Paradox skrotar spelprojekt för 135 miljoner kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Ebba Ljungerud som tidigare VD kraschat bolaget. RIP

Nja knappast. Det är sällan (icke existerande) att en VD kan driva ett bolag som en diktator och ta alla beslut själv. EDIT: Kanske skall tillägga i "västvärlden". =P
Det är ungefär lika troligt som att en enskild partiledare kan drive ett funktionellt parti på egen hand.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

De tjänar väl multum på att ge bort basen. Är det inte över 1000 EUR för alla expansioner vid detta lag eller blandar jag ihop med någon annan av deras titlar?

Eller 50 kr / månad.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

De tjänar väl multum på att ge bort basen. Är det inte över 1000 EUR för alla expansioner vid detta lag eller blandar jag ihop med någon annan av deras titlar?

EU4 med basspel + alla expansioner och DLC (mycket kosmetiskt) kostar, utan rea, 385€ om de köpes tillsammans, 428€ individuellt. Det schyssta är att vid multiplayer så behöver bara hosten expansionerna om man vill köra med dem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Ebba Ljungerud som tidigare VD kraschat bolaget. RIP

Du glömde att hon också tog företaget till sin högst värderade punkt efter ett par år. Hon tillträdde aug 2018, aktien var värd cirka 155kr. Två år senare var Paradox Interactive värderat som mest sept 2020 med en bit över 300kr. Med andra ord nästan dubblerat värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Rip mina aktier

Investerar man pengar i ett spelföretag som bytt affärsidé till att kortsiktigt maximera vinst istället för att göra bra spel så kan sådant hända.

Skrivet av Fulci:

Du glömde att hon också tog företaget till sin högst värderade punkt efter ett par år. Hon tillträdde aug 2018, aktien var värd cirka 155kr. Två år senare var Paradox Interactive värderat som mest sept 2020 med en bit över 300kr. Med andra ord nästan dubblerat värde.

Ja om det bara ska handla om att maximera vinst för aktieägare kortsiktigt så var hon ju bra. Jag skulle dock säga att en VD som på kort tid blåser upp värdet på ett bolag för att sedan hoppa av så fort det kommer farandes ner igen inte är en bra VD. Vem som helst kan sälja ut ett företags framtid.
Jag tror att företag som vill sälja bra produkter i första hand klarar sig bättre på sikt än de som efter att de byggt upp en trogen kundgrupp säljer ut sig till massproduktion och vinstmaximering. Undantaget är väl de som utnyttjar den korta tiden med storvinst till att köpa upp andra företag innan den egna kundbasen sviker.

Jag behöver dock inte vara bitter över någon aktiekurs. Jag hade kunnat köpa aktier i Paradox för 10+ år sedan, men på senare år har jag helt enkelt inte sympatiserat med deras affärsmodell så jag har varken tjänat eller förlorat en endaste krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja om det bara ska handla om att maximera vinst för aktieägare kortsiktigt så var hon ju bra. Jag skulle dock säga att en VD som på kort tid blåser upp värdet på ett bolag för att sedan hoppa av så fort det kommer farandes ner igen inte är en bra VD. Vem som helst kan sälja ut ett företags framtid.
Jag tror att företag som vill sälja bra produkter i första hand klarar sig bättre på sikt än de som efter att de byggt upp en trogen kundgrupp säljer ut sig till massproduktion och vinstmaximering. Undantaget är väl de som utnyttjar den korta tiden med storvinst till att köpa upp andra företag innan den egna kundbasen sviker.

Jag behöver dock inte vara bitter över någon aktiekurs. Jag hade kunnat köpa aktier i Paradox för 10+ år sedan, men på senare år har jag helt enkelt inte sympatiserat med deras affärsmodell så jag har varken tjänat eller förlorat en endaste krona.

Hon hoppade väl inte av utan blev avsatt av styrelsen och Wester som är orolig för att hans aktievärde dumpats, då han med eget bolag är storägare i Paradox.

Edit: Ok, det står i pressmeddelandet att hon valde att avgå, men undertonen låter som att hon pressats av styrelse och andra efter att bolagets värde rasat. https://www.paradoxinteractive.com/media/press-releases/press...

Nu går han in och stänger ner en massa projekt och säger att de ska fokusera på kärnverksamheten. Det kan vara bra för att stabilisera företaget, men det är dåligt när det gäller att få tillväxt. Deras strategi och management-spel har sin grupp trogna spelare, stabil men ingen tillväxtmarknad direkt. Dessa spel är väldigt svåra att sälja på konsoler, och då har man stängt av en stor del av marknaden.

Permalänk
Medlem

Pengarna behövs för att betala av anställda, nuvarande och dåvarande, som har blivit diskriminerade, mobbade, etc så att det inte kommer ut fler historier som riskerar att sänka aktien ytterligare. Och för att ledningen skall gå på kurser för att lära sig bete sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Cities Skylines 2 är på väg, det längtar jag efter.

Hoppas det, krävs en förbannad hög med mods för att få Cities Skylines spelbart just nu

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Rip mina aktier

Buy the dip!

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.