USB-IF förvirrar vidare med logotyper för USB 4 och 240 W-laddning

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå hur man lyckas "förstöra" en sådan här enkel standard som de har gjort de senaste åren.
De kallade det ju USB 1.1 en gång i tiden, varför helt plötsligt kalla det USB 3.1 Gen 2? Hade det inte räckt med att bara kalla det USB 3.1, 3.2, 3.3... Sen vid en större förändring kalla det USB 4.
Med USB 5 får de allt göra om och göra rätt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Napoleongl:

Lightning har dock några såna där söta Apple-grejor för sig som

Licenskostnaden på $4 per kontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Lightning kontakten var grym när den kom eftersom den kom före USB Type C kontakten.
Var mindre och smidigare än USB A, USB B och alla mini/micro varianter av USB. Var vändbar och betydligt mindre än kontakten som använts till tidigare iPhones.

Men nu när Type C kontakten finns så ser jag inte vad Lightning gör bättre?
Tycker mest det är nackdel att ha en proprietär kontakt som bara används av ett märke istället för en gemensam standard.
Dessutom använder även Apple Type C kontakter om du har Mac.
Så du klarar inte ens dig på lightning kablar om du håller dig inom Apples ekosystem.

Lightning är lättare att sätta i och klickar fast mycket bättre. USB-C är rätt kass på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag skiter i att det enda som väl egentligen skiljer är att 6E går på 6 GHz-bandet, det förtjänar ändå att bumpa upp versionsnumret!

Tycker itne det förtjänar högre nummer då maximala hastigheten är densamma. Det nya systemet är iallafall betydligt lättare att förstå än tidigare "802.11ac",

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men idag vill folk ha usb c på allt och det är därför Apple i princip kör usb c på allt som deras iPad, laptops, Watch, tom iPhone har usb c på ena ändan. Har inte en produkt usb c så blir det ett megatstort minus. Men viss utrustning uppdateras inte så fort. Jag pillade idag med en ny pryl som kostar som en macbook och blev förvånad att den hade usb mini, där jag trodde porten dog ut före år 2010.

USB Type-C lanserades 2014 och fick sen en IEC standard 2016.

Så att produkter från 2010-2016 har USB mini/micro kontakter är inte så konstigt.
Om det är produkter som är designade 2017 eller senare som ändå använder USB mini/micro kontakter kan man dock fundera på vad produktutvecklarna sysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Tycker itne det förtjänar högre nummer då maximala hastigheten är densamma. Det nya systemet är iallafall betydligt lättare att förstå än tidigare "802.11ac",

Det förtjänar 7 för enkelheten, och det är ju enkelhet de var ute efter. 6 kontra 6E är enbart förvirrande för folk i allmänhet - "vadå E?". Att bryta sin nya namnsättningsstandard det första man gör är ju bara tragikomiskt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Bara jag som tyckte wifi är lika dålig...
Förut IEEE 802.11 xx... Går till wifi 1 2 3 4 5 6..
Och nu wifi 6E?!? Blir det 6F 6G också?

E = Extended. Varför skulle det vara F och G?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidern:

FullyExtended
GloriouslyExtended

Permalänk
Medlem

Om USB IF vill förvilla oss alla ännu mer borde de återanvända tidigare namn på nya standarder. Så nästa versionen får heta USB 1.1etc

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Förvirringen började med USB 3.0 släpptes. Aldrig fattat eller brytt mig om alla dessa Gen1, Gen2, Gen3.
USB 4 40Gbs men bara 100 watt.................
https://www.accellww.com/products/usb4-40gbp-cable

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

FullyExtended
GloriouslyExtended

De där vart ju för bra!
Skicka genast mail till wifi sammarbete nu behöver dom inte fundera mer på något år.

Varför denna avsaknaden av simpla namn inom usb, wifi mm... Jag hade kunnat köpt wifi 6.1 men sätt dit 7 i stället så mycket simplare.

Usb har ju helt gått åt skogen.. snart lika bara byta kontakt och namn börja på 1. Eller det kanske blir USC 1 gen 4.1.6 hi speed extended more power då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidern:

Just wifi 6G har ju en väldigt bra namn när 6G lanseras i mobiler...
Då kan man förvirra konsumenter än mer.. du har en 5G mobil med wifi 6G. Kan ju inte bli bättre. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Förvirringen började med USB 3.0 släpptes. Aldrig fattat eller brytt mig om alla dessa Gen1, Gen2, Gen3.
USB 4 40Gbs men bara 100 watt.................
https://www.accellww.com/products/usb4-40gbp-cable

När USB 3 (USB 3.0) först kom var de fortfarande enkelt.
USB 3.0 är nyare och snabbare än USB 2.0.
Bra, enkelt.

När USB 3.1 kom och de började döpa om 3.0 till 3.1 Gen 1
Ja där börjar förvirringen.
Hade det varit baseball så hade det varit Strike One.
Sen bara fortsatte de att krångla till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nej, det är verkligen inte så kablar fungerar (om de inte har chip i sig, men det är extremt ovanligt).
För strömöverföring är det helt och hållet nätadaptern och enheten som laddas som bestämmer hur mycket ström som går genom kabeln. En dålig kabel kan absolut börja brinna om du kopplar den till något som drar för mycket ström.

Datakablar har helt andra krav på sig. En datasignal driver obefintligt lite ström, det är därför de kan använda så tunna kablar. Det värsta som kan hända är att sändaren och mottagaren inte förstår varandra pga störningar i kabeln. Många moderna enheter kan då sänka överföringshastigheten för att minska risken att det går fel.

För att man ska få ut de högre effekterna så krävs en USB-C kabel med E-marker chip, så det är tvärtom väldigt vanligt med chip i kablarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

För att man ska få ut de högre effekterna så krävs en USB-C kabel med E-marker chip, så det är tvärtom väldigt vanligt med chip i kablarna.

Okej, där lärde jag mig något nytt. Håller dock fast vid att personen jag citerade var farligt missvisande ur ett par aspekter.

Permalänk
Medlem

Ganska gott med 240W för den delen dock måste de börja tänka lite längre frammåt också.

idag så sätter Dell egna specifikationer för att kunna ladda deras bärbara via usb-c som inte följer PD protokollet för att ladda i 100W+ via deras dockor eller liknande. Nintendo gör samma sak för Switch.

Sedan så måste det bli något krav på minimum standard för alla dessa jäkla usb-c sladdar som inte klarar hålla måttet. Inte en gång har det hänt att man har haft en USB-C sladd som tar fyr för att de inte klarar sin egna spec.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.