Windows 11 släpps 5 oktober – slutgiltiga systemkrav spikade

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 släpps 5 oktober – slutgiltiga systemkrav spikade

Nästa del i Microsofts serie av operativsystem gör sig redo för landning, vilket går hand i hand med systemkrav för både grundläggande och särskilda funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Är det .194-builden som är den skarpa versionen?

Permalänk
Medlem

Och där gick drömmarna upp i rök ang. Direct Storage för mig. Känns som att det inte finns så mycket att hämta i Windows 11 för oss som främst kör laptops med iGPU.

Att kräva minst 1TB SSD med NVMe är galet i sig!

Permalänk
Medlem

Aj aj Datorhälsomyndigheten Microsoft rekommenderar inte att jag installerar Windows 11. Jag kan tydligen smitta en del nyare och färskare användare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

vänta nu, directstorage kravet, betyder det att windows installationen måste vara på en nvme med minst 1TB eller är det bara i framtiden att man måste installera spelen på en sådan för att få funktionen att fungera?

har för tillfället bara en 500gb 980 pro, men ska köpas en till nvme i framtiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Har någon en aning om vad tanken bakom minst 1 TB för DirectStorage är? Jag ser exakt noll anledning varför kapacitet skulle spela roll. De har ju inte ens prestandakrav, utan enbart kapacitetskrav.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Har någon en aning om vad tanken bakom minst 1 TB för DirectStorage är? Jag ser exakt noll anledning varför kapacitet skulle spela roll. De har ju inte ens prestandakrav, utan enbart kapacitetskrav.

Många av kraven är väl av typen "ingen vill väl köra på ett sådant system, så det förbjuder vi" (snarare än det traditionella "släpp in alla och låt dem klara sig bäst de kan").

Permalänk
Hedersmedlem

Shut up and take my data

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Första gången jag inte hoppar på nytt windows operativ. Avvaktar och låter andra strula runt i några månader.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Thomas:

Har någon en aning om vad tanken bakom minst 1 TB för DirectStorage är? Jag ser exakt noll anledning varför kapacitet skulle spela roll. De har ju inte ens prestandakrav, utan enbart kapacitetskrav.

Spontan gissning är att de tar ordentlig höjd "utifall att", men jag reagerade också på att det känns lite underligt. Det finns visserligen ett visst samband mellan kapacitet och prestanda, men inte alls tillräckligt för att det ska kännas logiskt. Det verkar dessutom inte specificeras överallt, funderar lite på om de faktiskt lyckats skriva fel på konsumentsidan.

Permalänk
Medlem

Får tyvärr avvakta då min CPU ej har TPM stöd, så får se när det blir av.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Inte ens brytt mig om att undersöka om jag kan köra det. Så ointressant är det. Förr eller senare lär man få överväga att byta men det är nu när snabba naiva hoppar på det som det riktiga betatestet börjar. Så bättre att avvakta.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Windows 11? Ofan..

Permalänk
Medlem

Tycker det är knepigt att 2400g inte stöds då jag har tpm2 och det andra.

Men iom att 2400g bara är "tillfällig" för mig så klarar jag mig gott på win10 så länge, nu när jag väl vant mig vid det. Gick nyligen över till w10 från win 7 hehe.

Men förhoppningsvis blir jag inte kvar på windows länge till. Använder endast windows till spel så...

Permalänk
Medlem

Win10 LTSC h21 blir mitt nästa operativ, det borde komma snart och är betydligt intressantare än win11.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Oj, så tidigt. Känner mig likgiltig inför det men likförbannat lär man sitta med det innan veckan är slut.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som vet hur grub beter sig när man gjort en uppgradering från Windows 10 till Windows 11?
Jag kör nu Fedora workstation på en SATA SSD som bootar först och visar Fedora och Windows. (linux för jobb, windows för nöje!) och Windows 10 på en nvme SSD. Det är bekvämt att grub hittat min Windows 10 install så slipper jag välja boot device varje gång datorn startar, kommer det fortsätta att fungera? Annars får jag offra mig så vi får svar :).

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker det är underligt att de har ställt krav på skärmstorlek och inte bara upplösning. Inte för att jag tror att många har för liten monitor men ändå...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Repeterar mig

Kör en clean install av W11 på surfplattan så fort det går att tanka Media Creation Tool för release. Inga extrema problem med senaste builden i alla fall.
Men gamingriggen får vänta så snällt en månad till eller något då det säkerligen upptäcks lite fler barnsjukdomar. Kommer säkert vara spel som buggar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Viking

Någon som vet hur man sätter på secure boot på Asus-kort (X470-f)?

Edit: Säg inte att jag behöver göra det här: "Attention: after I enabled Secure Boot, I lost Windows booting partition. I had to reset/format all the partitions & reinstall windows."

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Vissa äldre CPU kan klara installation beroende på moderkortets BIOS/UEFI och vilken modell av CPU det är

Skrivet av bärplockaren:

Får tyvärr avvakta då min CPU ej har TPM stöd, så får se när det blir av.

Din CPU har inbyggt stöd för intels variant, I UEFI eller BIOS så titta efter PCH-FW och där ska du aktivera PTT.
Sen ska du avaktivera CSM för Secure boot men din disk måste ha GPT boot och inte MBR, har du MBR så bootar inte datorn upp som den ska och du får återaktivera CSM samt konvertera om din disk så den kör med GPT.

Health checkern från MS kommer fortfarande säga att din CPU inte stöds men du kommer att kunna intallera W11 i alla fall

Edit: trött så stavade tokigt SMB istället för CSM

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker det är underligt att de har ställt krav på skärmstorlek och inte bara upplösning. Inte för att jag tror att många har för liten monitor men ändå...

Säkert något licenspåhitt, t ex som office som är gratis under 10" eller vad nu gränsen är.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kör redan den skarpa versionen på min 3700X-rigg, preview omvandlades till skarp automatiskt eftersom jag hade kryssat i den rutan. Jag har tre riggar till som klarar kraven, men jag är tveksam eftersom L3 för AMD Zen ser litet ledset ut jämfört med Windows 10. Sen har jag min Linux-rigg som inte klarar kraven, med i7 6700K, så den blir snällt kvar på Linux Fedora 34 med Gnome 40.4. Och min laptop klarar inte heller kraven, med i7 7500U så där blir Windows 10 kvar. Vi får se, jag har två riggar med 1TB NVMe så antagligen vill jag köra Direct Storage och därmed blir det Windows 11 i alla fall.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Måste man ha 1TB på system hårddisken för att nyttja directstorage eller går det bra med spelhårddisken? (hårddisken = NVME såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Måste man ha 1TB på system hårddisken för att nyttja directstorage eller går det bra med spelhårddisken? (hårddisken = NVME såklart)

Det står för att köra eller lagra spel så jag killgissar att du inte behöver det på systemdisken

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon228747:

Är det någon som vet hur grub beter sig när man gjort en uppgradering från Windows 10 till Windows 11?
Jag kör nu Fedora workstation på en SATA SSD som bootar först och visar Fedora och Windows. (linux för jobb, windows för nöje!) och Windows 10 på en nvme SSD. Det är bekvämt att grub hittat min Windows 10 install så slipper jag välja boot device varje gång datorn startar, kommer det fortsätta att fungera? Annars får jag offra mig så vi får svar :).

Troligen är det ingen skillnad mot en vanlig Windows 10-uppgradering. Det är i princip vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Din CPU har inbyggt stöd för intels variant, I UEFI eller BIOS så titta efter PCH-FW och där ska du aktivera PTT.
Sen ska du avaktivera CSM för Secure boot men din disk måste ha GPT boot och inte MBR, har du MBR så bootar inte datorn upp som den ska och du får återaktivera CSM samt konvertera om din disk så den kör med GPT.

Health checkern från MS kommer fortfarande säga att din CPU inte stöds men du kommer att kunna intallera W11 i alla fall

Edit: trött så stavade tokigt SMB istället för CSM

Jaha det var nåt nytt, det får jag ta och kolla upp tackar så mycket!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av noobs:

Första gången jag inte hoppar på nytt windows operativ. Avvaktar och låter andra strula runt i några månader.

Har kört det på min laptop sen augusti, inte haft något strul alls. Skulle tom säga att det är den minst struliga övergången mellan windowsversioner jag upplevt, största skillnaden jag märker är utseendet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Känns som att det inte är någon brådska, sitter på en 7700k i primära burken där jag brukar experimentera - så får planera in en uppgradering om ett par år. Dock ganska lockande att flytta över än mer till datorn i garderoben istället.
Dock lite surt då jag faktiskt investerade i en separat TPM-modul strax efter att jag köpte moderkortet för alla dom åren sedan. Mest för att det var skoj, men ändå. ^^

Permalänk
Medlem

Räckte med en artikel där de testat spelprestandan som sjönk 10-20% i 11an mot 10an för att mitt intresse skulle bli iskallt. Hoppas de patchar det fort. Extra säkerheten som tydligen gör det trögt.