Intel smyckar "Alder Lake"-lådan med kiselplatta

Permalänk
Medlem

Vars är alla bilder på Finhyllorna?
@anon324648 får lite stjärna i kanten för julgranen dock.

Tyvärr har jag själv bara en ful-hylla, och den utan nästan helt kartonger.

:(
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

NÄÄÄÄ, verkligen inte, hur tänker folk???

Okej, vi tänker uppenbarligen lite olika du och jag - det är okej!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Behåller bara lådor/emballage tills jag vet att jag inte ska skicka tillbaka något. Just en CPU kan man ju dock lägga i princip vilken låda som helst så länge den är vadderad och någorlunda skyddad.
Har plats men har aldrig behövt en förpackning efter den första "test-perioden" så för mig funkar detta bra. Säljer ingen begagnad hårdvara så jag har ingen användning av förpackningar där heller.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Har en flyttkartong som får husera alla lådor för moderkort och grafikkort osv, men den står ju i sin tur knappast på finhyllan... Vem vet, även 10+ år gamla pryttlar är ju kul att ha lådor till, eller om man ska sälja det som redan nämnts

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Produktförpackningar ja, finns väl en del olika att säga om det..

Onödigt stora och påkostade sådana är inte hållbart och miljömässigt riktigt.
Ett litet undantag är när förpackningen är praktisk, såtillvida att den kan användas till förvaring/sortering av något annat. Men även dessa kan bli för många med tiden.

Nyttan av förpackningen i marknadsföringssyfte är störst initialt när varan finns i butik, men när produkten väl köpts tappar den till största delen sin funktion. Antalet som har den framme för visning efter köp är mer begränsat och har det sannolikt också en mer begränsad tid.

Visst kan en snygg och rejäl förpackning ge en kvalitetsupplevelse initialt, men man undrar ju hur pass nödvändigt det är att kartongerna lätt klarar av att man står på dem.

Personligen har jag behållit en del kartonger för att:
A. Kunna reklamera vid fel.
B. Förvara/frakta annat i om kartongen är av lämplig storlek/form.

Det kan i en del fall vara lättare att slänga en kartong senare om man inser att den inte behövs, snarare än att få tag i en lämplig om den gör det.

Ang sidåspåret med att folk missbrukar ångerrätten är det ju något butikerna borde vara hårdare mot.
Det kostar butikerna en hel del med returer, vilket i en del fall inneburit att fullt fungerande varor av lägre värde kastats istället för att undersökas och säljas på nytt.
Butiker skulle lätt kunna upptäcka personer som sätter det i system och stänga av dem, de kan inte neka ångerrätt men de kan neka kunderna från att handla där.

Permalänk
Medlem

Vafan, kanske skulle ta och slänga kartongen som 85" kom i den har stått i sovrummet i ett år. 😁

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror frågan har varit uppe tidigare, men vem har plats att förvara lådor och varför?

Det är som att ha plasten på soffan för att vänta på att kungen kanske kommer? Inte riktigt, men lika fel

Jag brukar spara en eller två om jag har dubletter. Som andra nämt så är det om inte annat smidigt vid eventuella felanmälningar eller vid försäljning.
Annars tycker jag det är ganska trevligt med lite datanörder i rum som är ämnade för datorer, spel mm. Precis som om man har ett filmrumm att ha lite gamla posters på klasiska filmer på vägen in.
Men som du påpekat. Hur många av oss har platsen? Inte jag i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

LoL skulle jag sparat alla kartonger hade jag inte kommit in i lägenheten, nej jag sparar inga kartonger

Off:
Förutom att vi nog hade kunnat bygga en lägenhet eller några hus av dem så hade nog några extra träd gått åt om man inte källsorterade det hela.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tror att kiselplattan är med rickigt defekta cpuer, då det skulle betyda att de har så dålig yeld att de gladeligen låter andra då en massa defekta varianter eller gamla som då även kan studeras. Fota slipa, fhota slipa och så vidare. Istället för att betala återvinningskostnaden.
Känns lite som när Steam sålde steamlink för ingenting då de tydligen hade tänkt lägga ner produkten. Men man fick betala ca 150kr i fraktkostnad få den. Visade sig vara ifrån nederländarna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Alla har väl någon gång köpt en produkt i syfte att använda en gång och sedan lämna tillbaka?

Skulle aldrig falla mig in att utnyttja andra på det sättet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag köper extremt sällan saker med målet att sälja vidare. Jag brukar behålla allt tills det är för gammalt att ha värde för andra

Blir förvånad att många håller med dig. Klart vissa saker behåller man för alltid men det är att slänga pengar i sjön om man behåller en sak bara för behållandets skull. Har man ingen användning för den eller ska uppgradera då säljer man den vidare plus att man får tillbaka lite av själva ursprungskostnaden.

Permalänk
Medlem

If you cant beat them, dazzle them.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blir förvånad att många håller med dig. Klart vissa saker behåller man för alltid men det är att slänga pengar i sjön om man behåller en sak bara för behållandets skull. Har man ingen användning för den eller ska uppgradera då säljer man den vidare plus att man får tillbaka lite av själva ursprungskostnaden.

Jag uppgraderar inte lika ofta som många andra är väl svaret på den frågan. Min Q6600 räckte bra för det jag gjorde, sen fick jag privat behålla en laptop från jobbet med i7 47xx, den räcker fortfarande och blir över för det jag gör.

Jag hade även en annan laptop parallelt, tror den hade ivy bridge, men den hade kass skärm. Tror min fru hade den ett tag, sen minns jag inte

Såklart en stor skillnad om man uppgraderar årligen eller nära det, men tror ingen ville ha min Q66 när den pensionerades ca 2015 eller vad det var.

Och om jag mot förmodan hade haft något av värde när jag bytte kanske jag gett den till farsan som tack för hjälp med bilen eller en granne som inte har det så bra ställt?

Men är man som jag och uppgraderar knappt var 5e år så är ’förlusten’ ganska minimal

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Skulle aldrig falla mig in att utnyttja andra på det sättet.

ser inte problemet riktigt, kan man spara pengar så gör man väl det?
Jag kan inte minnas när senast jag köpte en produkt som jag returnerade efter att ha använt, men det har säkert hänt. Det var mer ett exempel från min sida!

Samma sak när jag köpt en vara som kort därefter sjunker i pris i samma butik, då går jag givetvis tillbaka och gör ett återköp, så att jag tjänar in det butiken sänkte priset med. Alltså, vinkla det inte till att jag är snål, för det får givetvis finnas gränser. Men säg att en vara sjunker i pris med 300 - 400:- Då är det en no brainer att göra återköp för att få tillbaka några hundralappar. Elgiganten är väl en av de större återförsäljarna där man kan utnyttja just detta eftersom dom har sitt "30 dagars prisgaranti".
Då är jag väl inte dummare än att faktiskt utnyttja den förmånen!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

ser inte problemet riktigt, kan man spara pengar så gör man väl det?
Jag kan inte minnas när senast jag köpte en produkt som jag returnerade efter att ha använt, men det har säkert hänt. Det var mer ett exempel från min sida!

Samma sak när jag köpt en vara som kort därefter sjunker i pris i samma butik, då går jag givetvis tillbaka och gör ett återköp, så att jag tjänar in det butiken sänkte priset med. Alltså, vinkla det inte till att jag är snål, för det får givetvis finnas gränser. Men säg att en vara sjunker i pris med 300 - 400:- Då är det en no brainer att göra återköp för att få tillbaka några hundralappar. Elgiganten är väl en av de större återförsäljarna där man kan utnyttja just detta eftersom dom har sitt "30 dagars prisgaranti".
Då är jag väl inte dummare än att faktiskt utnyttja den förmånen!

Jag har verkligen inte förstått det där med att köpa en produkt med avsikten att returnera den.
Varför gör man så?
En sak är väl om man märker att produkten inte håller måttet. Men skrönan(eller?) om folk som köpte dyra kameror för att returnera efter semestern låter för mig inte klokt.
Är det känslan av att besegra systemet(eng. beat the system)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag har verkligen inte förstått det där med att köpa en produkt med avsikten att returnera den.
Varför gör man så?
En sak är väl om man märker att produkten inte håller måttet. Men skrönan(eller?) om folk som köpte dyra kameror för att returnera efter semestern låter för mig inte klokt.
Är det känslan av att besegra systemet(eng. beat the system)?

Nja, jag kanske inte skulle ge mig på att köpa riktigt sådana saker för att sedan returnera, sån är inte jag i alla fall.
Jag syftar nog mer på att köpa någon obskyr adapter från kjell som jag vet att jag bara kommer behöva använda EN gång. Har för mig att jag gjorde det en gång när jag skulle felsöka nån gammal elektronik som en släkting hade, var en väldans massa år sedan, så minns inte detaljerna.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Brukar spara kartonger för lite dyrare saker (över en tusenlapp kanske) eftersom det brukar vara lättare att sälja begagnat i framtiden om originalförpackning finns. Förvarar dem i källarförrådet så enda gångerna jag ser kartongen är när jag packar upp första gången och när jag packar ihop för att sälja...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag sparar mina kartonger. Har inget krav på att de ska vara lyxiga men vid transport eller försäljning är det ofta ett måste.
Mina bud på Tradera är i snitt 50% lägre på auktioner där prylen saknar orginalkartong. Saknas den för det tankarna till "slarver", om det är så eller inte får jag låta vara osagt, men så tänker jag.

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

När skulle 12900K släppas i butikerna ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Processorkartongen till min 9900k står på display på finhyllan, bland dom snyggaste kartonger jag har stött på i CPU väg.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

När skulle 12900K släppas i butikerna ?

4 November skriver Swec
https://www.sweclockers.com/nyhet/32848-intel-core-12000-seri...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

ser inte problemet riktigt, kan man spara pengar så gör man väl det?
Jag kan inte minnas när senast jag köpte en produkt som jag returnerade efter att ha använt, men det har säkert hänt. Det var mer ett exempel från min sida!

Samma sak när jag köpt en vara som kort därefter sjunker i pris i samma butik, då går jag givetvis tillbaka och gör ett återköp, så att jag tjänar in det butiken sänkte priset med. Alltså, vinkla det inte till att jag är snål, för det får givetvis finnas gränser. Men säg att en vara sjunker i pris med 300 - 400:- Då är det en no brainer att göra återköp för att få tillbaka några hundralappar. Elgiganten är väl en av de större återförsäljarna där man kan utnyttja just detta eftersom dom har sitt "30 dagars prisgaranti".
Då är jag väl inte dummare än att faktiskt utnyttja den förmånen!

Det handlar väl om att man som du säger "utnyttjar" den förmånen. Inte nyttjar. Den är till för att man skall känna sig säker i sitt köp, inte att man ska kunna "låna" saker. Vad händer med produkten längre ned i ledet? Vem får den sen? Trodde de att de fick en ny? Måste de sälja den till ett lägre pris?

Om man köper den med utgångsläget att du inte tänker behålla den, då är det något medvetet. Det är inte så att man får den, är missnöjd med den och sedan lämnar tillbaka den.

Man kan ansöka om hjälp från försäkringskassan, socialen, etc, även om man inte behöver det också. Var drar man sin gräns? Jag drar min vid att inte utnyttja alls.

Det handlar kanske om hur man ser på sig själv, andra och världen. Detta är en helt moralisk fråga.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?