Vad här med post som inte är spårbara och som inte kommer fram?

Permalänk
Medlem

Vad här med post som inte är spårbara och som inte kommer fram?

Jag skickade en gång för rätt så länge sedan en (ganska dyr) vinylskiva som inte kom fram till USA. Förbaskat dumt och snålt... det blev en dyr och lärorik läxa. Sedan dess har jag aldrig skickat värdefulla varor som inte varit spårbara. Sedan var tejpen lite dålig också på paketet. Det finns egentligen 2 alternativ som skulle kunna ha skett... antingen snodde någon paketet. Någon brevbärare i USA, någon på tullen eller något liknande. Det andra alternativet skulle kunna vara att etiketten lossnade eller att innehållet åkte ur paketet. Det finns foruminlägg, artiklar och dylikt här på nätet om vad som händer om man inte hämtar dem. T.ex. kan man få ersättning för paketet eller det skickas som retur.

Men vad jag undrar är om man skickar brev (eller ett paket) som INTE är spårbara och försäkrade alls. Där man varken kan få tag på avsändare eller mottagare. Alltså, min fråga gäller vad som händer med själva innehållet. T.ex. om det skulle vara något av väldigt högt värde. En extremt dyr ny äkta märkesväska, en Hi-Fi förstärkare, en stor summa kontanter, ädelstenar eller något annat som vore väldigt värdefullt. Min fråga är... är det så att man kasserar/förstör allt sånt (oavsett om det skulle vara värt 10 000-tals kronor??) eller hamnar det t.ex. på auktion, ungefär som gods som hamnar hos Polisen och KFM?

Har länge funderat på detta...

Permalänk
Skrivet av SysXpl:

Men vad jag undrar är om man skickar brev (eller ett paket) som INTE är spårbara och försäkrade alls. Där man varken kan få tag på avsändare eller mottagare. Alltså, min fråga gäller vad som händer med själva innehållet. T.ex. om det skulle vara något av väldigt högt värde. En extremt dyr ny äkta märkesväska, en Hi-Fi förstärkare, en stor summa kontanter, ädelstenar eller något annat som vore väldigt värdefullt. Min fråga är... är det så att man kasserar/förstör allt sånt (oavsett om det skulle vara värt 10 000-tals kronor??) eller hamnar det t.ex. på auktion, ungefär som gods som hamnar hos Polisen och KFM?

Om du postar brevet på lådan försöker Postnord att leverera det till mottagaren. Ska det till utlandet skickas det dit, så får posten i det landet lista ut hur brevet ska levereras till mottagaren. Är det inrikes är det upp till Postnord att försöka hitta mottagaren.

Om posten i mottagarens land inte hittar mottagaren, eller om mottagaren inte hämtar ut brevet på ett postkontor eller ombud eller motsvarande, försöker posten i mottagarens land att skicka tillbaka brevet till avsändaren. Är det en utrikesförsändelse skickas brevet tillbaka till avsändarlandet så Postnord kan få tillbaka brev skickade från Sverige till USA som inte kunde levereras i USA medan USPS kan få tillbaka försändelser från USA till Sverige som inte kunde levereras i Sverige.

Om en försändelse skickad från Sverige varken kan levereras till mottagaren eller avsändaren skickas den till Post- och telestyrelsen i Kiruna. Post- och telestyrelsen öppnar brevet för att se om det kan finnas ytterligare ledtrådar om vem man kan skicka brevet till. Går det fortfarande inte att hitta någon man kan skicka brevet till förstörs brevet, om ingen gör anspråk på brevet. Vad som händer med eventuella värdesaker i brevet vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Ofta blir det att nån på posten snott det, postar man dyra saker utomlands utan tracking nummer så får man nästan skylla sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ofta blir det att nån på posten snott det, postar man dyra saker utomlands utan tracking nummer så får man nästan skylla sig själv.

Ja, alla (de flesta i af) vet eller misstänker att det blir snott... kanske. Jag var mest nyfiken på Postens rutiner. Jag tror inte att "ta det själv om det inte går att hitta vare sig avsändare eller mottagare" är deras formella policy? Sedan tycker jag att @Kommenterande 2 gav en bra och utförligt delförklaring. Men jag skulle gärna vilja veta vad som exakt händer med värdesakerna... om nu någon här på forumet överhuvudtaget har inblick i det. Kanske även värdesaker bara förstörs? Men det vore ju ett hemskt svinn i sådana fall. Ett svinn som varken skulle gynna stadskassan eller någon människa. Dessutom, tänk om någon skulle posta historiska föremål som egentligen borde vara på ett museum eller topphemliga dokument som är essentiellt för "rikets säkerhet" och PostNord bara mal ner det i någon maskin. Tänk t.ex. om Olof Palmes mordvapen skulle malts ner där... Om fel saker förstörs utan att kollas kan det säkert ha förödande konsekvenser.

Permalänk
Medlem

@SysXpl
Hittade detta:
https://sv.interestrip.com/happens-undeliverable-mail-no-retu...

En lite svårläst maskinöversatt text om hur Mail Recovery Center i USA sägs hantera försändelser.

Kort:

  • Värde under $25 hanteras inte, såvida det inte har ett affektionsvärde.

  • Försändelse ligger normalt upp till ett år varvid spårning avslutas. undantag sker för försändelser med affektionsvärde.

  • När spårning avslutas så tillfaller försändelser med värde staten, pengar, smycken m.m.

Affektionsvärde är - Foto, brudklänning, smycken m.m. med speciellt minne som ex. Urnor med aska från avliden förefaller sparas på obestämd tid.

Edit: Allt som inte anses ha värde förstörs efter någon månad.

Hur mycket som stämmer vet jag inte, då jag inte följt vidare till källa.
---
Däremot så är jag säker på att försändelser kan försvinna innan det når "Mail Recovery Center" och det oavsett land, vi har ju trots allt en viss del långfingriga i människosläktet. Tyvärr....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av SysXpl:

Dessutom, tänk om någon skulle posta historiska föremål som egentligen borde vara på ett museum eller topphemliga dokument som är essentiellt för "rikets säkerhet" och PostNord bara mal ner det i någon maskin. Tänk t.ex. om Olof Palmes mordvapen skulle malts ner där... Om fel saker förstörs utan att kollas kan det säkert ha förödande konsekvenser.

Om Post- och telestyrelsen gissar att innehållet kan vara viktigt av något skäl, antar jag att det överlämnas till någon expert på området, t.ex. en arkeolog om det skulle kunna vara något från stenåldern eller polisen om det skulle vara ett vapen eller knark.

Permalänk
Medlem

Om det är postnord som haft problem att skicka vidare och inte haft någon returadress så säljs nog innehållet på Returhuset.
https://www.tradera.com/profile/items/3291729/returhuset
https://www.blocket.se/butik/returhuset

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa om vad som händer med obeställbara brev Post- och telestyrelsen.

När man skickar brev/paket till utlandet så får man oftast göra en tulldeklaration. Där finns det information om vad man vill ska hända med försändelsen ifall den inte går att leverera.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Skrivet av Nollan:

Här kan du läsa om vad som händer med obeställbara brev Post- och telestyrelsen.

Den där länken fanns redan i ett tidigare inlägg i tråden.

Skrivet av Nollan:

När man skickar brev/paket till utlandet så får man oftast göra en tulldeklaration. Där finns det information om vad man vill ska hända med försändelsen ifall den inte går att leverera.

Frågan om vad som ska göras med obeställbara försändelser får man bara om det rör sig om ett paket, inte om det rör sig om ett brev. Trådskaparens fråga rörde dock endast brev. För övrigt fäster man bara en tulldeklaration på försändelser som ska till länder utanför EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Den där länken fanns redan i ett tidigare inlägg i tråden.Frågan om vad som ska göras med obeställbara försändelser får man bara om det rör sig om ett paket, inte om det rör sig om ett brev. Trådskaparens fråga rörde dock endast brev. För övrigt fäster man bara en tulldeklaration på försändelser som ska till länder utanför EU.

Om jag ska vara ärligt så var jag nyfiken på både brev och paket (kanske var jag lite ospecifik). Paket i första hand kanske. Alltså, enbart paket som skickas som "brev". Så på så sätt gäller frågan bara brev.

Permalänk
Medlem

Prylar där man inte hittar ägaren eller avsändaren går slutligen till exekutiv auktion.

Källa, se 13 §.

Ett tips när man skickar är att skriva en returadress på en lapp och lägga inuti paketet. Då hittar myndigheten den om/när de öppnar paketet enligt 10 § i postlagen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Prylar där man inte hittar ägaren eller avsändaren går slutligen till exekutiv auktion.

Källa

Ett tips när man skickar är att skriva en returadress på en lapp och lägga inuti paketet. Då hittar myndigheten den om/när de öppnar paketet enligt 10 § i postlagen.

Ahh, du fick till slutklämmen på min fråga? Tack! En följdfråga... VAR hålls de auktionerna? Genom returhuset på Tradera?

Permalänk
Medlem

Jag gissar att man låter kronofogden sköta det:

Kronofogdens Auktionssite

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Prylar där man inte hittar ägaren eller avsändaren går slutligen till exekutiv auktion.

Källa, se 13 §.

Ett tips när man skickar är att skriva en returadress på en lapp och lägga inuti paketet. Då hittar myndigheten den om/när de öppnar paketet enligt 10 § i postlagen.

Ett bra tips!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!