, som vanligt bredband" när de själva har ett regelverk för "normalt" och ett för trådlösa lösningar. Det är problematiskt.

Förutom detta kan vi tänka oss en normal Sweclockers-familj, 1-2 spelintresserade/streamingintresserade barn, minst en intresserad vuxen etc.

Om du streamar 4K video 6 timmar om dagen (tänk nu multipla enheter - "pappa, är det min tur att titta på högupplöst idag"?) så slår du i taket. Låt säga att du en månad handlar en ny spelkonsol med PSN/Gamepass tjänst och fyller den med de spel som ingår? Grattis, du slog i taket utan att ha tittat på TV. Om du nu lägger på ett lager av Teams/Zoom, eventuella tjänster för virtuella meetings och flera timmar av samtal per dag....Telias trådlösa abonnemang är helt enkelt vare sig anpassat för hemarbete eller modern privat konsumtion av IT. Återigen, deras säljare svarar "det finns inga begränsningar över huvud taget" på direkta frågor om extremt höga begränsningar, och deras säljmaterial gör gällande att det är samma som för vanligt bredband.

Telia säljer dessutom spelstreaming tillsammans med Microsoft. Återigen, problematiskt.

Bra skrivet och håller med. Och svaret jag fått från Telia är att det inte finns några begränsningar, tjänsten är obegränsad oavsett om SIM-kortet sitter i mobil, router eller vart annars man kan trycka in den.

Tjänsten fungerar överlagt bra, men då det uppenbarligen finns begränsningar som inte är direkt omöjliga att aktivera så är tjänsten inte så bra som Telia försöker framstå som den är. Sedan känns tjänsten rätt dyr, speciellt när de höjer priset dessutom.

Permalänk
Medlem

@Fjädernylle, då är det nog ganska givet att man vill ha fiber.

Märkligt att dom fortsätter och sälja in det som obegränsat. Konstigt fast kanske inte förvånande vad gäller Telia för dom har ju alltid haft en del konstigheter för sig. Precis som deras reklam tjatar om att deras mobilnät är "folknätet" samt att dom förut erbjöd gratis trafik till sociala medier som dom sedan fick skit för, om det nu var olagligt eller något annat. Minns inte så noga men något var det i alla fall som gjorde att dom fick sluta med det.

Men har du fiber på G då ? alltså att det finns fiber, eller det ska byggas där du bor men det inte har hänt något ännu. Då är det ju bara en tidsfråga, det är ju värre för de personer där inget fiber finns. Eller inte ens kommer byggas i närtid. Jag fick fiber runt 2013 och det var ju skönt för att gå från xDSL till fiber direkt var ett lyft. Det är värre nu för xDSL folk eftersom telenätet kommer läggas ner helt, fram till 2026 ska allt vara avvecklat.

Det värsta för mig är att den mobila täckningen. 4G+ är skrutt men det är bara för att det är stor radioskugga i området pga berg och annat så förflyttar jag mig kanske 1km till en annan plats där fågelvägen är mycket renare mot masten så blir det säkert hög fart men inte här där jag bor. Min ganska moderna mobiltelefon ger mig bara 6mbit i genomsnitt, det duger som backup när fibern inte fungerar vilket händer då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Fjädernylle, då är det nog ganska givet att man vill ha fiber.

Märkligt att dom fortsätter och sälja in det som obegränsat. Konstigt fast kanske inte förvånande vad gäller Telia för dom har ju alltid haft en del konstigheter för sig. Precis som deras reklam tjatar om att deras mobilnät är "folknätet" samt att dom förut erbjöd gratis trafik till sociala medier som dom sedan fick skit för, om det nu var olagligt eller något annat. Minns inte så noga men något var det i alla fall som gjorde att dom fick sluta med det.

Men har du fiber på G då ? alltså att det finns fiber, eller det ska byggas där du bor men det inte har hänt något ännu. Då är det ju bara en tidsfråga, det är ju värre för de personer där inget fiber finns. Eller inte ens kommer byggas i närtid. Jag fick fiber runt 2013 och det var ju skönt för att gå från xDSL till fiber direkt var ett lyft. Det är värre nu för xDSL folk eftersom telenätet kommer läggas ner helt, fram till 2026 ska allt vara avvecklat.

Det värsta för mig är att den mobila täckningen. 4G+ är skrutt men det är bara för att det är stor radioskugga i området pga berg och annat så förflyttar jag mig kanske 1km till en annan plats där fågelvägen är mycket renare mot masten så blir det säkert hög fart men inte här där jag bor. Min ganska moderna mobiltelefon ger mig bara 6mbit i genomsnitt, det duger som backup när fibern inte fungerar vilket händer då och då.

De flesta av oss har inte dessa funderingarna om fiber ens är på tal. Bor där det inte kommer att finnas fiber på överskådlig framtid, vilket blir vanligare då folk flyr storstäderna. Så, för folk som mig är det helt enkelt relevant att (som jag gjort):
1. Beställa kontantkort från Telenor som inte har denna spärren aktiverad.
2. Kolla lantmäteriet och leta efter dessa ikonerna i närheten (alternativt opensignal om man får bra svar):

3. Kontrollera vilken av masterna som verkar ha Telenor enligt cellmapper, alternativt kolla med opensignal.
4. Rikta om antennen. Kan nämna att skillnaden med en högt satt och vettig antenn jämfört med mobil/router som antenn är som natt och dag.
5. Kolla ordboken på https://www.konsumentverket.se/for-konsument/anmal-till-konsu... och fråga kring ordet "obegränsad".

Permalänk
Medlem

Intressant. Ja det är väll anledningen att jag inte tror på 5G direkt som den stora frälsaren eller ersättare för fiber.

Sen behöver man kanske inte kolla 4K streaming hela dagarna heller när man sitter på 4G? 720p räcker kanske?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av maDa:

Intressant. Ja det är väll anledningen att jag inte tror på 5G direkt som den stora frälsaren eller ersättare för fiber.

Sen behöver man kanske inte kolla 4K streaming hela dagarna heller när man sitter på 4G? 720p räcker kanske?

Jag har "obegränsat" mobilt bredband x 2 (Telia och Tele2). Eller egentligen är det extra datakort till vanliga abonnemangen.

Tele2 har en begränsning där en viss datamängd kräver att du skickar ett SMS för att få utökad datapott och det har jag lyckats slå i ett antal gånger, ofta i kombination med streaming och någon nedladdning av spel. Telia har inte den begränsningen, men då kanske är alternativet att det blir som ovan. Tele2-lösningen fungerar inte jättebra för mig eftersom min SMS-täckning är rätt bedrövlig, så ofta kommer inte meddelandet jag ska svara på fram. Men det verkar svårt att hitta riktiga obegränsade varianter i dag, som inte har den här typen av klausuler.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samsung:

Jag har "obegränsat" mobilt bredband x 2 (Telia och Tele2). Eller egentligen är det extra datakort till vanliga abonnemangen.

Tele2 har en begränsning där en viss datamängd kräver att du skickar ett SMS för att få utökad datapott och det har jag lyckats slå i ett antal gånger, ofta i kombination med streaming och någon nedladdning av spel. Telia har inte den begränsningen, men då kanske är alternativet att det blir som ovan. Tele2-lösningen fungerar inte jättebra för mig eftersom min SMS-täckning är rätt bedrövlig, så ofta kommer inte meddelandet jag ska svara på fram. Men det verkar svårt att hitta riktiga obegränsade varianter i dag, som inte har den här typen av klausuler.

Jag hade Tele2 "Obegränsat" under en kortare period, har för mig det var ett tak på 50GB/dag i höstas men lyckades nog aldrig nå upp dit, fick aldrig något SMS iallafall. Med en hastighet på 10-25 Mbit eller vad det var så var taket inget bekymmer. Sen fungerade anslutningen så dåligt att den var oanvändbar. Dålig täckning så att hålla en stabil anslutning fungerade inte, ofta anrop inte gick fram. I bästa fall gick det att se på ascii-bilder och kanske strömma spotify. Tog 2,5 dygn att ladda hem Flight Simulator och när den väl var framme så gick spelet inte att spela ändå pga för dålig anslutning.

Fungerar överlag fint med Telia, bättre master och täckning. Något dyrare samtidigt men att gå från oanvändbart för 500kr/månad till fullt acceptabelt för lite mer än så. Acceptabelt, i väntan på den där fibern.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av anon5930:

Jag hade Tele2 "Obegränsat" under en kortare period, har för mig det var ett tak på 50GB/dag i höstas men lyckades nog aldrig nå upp dit, fick aldrig något SMS iallafall. Med en hastighet på 10-25 Mbit eller vad det var så var taket inget bekymmer. Sen fungerade anslutningen så dåligt att den var oanvändbar. Dålig täckning så att hålla en stabil anslutning fungerade inte, ofta anrop inte gick fram. I bästa fall gick det att se på ascii-bilder och kanske strömma spotify. Tog 2,5 dygn att ladda hem Flight Simulator och när den väl var framme så gick spelet inte att spela ändå pga för dålig anslutning.

Fungerar överlag fint med Telia, bättre master och täckning. Något dyrare samtidigt men att gå från oanvändbart för 500kr/månad till fullt acceptabelt för lite mer än så. Acceptabelt, i väntan på den där fibern.

Jag har lite lägre hastighet och snäppet högre ping på Tele2, men annars har jag inte haft några problem med anslutningskvaliteten. Men det hänger nog mycket på enskilda master och hur högt belastade de är. Jag fick dock ett meddelande från Telia att det skulle göras någon uppgradering av nätet här, så med lite tur blir det bättre sprutt mot slutet av sommaren. Fiber lär aldrig hända om jag inte åker ut med spade själv

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samsung:

Jag har lite lägre hastighet och snäppet högre ping på Tele2, men annars har jag inte haft några problem med anslutningskvaliteten. Men det hänger nog mycket på enskilda master och hur högt belastade de är. Jag fick dock ett meddelande från Telia att det skulle göras någon uppgradering av nätet här, så med lite tur blir det bättre sprutt mot slutet av sommaren. Fiber lär aldrig hända om jag inte åker ut med spade själv

Jo precis, dåligt med mastar och säkert överbelastade här men Telia-mastar kryllar det av. Har nästan fri sikt till en och väldigt kort avstånd. Tele 2-masten ligger jag precis utanför täckningsområdet vad jag förstått.

Du bor inte i närheten av någon tätort? I Hälsingland så gräver man fiber till typ alla, men nackdelen är en brutal kö. Man säljer jobbet men när det väl görs kan ta år.

Hyr en minigrävare (eller köp en, perfekt "leksak" ) och gräv fiberdike och få någon som drar och installerar fibern. Men med din täckning kanske du klarar dig bra nog, grävning + installation, om ens möjligt, kan bli hutlöst dyrt förstås. :/

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av anon5930:

Jo precis, dåligt med mastar och säkert överbelastade här men Telia-mastar kryllar det av. Har nästan fri sikt till en och väldigt kort avstånd. Tele 2-masten ligger jag precis utanför täckningsområdet vad jag förstått.

Du bor inte i närheten av någon tätort? I Hälsingland så gräver man fiber till typ alla, men nackdelen är en brutal kö. Man säljer jobbet men när det väl görs kan ta år.

Hyr en minigrävare (eller köp en, perfekt "leksak" ) och gräv fiberdike och få någon som drar och installerar fibern. Men med din täckning kanske du klarar dig bra nog, grävning + installation, om ens möjligt, kan bli hutlöst dyrt förstås. :/

Jag har cirka två mil till närmaste regionnätsnod. Problemet är att byn jag bor i har få hushåll och ganska lång grävsträcka, så det blir relativt få anslutningar per krona, som verkar vara det som avgör hur lätt det är för kommunen att få statliga medel för utbyggnaden. Nu fungerar mobilt ändå helt okej här, så jag sitter inte och sliter mig i håret dagligen. Men visst hade fiber varit trevligare.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Intressant. Ja det är väll anledningen att jag inte tror på 5G direkt som den stora frälsaren eller ersättare för fiber.

Sen behöver man kanske inte kolla 4K streaming hela dagarna heller när man sitter på 4G? 720p räcker kanske?

Nej man behöver inte mycket egentligen. Å andra sidan behöver inte Telia ljuga i sitt marknadsmaterial heller. Men det gör dom.

Permalänk

Förstår jag det rätt att de begränsar hastigheten tillsvidare för all framtid alltså? Eller återställs hastigheten t.ex vid månadsskiftet?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@Fjädernylle, absolut. Det är jag också ganska säker på att många platser aldrig kommer få fiber OM det inte är så att det blir nya bredbands pengar i framtiden. Det kan bli så men det lär nog dröja länge innan det kommer på tal. Bor man långt ute i buskarna kommer man sist i kön. En extern antenn YAGI, kabel och 4G modem man kopplar till detta ger otroligt mycket bättre stabilitet och hastighet men såklart inget man vill investera i om man ändå kan få "ok" fart med enklare prylar i väntan på fiber.

Många som idag har xDSL och relativt usel hastighet har ju möjlighet till bättre fart om man går över till 4G, dessutom är det oundvikligt för telefonnätet avvecklas ju och kommer förmodligen vara borta helt runt 2025, senast 2030.

@Samsung, i ditt fall kanske lösning med bredband över WiFi vore bra. Det har ju pratats en del om detta och det är absolut ett bra alternativt till 4G. Alltså lokala master där närliggande områden kopplar upp sig via punkt-till-punkt förbindelser. Jag har själv kört en Ubiquiti länk på 5Ghz över en sträcka på 800 meter och det har rullat på stabilt i många år nu. Det är fri sikt och jag får otroligt snabb fart, cirka 800Mbit över länken. Då kör jag iofs med en 80Mhz kanalbredd så det är lite å ta i men det funkar. Jag hoppas flera stadsnätsföreningar kan hoppa på detta och att det kan bli en lösning för vissa platser där man bor olämpligt och det blir för dyrt med individuell dragning av fiber. Men vad vet jag, staten kanske satsar mer pengar på 4G ute på landet så då kanske det inte behövs ändå.

5G är definitivt ingen lösning, det ligger långt fram i tiden och nya master kommer man inte bygga i någon snabb fart. Däremot räcker ju 4G, eller 4G+ utmärkt. Det är snarare bättre mottagning man måste fixa själv för att det ska fungera skapligt. Det förutsätter också att masten man kör mot har bra uppkoppling, helst via fiber. Men det är ju inget som man lätt kan ta reda på själv.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av DennisOlof:

@Fjädernylle, absolut. Det är jag också ganska säker på att många platser aldrig kommer få fiber OM det inte är så att det blir nya bredbands pengar i framtiden. Det kan bli så men det lär nog dröja länge innan det kommer på tal. Bor man långt ute i buskarna kommer man sist i kön. En extern antenn YAGI, kabel och 4G modem man kopplar till detta ger otroligt mycket bättre stabilitet och hastighet men såklart inget man vill investera i om man ändå kan få "ok" fart med enklare prylar i väntan på fiber.

Många som idag har xDSL och relativt usel hastighet har ju möjlighet till bättre fart om man går över till 4G, dessutom är det oundvikligt för telefonnätet avvecklas ju och kommer förmodligen vara borta helt runt 2025, senast 2030.

@Samsung, i ditt fall kanske lösning med bredband över WiFi vore bra. Det har ju pratats en del om detta och det är absolut ett bra alternativt till 4G. Alltså lokala master där närliggande områden kopplar upp sig via punkt-till-punkt förbindelser. Jag har själv kört en Ubiquiti länk på 5Ghz över en sträcka på 800 meter och det har rullat på stabilt i många år nu. Det är fri sikt och jag får otroligt snabb fart, cirka 800Mbit över länken. Då kör jag iofs med en 80Mhz kanalbredd så det är lite å ta i men det funkar. Jag hoppas flera stadsnätsföreningar kan hoppa på detta och att det kan bli en lösning för vissa platser där man bor olämpligt och det blir för dyrt med individuell dragning av fiber. Men vad vet jag, staten kanske satsar mer pengar på 4G ute på landet så då kanske det inte behövs ändå.

5G är definitivt ingen lösning, det ligger långt fram i tiden och nya master kommer man inte bygga i någon snabb fart. Däremot räcker ju 4G, eller 4G+ utmärkt. Det är snarare bättre mottagning man måste fixa själv för att det ska fungera skapligt. Det förutsätter också att masten man kör mot har bra uppkoppling, helst via fiber. Men det är ju inget som man lätt kan ta reda på själv.

Ja, olika typer av radiolänkslösningar har varit upp på tapeten och även använts i vissa områden. Nu har ju tekniken tagit en del ytterligare steg framåt, så det är nog ingen dum idé. Det hänger väl lite på någorlunda fri sikt och vettiga terrängförhållanden för att fungera bra, dock. Det finns ett par byar här i närheten som ligger i "grytor", och där kan det nog krävas lite jobb för att få det att nå fram.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

För publikens intresse så kan jag tillföra att vi slog i taket även denna månad. Telias "obegränsade" abonnemang är helt enkelt inte anpassat för en modern familj i dagsläget. Säger inte att det inte fungerar bra, men att hänvisa till att begränsningar behövs när jag vet (i det här fallet) att de har obegränsad fiber till masten är ren humbug. Handlar mao om begränsningar för begränsningarnas skull. Gamla regler som fortfarande följs, troligtvis pga intresse av att styra mot egna TV och kommunikationstjänster där begränsningarna inte räknas på samma vis.

Således har jag två parallella spår:
1. Köra permanent på Telenors faktiskt obegränsade med något sämre hastighet (mastplaceringsskillnad).
2. Invänta feedback från min anmälan gällande Telias nyttjande av ordet "obegränsat" i sitt marknadsmaterial. Detta lär inte förändra min situation, men kan kanske mildra framtida ljugande från deras sida.

Permalänk
Medlem

Angående foliehatt så kan jag dela med mig av att jag hade för länge sedan ett abonnemang med Telia som hade fri surf (student).
Första gb var maxfart sen skulle farten strypas till ca 120 kb/s (om jag minns rätt).
Efter ett år eller två märkte jag att när jag nådde taket så ströp de all kommunikation till vissa tjänster. Facebook m.fl. sociala medier.
Det var på nivån att det inte gick att pinga Facebook.
Kontaktade kundtjänst som inte kände sig vid om detta men varje gång de felsökte så hade de inga svar på felet och varje gång de testade ge mig en ny gb för att få "obegränsad fart" fungerade dessa tjänster igen.

Samtidigt som jag slog i taket fungerade det fortfarande att surfa obehindrat till andra sidor.

Slutade med att jag blev ombedd att byta abonnemang för att lösa problemet.
Sedan dess har det inte krånglat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Angående foliehatt så kan jag dela med mig av att jag hade för länge sedan ett abonnemang med Telia som hade fri surf (student).
Första gb var maxfart sen skulle farten strypas till ca 120 kb/s (om jag minns rätt).
Efter ett år eller två märkte jag att när jag nådde taket så ströp de all kommunikation till vissa tjänster. Facebook m.fl. sociala medier.
Det var på nivån att det inte gick att pinga Facebook.
Kontaktade kundtjänst som inte kände sig vid om detta men varje gång de felsökte så hade de inga svar på felet och varje gång de testade ge mig en ny gb för att få "obegränsad fart" fungerade dessa tjänster igen.

Samtidigt som jag slog i taket fungerade det fortfarande att surfa obehindrat till andra sidor.

Slutade med att jag blev ombedd att byta abonnemang för att lösa problemet.
Sedan dess har det inte krånglat.

Kan nämna att flera individer på telia, i flera olika led, var helt oförstående till att jag hade en begränsning och att en sådan över huvud taget fanns. Vid närmare eftersökningar så fick jag förtydligat hur det är fullständigt uppenbart att begränsningen är aktiv, och att reglerna också är tydliga. Det känns foliehattigt som fasen, men det verkar som om begränsningen inte skall spridas publikt.

Permalänk
Medlem

Kastar mig in i tråden utan att ha läst alla inlägg.

Är det någon här som har erfarenhet av att säga upp (reklamera) Telia Fast Bredband via mobilnätet (FWA)?

Jag har haft det i några månader nu och det är helt uppenbart att de inte har någon som helst bandlåsning i modemet (som jag inte får admin access till). Jag har felanmält en gång och hoppat genom varenda ring som de höll upp och blev till slut uppringd av en tekniker som faktiskt visste vad han pratade om som bekräftade detta, deras motivering är tydligen att det är bättre att tjänsten funkar men lite långsammare än att det går ner helt om "rätt" mast (med LTE+) har problem. Jag har inte fört exakt statistik men jag skulle gissa att det är över 30 dagar totalt nu som den kopplar mot fel mast och jag får <=30Mbit/s iställer för 80-100Mbit/s som jag får när den kopplar mot rätt mast.

Om man lyckas säga upp abbonemaget och få tillbaka installationskostnaden på 5000 spänn så kan man ju köpa ett bra modem med bandlåsning ch en riktantenn och för de pengarna utan problem. Men med tanke på att de knappt svarar på supporten förutom, "har du startat om routern?" så känns ju det som uppförsbacke.

Permalänk
Skrivet av IvP:

Kastar mig in i tråden utan att ha läst alla inlägg.

Är det någon här som har erfarenhet av att säga upp (reklamera) Telia Fast Bredband via mobilnätet (FWA)?

Jag har haft det i några månader nu och det är helt uppenbart att de inte har någon som helst bandlåsning i modemet (som jag inte får admin access till). Jag har felanmält en gång och hoppat genom varenda ring som de höll upp och blev till slut uppringd av en tekniker som faktiskt visste vad han pratade om som bekräftade detta, deras motivering är tydligen att det är bättre att tjänsten funkar men lite långsammare än att det går ner helt om "rätt" mast (med LTE+) har problem. Jag har inte fört exakt statistik men jag skulle gissa att det är över 30 dagar totalt nu som den kopplar mot fel mast och jag får <=30Mbit/s iställer för 80-100Mbit/s som jag får när den kopplar mot rätt mast.

Om man lyckas säga upp abbonemaget och få tillbaka installationskostnaden på 5000 spänn så kan man ju köpa ett bra modem med bandlåsning ch en riktantenn och för de pengarna utan problem. Men med tanke på att de knappt svarar på supporten förutom, "har du startat om routern?" så känns ju det som uppförsbacke.

Har modemet du har nu möjlighet för extern antenn?
Då kan du ju köpa en riktantenn och på så sätt tvinga fram rätt mast?
Alternativt bygga en folielåda som ger samma effekt?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IvP:

Kastar mig in i tråden utan att ha läst alla inlägg.

Är det någon här som har erfarenhet av att säga upp (reklamera) Telia Fast Bredband via mobilnätet (FWA)?

Jag har haft det i några månader nu och det är helt uppenbart att de inte har någon som helst bandlåsning i modemet (som jag inte får admin access till). Jag har felanmält en gång och hoppat genom varenda ring som de höll upp och blev till slut uppringd av en tekniker som faktiskt visste vad han pratade om som bekräftade detta, deras motivering är tydligen att det är bättre att tjänsten funkar men lite långsammare än att det går ner helt om "rätt" mast (med LTE+) har problem. Jag har inte fört exakt statistik men jag skulle gissa att det är över 30 dagar totalt nu som den kopplar mot fel mast och jag får <=30Mbit/s iställer för 80-100Mbit/s som jag får när den kopplar mot rätt mast.

Om man lyckas säga upp abbonemaget och få tillbaka installationskostnaden på 5000 spänn så kan man ju köpa ett bra modem med bandlåsning ch en riktantenn och för de pengarna utan problem. Men med tanke på att de knappt svarar på supporten förutom, "har du startat om routern?" så känns ju det som uppförsbacke.

I princip alla kunder jag vet som lyckats få tillbaka pengarna från FWA har bombat telia med klagomål tills dom gett med sig.. Men ofta vill dom skicka ut tekniker 1-2 gånger i försök att fixa droppen, som ibland bara helt enkelt uppstår pga dålig installation.

Visa signatur

Fractal Design Define XL R2, Corsair RM1000 1000W, Ryzen 9 3950X @ 3.49GHz, 32GB, MSI GTX 1080 Ti Sea Hawk X 11GB, 6TB HDD, 970 EVO Plus

Permalänk
Inaktiv

Hållit mig runt 500 GB data senaste månaderna så har inte slagit i taket.

Fibern grävdes ner för drygt två månader sedan. Tror det var förra veckan som fibern drogs in i byggnaden och nu väntar jag bara på att de gör sista installationen. Hoppas att installationen är klar innan Battlefield 2042 lanseras men så otroligt jälva trött på 4G att jag räknar sekunderna tills det är klart.

Permalänk
Medlem

Reklamerat Telia FWA

Skrivet av IvP:

Kastar mig in i tråden utan att ha läst alla inlägg.

Är det någon här som har erfarenhet av att säga upp (reklamera) Telia Fast Bredband via mobilnätet (FWA)?

Jag har haft det i några månader nu och det är helt uppenbart att de inte har någon som helst bandlåsning i modemet (som jag inte får admin access till). Jag har felanmält en gång och hoppat genom varenda ring som de höll upp och blev till slut uppringd av en tekniker som faktiskt visste vad han pratade om som bekräftade detta, deras motivering är tydligen att det är bättre att tjänsten funkar men lite långsammare än att det går ner helt om "rätt" mast (med LTE+) har problem. Jag har inte fört exakt statistik men jag skulle gissa att det är över 30 dagar totalt nu som den kopplar mot fel mast och jag får <=30Mbit/s iställer för 80-100Mbit/s som jag får när den kopplar mot rätt mast.

Om man lyckas säga upp abbonemaget och få tillbaka installationskostnaden på 5000 spänn så kan man ju köpa ett bra modem med bandlåsning ch en riktantenn och för de pengarna utan problem. Men med tanke på att de knappt svarar på supporten förutom, "har du startat om routern?" så känns ju det som uppförsbacke.

Jag hoppade också på Telias FWA och sa upp mitt ADSL. De påstod alltså att man fick en 'egen kanal' och att det inte skulle påverkas av andras mobiltrafik. Vilken BS! Fick till slut tala med en tekniker som bekräftade detta, och att det påverkas av allt möjligt mer, som väder, etc. Först verkade det ganska imponerande, då jag fått ut upp till 100 mbit, oftast lägre men över garanterade 30 mbit. Men på kvällen när folk kommer hem så dyker det och jag har upprepade gånger haft så lågt som ca 5-10 mbit, klart lägre än ADSL. Det gamla var stabilt kring 25-30. och så har jag TV från Telia som ibland hänger sig, troligen pga dipparna. Nu har jag i alla fall reklamerat det och jag tar hellre ADSL igen.

Kan man faktiskt fixa en egen kanal själv, om jag förstår dig rätt, med egen utrustning?

Permalänk
Skrivet av späckis:

Jag hoppade också på Telias FWA och sa upp mitt ADSL. De påstod alltså att man fick en 'egen kanal' och att det inte skulle påverkas av andras mobiltrafik. Vilken BS! Fick till slut tala med en tekniker som bekräftade detta, och att det påverkas av allt möjligt mer, som väder, etc. Först verkade det ganska imponerande, då jag fått ut upp till 100 mbit, oftast lägre men över garanterade 30 mbit. Men på kvällen när folk kommer hem så dyker det och jag har upprepade gånger haft så lågt som ca 5-10 mbit, klart lägre än ADSL. Det gamla var stabilt kring 25-30. och så har jag TV från Telia som ibland hänger sig, troligen pga dipparna. Nu har jag i alla fall reklamerat det och jag tar hellre ADSL igen.

Kan man faktiskt fixa en egen kanal själv, om jag förstår dig rätt, med egen utrustning?

Nej du delar fortfarande kanal med andra även fart du låser routern till det band som fungerar bäst.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hej,
Samma sak har nu hänt mig med att Telia sänker hastigheten,

Jag bor centralt i Göteborg, men på en husbåt, så har ej möjlighet till att ha tråd eller liknande.
Har tillgång till 5G nät, så enda abonnemangen som har detta är telefoni abonnemangen. Vilket gör att jag då signar upp mig på ett obegränsat 5G abb hos Telia som jag har i en 5G router.
Med Telia så ligger jag stabilt på 200 ner och ca 100 upp och ca 15 i ping. = Fiberstandard för ett 200/100 abb alla nöjda och glada.

Nu denna månad har jag skaffat EA-Pro och får då fri tillgång till spel (Fifa, Battlefield osv Varje spel ligger på ca 50GB/st), jag har Netflix i 4K på 2 tv apparater (drar ca 7-8gb / timma och tv). Och jobbar hemma 5 dagar i veckan med Teams möten och stora filer som skickas och tas emot.
Vi är 2 vuxna och 2 barn, alla har varsin telefon och ipad, samt laptop/dator där samtliga uppdaterar appar, laddar ner spel, ser på Youtube i 4k / netflix i 4K/ Cmore, HBO och TV osv. osv. Allt funkar kanon, tills vi kommer upp i 1000 gb.

Enligt Telia så är 30 Gb om dagen på tok för "onormalt", och bestämmer sig därför att sänka min hastighet till 1,5 MB / s. Vilket då gör den obrukbar, visst jag har fortfarande fri data, men till 1,5 mb. vilket gör att man inte ens kan se netflix eller lyssna på en låt på spotify utan buffer.

Telia hävdar jag har brutit mot avtalet i form av: 4-F där jag använt "Tjänsten används på ett sätt
som mycket kraftigt avviker från normal användning" utan att motivera volymer eller datamängd.

4 Kundens användning av Tjänsten
4.1 Kunden får använda Tjänsten för eget bruk och för det
ändamål som framgår av Avtalet. Kunden svarar exempelvis för att
användningen av Tjänsten inte:
a) ger upphov till skada eller annan olägenhet för Telia eller
tredje man,
b) ger upphov till störningar i Telias Nät eller i Tjänsten,
exempelvis genom massanrop eller obeställda massutskick, (s.k. ”spam”), eller spridande av datavirus,
c) används i kommersiellt syfte, exempelvis som växelfunktion, gränssnitt för samtrafik eller liknande
operatörsverksamhet,
d) kränker Telias eller tredje mans upphovsrätt eller annan
immaterialrätt,
e) strider mot lag eller mot myndighets föreskrift eller beslut,
f) överstiger begränsning i kundens Avtal eller, om sådan
begränsning inte anges, att Tjänsten används på ett sätt
som mycket kraftigt avviker från normal användning av
motsvarande tjänst, t ex nedladdning av extremt stora
mängder data, upprepade extremt långa samtal eller
datasessioner eller onormalt frekventa samtal, eller,
g) i övrigt strider mot god sed eller mot Telias vid var tid
gällande regler för Tjänsten, till exempel ”Användningspolicy - Telias Internettjänster”, se www.telia.se/aup.

Jag har löst detta genom att ha 1 huvud abonnemang för 499 i månaden "obegränsat" + extrakort för 199:- också det obegränsat.

Så 15 varje månad så swappar jag kort mellan huvudkortet och extra kortet, och får på så vis använda ca 2 tb / månad utan begränsning.