Nvidia kan lansera trio grafikkort januari 2022

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av UndaC:

Kommer gråta dig till sömns varje natt när du vet att det finns något som är 13% dyrare och 2% snabbare där ute? "Det här duger inte ens till att spela harpan"-känslan.

Jag känner att jag får lite återfall på köpknappen när du uttrycker dig sådär. Liksom ska jag äta dom kommande tre månaderna eller köpa grafikkort? Ska jag vara sams med frun eller ha en ny pärla i datorn? Många frågor uppstår när ny hårdvara släpps

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Lanseringspris: Alla pengar

Tack för den. Skrattade gott.

Men seriöst... Vad kommer härnäst? 3090 Super Ti?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att 3080 och 3070 från början skulle haft åtminstone 12gb och då GDDR6X (3070 har "bara" gddr6).

Men att släppa 3070 Ti "igen" och uppa till 16 (fortfarande gddr6x antar jag?) känns ju lite som en spit in the face till de som köpte nu. Alltså ett kort till som i mångt och mycket bara är en uppgradering på minnet (från 3070). Varför var det inte det från början om man tyckte 3070ti var lite väl högt i serien för att snåla med minnet.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Tack för den. Skrattade gott.

Men seriöst... Vad kommer härnäst? 3090 Super Ti?

Nä, nu har de nått vägs ände för vad de kan göra med Ampere faktiskt.
Enda de hade kunnat lägga till är ju kanske mer minne och ännu högre klockfrekvenser (får hoppas Nvidia inte läser detta )

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Såg på Techpowerup att de påstår att kortet ska ha ett MSRP på 1699 USD (kontra originalets 1499 USD).
Inte för att det spelar roll i verkligheten.

innan skatt såklart

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av HinFoo:

innan skatt såklart

Jo precis det är utan VAT/moms och dessutom gäller det ju FE-korten som inte sälja längre i Sverige.
Därav: ganska menlös info

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Fy faaaaaaaaan vad surt för alla som har ett 3090. Alla med 3090 super kommer ha TVÅ FPS MER.

Skulle inte klarat av att leva längre.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Optix MAG274R 27" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan man mjölka en serie? Hur finns det marknad för alla korten. 3060 12gb är ju helt onödig med tanke på att man inte kan nyttja allt minne.

Börja blanda S med TI…? Hur många fps kan det skilja? Är väl nästan inom felmarginalen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Fy faaaaaaaaan vad surt för alla som har ett 3090. Alla med 3090 super kommer ha TVÅ FPS MER.

Nog är det en hårdvaruuppgradering alltid, men redan på existerande 3090 kort kan man klocka dom till strömgränsen nås, och då är luftkylning uteslutet. Strix ligger på 480w och jag antar därav att det kommer att prestera bättre än alla 400w kort trots 2% färre cores. Kör dock två 360 rads för att hålla rimliga temperaturer...

Har nog inte mer än 2 speltimmar på mitt 3090 sedan release.

Permalänk
Medlem

Nvidia fortsätter alltså att droppmata miners.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Nä, nu har de nått vägs ände för vad de kan göra med Ampere faktiskt.
Enda de hade kunnat lägga till är ju kanske mer minne och ännu högre klockfrekvenser (får hoppas Nvidia inte läser detta )

Lädermannen: Vad sägs om ett 2060 Super PlusGB med 32GB till 2023?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Att dom inte ens har lanserat ett 3050 kort är förvånande.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.25GHz | 32GB RAM 3000MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Då är frågan om AMD kommer kontra med en trio hamstrar. Marsvin kräver mycket skötsel, gott om utrymme och trivs bäst när de är flera. Där finns möjlighet för AMD muta in ett marknadssegment för den som vill sitta på en lättskött singelgnagar-rigg med tillhörande hamsterhjul.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Hm. Super januari 2022 och så 4000-serien i slutet på 2022. Och jag som tror att jorden går under/steks till dess, eller i alla fall att prior ett är att få tag i mat.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Alla pengar allt är ju relativt, alla mina pengar är 300kr så det är taget

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt svårt att tro att det skulle bli något 1090 super. Att nyttja hela kärnan är något som så vitt jag vet Nvidia aldrig har gjort, iallafall inte för deras konsument Line Up. Att göra det är inte riktigt rimligt eftersom det inte får gå något fel då och det gör det nästan alltid.

Permalänk
Medlem

Lansering 2022, leverans 2023 om du har tur.
”NVidia the way it’s ment for you to be played with!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kaos! Katastrof! Kalabalik!

(Eller så kanske bara en gäspning och inväntan på release av något som faktiskt är värt att lägga pengar på. )

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Inb4 Elgiganten håller på alla beställningar och sen avbryter dem om ett år, och kräver mellanskillnaden

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag känner att jag får lite återfall på köpknappen när du uttrycker dig sådär. Liksom ska jag äta dom kommande tre månaderna eller köpa grafikkort? Ska jag vara sams med frun eller ha en ny pärla i datorn? Många frågor uppstår när ny hårdvara släpps

//Pontus

Jag hoppas att du inte uppriktigt funderar på den uppgraderingen.
Kan väl inte vara värt att göra frugan upprörd för mindre än 10% prestandaökning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Dålig affär för Nvidia om man har minus på kontot

Dåligt för Nvidia, sjukt bra för mig

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av GuessWho:

Jag hoppas att du inte uppriktigt funderar på den uppgraderingen.
Kan väl inte vara värt att göra frugan upprörd för mindre än 10% prestandaökning?

Rim och reson existerar inte för en entusiast

Nej, allvarligt så lär jag inte köpa 3090 Super

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Hur stor ökning i produktionskapacitet räknar man med till följd av de ändrade specifikationerna?
Har man rationaliserat bort tillräckligt många komponenter från kretskorten för att motverka leveransproblemen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hur stor ökning i produktionskapacitet räknar man med till följd av de ändrade specifikationerna?
Har man rationaliserat bort tillräckligt många komponenter från kretskorten för att motverka leveransproblemen?

Nej det kommer de inte ha gjort. Sen tror jag inte på att de kommer släppa ett konsument kort med en fullt upplåst GA102 kärna. Det har de inte gjort någon gång innan så vitt jag vet och det finns en bra anledning till det. För att kunna få en kärna som fullt upplåst så får det i princip inte finnas några defekter alls i de över 28 miljarder transistorerna i kärnan. Det är redan svårt att producera kärnor med så pass få defekter att de uppnår 3090 statusen och det är betydligt lättare än en fullt upplåst kärna. Att göra det på en stor nog skala för att faktiskt kunna släppa ett kort baserat på det känns extremt svårt om inte till och med omöjligt. I och för sig så har ju Nvidia helt slutat bry sig om de kan leverera ett kort eller inte så skulle kunna hända men jag tycker det känns som att chansen att det händer är ganska liten.

Permalänk
Medlem

Jo tjena! När ska de sluta upp med dessa lanseringspriser som ingen kan hålla?! Vi vanliga dödliga kommer säkert behöva skriva över vår själ till Nvidia.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av suqoria:

Nej det kommer de inte ha gjort. Sen tror jag inte på att de kommer släppa ett konsument kort med en fullt upplåst GA102 kärna. Det har de inte gjort någon gång innan så vitt jag vet och det finns en bra anledning till det. För att kunna få en kärna som fullt upplåst så får det i princip inte finnas några defekter alls i de över 28 miljarder transistorerna i kärnan. Det är redan svårt att producera kärnor med så pass få defekter att de uppnår 3090 statusen och det är betydligt lättare än en fullt upplåst kärna. Att göra det på en stor nog skala för att faktiskt kunna släppa ett kort baserat på det känns extremt svårt om inte till och med omöjligt. I och för sig så har ju Nvidia helt slutat bry sig om de kan leverera ett kort eller inte så skulle kunna hända men jag tycker det känns som att chansen att det händer är ganska liten.

Har inte flera av Titan korten varigt med hela kärnan? Hittade bara att Titan X på GM200 hade alla på så kanske bara det om jag nu inte läst fel och det är inget.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Har inte flera av Titan korten varigt med hela kärnan? Hittade bara att Titan X på GM200 hade alla på så kanske bara det om jag nu inte läst fel och det är inget.

Så vitt jag vet så har det bara varit titan x och titan etc som har haft det. Men jag skulle inte riktigt räkna de som konsument kort då de är just titan klassade kort och Nvidia har ju sagt flera gånger att de är mer för "prosumers". Men du har ju en poäng med det och om 3090 ska ta platsen av en titan, vilket det verkar som ibland och ibland inte, så skulle väl det finnas en chans för det men om man bara ser till konsument korten så har jag svårt att tro det. Jag kan dock ha helt fel.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av suqoria:

Så vitt jag vet så har det bara varit titan x och titan etc som har haft det. Men jag skulle inte riktigt räkna de som konsument kort då de är just titan klassade kort och Nvidia har ju sagt flera gånger att de är mer för "prosumers". Men du har ju en poäng med det och om 3090 ska ta platsen av en titan, vilket det verkar som ibland och ibland inte, så skulle väl det finnas en chans för det men om man bara ser till konsument korten så har jag svårt att tro det. Jag kan dock ha helt fel.

Tänker att man kanske inte bör lägga för stor vikt vid just namngivningen, det är ju trots allt marknadsavdelningens jobb att bestämma namnet, inte ingenjörernas.
"Tokigt dyrt grafikkort från Nvidia med väldigt mycket VRAM" är väl det ledande här, snarare än namnet i sig.

3090 känns som ett svar på att Nvidia såg att det fanns efterfrågan bland gamers och entusiaster för ännu dyrare/snabbare kort och att TITAN varit en bitvis lurig produkt för dem. De har riktat den mot prosumers men den köps av många gamers, och när den inte köps av gamers har det inkräktat på deras professionella produkter.

Men allt det där är ju marknadsföringsstrategier snarare än vad det är teknikrelaterat så att säga.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Så vi 3090 ägare kan inte känna oss så "hung" längre?

Nvidia, y u do dis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Så vi 3090 ägare kan inte känna oss så "hung" längre?

Nvidia, y u do dis

För att ni köpte 3090 från början, då vet de att ni kommer resonera liknande igen, och igen, och igen...

Samma med 2080ti = 3070, bara för att få folket som var på toppen att känna behov att byta.

Smart strategi mot oss apor, tråkigt att så många faller för det bara